Zdravim,
tak som sa rozhodol nieco napisat po cca. 14 mesiach pouzivania rekuperacie.
Mam rekuperaciu Komfovent REGO 200, rotacny vymennik, maximum 300 m3/h. Dom bungalov, podlahova plocha 106m2, dve dospele osoby.
Dam tu aj link na powerpoint subor, kde si mozte pozriet zopar fotiek s pokecom. Bude to asi trochu dlhsi clanok :-)
POUZIVANIE:
Povodne som spekuloval s roznym nastavenim pocas dna, ale potom som to nechal bezat nonstop na minimum, co je 20% vykonu (cca. 50 m3/hod). 24/7/365
Vacsi vykon zapnem len vtedy, ked pride napriklad navsteva alebo zapalim biokrb.
Taktiez mam tlacidla vo WC a kupelni na rychly odtah (100%), ktore po stlaceni funguju cca. 20 minut, ale nejak casto to nepouzivam.
Vyfukov je 6: 2 v obyvacke, 2 v spalni a po jednom v dalsich dvoch izbach. Nasavani tiez 6: 2 v kuchyni, 1 v spajzi (tam je aj hlavna jednotka), 1 v kupelni, 1 vo WC a 1 v technickej miestnosti.
HLUK:
Na 20% to takmer vobec nepocut, navsteva ani netusi, ze nejaku rekuperaciu vobec mam. Aj ked to dam na 100%, nie je to nic, co by cloveku dako extra vadilo.
Ked vecer zaspavam, na 20% pocut velmi jemne hucanie z vyfukov v spalni. Vobec ma to ale nerusi. Pokial by som ale mal zaspavat pri 100%, to uz pocut viac a mohlo by to vadit.
SPOTREBA:
Mam v zasuvke merac spotreby – na 20% to berie v zime cca. 40W, pokial su filtre ciste. Ked sa vymennik netoci, co sa deje pocas funkcie chladenia v lete (letny bypass), berie to 30W.
V zime mam zapnuty dohrev na 22°C, takze striedavo zapina spiralu o vykone cca. 800W. V mojom pripade je pre spotrebu domu uplne jedno, ci mam dohrev zapnuty alebo nie, lebo kurim konvektormi Adax. Pokial by som mal lacnejsie kurenie (plyn, TC..), asi by som dohrel vypol. Aj som skusal bez dohrevu, chladnejsiu teplotu som pri 20% nejak negativne nevnimal.
CO2:
Hlavny dovod, preco som vlastne RJ kupoval. Po nasom “cerstvy vzduch”. V prilozenom subore je graf, kde vidno bezny priebeh pracovneho dna od cca. 6:00 rano po dobu 24 hodin. Ja sa snazim drzat hladinu CO2 do 1000ppm, co sa mi vcelku dari aj pri minimalnom vykone. Ked to na hodinu/dve vystupa trochu nad, tak to neriesim. Este mala poznamka - ked odideme rano okolo 6:40 z domu, dom je komplet vyvetrany az okolo 13:00. To len pre tych, co sa im nezda, ze naco to ma bezat, ked nie som doma.
Pre zaujimavost dam aj tyzdenny graf merania CO2 v mojom dome (s rekuperaciou), dom bez rekuperacie a byt bez rekuperacie. V byte sa podla tych grafov vetra cca. 3x do dna, co je podla mna taky bezny standard u vacsiny ludi. V dome kamarat vetra pravidelne (vzdy ked mu ukaze nad 1000 ppm) a navyse ma stale otvorene mikrovetracky na oknach. Aj teraz, ked je cez noc -15 :-) Ale ma viac menej porovnatelnu kvalitu vzduchu, ako ja.
FILTRE:
Original filtre stoja 36€ sada (2 kusy), co je pomerne dost. Ako som pisal, mam v zasuvke merak a ked sa zacne prikon blizit k 50W viem, ze filtre su uz zanese, tak som ich vybral a povysaval. Casom ale ani to nepomaha, tak ich treba vymenit, u mna to vychadalo asi tak raz za pol roka. Cize 72€ do roka, co je 2x viac, ako zozerie cela RJ za rok. Preto som to poriesil tak, ze som si kupil filtracnu tkaninu G4 1m2 za 7€. Zatial to mam len cca. mesiac, ale zda sa, ze to funguje v pohode. Kedze tkanina je pomerne makka, ako vystuz som pod nu dal plastove maliarske sitko z Tesca v cene 1,30€, ktore som nastrihal na potrebny rozmer. Cenovo to vychadza 10 az 20 krat lacnejsie. Podla toho, ci ju dam dvojmo alebo len jednu vrstvu. Tak sa ale zda, ze uplne bude stacit jedna vrstva. Viac info a dake tie fotky v prilohe.
OSTATNE:
1. Odporucam poriadne 2 az 3 krat zaizolovat privodnu ruru z exterieru. Inak sa vam v mrazoch bude na nej zrazat vnutorna vlhkost a bude vam to stekat po jednotke, pripadne aj do nej. Idealne je pouzit samolepiacu kaucukovu izolaciu. Napriklad http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p...
2. Na nasavani sa mi stalo, ze pri mrznucej hmle sa mi na sietke vytvorila namraza a uplne upchala nasavanie. Jednotka vtedy vali na plny vykon, aj ked je nastavenych len 20%. Preto mam 2 nasavacie mriezky na fasadu. Jednu bez sietky na zimu a jednu so sietkou na leto. V zime aj tak komare nelietaju a mriezku vzdy vymenim pred a po zime.
3. Rekuperaciu neodporucam vypinat a hlavne nie v zime, ked mrzne. Ja som to raz urobil, smer vzduchu sa otocil a teply vzduch z domu potom isiel nasavacou hadicou von a sa v nej kondenzoval. Potom voda kvapkala po fasade. Ked uz ju potrebujete v mrazoch vypnut na viac ako dajme tomu hodinu, odporucam upchat handrou tie dve hadice, co idu do exterieru . Proste treba zabranit tomu, aby si vzduch v hadiciach/rurach isiel, ako sa mu zachce.
4. Ak mate zapnuty dohrev v zime a nahodou vypadne prud, ked ide jednotka na vacsi vykon, moze sa stat, ze sa zapne tepelna ochrana spiraly. V takom pripade treba stlacit cervene tlacidlo RESET, ktore sa nachadza pri spirale, inak sa neda jednotka opat zapnut. Je to ochrana proti prehriatiu. Mne sa to samo od seba este nestalo, iba ked som to raz urobil naschval.
5. Mam v plane este zaizolovat plechovu “prepazku” medzi studenou a teplou castou rekuperacie vo vnutri. Pri velkych mrazoch sa na tej teplej casti (kde ide odpadny vzduch z domu) zraza voda. Nie je to nic hrozne, len taka rosa. Pouzijem tu samolepiacu izolaciu, co som uz daval link. Na fotkach to bude lepsie vidiet, o co ide.
Zatial tolko, neviem co by som este. S jednotkou som spokojny, zatial funguje bez problemu. Par drobnosti, co som napisal hore, som uz vychytal.
Cistenie zatial neriesim, ale v buducnosti mam v plane raz za 2-3 roky prebehnut hadice dakou handrou na dlhom drote (nieco, ako maju kominari).
Pekny vecer.
Link na .pptx subor
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Pre istotu aj v starsom Powerpoint formate
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Este dodam, ze rekuperaciu mi montoval pomerne znamy clovek tu na fore, ale nejdem robit reklamu.
Ma tu plateny PRO ucet, ale aj tak neviem, ci sa to moze.
Ochotny a sikovny clovek, ako priklad uvediem :
- ked sa mi zrazala voda na tej privodnej rure (pisem o tom hore), tak som mu zavolal. Prisiel, zaizoloval dalsou vrstvou (odvtedu uz OK) a pokial to robil, dal mi do ruky infrakameru so slovami - pobehaj si po dome, ci nenajdes nejake uniky tepla. Tomu vravim pristup k zakaznikovi :-)
@jarosujo
Mam nainstalovanu jednotku Komfovent 300, pri 20 % vykone je aktualna spotreba 23 W. Zaujimave, ze su rozdiely v spotrebe ventilatorov. Aky typ filtrov je v jednotke pouzity? V mojom pripade som pouzil pelovy filter z osobneho automobilu, ma totozne rozmery ako originalny filter, cenovo je vsak o polovicu lacnejsi.
Rozdiel medzi zanesenym a novym filtrom je do 5 W.
Pouzil si aj tlmic hluku?
@jarosujo ak to bol strechac a plati si PRO tak ho prosim pochval ... nech vieme aj ostatni na koho sa obratit ak bude treba .. podla toho co pises si to zasluzi, a pravidla tym neporusis ...
Pozeram,ze niekto tu ma uz dlhsie rekuperaciu tak poprosim mohol by dat stery z potrubia tym dvom dotycnym z ineho vlakna aby sme vsetci podla rozboru ktory by z toho bol urobeny boli oboznameny ci sa usadzaju neake skodliviny v tom potrubi-Bolo by to K dobru veci pre nas vsetkych+impulz pre tych co si rekuperaciu este len chcu dat + dokaz ako je na tom potrubie :-)
Ano, je to @asex :-)
@somebody Ty nemas rotacny vymennik, ale klasicky. Ten moj cuca okolo 10W na samotnu rotaciu. Mam aj tlmic a na spotrebu maju vplyv aj potrubia (dlzka, tvar, prierez...).
Original filtre su F7, co sa mi zda az zbytocne. Tie nahradne su G4, ale podla mna to staci. A za 1/10 ceny...
@dodik13 no, vsetky tie "vrubkovane" potrubia maju urcite vo vrubkoch nejaky ten sajrajt a to sa bude tazko cistit... Po par rokoch urcite. Preto by bolo lepsie mat vnutro hladke, aby sa to dalo jednoduchsie tlakovym vzduchom prefuknut a sprejom zdezinfikovat...
@jarosujo@asex Je človek na ktorého sa s dôverou obraciam, na jar mi bude robiť BDT a aj inštalovať rekuperacku. Ja keď som sa rozhodoval pred 5rokmi že budem stavať tak už vtedy som vedel ze rekuperaciu chcem. A teším sa že mi ju urobí človek ktorému verím že naozaj vie čo robí. Bol umna na stavne keď sme ešte len ťahali múry, dohodli sme sa kam dať do prekladu (do venca) prechodky aby sa dali pretiahnuť rúry ;-)
Tešíme sa na čas montaze :-)
@jarosujo napis priemer a material rozvodov a cenu, mas tlmice? Rozvody su v instalacnej medzere? 50 m3 za hodinu je cca 2 az 3x pod normou.
Ja mam problem v silnych mrazoch, ake su prave teraz. V potrubi sa mi tvori kondenz a kvapka z 2 vyustiek. Rozvody su v neobyvanom podkrovi, a idem ich prekryt izolaciou z ovcej vlny.
Ak by som bol robil instalacnu medzeru, naklady na dalsi rad tehal a druhy rost na fukanu izolaciu by zrejme boli vyssie ako izolacia rur 18 cm ovcej vlny. Okrem toho si firma pri realizacii pomylila odtah z nasavanim v jednej izbe, takze sa rury museli po 2 rokoch prerabat. Neviem si predstavit ten bordel s rozbijanim SDK. Okrem poruchy su takto rozvody pristupne aj cisteniu. Filtre stoja malo, tusim 25 E, menim po roku.
Rozvody v instalacnej medzere su lepsie riesenie, a plastove ani inam nesmu.
@peto99 Uplne detaily a ani cenu presne neviem, ja som mal rekuperaciu uz zaratanu v cene domu. Tych 50m3 som len odhadol podla percenta vykonu, ale v principe mi to je jedno, meriam si CO2 a to je podstatne pre mna. Vzduch mam pri beznom rezime do 1000ppm a to povazujem za dobry vzduch. Rozvody do / z izieb mam v medzere medzi SDK stropom a hlinikovou foliou, na ktorej je nasypanych cca. 50-70cm drveneho polystyrenu ( izolacia). To je asi ta tvoja instalacna medzera ci ?. Rury, co idu do exterieru, su nad tou foliou - viac menej su v tej vrste izolacie. Posielam dake fotky, hadam to z toho pochopis :-) Modre su rury "interierove" a zaizolovane do exterieru. Aby ta nemylila ta jedna modra rura - tou sa vtedy fukal polystyren, to nie je rekuperacia. Tebe kvapka kondenz do izieb ci po fasade ?
@jarosujo modre su teda privodne a strieborne zrejme odtahove. Umiestnit hadice do izolacie je jednoduche, ja mam skoro vsetko pevne spiro rury, preto su vysoko na krokvami, a izolacia ich neprekryla. Kondenz kvapka dovnutra. Uvidime, ci im dotatocna izolacia pomoze. Ja mam bezny prietok 200 m3, v mrazoch cca 100 m3.
@peto99 Nie, modre su interierove, to jest tie, co koncia v izbach. Ci uz odtah alebo privod. Tych je 12, posielam foto. Tie dve zaizolovane (strieborne) su exterierove, co koncia na fasade. Tie su zaizolovane izolaciou a este su aj zasypane tym drvenym polystyrenom.
@spee16dee Praveze mam teraz v zime celkom sucho, bezi mi diskovy zvlhcovac. Ale to skor suvisi s kurenim - klasicke elektricke konvektory.
@jarosujo to je klasicke LEGO na svojpomoc. Lahko sa s tym robi, zmesti sa to do uzkej medzery a netreba si lamat hlavu s prietokmi, obcas sa hadice zdvojuju. Na mna je tento system dost jednoduchy, a zasnem nad tym, ze funguje. Pri vyssom prietoku netrubi? :-D
Uznavam, ze ucel plni a je naozaj lacny. Viac ludi si ho chvali. Ja jednoducho neverim plastom, tak sa trapim s plechom.
@jarosujo máš CO2 merač alebo dataloger a čo za značku?
Mám CO2 dataloger, a tiež som som začínal otvárať okna pri 1000 ppm. A keď sme boli doma násačkovaní všetci, tak som vetral fakt často. Ináč to je super že to dokázalo vyvetrať na 400 ppm, čo je hodnota vonku, aj keď po 6 hodinách.
A ešte sa opýtam či si neriešil aj iné filtre, čo smrad od dymičov teraz v zime? Toto jediná vec čo ma odrádza. Lebo aj teraz keď vyjdem von, tak cítim smrad od kúrenia, ako keby vonku bola zima na Sibíri.
@jarosujo vyborne zhrnutie, dakujem za namahu. Na tej nasavacej mriezke mas tu plastovu sietku proti mucham, co sa pouziva aj na okna ? Tiez by ma zaujimalo aky merac CO2 pouzivas. Vdaka
@stastnyjim Mam Netatmo Weather Station, podla mna sikovna vec. Lebo samotne CO2 meraky su pomerne drahe a toto meria a loguje CO2, teplotu, vlhkost a hluk. Mam 2 vnutorne moduly, jeden vonkajsi a este aj merac zrazok. Ja byvam v novej vystavbe, takze tu ludia moc nedymia. Skor ako drevo tu vidis fotovoltaicke panely :-)
@jarosujo Nad Netatmo som rozmýšlal keď som chcel riešiť aj nejakú meteostanicu. Len má odrádzali 2 veci, že to vlastne nemá displej, čiže musíš použiť chytiť do ruky nejaký zobrazovač, či už telefón alebo tablet, prípadne kúpiť iba zvlášť tablet a to mať ako displaj. A potom vlastne aj cena.
lebo základ (vnútorný + vonkajší) 140 EUR + další vnútorný 70 EUR + merač zrážok 60 EUR + merač vetra 100 EUR, tak to už som pomaly na cene poloprofesionálnej meteostanice.
Ja som kúpil cez ebay CO2 datalogger a stál 85 EUR, fungoval spolahlivo ten snímač. Ale raz sme tu mali výpadky elektriny, a odvtedy ukazuje 0 ppm. Aj keď teplotu a vlhkosť ukazuje správne.
Tak to máš šťastie, tu na juhu ľudia dymia, jak keby Zem mala už nadobro zamrznúť alebo ako keby som býval v Ostrave alebo Karvinej.
A ešte otázka, tých 40 W za hodinu nie je veľa? to je skoro 1Kwh za deň. Ľudia tu na fóre sa chválili v iných vláknach sa chválili oveľa nižšou spotrebou.
@stastnyjim Ci je 40W vela ? No to ja neviem, teraz prave ukazuje 36W. Z toho cca. 10W je otacanie vymennika, takze keby to bola klasicka RJ, aktualne by to bolo 26W.
Ale slapala celu noc nonstop aj bez predohrevu a to som mal rano -26°C. To je vyhoda rotacneho vymennika.
@ivantausk takze videl. No a to vrubkovane ako vyzera z vnutra? Lebo to co mam ja, je skoro hladke, nehovorim, ze sa tam nenajde nerovnost 1-1,5 mm, ale v tom by som problem pri cisteni nevidel. Ja si skor myslim, ze si ho ani nevidel, a ze predpokladas, ake vrubky z vonkajsej strany, take aj z vnutornej. Ja ti ho kludne aj odfotim, aby si bol v obraze. =-)
@14054 no je mozne, ze tie vrubky boli len zo zaciatku a konca, prakticky iba ako zavit. Kazdopadne je dolezite ich mat z vnutra co najhladsie. A ak sa nemylim, tak sa predavaju v stlacenom baleni a teda napr 10m potrubie je stlacene na 1.5m abo tak. To uz asi dokaze spravit vrubky aj z vnutra, no ni? ;)