Dobrý večer.
Z vlastnej skúsenosti odporúčam doskový typ do šikmín a role na strop (lacnejšie). Dosková izolácia drží pekne sama bez pomocných špagátikov a nehrozí časom nejaké zľahnutie či posun. Kuk moja stránka.
Výber - na značke v podstate nezáleží. Zoberte z daného typu (role / dosky) takú, ktorá vyjde na 1 diel tepelného odporu najlacnejšie. Vyrátate to tak, že cenu za 1 m2 vydelíte hodnotou R - to si zistite u výrobcu alebo predajcu, musia tie údaje mať.
Treba vyriešiť aj tepelné mosty, spôsobené klieštinami - prekrytím izoláciou na strope zvrchu a na šikminách zospodu.
Umiestenie parozábrany. Ak by mala byť priamo na krokvách, tak izolácia, ktorá príde pod ňu (čiže pred ňu, do interiéru), môže byť hrubá max. 4 cm Totiž: pomer izolácie pred a za parozábranou (pri pohľade z interiéru) musí byť v pomere 1:5, aby nedochádzalo ku kondenzácii!!! Citujem zo stránky Orsilu: "Pokiaľ je parozábrana medzi dvoma vrstvami tepelnej izolácie, je možné sa riadiť empirickým pravidlom, že pomer hrúbok vrstiev izolácie pod : nad parozábranou by mal byť 1:4,5 najlepšie 1:5. Vždy je treba skladbu nechať overiť tepelne technickým výpočtom."
Ale ak dáte všetku izoláciu až za parozábranu (pri pohľade z interiéru), môžete dať podkrokvovej aj viac ako 6 cm.
Je to na Vás... Ak chcete určite SDK, pri ktorom vzniká montážna medzera, je dobré vyplniť ju izoláciou, ale pritom treba dbať, kde bude parozábrana a dodržať uvedený pomer izolácie pred a za. Takisto, ak by ste chceli riešiť aj strop izoláciou pod klieštinami.
ma niekto skusenosti s tep izolaciou Sealection500 ? tento druh izolacie je na SK treti rok, zevraj maju velmi dobre vlastnosti, len nepozname nikoho kto ju ma? :-) chceli by sme to pod strechu...
@matrix44
My síce nemáme v streche EPS, čiže nemám osobnú skúsenosť, ale ja by som to nedávala zo 4 príčin.
1. Nízka požiarna odolnosť konštrukcie.
2. Slabý útlm zvuku (EPS je na tom mizerne).
3. Vyššia cena - momentálne sa dá kubík min. vlny zohnať do 30 €, sklenej vlny do 20 €. Fasádny EPS stojí 40 €/m3. Všetko s DPH, reálne ceny po zľavách.
4. Poddajnou vlnou sa lepšie zaplnia medzery, kým tvrdý EPS urežete a buď Vám "lieta", alebo je problém ho strčiť medzi krokvy. Nároky na presnosť.
Jarka z http://pasivnydom.blog.cz
@matrix44 Odkiaľ vlhkosť? Veď z vnútornej strany sa dá parotesná fólia alebo OSB doska. Zvrchu bude paropriepustná fólia a škridla. Nemajte obavu. Ak aj z interiéru malinké množstvo pary prejde, vlna je vysoko paropriepustná, para cez ňu prejde. Ku kondenzácii by nemalo vo vlne u dobre spraveného podkrovia dochádzať vôbec.
ja davam 14cm medzi krokvy a 5cm priecne cez, na to potom parozabrana folia. Chcem sa opytat ci mozem este dat 5cm pred parozabranu( z pohladu interieru) repektive medzi tatransky profil a parozabranu .Dakujem
@mischo Medzera nie je nutná. Vo Vašom zložení 4 cm PRED a 14+5 Za parozábranou ujde ;-) .
Predpokladám, že 23 cm izolácie ide do šikmín a že na strop položíte poriadnu vrstvu. Strop sa rieši jednoducho: medzi klieštiny a nad ne, napr. skladba 20+20 cm. S tými šikminami je trošku problém uchytiť izoláciu, treba robiť rošty a ak sa s tým nerátalo už v projekte, môže sa stať, že stavebník je limitovaný aj konečnou výškou šikminy v podkroví.
@blacksr do sikmin davam ako som pisal a na strop tak isto akurat ze uz je nad stropom urobena na povale podlaha z OSB 12mm, a chcel by som izolovat este povalu tak neviem
@mischo Dúfam, že ste OSB neprelepovali a ani nedávali moc natesno! Strop (aj každá iná montovaná konštrukcia) musí byť zvnútra parotesná a zvonku paropriepustná! Nechávali ste aspoň malé medzierky medzi doskami? V každom prípade použite z interiérovej strany parozábranu, nie (iba) OSB. Docielite, že vďaka parozábrane budete mať na vnútornej strane rádovo vyšší difúzny odpor ako na vonkajšej.
A ako to myslíte - izolovať povalu? To akože šikminy až do hrebeňa resp. po prípadné klieštiny pod hrebeňom (niekto máva klieštiny aj tam pre spevnenie)?
@blacksr medzi OSB som nechal cca 3-4mm medzery a na okrajoch aj cez pol centimetra viem ze musi byt vola a aj osb su na latkach 2,5cm takze vzduch prudi popod vsetky dosky. Ano myslel som izolovat az po hreben priblizne 45 m2 vychadza. No neviem mozno je to blbost izolovat takto, preto sa pytam aby som to nerobil zbytocne
@blacksr - u mna to vyzera momentalne takto ako na prilozenej fotke. Cize teraz by mala ist nejaka folia potom medzi krokvy cca. 16cm a krizom cca. 5cm a nakoniec parozabranna folia ? Pri takejto skladbe treba tiez dodrziavat nejake min a max hrubky ?
Dakujem
@mischo Tak potom fajn.
Plánujete využívať 3 podlažie = povalu ako úložný priestor? Potom treba ale vyriešiť tesnosť výlezu a jeho tep. izoláciu. A takisto nechať nejakému odborníkovi vypočítať, resp. v PC nasimulovať, aká tam bude teplota - kvôli skladovaniu (napr zaváraninám by škodil mráz - aj s takými plánmi som sa už stretla). Toto by som vypočítať nevedela. Zdrojom tepla sú úniky cez strop, avšak ochladzovaná plocha šikmín povaly je väčšia a teplota bude aj tak klesať. Myslím, že aj pod bod mrazu.
Obávam sa však, že povalu budete málo využívať. Je to predsa len od ruky. My sme od toho upustili...
@matrix44 Teraz zospodu nedáte v kuse žiadnu fóliu - ak som dobre pochopila, je to záklop pod škridlou. Na záklop príde paropriepustná fólia. Odspodu medzi krokvy dajte izoláciu, najlepšie aj pod krokvy, aby sa zmenšil tep. most tvorený krokvami. Potom parozábranu a opláštenie SDK alebo niečo také, ako máme my. Pomôcka: http://bramac.sk/fileadmin/blaetterka... - obrázok str. 20. Pomery pred a za parozábranou treba dodržať. Niečo by ste mali mať aj v projekte ;-) .
Naše riešenie: http://pasivnydom.blog.cz/0911/oplast...
@mischo Kvôli krabiciam by som neinvestovala do povaly. V prípade potreby nie je problém skočiť do supermarketu po krabice od banánov... V podstate, ak tam majú byť len krabice a pod., netreba šikminy povaly zatepľovať (myslím kvôli nim). Význam by mohlo mať zateplenie šikmín z toho dôvodu, že sa trochu zmenší rozdiel teplôt na oboch stranách stropu nad vykurovaným priestorom, takže prinesie to úsporu na vykurovaní. Avšak, vyjde oveľa lacnejšie kvôli úspore len položiť ďalších 20 cm sklenej vlny na podlahu povaly - menšia plocha, jednoduchšie "uchytenie".
Môžete do toho samozrejme ísť, ale ja osobne v tom nič praktické nevidím.
@blacksr Ano rozmyslal som aj polozit na podlahu,ale ako budem potom chodit ked po nieco na povalu pojdem. A polystyren tam asi nieje dobre dat na podlahu.
@blacksr - ked si dobre pamatam, tak sused v tomto stadiu obalil krokvy (hranoly) proste cely strop foliou (asi paropriepustnou) a potom medzi tramy napchali 18cm hruby nobasil. Cize bolo len vidiet nobasil a foliou obaleny tram. Potom este dali 8cm nobasil napriec. Na zaver sa to prikrilo cele foliou. Sadrokarton prisiel rovnobezne s podlahou, cize hore vznikol volny priestor ktory bol izolovany len pod strechou a samotny plafon uz nebol izolovany.
Taketo riesenie je zle ?
@matrix44 Paropriepustná fólia tam je zbytočná. Oveľa paropriepustnejšie to je bez fólie :-) . Aj ste sa pýtali, na čo ju tam dali? Treba len na interiérovej strane parotesnú a na záklope zvonku paropriepustnú - poistnú, keby náhodou uleteli škridly, tak aby nezatieklo do vlny. Pod záklopom nevidím jej zmysel.
Sadrokarton prisiel rovnobezne s podlahou, cize hore vznikol volny priestor ktory bol izolovany len pod strechou a samotny plafon uz nebol izolovany.
Toto som asi nepochopila. Ak teda chcete, aby mal strop podkrovia úniky tepla na to, aby sa vykúrila povala, je to ťažko nejak vypočítateľné. To Vám neviem odhadnúť ani zhruba. Ďalšou vecou je únik pary z podkrovia na povalu - treba dať do stropu parozábranu a poriadne utesniť. Tepelnú izoláciu povaly treba tiež utesniť - vzduchovo, nie parotesne, aby ňou neprefukovalo a plnila svoju funkciu.
matrix 44 min hrúbka tepelnej izolácie krovu je 16 cm. Ale ľudia si dávajú 20 cm a to 16 cm alebo 18 cm medzi krokvy, a 4-6 cm medzi laty alebo konštrukciu pre sadrokarton. 4-6 cm závisí aké laty alebo konštrukciu montuješ.Fólia zvrchu paropiepustná názov sme hore, a spodná parozábrana.
@alca85 Chrániť dôsledne pred vlhkosťou. Pamätať, že konštrukcia má nižšiu požiarnu odolnosť ako pri min. vlne. Neviem, ako je to s útlmom hluku. Čo cena? Pred niekoľkými rokmi to bolo strašne drahé - poznám jedného pána z ČR, ktorý si zateplil ovčou vlnou pasívny dom.