ahojte asi ste uz poculi aj o zateplovani ytongu,nemusi sa,ale predsa je dobre ked je zatepleny.Doporucuje sa,ze ma najmensie uniky tepla,...
ale mna trapi jeden problem nebali by ste sa ze mury nebudu moct dychat?ved budu plastove okna,ytong a este aj zateplit?bojim sa ze casom budu plesnivet steny,... viete dat niekto radu?? :-( vdaka
@ladajaskva ja som uz davnejsie vravela, ze sa moja skladba viacerym nezda... ;-)
mio23, to je macher, okrem neho a blacksr tu malokto ma tolko nastudovane, je nadseny pre vec a sucasne stavia vlastnymi rukami... len zial, nie kazdy mame taku moznost. mne neostava nic ine, ako spoliehat sa na odbornikov, ktori maju za sebou vysledky.
neviem prećo vśetci bravíte o pasíve len v spojitosti s obvodom a zeteplením obvodu. Na tepelných stratách sa obvod podiela cca 16%,podlaha-14%,okná-25%,strop-11% a vetranie-34%.Treba to riesit komplexne.Obvod sám o sebe nezabezpeci pasivny dom.Treba to hodit vsetko do výpoćtov a vzniknú rôzne kombinácie aj ćo sa týka návratnosti.bez výpoćtu je to od brucha
@pr mate pravdu, preto mam navrhnute na obvodove steny zateplenie 20cm (neopor), do strechy 20+24 (EPS+vlna), zaklady 14cm (perimeter), okna 3-skla osadene zarovno muru (izolacia prekryje velku cast ramu) samozrejme na pasky, no a vetranie rekuperaciou.
@glopsa ..hm...tazka a aj lahká odpoveď. Chcete veľa ,alebo málo kúriť? Kolko máte v strope,kolko v podlahe,aké okná..treba to komplexne..aké kúrenie ste zvolili?
@pr mna by zaujimalo presne to iste.. jasne, ze kurit chcememalo, ale aby to malo z hladiska navratnosti vyznam.. sme len v stadiu HS, takze sa este mozem s hrubkami izolacii "hrat". povodny plan je : podlaha 11 cm ( tam sa viac uz neda ), strop 18+12, okna uz su- 6 komorove 3 sklo, s paskami. rozmyslame nad tym, aku hrubku na ytong lambda 375.. kurenie bude podlahove- plyn. kotol, obcas krb ( ale nebude napojeny na podlahovku ), priprava na rekuperaciu ( samotnu jednotku budeme schopni osadit az neskor, takze akoby ani nebola.. ).ak viete podarit, budem vdacna!
@ferre1 v podstate skoro na chlp rovnako to plánujem aj ja 20 cm šedého obvodové steny, 15 cm Perimeter (30cm pod úroveň terénu), 5 cm XPS zateplenie základovej ryhy (25 cm až 85 cm pod úroveň terénu), 46 cm Knauf Classic 039 (strop), okná drevené profil 92 (trosklo Ug - 0,5, Uw okolo 0,8), a asi aj rekuperačka (hoc o jej ekonomickosti rovnako ako pri soláre by sa dalo tiež pochybovať)
@popellka3 v strope by som ešte 10 cm pridal (nestojí to skoro nič a tepelný odpor sa priblíži k číslu 12), Škoda tej podlahy (tam by som preferoval viac), ale keď už vás to viac nepustí tak použite grafitový EPS150. Napokon k vašej otázke. Na obvodovej stene by som riešil hlavne potenciálny rosný bod, preto nie je pri hrubších stenách tá skladba úplne ideálna, ale 20 cm grafitového fasádneho polystyrénu, by malo rosný bod vytvoriť iba na obmedzený počet dní v roku a to sa bez problémov odparí.
@pr pretoze uz mame schody a osadne okna - vypocitane na 17 cm- 11 cm eps, 5 cm poter, 1 cm dlazba a okrem toho by nam navysla svetla vyska ( lebo sme rady nenavysovali )
@stevosk viem, ze je to hruba stena, ak by som stavala znova, urcite nie z 375 ! ale uz je postavene, tak teraz treba poriesit co sa da tak ako to je :)
nasla som stranku, kde sa pocita ten rosny bod, vysiel mi tusim na 17 cm.. ale my nechceme mat z domu pasiv, len nieco energeticky uspornejsie.. takze tych 17 cm sa mi zda sialene :( povodne sme 375 kupovali, pretoze sme si mysleli, ze zateplovat nebudeme.. teraz vieme, ze budeme, len nevieme kolko .. znamena to ale, ze ked bude menej ako 17 cm, steny nam chytia plesen ? aj keby sme dali namiesto EPS fasadnu vlnu ?
dakujem
@popellka3 Ak zvolíte zateplenie vlnou tak pôjde o dífúzne otvorenejšiu skladbu zateplenia. Takže ak sa to odparí plesne by vznikať nemali. Ale povedzme si to otvorene ak tam dáte napr. 10 cm minererálnu vlnu, jednak budú náklady na zateplenie vyššie (vyššia pracnosť, kotvenie, drahší izolačný materiál) a zároveň viac dní v roku bude dochádzať ku kondenzácii v murive resp. na rozhraní muriva a v neposlednom rade aj o čosi viac prekúrite. Preto byť na Vašom mieste radšej tam dám tých 18-20 cm grafitového polystyrénu (treba urobiť presný prepočet rosného bodu a možno by stačilo aj 15 cm grafitového) a jediné čo by som riešil by bolo ukotvenie okien na hranu muriva aby som ich zásadne neutopil. Ak sa však rozhodnete pre zateplenie minerálnou vatou, nezabudnite na paropriepustnú omietku (nakoľko niekedy sa "odborníci" snažia o diífuzne otvorený systém a zabijú ho zlou vrchnou vrstvou).
@popellka3
ahoj,
ja mam tiez z Ytongu 37,5 a dal som nato 12 cm Eps austrotherm 80. byvam uz treti rok a ziadne problemy s plesnou nemam, no po neskorsich studiach na forach by som urcite isiel do vacsej hrubky a urcite nie pod 15 cm.
@evulkad teda riadne draha dekoracia, komin+kozub+obstavba+privod vzduchu - a v strope jedna obrovska diera.... dat cca 4 tis za dekoraciu - tak to uz je dost ;)
@stevosk@blacksr dakujem za odpovede.. okna uz mame ukotvene-to uz nezmenim, su 5 cm od vonkajsieho okraja. nevedeli sme ( a stale nevieme teda ), ci zateplit, tak sme sa rozhodli ukotvot ich tak, aby vyzerali ok aj v oboch pripadoch.. priznam sa, nerozmyslali sme nad vacsou izolaciou ako 10 cm ( preto aj tie okna ), pri tom, ako mame izolovany zvysok domu ( nejde to do pasivu, ale len do takeho lepsieho B- cka ) mi pride aj celkom zbytocne, keby bola fasada v "pasivnych" cislach a zvysok nie.. teplo by unikalo zvyskom domu.. uvidime ale aj podla ceny samozrejme.. ( nad vlnou sme rozmyslali hlavne preto, ze mame moznost zohnat lacnejsie.. )
@popellka3 Ak je izolácia na nejakej konštrukcii slabšia, neznamená to, že sa nemôže inde pridať. Samozrejme rozumne. Aj tu jestvuje limit, od ktorého je nezmyselné kompenzovať slabú izoláciu na jednej konštrukcii hrozne hrubou izoláciou inej konštrukcie. Každá konštrukcia "kope" sama za seba. Neplatí, že ak zateplím poriadne jednu, tak AJ TAK to "jej" teplo utečie inde. Ono sa totiž nepresunie. Každou konštrukciou uteká "jej" teplo.
Takže ste obmedzení hrúbkou steny, asi kúrením lacným zdrojom? Odporúčam cca 12-14 cm, viac asi nie. Skôr sa sústrediť na strop - vlna je najlacnejšia z izolácií a teda rentabilnejšia než fasádna izolácia.
@evulkad Tak to potom radšej dajte miesto krbu (ktorý mal byť len na dekoráciu) len krbové kachle ako záložný zdroj a ušetrené tisíce dajte za hrubšiu izoláciu. Dokonca môžete použiť EPS a nie drahú fas. vlnu. Tipujem ako u popelky 12-14 cm EPS.
@popellka3 izolačné vlastnosti plastických a minerálnych materiálov včítane šedého PS sa odlišujú v percentách, na rodinnom dome rozhoduje len hrúbka, teda cena. Rosný bod a difúziu neriešte, všetky bežné výpočty pracujú s idealizovaným modelom, v skutočnosti je priebeh iný. Keď sa ešte len začali vyrábať plast okná, chcel som si dať patentovať priemyselný vzor na izolačný rám, cena bola rovná oknu, nerealizovateľné, dnes sa používajú iné materiály s rovnakou cenou a dobrým marketingom, bez dokázateľného účinku. Dajte min 15cm fasádneho najlacnejšieho materálu, omietka to zakryje.
@blacksr@jan45 Chcela by som poprosiť o radu. Ideme konečne robiť fasádu a ja niesom ešte celkom vysporiadaná s otázkou či zatepliť alebo nie. Bývame 3 roky v novostavbe z Ytongu, okná sú len dvojsklo, v podkroví je mineral. vlna 28 cm, v podlahe 8 cm EPS. Vykurovanie je kondenzačným kotlom + podlahové kúrenie v celom dome plynom a ním ohrievame aj TUV. Okrem neho máme akumulačný krb s prieduchmi v celom dome, takže podlahovka zapína minimálne. Naša ročná spotreba plynu je okolo 600 m3 aj s TUV a spotreba dreva okolo 6 m3. Má vôbec zmysel zateplovať dom, aká by bola návratnosť investície? Dom má cca 800 m3 obstavaného priestoru. Ďakujem!
@bubulka722 Ak ste spokojní, nezatepľujte. Ono sa to totiž robí opačne - najprv sa navrhne dom aj s izolácimi a podľa toho sa robí kúrenie. Vy už ste investovali do 2 druhov kúrenia, takže každé euro do izolácie "bolí".
Jedine tepelné mosty - ak niekde sú, tam izoláciu treba.
@blacksr Možno sa to robí opačne, ale pred rokmi kedy sme začali stavať sa zateplovalo bežne 5 cm izoláciou, dnes už pomaly nestačí ani 10. Stavali sme tak ako 99% iných ľudí. Mám pocit, že rokmi je to s tep. izolačnými vlastnosťami okien horšie, čo je pravdepodobne realita, ktorou sa nepochváli žiadny aj ten najlepší výrobca. Predpokladám, že by bola návratnosť do zateplenia v našom prípade veľmi dlhá a úspory minimálne... Je možné osloviť niekoho s thermo kamerou? Aká je približná cena za takéto služby? Ďakujem!
@boripp nastuduj desiatky diskusii tu na MS a zistis ze
1/ dolezite su izolacia v podlahe a strope (cim viac tym lepsie)
2/ 10cm bude malo
3/ pravdepodobne idealna skladba ti vyjde 25cm ytong+ 20cm polyst