Zdravím, v prvom rade vás žiadam o radu, takže ak vaša odpoveď nepatrí ku konštruktívnym, tak ani na túto tému prosím nereagujte, taktiež mi môžete napísať, že veď tu na fóre je milión tém, kde si môžem veľa vecí pozisťovať, lenže pravdou je, že neviem kde začať a potrebujem radu na mieru... V tomto všetkom som úplný začiatočník a preto uvítam každú dobrú radu a vlastne ani neviem, či sa pýtam na to najpodstatnejšie...
takže... s manželom sme si minulý rok vybrali katalógový dom - bungalov a k nemu od iného projektanta pivnicu. Dom bude na svahu, spredu bude ako bungalov a zo zadu ako poschodový s tým, že zadné miestnosti v pivnici budú obývané. No a problém je v tom, že nemáme plyn, v projekte nám ako alternatívu navrhli tepelné čerpadlo (vzduch-voda), okrem toho chceme krb (už len preto, že sa nám aj páči), lenže akosi sa chceme vyhnúť tomu čerpadlu.
Nenachádza sa tu nejaká ochotná osoba, čo by nám poradila, ako z toho spraviť dom, ktorý bude potrebovať čo najmenej vykurovania s čo najlepším zateplením? (A podľa mňa mať krb a TČ, ak chceme mať naozaj dobre zateplený dom je zbytočnosť, nie?)...
A aké sú možnosti ohrevu vody, ak nie TČ a plynom? Ale najdôležitejšou otázkou tu je, že čo so zateplením a izoláciou domu? (Lebo náš projektant sa teda do oho nerozumel tak, ako by sme si predstavovali a čas nás už súri...) Údaje, ktoré k tomu budete potrebovať, vám poskytnem, lebo neviem, čím by som tu mala začať :-)
@blacksr@pivec Ja mám v projekte uvedené na múroch 15 cm EPS, ale budem dávať 20 až 25 cm EPS. Teraz rozmýšľam, či by bolo vhodnejšie dať tam 20 cm šedého EPS ako 25 cm bieleho EPS. Ďakujem.
cena izolácie = cena energie ktoru prepustí počas doby návratnosti
Výpočet je orientačný a pre 1 m2 izolácie.
EPS + ektrina:
50 €/m3 x hrúbka = cena elektriny x (lambda izolácie : hrúbka) x hodinostupne x návratnosť
50 €/m3 x hrúbka = 0,116 €/kWh x (0,038 W/m.K : hrúbka) x 100 000 K.hod/rok x 20 rokov
hrúbka^2 = 0,116 €/kWh x 0,000 038 kW/m.K x 100 000 K.hod x 20 rokov : 50 €/m3
hrúbka = 0,42 m = 40 cm
EPS + plyn, 80 %: 30 cm
EPS + buk 35€/prm, 60 %: 25 cm
Pre viacvrstvovú konštrukciu sa odčítava izolačná schopnosť ostatných vrstiev. Napríklad 25 cm ytong = 10 cm EPS.
Zdôvodnenie výpočtu:
Náklady sú súčtom ceny izolácií a tepla. Hľadáme minimum.
cena izolácie + cena tepla = minimum
a + b = minimum
Pri cene izolácií = cena tepla:
a + a = 2a
Pri dvojnásobnej cene izolácií bude cena tepla polovičná:
2a + 0,5a = 2,5a
Ak trojnásobnej:
3a + 0,33a = 3,33a
Pri zemnšovaní izolácií zas rastie cena tepla:
0,5a + 2a = 2,5a
0,33a + 3a = 3,33a
Minimum je a + a = 2a.
Záver: Minimálne náklady sú, ak cena izolácií = cena tepla ktoré unikne cez izoláciu (počas doby návratnosti).
@blacksr Zdravím. Som tu nový a potreboval by som poradiť. Vás som identifikoval ako uznávaného a fundovaného "radcu". Tu na fóre je kopec materiálu ale ako písala katullik ťažko začať. Nejakú tú ideu mám, ale konkrétne riešenie "na mieru" si viem vybrať len ťažko, vzhľadom na rozsah vedomostí. Vedeli by sme ma nasmerovať resp. pomôcť s konkrétnymi výpočtami hrúbky/typu muriva + zateplenia a taktiež izolácie stropu + podlahy pre NED? Info samozrejme poskytnem... ďakujem vopred
Dobry den, prosim Vas o vysvetlenie pre laika, ohladom kurenia na co sluzi tepelne cerpadlo a na co rekuperacia, mozu fungovat samostatne alebo len spolu, niekedy som chcela slnencne kolektory na ohrev vody, aj krb hoci komin uz mame, a podlahovku, no citala som ze podlahovka moze byt ale na co ma byt napojena na TC?dakujem 8-)
@leonka20 Tepelné čerpadlo je stroj, ktorý čerpá teplo z chladnejšieho miesta na teplejšie. Používa sa na vykurovanie domu alebo na chladenie chladničy. Napríklad z exteriérového vzduchu s teplotou 5 C prečerpá teplo do vody s teplotou 40 C, ktorá sa použíje v podlahovom kúrení domu. Na prečerpanie je potrebná energia, ktorá je menšia ako teplo ktoré by bolo potrebné na priamy ohrev. Pomer týchto energií sa nazýva vykurovací faktor tepelného čerpadla. Napríklad faktor 3 znamená, že sa prečerpalo 3 x viac tepla ako bolo potrebné na prevádzku čerpadla. Čiže na prečerpanie stačí 1/3 energie ktorá je obsiahnutá vo vykurovacom médiu. Faktor je tým väčší čím je menší rozdiel teplôt medzi prečerpávanými médiami, a rastie aj s veľkosťou plôch výmenníkov. Preto je k čerpadlu dobré pripojiť podlahovku, ktorá má len 40 C a veľkú plochu. Radiátory majú aj 80 C a malú plochu. Tiež je dobré používať čo najteplejší zdroj tepla, napríklad vzduch cez poludnie, teplovodný vrt, alebo zemný register. Čím väčší je faktor, tým menej energie je potrebné na vykurovanie domu.
@leonka20 Skusim to jednoduchsie, ako kolega: TC je draha hracicka, ktora sa ti pri DOBRE zateplenom dome asi nikdy nevrati skor, ako sa ti stihne pokazit.. Jej princip je obratena chladnicka - vonkajsi vzduch (pripadne vodu ci zem) chladi, vnutorny v dome ohrieva - idealne skrz podlahovku.
Rekuperacna jednotka je tepelny vymennik, ktory pri vetrani odobera teplo z odchadzajuceho vzduchu ohrievanim prichadzajuceho. Mozno sa ti tiez nevrati, ale mat tuto hracku pri lepsich NED, pripadne pasivnych domoch je asi nevyhnutnost. Ak mas velmi velmi! dobre zatepleny barak (straty menej ako 3 kW povedzme), moze sa lahko stat, ze az 50% tepelnej straty bude sposobenej prave vetranim...Preto rekuperacia..
Krb je fasa telka (nic viac) a solar nema ziadnu navratnost..
Krb je užitočné plnohodnotné kúrenie, ktoré môže byť prevádzkované aj občas v NED. Naopak vykurovaním elekrinou z elektrární sa pasív dosiahne len ťažko, lebo faktor primárnej energie pre elektrinu je 2,76 a pre drevo len 0,1.
Tepelné čerpadlo zníži primárnu energiu povedzme na 1/3 a máte pasív. Pre ľudí je podstatná cena a platby, a v tom prípade sa asi tepelné čerpadlo neoplatí. Môže niekto zverejniť výpočet čo sa oplatí?
Tepelné čerpadlo je aj súčasťou aktívnej rekuperácie. Pozeral som cenu Nilanu, a je to fantasmagoricky drahé. Rekuperáciu odporúčam potom len pasívnu, to je protiprúdy vzduchový výmenní, obvykle doskový ale niektorí skúšali aj rúru v rúre, zapojený do vzduchotechniky domu.
no dakujem chlapci za info, som teraz tak 50/50. snazim sa o nieco viac investovat do izolacii a hoci projekt nemame na pasiv a mozno ani na ned, (neviem, lebo v projekte to uvedene neni ani bohvie ake vypocty tam nie su, alebo dalsia vec ze tomu nerozumiem, no mam v plane si nechat urobit vypocty cez odbornika na slovo vzateho). takze snazim sa urobit z toho ako taky dost nizkoprevadzkovy dom. manzel bol a je stoj co stoj za klasiku, krb, kondenzacny kotol na podlahovku a len tak tak za solar. ako som pisala som ochotna upustit zo solaru a krbu, len to je na tom, ze neviem ci ta investicia do TC a rekuperacie sa oplati. aj ked viem ze je to drahe ako svina. TC ktore funguje na principe vzduch-voda, tak sa musia zapustat nejake systemy do zeme? dik 8-)
@leonka20 Najlacnejší vykurovací systém je izolácia. Nekazí sa, netreba kupovať palivo... :-)
Koľko izolácie sa oplatí pre dané palivo? Orientačne:
polystyrén: elektrina 40 cm, plyn 30 cm, drevo 20 cm
kamenná vlna: elektrina 50 cm, plyn 40 cm, drevo 30 cm
Od hrúbky izolácie treba odpočítať izolačnú schopnosť iných častí izolovanej plochy, napríklad 25 cm ytongu izoluje ako 10 cm polystyrénu.
@leonka20 Dom sa navrhuje ako celok, treba to prepočítať. Obvykle vychádza že sa oplatí hrubá izolácia + komfortný bezúdržnový systém a k tomu ľudia chcú krbovú vložku. Krb je záložný systém, zdroj lacného tepla, romantika, ako ohrievač miesto horúcej vane v zime. Pri dobrej izolácii často stačí teplovzdušný ohrev elektrinou cez (cirkulačný) vetrací systém. Ušetríte tisíce za vykurovací systém a radšej tie peniaze dajte do hrubšej izolácie. Koľko stojí vykurovací systém? http://www.ivt.sk/sk/plyn-alebo-tepel... Tepelné čerpadlo vzduch - voda, hučí.
@leonka20 pozry toto http://www.tepelnecerpadla.eu.sk/typy...
pri TC vzduch-voda je krabica s ventilatorom vonku (skoro ako pri klimatizacii) a teplo sa odobera z okoliteho vzduchu.. ostatne TC su zobrazene v linku.. teplo je odoberane z vody , zo vzduchu alebo zo zeme..
@radopp dakujem za odpoved. mame hrubu stavbu z porotherm 38 ti tehly, tepelny odpor je 3,4, na to chcem dat nejakych 12 cm izolacie ale dala by som aj 15 cm,no manzelovi staci aj 10tka, na strechu s nizkym sklonom a bez krovu davame 44 cm izolacie, a pod podlahovku 15 cm a nejaku reflexnu foliu co izoluje za dalsich 4 cm izolacie. viac izolacie nas nepusti kvoli vyske izieb aj to uz musime dat sikme stropy. pocitam ze na ten cirkulacny vetraci system treba nejake potrubia potahat cez izby, a ako to vlastne funguje?alebo myslis ze mat kondenzacny kotol na kurenie a solar len na ohrev vody staci alebo je to zbytocne? alebo ist viac do hrubky izolacie ale jedine uz len na obvod mury. okna mame trojsklo a orientovane na juh. nasla som si take hodnoty tepelneho odporu pre stavbu: ze strecha R =9,9, obvodova stena R =4,4, podlaha R =2,5. no drzim sa toho ale idem do vyssich cisel. diky za akukolvek radu. :-)
@leonka20 Rúry na vzduchotechniku stačia lacné PVC. K tomu 2 ventilátory, výmenník a senzory CO2 a H2O. Na teplovzdušné vykurovanie nesmie strata domu presiahnúť asi 15 W/m2, čo je definícia pasívneho domu. Jednoduchšie je dať elektrické konvektory a tam máte výkon aký chcete. Aby sa oplatilo kúriť elektrinou, obvykle treba dať ekvivalent 40 cm polystyrénu. Strop je dobrý, ale na steny treba 20 cm EPS. ... Treba prepočítať dom ako celok, nevidel som projekt, iba typujem. Sú tu ľudia, ktorý tvrdia že to vedia rátať lepšie ako ja, možno sa ozvú. :-)
@radopp to ako to robila blacksr poznam - netusim si na to - tesne za jednotku napojila nejake tlmice, ale nevidim ziadne klapky na nastavenie prietoku. Predstav si izbu cca 15 m2 s vyskou 2.6 m kde je jedno dieta , taku istu velku spalnu, ale su tam 2 ludia a obyvak 30m2 s vyskou 2.6 a je tam navsteva cca spolu 6 ludi.
Prietoky by sa mali ratat podla objemu izby a predpokladanemu poctu osob. Regulacia tamierovymi ventilmi na strope nie je OK.
Dalsia vec... neviem ci to tak aj dodrzala - ale ma privod aj odvod do kuchyne... nikdy sa nerobi privod a odvod z jednej miestnosti. Vacsinou sa odtah robi z kuchyne a toaliet... a privod do obytnych miestnosti.
@radopp tak ako som si to pozrela, tak nemame velmi miesta na tie rozvody. do prkinka. takze otazka znie, ak dam izolaciu 20 cm na obvod, co podla vsetkeho dam tak ma vyjde lacnejsie elektricke kurenie ako plynove? tie elektricke konvektory su sucastou coho?tak tym padom vetranie s rekuperaciou pada a uz len to kurenie poriesit. :-)
@leonka20 Elektrický konvektor je odporový dôt v plechovej krabičke, premieňa elektrinu na teplo. Stojí pár eur a je to najlacnejšie vykurovacie zariadenie. Pripája sa do elektrickej zásuvky. Zapojenie vysvetlím neskôr až sa pre to rozhodneš. Pozri obrázky na google.
Vetrací systém je dobrá vec, nemusíš stále otvárať okná, hlavne v noci, a dýchať vydýchaný vzduch. Šetrí náklady na kúrenie. Dá sa spraviť za 1 000 eur aj s rekuperáciou.
Náklady na kúrenie sa rátajú ako rozdiel tepelných strát a využiteľných ziskov tepla (elektrospotrebiče, ľudia, slnko). Teplo potrebné na kúrenie môže byť podstatne nižšie ako vypočítané tepelné straty. To je princíp úsporných domov.
Vykurovanie treba prepočítať. Skús ofotiť pôdorys a rezy domu, alebo napíš aké rozmery a tvar má dom, alebo aké sú plochy stien, otvorov, strechy, podlahy. Tiež aké energie máš k dispozícii a za koľko.
@radopp tie elektricke konvektory mi pripadaju ako radiatory, no neviem ci by som take chcela. ale na druhej strane, nie je to drahe kurenie? ved elektrina je najdrahsia zo vsetkeho a dalsia vec ked niet elektriny, tak mi ostava ten chcenynechceny krb. ako som pozerala foto o vetrani tak ten system treba udrziavat tiez cisty, bez bakterii, no neviem si predstavit ako sa cistia tie potrubia po nejakom case, ktore budu ulozene v streche alebo v izolacii. urcite existuju nejake pripravky a su tam isto aj nejake filtre, ktore treba asi z casu na cas aj vymenit a co vlastne take filtre stoja. posielam ti to ip projekt. ale diky ze sa mojou problematikou vobec zaoberas. :-)