Zdravim,
tak som sa rozhodol nieco napisat po cca. 14 mesiach pouzivania rekuperacie.
Mam rekuperaciu Komfovent REGO 200, rotacny vymennik, maximum 300 m3/h. Dom bungalov, podlahova plocha 106m2, dve dospele osoby.
Dam tu aj link na powerpoint subor, kde si mozte pozriet zopar fotiek s pokecom. Bude to asi trochu dlhsi clanok :-)
POUZIVANIE:
Povodne som spekuloval s roznym nastavenim pocas dna, ale potom som to nechal bezat nonstop na minimum, co je 20% vykonu (cca. 50 m3/hod). 24/7/365
Vacsi vykon zapnem len vtedy, ked pride napriklad navsteva alebo zapalim biokrb.
Taktiez mam tlacidla vo WC a kupelni na rychly odtah (100%), ktore po stlaceni funguju cca. 20 minut, ale nejak casto to nepouzivam.
Vyfukov je 6: 2 v obyvacke, 2 v spalni a po jednom v dalsich dvoch izbach. Nasavani tiez 6: 2 v kuchyni, 1 v spajzi (tam je aj hlavna jednotka), 1 v kupelni, 1 vo WC a 1 v technickej miestnosti.
HLUK:
Na 20% to takmer vobec nepocut, navsteva ani netusi, ze nejaku rekuperaciu vobec mam. Aj ked to dam na 100%, nie je to nic, co by cloveku dako extra vadilo.
Ked vecer zaspavam, na 20% pocut velmi jemne hucanie z vyfukov v spalni. Vobec ma to ale nerusi. Pokial by som ale mal zaspavat pri 100%, to uz pocut viac a mohlo by to vadit.
SPOTREBA:
Mam v zasuvke merac spotreby – na 20% to berie v zime cca. 40W, pokial su filtre ciste. Ked sa vymennik netoci, co sa deje pocas funkcie chladenia v lete (letny bypass), berie to 30W.
V zime mam zapnuty dohrev na 22°C, takze striedavo zapina spiralu o vykone cca. 800W. V mojom pripade je pre spotrebu domu uplne jedno, ci mam dohrev zapnuty alebo nie, lebo kurim konvektormi Adax. Pokial by som mal lacnejsie kurenie (plyn, TC..), asi by som dohrel vypol. Aj som skusal bez dohrevu, chladnejsiu teplotu som pri 20% nejak negativne nevnimal.
CO2:
Hlavny dovod, preco som vlastne RJ kupoval. Po nasom “cerstvy vzduch”. V prilozenom subore je graf, kde vidno bezny priebeh pracovneho dna od cca. 6:00 rano po dobu 24 hodin. Ja sa snazim drzat hladinu CO2 do 1000ppm, co sa mi vcelku dari aj pri minimalnom vykone. Ked to na hodinu/dve vystupa trochu nad, tak to neriesim. Este mala poznamka - ked odideme rano okolo 6:40 z domu, dom je komplet vyvetrany az okolo 13:00. To len pre tych, co sa im nezda, ze naco to ma bezat, ked nie som doma.
Pre zaujimavost dam aj tyzdenny graf merania CO2 v mojom dome (s rekuperaciou), dom bez rekuperacie a byt bez rekuperacie. V byte sa podla tych grafov vetra cca. 3x do dna, co je podla mna taky bezny standard u vacsiny ludi. V dome kamarat vetra pravidelne (vzdy ked mu ukaze nad 1000 ppm) a navyse ma stale otvorene mikrovetracky na oknach. Aj teraz, ked je cez noc -15 :-) Ale ma viac menej porovnatelnu kvalitu vzduchu, ako ja.
FILTRE:
Original filtre stoja 36€ sada (2 kusy), co je pomerne dost. Ako som pisal, mam v zasuvke merak a ked sa zacne prikon blizit k 50W viem, ze filtre su uz zanese, tak som ich vybral a povysaval. Casom ale ani to nepomaha, tak ich treba vymenit, u mna to vychadalo asi tak raz za pol roka. Cize 72€ do roka, co je 2x viac, ako zozerie cela RJ za rok. Preto som to poriesil tak, ze som si kupil filtracnu tkaninu G4 1m2 za 7€. Zatial to mam len cca. mesiac, ale zda sa, ze to funguje v pohode. Kedze tkanina je pomerne makka, ako vystuz som pod nu dal plastove maliarske sitko z Tesca v cene 1,30€, ktore som nastrihal na potrebny rozmer. Cenovo to vychadza 10 az 20 krat lacnejsie. Podla toho, ci ju dam dvojmo alebo len jednu vrstvu. Tak sa ale zda, ze uplne bude stacit jedna vrstva. Viac info a dake tie fotky v prilohe.
OSTATNE:
1. Odporucam poriadne 2 az 3 krat zaizolovat privodnu ruru z exterieru. Inak sa vam v mrazoch bude na nej zrazat vnutorna vlhkost a bude vam to stekat po jednotke, pripadne aj do nej. Idealne je pouzit samolepiacu kaucukovu izolaciu. Napriklad http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p...
2. Na nasavani sa mi stalo, ze pri mrznucej hmle sa mi na sietke vytvorila namraza a uplne upchala nasavanie. Jednotka vtedy vali na plny vykon, aj ked je nastavenych len 20%. Preto mam 2 nasavacie mriezky na fasadu. Jednu bez sietky na zimu a jednu so sietkou na leto. V zime aj tak komare nelietaju a mriezku vzdy vymenim pred a po zime.
3. Rekuperaciu neodporucam vypinat a hlavne nie v zime, ked mrzne. Ja som to raz urobil, smer vzduchu sa otocil a teply vzduch z domu potom isiel nasavacou hadicou von a sa v nej kondenzoval. Potom voda kvapkala po fasade. Ked uz ju potrebujete v mrazoch vypnut na viac ako dajme tomu hodinu, odporucam upchat handrou tie dve hadice, co idu do exterieru . Proste treba zabranit tomu, aby si vzduch v hadiciach/rurach isiel, ako sa mu zachce.
4. Ak mate zapnuty dohrev v zime a nahodou vypadne prud, ked ide jednotka na vacsi vykon, moze sa stat, ze sa zapne tepelna ochrana spiraly. V takom pripade treba stlacit cervene tlacidlo RESET, ktore sa nachadza pri spirale, inak sa neda jednotka opat zapnut. Je to ochrana proti prehriatiu. Mne sa to samo od seba este nestalo, iba ked som to raz urobil naschval.
5. Mam v plane este zaizolovat plechovu “prepazku” medzi studenou a teplou castou rekuperacie vo vnutri. Pri velkych mrazoch sa na tej teplej casti (kde ide odpadny vzduch z domu) zraza voda. Nie je to nic hrozne, len taka rosa. Pouzijem tu samolepiacu izolaciu, co som uz daval link. Na fotkach to bude lepsie vidiet, o co ide.
Zatial tolko, neviem co by som este. S jednotkou som spokojny, zatial funguje bez problemu. Par drobnosti, co som napisal hore, som uz vychytal.
Cistenie zatial neriesim, ale v buducnosti mam v plane raz za 2-3 roky prebehnut hadice dakou handrou na dlhom drote (nieco, ako maju kominari).
Pekny vecer.
Link na .pptx subor
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Pre istotu aj v starsom Powerpoint formate
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
@psychx Pouzil som pelovy filter urceny pre Opel Astra H, sirka a dlzka je totozna, vyska je nizsia. Staci pozriet v akychkolvek autosuciastkach, ceny sa pohybuju okolo 12 Euro za ks
@nika1914 treba si skontrolovať nastavenie RJ. Musí byť prepnutá do režimu zima a nastavená požadovaná teplota nech je len 15 stupňov. V tomto nastavení bude spínať dohrevovú špirálu len minimálne. Pre to aby jednotka bežala efektívne treba skontrolovať vonkajšiu nasávaciu mriežku či nie je znečistená. V prípade ak sa upchá, ventilátory sa budú snažiť prekonať tlakovú stratu a jednotka pôjde na plný výkon aj keď bude nastavená na minimum... Rovnako treba aby boli čisté filtre. Znečistením sa zvyšuje spotreba elektriny. V každom prípade každý prejav upchania sa prejaví zvýšením otáčok čo bude určite počuť.
@asex dakujem.a ked to dame na 15 stupnov uz to nebude zamrzat?lebo nam zamrzol vymennik.ale potom pojde dnu aai dost studeny vzduch vsak? Skor mi ide o to ci je to normalne ze zerie tolko kw. Ale asi ano ... Pisala wom vam aj mail ohladom reku lebo mame viacero problemov.dakujem
@nika1914 Mozes este raz napisat, kolko ti to zerie ? Bez dohrevu by to malo za den spalit cca. 0,9kWh, ak to ide nonstop na 20%. S dohrevom mne to zralo v druhej polke Decembra okolo 7kWh na den, vykon 20% a dohrev na 22°C.
Nemame este merac ake uz je objednany. Jadnoducho asi 2 krat za minutu sa zapne spirala co dohrieva vzduch a vtedy zerie 1 kwh. Za den teda realne neviem kolko zozerie ale tento tyxden pride merac a zistim
@nika1914 Tak to je uplne normalne, mne sa aktualne zopina spirala asi tak, ze 5 sekund ide (800W) a 5 sekund je vypnuta (40W). A takto stale dokola. A ak bude zas v noci -28°C ako tuto poslednu, tak mozno pojde aj na 800W stale a bude mat co robit, aby to stihala dohrievat na 22°. Ale aspon som rad, ze RJ bezi nonstop aj v takychto mrazoch. Ty nemas rotacny vymennik, preto ti zamrza.
@nika1914 vymenik nezamrzol, iba elektronika vypla rekuperáciu. Ide o to že ak je vonku pod -20, tak proste fyzika nepustí vonku -22. vnútri + 22. Keď sa to stretne vo výmeníku, tak hrozí že zamrzne kondenz a tak sa preventívne vypne... tých pár dní v roku to treba prežiť... jediné jednotky ktoré to zvládajú sú rotačné...
@psychx treba si pýtať filter K1014A, ja som zohnal aj za 5€ ale ten išiel do audi A6 rozmerovo bol však na šírku menší... a pravda že aj na výšku... ale v podstate je OK.
@asex moja rozdiel zvlada, ale pusta mi kondenz do rozvodov a kvapka z vyustiek. Rozvodynsi izolovane 18 mm kaucukom. Pomoze ich obalit ovcou vlnou? Dam 12 az 18 cm
@peto99 Určite jednotka nemá dohrev vzduchu. V princípe by to ale nemalo v rozvodoch kondenzovať... ak by rozvody neboli izolované, tak to kondenzuje z vonkajšej strany. Problém bude v niečom inom... pravdepodobne bude chyba v jednotke, len nechápem ako by sa kondenz dostal do prívodného ventilátora, ten jediný môže vyprskovať vodu do rozvodov... zrážať sa tam nemá ako, vzduch je extrémne suchý...
Druhá možnosť je že rozvody sú zle zaizolované a zráža sa to na vonkajšom povrchu pod izoláciou a potom to vteká do potrubia odkiaľ to vzduch posúva k vyústeniam... príde mi to ako spiro rozvod s neprelepovanými spojmi... ak sa nemýlim...
@asex Tak ako som spominal na zaciatku, pridal som este izolaciu na niekolko miest, kde sa pri mrazoch zrazala vlhkost.
1. Zhora je otvor na digestor, ktory je u mna nezvyuzity a je upchaty. Je v tej casti rekuperacie, z ktorej ide vzduch priamo von z domu a pri velkych mrazoch moze mat teplotu okolo 0°C. Preto sa na povrchu kondenzuje vnutorna vlhkost. Obalil som to dookola.
2. Kovova cast vo vnutri RJ, ktora oddeluje teply a studeny vzduch. Je uz zaizolovana, ale pri velkych mrazoch to nestaci, tak som este pridal jednu vrstvu.
3. Kovova cast, ktora oddeluje filtre od seba. De facto to iste, ako bod 2. Len potom som musel trochu zuzit tu cervenu mriezku pod filter, aby sa tam vosla.
Pouzil som samolepiacu izolaciu o hrubke 13mm.
http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p...
Neviem, do akej miery tieto fotky pomozu pre ine rekuperacie, ale princip je de facto rovnaky - vzdy treba izolovat tie casti, ktore oddeluju privodny (v zime studeny) a odpadny (teply) vzduch. Uz od vyroby je vascina z toho zaizolovana, ale niekde nie je nic (napriklad bod 3 nebol vobec a potom z toho vlhol filter).
Zatial s tym fungujem par dni a zda sa to byt v pohode.
Taktiez som to pridal do povodnej prezentacie, nech to je vsetko pokope.
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Ja by som k celej tejto veci povedal iba toľko, že Jaro to má super vymyslené aj navrhnuté, a on sám ako jeden z mála klientov dokáže využiť všetek potenciál rekuperácie v jeho dome.
Ostatní sa v podstate nejakým spôsobom spoliehajú na to, že sa veci nastavia pri odovzdaní domu a potom už sa s tým netreba zaoberať.
Bohužiaľ taká technológia neexistuje a existovať nebude. Nehovoriac o tom, že ako vidíte aj výrobcom dodávanú jednotku je treba trošku natuningovať, ako to Jaro aj urobil aby eliminoval chladné miesta (a o filtri ani nehovorím :-D )
Bežný klient ako som spomínal, sa spolieha na zázračné riešenia a bez podrobnejšieho pochopenia vecí sa spolieha na to, že ak si zaplatil za dom, tak že sa nemusí o nič ďalej starať.
Áno, toto platí pri bežnej stavbe, ktorej konštrukčné riešenie je u nás na úrovni garáže, alebo prístavby na náradie. No moderný dom akým je aj táto stavba si vyžaduje viac. Jedným viac je aj cena stavby a druhým "viac" je aj starostlivosť a sledovanie domu počas prvého roku prevádzky.
Práve sledovanie toho ako dom "žije" sa zo stavby mienenej pri projekte ako špičkovej stavby stáva naozaj špičková stavba.
Samozrejme, že je aj mnoho "vševedov" ktorí sú pár dní na diskusných fórach a už sú "odborníci" na všetko, čoho dôkazom je aj táto debata, ako sami vidíme. No väčšina rozumných ľudí pomerne rýchlo pochopí, že dnes už nie dom to čím býval pred 50 rokmi a zveria návrh, realizáciu, ale hlavne návrh myšlienky a kombinácií technológií a ostatných parametrom profesionálom.
Táto stavba, ktorú Jaro prezentuje, je stavba, ktorá bola od počiatku mienená ako ľudovo povedané "vzduchotesná". Teda stavba dosiahla nie až tak extrémnu tesnosť ale myslím, že to bolo okolo 0,5/h ak si dobre pamätám. A práve tesnosť stavby je základným predpokladom toho aby veci v modernom dome fungovali ako majú, a o to viac to platí pre rekuperáciu. Totiž čím je dom tesnejší tým je objemová účinnosť rekuperácie vyššia.
Ďalším predpokladom aby stavba bola dokonale funkčná boli navrhnuté izolácie. Ako na fotkách vidíte v treche bola použitá izolácia ktorej aplikácia je jednoduchá, dokonale tesní a časom dotesňuje škáry vzniknuté zmenou rozmerov dreva v krove, a taktiež pri aplikácii dokonale kopíruje všetky povrchy, čím sa dosiahlo to, že nie je možné pri jej aplikácii spraviť chybu tým, že sa niekde zabudne dať. Takto sa zabezpečilo to, že v streche je myslím, že až do voiac ako 800mm tepelnej izolácie (fázový posuv tepla v rámci deň/noc je irelevantný ak by niekto narážal na celuózu s vyššou mernou tepelnou kapacitou).
Takáto vrstva je tam ale za cenu menšiu ako 35cm kamennej alebo sklenej vaty a lambda materiálu je významne lepšia. Toto maá za následok to, že v lete sa strecha neprehrieva, a teplota z exteriéru sa nedostáva do interiéru čím sa pomáha aj pri práci rekuperácie a teda jej potrubného rozvodu tesne pod strechou. V iných domoch v tejto časti stavby vznikajú vyššie teploty ak by človek chcel a potrubie sa ohrieva čím dochádza k tomu, že tepelná účinnosť rekuperácie nie je taká akú by človek čakal.
Ďalšou zaujímavosťou tejto stavby je fatk, že pod poterom nie je žiadna tepelná izolácia. Nejde o chybu ani o omyl. Je to zámer. Stavba je totiž založená na tzv. "plávajúcej základovej doske", ktorá je vyliatá do "polystyrénovej vaničky" a teda medzi doskou a zeminou nie je žiadny vodivý kontakt. NA takejto doske je už iba zrovnávací poer. Ak spočítame všetky objemy betónu tak zistíme že Jaro má v interiéri stavby charakteristickej nízkou tepelnou stratou asi 30m3 betónu čo je až extrémna akumulačná masa. Táto masa betónu bola samozrejme pri nasťahovaní sa dosť dlho "studená". Proste nemala teplotu 24°C ako by človek v domácnosti chcel, ale časom sa táto masa naakumulovala a dnes už klienti necítia nijaký chlad, a bude sa to časom už iba zlepšovať. Samozrejme že obrovská akumulačná hmota bola zámerom a prispôsobili sa jej aj okolnosti v dome. Bežný človek by si povedal: "dajme do podlahy podlahové kúrenie"... no ale to by bola obrovská škoda a nevýhoda. Dochádzalo by totiž k tomu, že doska 30m3 by sa zohriala na vyššiu teplotu ako potrebujeme a nedokázali by sme ju do leta vychladiť, a zase naopak od leta do zimy ohriať. Preto je výhodnejšie túto masu využiť iba ako dlhodobý akumulátor priemernej teploty interiéru teda okolo 22-26°C, čo sa nám aj podarilo.
Takáto akumulačná hmota, spolu s ostatnými akumulačnými predmetmi v stavbe zabezpečuje pri dome s tak nízkou tepelnou stratou až nadpriemerne "vyrovnávanie" tepelných výkyvov.
O izoláciách na obvodovom plášti a oknách sa myslím v podobných diskusiách ani netreba zmieňovať, aj keď ani s oknami a plášťom budovy to nebolo tak jednoduché ako by si bežný človek myslel. Iba veľmi jednoducho napíšem k plášťu toľko, že jeho betónové jadro nebolo zvolené náhodou a jeho vodivé prepojenie s akumulačnou základovou doskou je zámerné. Zdatnejšiemu človeku vo fyzike rýchlo dôjde akým spôsobom sa betónové jadro podieľa na spolupôsobení so 30m3 základovou doskou umiestnenou v interiéri a bez kontaktu so zeminou.
Priznávam, že ohrev vody mohol byť v tejto stavbe riešený inak, ale klient si vybral viacstupňový ohrev vody lokálnymi bojlermi, kým ja som navrhoval bojler s integrovaným tepelným čerpadlom, ktorého odpadový "chlad" sa dal v lete využiť ako dochladzovanie interiéru.
Táto stavba ako ja každá ktorú realizujeme je na danú dobu takmer dokonalým spojením existujúcich a cenovo dostupných technológií, a to je cieľom...
U tohoto domu sa podarili veci tak ako sme si predsavzali a výsledok je zrejmý aj s príspevku klienta.
@renekrivosik "nedokázali by sme ju do leta vychladiť, a zase naopak od leta do zimy ohriať"
Myslim, ze dost precenujete akumulacne schopnosti tych 30m3 betonu.
@supiiik@renekrivosik ... este viac nez dost... Vasu 30m3 zelezobetonovu dosku ohreje o 1 stC 19,55 kW energie! A to nieje az tak zavrate cislo, ci? ;-)
Chlapi / baby (niektore nicky tazko identifikovat :-) - rad by som bol, keby toto vlakno zostalo o rekuperacii. Kludne si zalozte nove, kde mozte pokracovat v diskusii o cenovych ponukach na domy. Dik
Suhlasim, ze naj vyhoda rekuperacie je cerstvy vzduch. Ale podla mna ju prilis nevyuzivate. Vo vecernych hodinach mate doma priemerne 900 ppm a tesne po zaspati chvilu nad 1000ppm. To nie je ziadna slava. Podla mna treba riadit vetranie aktivne podla cidla CO2 aj za jeho vyssiu cenu. A pred tym nez idem spat proste vyvetram vyssim vykonom aby som stlacil ppm pod 600. Potom sa dobre zaspava :)
ahojte, tak sme dali merač na reku a pri vzduchu nastavenom len na 15°C zožrala za 24 h 7,8 kwh, zdá sa mi to strašne veľa a neboli už ani také mrazy... čím to je? keby ohrievala na 22°C tak nepoviem že taká spotreba :/