Zdravim,
tak som sa rozhodol nieco napisat po cca. 14 mesiach pouzivania rekuperacie.
Mam rekuperaciu Komfovent REGO 200, rotacny vymennik, maximum 300 m3/h. Dom bungalov, podlahova plocha 106m2, dve dospele osoby.
Dam tu aj link na powerpoint subor, kde si mozte pozriet zopar fotiek s pokecom. Bude to asi trochu dlhsi clanok :-)
POUZIVANIE:
Povodne som spekuloval s roznym nastavenim pocas dna, ale potom som to nechal bezat nonstop na minimum, co je 20% vykonu (cca. 50 m3/hod). 24/7/365
Vacsi vykon zapnem len vtedy, ked pride napriklad navsteva alebo zapalim biokrb.
Taktiez mam tlacidla vo WC a kupelni na rychly odtah (100%), ktore po stlaceni funguju cca. 20 minut, ale nejak casto to nepouzivam.
Vyfukov je 6: 2 v obyvacke, 2 v spalni a po jednom v dalsich dvoch izbach. Nasavani tiez 6: 2 v kuchyni, 1 v spajzi (tam je aj hlavna jednotka), 1 v kupelni, 1 vo WC a 1 v technickej miestnosti.
HLUK:
Na 20% to takmer vobec nepocut, navsteva ani netusi, ze nejaku rekuperaciu vobec mam. Aj ked to dam na 100%, nie je to nic, co by cloveku dako extra vadilo.
Ked vecer zaspavam, na 20% pocut velmi jemne hucanie z vyfukov v spalni. Vobec ma to ale nerusi. Pokial by som ale mal zaspavat pri 100%, to uz pocut viac a mohlo by to vadit.
SPOTREBA:
Mam v zasuvke merac spotreby – na 20% to berie v zime cca. 40W, pokial su filtre ciste. Ked sa vymennik netoci, co sa deje pocas funkcie chladenia v lete (letny bypass), berie to 30W.
V zime mam zapnuty dohrev na 22°C, takze striedavo zapina spiralu o vykone cca. 800W. V mojom pripade je pre spotrebu domu uplne jedno, ci mam dohrev zapnuty alebo nie, lebo kurim konvektormi Adax. Pokial by som mal lacnejsie kurenie (plyn, TC..), asi by som dohrel vypol. Aj som skusal bez dohrevu, chladnejsiu teplotu som pri 20% nejak negativne nevnimal.
CO2:
Hlavny dovod, preco som vlastne RJ kupoval. Po nasom “cerstvy vzduch”. V prilozenom subore je graf, kde vidno bezny priebeh pracovneho dna od cca. 6:00 rano po dobu 24 hodin. Ja sa snazim drzat hladinu CO2 do 1000ppm, co sa mi vcelku dari aj pri minimalnom vykone. Ked to na hodinu/dve vystupa trochu nad, tak to neriesim. Este mala poznamka - ked odideme rano okolo 6:40 z domu, dom je komplet vyvetrany az okolo 13:00. To len pre tych, co sa im nezda, ze naco to ma bezat, ked nie som doma.
Pre zaujimavost dam aj tyzdenny graf merania CO2 v mojom dome (s rekuperaciou), dom bez rekuperacie a byt bez rekuperacie. V byte sa podla tych grafov vetra cca. 3x do dna, co je podla mna taky bezny standard u vacsiny ludi. V dome kamarat vetra pravidelne (vzdy ked mu ukaze nad 1000 ppm) a navyse ma stale otvorene mikrovetracky na oknach. Aj teraz, ked je cez noc -15 :-) Ale ma viac menej porovnatelnu kvalitu vzduchu, ako ja.
FILTRE:
Original filtre stoja 36€ sada (2 kusy), co je pomerne dost. Ako som pisal, mam v zasuvke merak a ked sa zacne prikon blizit k 50W viem, ze filtre su uz zanese, tak som ich vybral a povysaval. Casom ale ani to nepomaha, tak ich treba vymenit, u mna to vychadalo asi tak raz za pol roka. Cize 72€ do roka, co je 2x viac, ako zozerie cela RJ za rok. Preto som to poriesil tak, ze som si kupil filtracnu tkaninu G4 1m2 za 7€. Zatial to mam len cca. mesiac, ale zda sa, ze to funguje v pohode. Kedze tkanina je pomerne makka, ako vystuz som pod nu dal plastove maliarske sitko z Tesca v cene 1,30€, ktore som nastrihal na potrebny rozmer. Cenovo to vychadza 10 az 20 krat lacnejsie. Podla toho, ci ju dam dvojmo alebo len jednu vrstvu. Tak sa ale zda, ze uplne bude stacit jedna vrstva. Viac info a dake tie fotky v prilohe.
OSTATNE:
1. Odporucam poriadne 2 az 3 krat zaizolovat privodnu ruru z exterieru. Inak sa vam v mrazoch bude na nej zrazat vnutorna vlhkost a bude vam to stekat po jednotke, pripadne aj do nej. Idealne je pouzit samolepiacu kaucukovu izolaciu. Napriklad http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p...
2. Na nasavani sa mi stalo, ze pri mrznucej hmle sa mi na sietke vytvorila namraza a uplne upchala nasavanie. Jednotka vtedy vali na plny vykon, aj ked je nastavenych len 20%. Preto mam 2 nasavacie mriezky na fasadu. Jednu bez sietky na zimu a jednu so sietkou na leto. V zime aj tak komare nelietaju a mriezku vzdy vymenim pred a po zime.
3. Rekuperaciu neodporucam vypinat a hlavne nie v zime, ked mrzne. Ja som to raz urobil, smer vzduchu sa otocil a teply vzduch z domu potom isiel nasavacou hadicou von a sa v nej kondenzoval. Potom voda kvapkala po fasade. Ked uz ju potrebujete v mrazoch vypnut na viac ako dajme tomu hodinu, odporucam upchat handrou tie dve hadice, co idu do exterieru . Proste treba zabranit tomu, aby si vzduch v hadiciach/rurach isiel, ako sa mu zachce.
4. Ak mate zapnuty dohrev v zime a nahodou vypadne prud, ked ide jednotka na vacsi vykon, moze sa stat, ze sa zapne tepelna ochrana spiraly. V takom pripade treba stlacit cervene tlacidlo RESET, ktore sa nachadza pri spirale, inak sa neda jednotka opat zapnut. Je to ochrana proti prehriatiu. Mne sa to samo od seba este nestalo, iba ked som to raz urobil naschval.
5. Mam v plane este zaizolovat plechovu “prepazku” medzi studenou a teplou castou rekuperacie vo vnutri. Pri velkych mrazoch sa na tej teplej casti (kde ide odpadny vzduch z domu) zraza voda. Nie je to nic hrozne, len taka rosa. Pouzijem tu samolepiacu izolaciu, co som uz daval link. Na fotkach to bude lepsie vidiet, o co ide.
Zatial tolko, neviem co by som este. S jednotkou som spokojny, zatial funguje bez problemu. Par drobnosti, co som napisal hore, som uz vychytal.
Cistenie zatial neriesim, ale v buducnosti mam v plane raz za 2-3 roky prebehnut hadice dakou handrou na dlhom drote (nieco, ako maju kominari).
Pekny vecer.
Link na .pptx subor
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Pre istotu aj v starsom Powerpoint formate
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
@igorkoo to máš pravdu, že nerobí, ale je jednoduchšie zvlhčiť vzduch ako riešiť odvlhčovanie, raz sme ešte v byte kedysi mali problémy s vlhkým vzduchom a to bolo strašné, to potuchnuté oblečenie, steny furt pleseň chytali, to bolo celé na nič.
nepoviem aky, to je skor pozriet manual k jednotke, ktoru budes pouzivat, ale podla mna je to len nejaky bezpotencial na zapnutie / vypnutie. A praveze u nas celkom pouzivane, ako kuchyna, tak aj kupelky na prevetranie, ked je to potrebne 🙂.
@purplesticks dvojzilovy, doporucujem z kazdeho miesta zvlast kabel, ja som ich nasluckoval a neni to dobre, jednotka ma az 4 vstupy a na kazdy sa da naprogramovat iny casovy a vykonnostny interval...ked sa zena osprchuje tak je v kupelni sauna, tam by bolo dobre mat bomby, na malom wc staci mensi vykon na vyvetranie....
Jaj a vypinac netreba....skor tlacidlo
@cukrik25@jarosujo Jednotku mám Komfovent 450. Nechce sa mi ju ešte rozbaľovať, lebo ju mám mimo stavby a montovať ju budem až budúci rok.
Čiže môžem použiť napr. toto tlačidlo ?
https://www.hornbach.sk/p/tlacidlo-sc...
Čo sa týka dvojlinky, asi použijem Cyky 3x1,5 - toho káblu mám dosť.
Ten interval a výkon programujem cez web prostredie RJ ?
@palo18 napr na to, ze manzelka a deti na to wc/kupalku s tym mobilom nechodia a pani manzelka mala podmienku v dome mat aj fyzicke tlacitka. Tak mam potom riesenu aj inteligenciu, proste aj fyzicke tlacitka aj moznost riesit cez mobil, tablet, appku, cloud 🙂.
@purplesticks ty zapajas ten kabel na rozne svorky v tej riadacej jednotke. Apson takto si to pamatam ja. Rozne svorky su pre rozne vetrania, intenzivny, krb, kuchyna, prevetranie atd. vsak pozri manual (najdes ho online), netreba rozbalovat jednotku.
Má tu niekto obdobnú mriežku na fasáde, kde konštrukcia mriežky zaručuje oddelenie privádzaného a odvádzaného vzduchu ? Kvôli dispozícii v tech. miestnosti som nútený použiť takýto spôsob. Obávam sa, či sa vzduch nebude miešať.
@purplesticks presne taku mam ja na fasade, kedze inak sme to tiez riesit nevedeli (vsetko odkonzultovane a navrhnute kamaratom vzduchotechnikom). Nemam vobec problem s miesanim vzduchu. Fungujeme tak uz vyse 3 rokov.
@mondzo
"Nemam vobec problem s miesanim vzduchu."
Co to znamena ze nemas problem? Meral si kolko CO2 mas na vstupe/vystupe pre porovnanie?
Vyrobia a predaju ti hocico, ked to zakaznik kupi. Predpokladam ze k tomu vyrobku nie su ziadne merania do akej miery to oddeluje privadzany/odvadzany vzduch.
@ultrarecall je snáď jasne že ten vzduch sa mieša nie? My mame merače co2 doma v spálni a v obývačke a ak sa zvýši koncentrácia tak sa rekuperacia zapne na vyšší výkon. A funguje to skvele. A je mi úplne jedno či sa ten vzduch mieša alebo nie hlavne že je tam menej co2 a viac čerstvého vzduchu.
@spikerhc "je snáď jasne že ten vzduch sa mieša nie?"
ahaa, tak sorry, som to zle pochopil:
"Nemam vobec problem s miesanim vzduchu."
nemas problem znamena ze neriesis ze si znova nasavas cast odvedeneho, ok.
@ultrarecall jaaj veď tak ale to už je problem montáže, snáď rozumná firma nenamontuje vyvod a prívod pól metra od seba. My mame jednu časť na jednej strane domu a nasávanie na druhej tak to by sa stavať nemalo.
@purplesticks stačí obyčajná dvojlinka 2x0,75 a zvončekový vypínač. Ak ich budete mať viac (dáva sa do záchodov, kúpelní a kuchýň), tak sa to zapája paralelne
Ja by som sa chcela opýtať na dvere,aký otvor na byť pod dverami pri rekuperacii?Nám robili poliaci a odporúčajú dať až 3 CM otvor. Nám sa zdá veľa, či to nebude vyzerať blbo. Viete mi poradiť? Ďakujem.
@purplesticks ako bolo spomenute, je praveze najlepsie riesenie, najma ked si to zoptimalizujes tak, ze rekuperacku priamo narazis na tie vyduchy, cim skratis drahu a aj potencionalny problem .. my mamte toto na 160 rury
Viete poradiť rekuperáciu?
Požiadavky.
Max. prietok vzduchu 400-450 m3/h.
Možnosť cirkulácie vzduchu s výkonom aspoň 1000m3/h.
Vodný výmenník (výkon asi 6kW pri teplote vody 45°C)
Priamy (strojový) výmenník (súčasne s vodným).
Filtre, možnosť používať filtračnú tkaninu.