Zdravim,
tak som sa rozhodol nieco napisat po cca. 14 mesiach pouzivania rekuperacie.
Mam rekuperaciu Komfovent REGO 200, rotacny vymennik, maximum 300 m3/h. Dom bungalov, podlahova plocha 106m2, dve dospele osoby.
Dam tu aj link na powerpoint subor, kde si mozte pozriet zopar fotiek s pokecom. Bude to asi trochu dlhsi clanok :-)
POUZIVANIE:
Povodne som spekuloval s roznym nastavenim pocas dna, ale potom som to nechal bezat nonstop na minimum, co je 20% vykonu (cca. 50 m3/hod). 24/7/365
Vacsi vykon zapnem len vtedy, ked pride napriklad navsteva alebo zapalim biokrb.
Taktiez mam tlacidla vo WC a kupelni na rychly odtah (100%), ktore po stlaceni funguju cca. 20 minut, ale nejak casto to nepouzivam.
Vyfukov je 6: 2 v obyvacke, 2 v spalni a po jednom v dalsich dvoch izbach. Nasavani tiez 6: 2 v kuchyni, 1 v spajzi (tam je aj hlavna jednotka), 1 v kupelni, 1 vo WC a 1 v technickej miestnosti.
HLUK:
Na 20% to takmer vobec nepocut, navsteva ani netusi, ze nejaku rekuperaciu vobec mam. Aj ked to dam na 100%, nie je to nic, co by cloveku dako extra vadilo.
Ked vecer zaspavam, na 20% pocut velmi jemne hucanie z vyfukov v spalni. Vobec ma to ale nerusi. Pokial by som ale mal zaspavat pri 100%, to uz pocut viac a mohlo by to vadit.
SPOTREBA:
Mam v zasuvke merac spotreby – na 20% to berie v zime cca. 40W, pokial su filtre ciste. Ked sa vymennik netoci, co sa deje pocas funkcie chladenia v lete (letny bypass), berie to 30W.
V zime mam zapnuty dohrev na 22°C, takze striedavo zapina spiralu o vykone cca. 800W. V mojom pripade je pre spotrebu domu uplne jedno, ci mam dohrev zapnuty alebo nie, lebo kurim konvektormi Adax. Pokial by som mal lacnejsie kurenie (plyn, TC..), asi by som dohrel vypol. Aj som skusal bez dohrevu, chladnejsiu teplotu som pri 20% nejak negativne nevnimal.
CO2:
Hlavny dovod, preco som vlastne RJ kupoval. Po nasom “cerstvy vzduch”. V prilozenom subore je graf, kde vidno bezny priebeh pracovneho dna od cca. 6:00 rano po dobu 24 hodin. Ja sa snazim drzat hladinu CO2 do 1000ppm, co sa mi vcelku dari aj pri minimalnom vykone. Ked to na hodinu/dve vystupa trochu nad, tak to neriesim. Este mala poznamka - ked odideme rano okolo 6:40 z domu, dom je komplet vyvetrany az okolo 13:00. To len pre tych, co sa im nezda, ze naco to ma bezat, ked nie som doma.
Pre zaujimavost dam aj tyzdenny graf merania CO2 v mojom dome (s rekuperaciou), dom bez rekuperacie a byt bez rekuperacie. V byte sa podla tych grafov vetra cca. 3x do dna, co je podla mna taky bezny standard u vacsiny ludi. V dome kamarat vetra pravidelne (vzdy ked mu ukaze nad 1000 ppm) a navyse ma stale otvorene mikrovetracky na oknach. Aj teraz, ked je cez noc -15 :-) Ale ma viac menej porovnatelnu kvalitu vzduchu, ako ja.
FILTRE:
Original filtre stoja 36€ sada (2 kusy), co je pomerne dost. Ako som pisal, mam v zasuvke merak a ked sa zacne prikon blizit k 50W viem, ze filtre su uz zanese, tak som ich vybral a povysaval. Casom ale ani to nepomaha, tak ich treba vymenit, u mna to vychadalo asi tak raz za pol roka. Cize 72€ do roka, co je 2x viac, ako zozerie cela RJ za rok. Preto som to poriesil tak, ze som si kupil filtracnu tkaninu G4 1m2 za 7€. Zatial to mam len cca. mesiac, ale zda sa, ze to funguje v pohode. Kedze tkanina je pomerne makka, ako vystuz som pod nu dal plastove maliarske sitko z Tesca v cene 1,30€, ktore som nastrihal na potrebny rozmer. Cenovo to vychadza 10 az 20 krat lacnejsie. Podla toho, ci ju dam dvojmo alebo len jednu vrstvu. Tak sa ale zda, ze uplne bude stacit jedna vrstva. Viac info a dake tie fotky v prilohe.
OSTATNE:
1. Odporucam poriadne 2 az 3 krat zaizolovat privodnu ruru z exterieru. Inak sa vam v mrazoch bude na nej zrazat vnutorna vlhkost a bude vam to stekat po jednotke, pripadne aj do nej. Idealne je pouzit samolepiacu kaucukovu izolaciu. Napriklad http://www.klimatizacia-vetranie.sk/p...
2. Na nasavani sa mi stalo, ze pri mrznucej hmle sa mi na sietke vytvorila namraza a uplne upchala nasavanie. Jednotka vtedy vali na plny vykon, aj ked je nastavenych len 20%. Preto mam 2 nasavacie mriezky na fasadu. Jednu bez sietky na zimu a jednu so sietkou na leto. V zime aj tak komare nelietaju a mriezku vzdy vymenim pred a po zime.
3. Rekuperaciu neodporucam vypinat a hlavne nie v zime, ked mrzne. Ja som to raz urobil, smer vzduchu sa otocil a teply vzduch z domu potom isiel nasavacou hadicou von a sa v nej kondenzoval. Potom voda kvapkala po fasade. Ked uz ju potrebujete v mrazoch vypnut na viac ako dajme tomu hodinu, odporucam upchat handrou tie dve hadice, co idu do exterieru . Proste treba zabranit tomu, aby si vzduch v hadiciach/rurach isiel, ako sa mu zachce.
4. Ak mate zapnuty dohrev v zime a nahodou vypadne prud, ked ide jednotka na vacsi vykon, moze sa stat, ze sa zapne tepelna ochrana spiraly. V takom pripade treba stlacit cervene tlacidlo RESET, ktore sa nachadza pri spirale, inak sa neda jednotka opat zapnut. Je to ochrana proti prehriatiu. Mne sa to samo od seba este nestalo, iba ked som to raz urobil naschval.
5. Mam v plane este zaizolovat plechovu “prepazku” medzi studenou a teplou castou rekuperacie vo vnutri. Pri velkych mrazoch sa na tej teplej casti (kde ide odpadny vzduch z domu) zraza voda. Nie je to nic hrozne, len taka rosa. Pouzijem tu samolepiacu izolaciu, co som uz daval link. Na fotkach to bude lepsie vidiet, o co ide.
Zatial tolko, neviem co by som este. S jednotkou som spokojny, zatial funguje bez problemu. Par drobnosti, co som napisal hore, som uz vychytal.
Cistenie zatial neriesim, ale v buducnosti mam v plane raz za 2-3 roky prebehnut hadice dakou handrou na dlhom drote (nieco, ako maju kominari).
Pekny vecer.
Link na .pptx subor
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Pre istotu aj v starsom Powerpoint formate
https://drive.google.com/file/d/0B-hs...
Ked si to spravi sam ako ja v ramci kopania vody a elektriky, tak je to v pohode, ale cez firmu to bude nonsence.
Ja som s nim ratal pri robeni zakladov a usti mi v technickej pri rekuperacii a kondenz ide do pivnice, ale nie su to hektolitre.
@rasto464 Ja mam od COMAIR iba rury, ktore maju vovnutri 1 cm izolacie a staci to. Je pravda, ze pokym vzduch prejde cez dvojgaraz z RJ dnu, tak zmeni teplotu o 4 st C, ale je to iba na prospech veci. Jednoducho sa ohreje o 4 st. a v garazi mam zatial stale 6 - 7 st C. Mraz v garazi zatial nehorzi, takze mi to nevadi, naopak. Voda nikde zvonka na rurach nekondenzuje.
Teraz keď bolo -9,5C mi na vstupnom potrubí kondenzuje voda. Je možné že som to kvôli zlému prístupu niekde zle zapáskoval, lebo aj vata bola mokrá. Keď som potrubie zdemontoval tak z vnútra bolo suché. Reku mám v garáži, kde je teplota cca 16C.
Mohol by problém byť aj v tom, že aj toto prívodné potrubie je zvukovo utlmujúce (má z vnútornej strany perforáciu)?
@magnetick87 Asi myslis dohrev, nie predohrev. Ja mam nastaveny na minimum, cize 15°C. Menej sa to neda a je to kvoli riziku kondenzu na vnutornych rozvodoch. Dohrev zapina niekde okolo -2°C cca. presne to neviem, zalezi aj od vlhkosti a od rychlosti prudenia vzduchu.
@magnetick87 rotacny nepotrebuje dohrev, len ak by si chcel aby ti fukalo teplejsi vzduch ale pocitovo nemas sancu to zistit. Rezim eco je zakazana spirala
@magnetick87 Nam pri stupni tri klasicky krizovy vymennik ide bez dohrevu do -2 st. fuka 20 st vzduch. Menej da len pri stupni 1, a to max -4 a snu fuka 18 st, pod tuto tt vypise ze je vymennik namrznuty a vypne. Nato odkvapka a zase sa pusti, a tak sa to opakuje.
@jozefsv S tym, ze rotacna nepotrebuje dohrev, nesuhlasim. Napriklad Komfovent, aspon co som pozeral, ma v kazdej rotacnej dohrev. V tej mojej sa pri zimnom rezime ani neda vypnut, minimalna teplota je 15°C. To by ma zaujimalo, aky vzduch by ti isiel do izieb, ked je vonku -25°C. Kedze pri 0C vonku mne ide do izieb bez dohrevu okolo 15-16, tak pri -25 to moze byt kludne aj 10C. Rosny bod pri 22C interier a 50% vlhkosti je 11,1°C, realne hrozi riziko kondenzu na povrchu rozvodov. Cize ja by som v zime dohrev radsej nevypinal.
@jarosujo mam ho trvale vypnuty 3 roky - komfovent bez problemov. Ked je nad -15 tak sa ukazuje v rohu z vonku na jednotke trochu kondenzu, mali s tym tie jednotky problem, trochu sa ten roh doizoloval lepenou penou a je to vcelku ok,nie uplne ideal ale v pohode. Takych dni je v roku par.
@jozefsv Nejde o kondenz na jednotke, ten sa bude v mrazoch robit vzdy, ci mas dohrev ci nie. Ide o kondenzovanie vnutornej vlhkosti na vsetkych rurach v interieri (ak ich nemas izolovane). Zalezi to samozrejme od vnutornej teploty a vlhkosti. Ked ti zacne voda kvapkat zo stropu, potom si na mna spomen 🙂
@jarosujo vsetko na vstupe k rek a z nej von je izolovane ako ma byt. Nikde nic nekvapkalo aj ked bolo -23, bezi na minimum,staci to. Vnutorna vlhkost okolo 50. Vnutorna teplota v technickej 23 a viac. Rozvody za rozdelovacom nie je dovod izolovat,vzduch je uz nahriaty. V technickej nebol rok a pol kazetovy strop takze vzdy k videniu a bez problemov. Ak sa nic nedialo tam,dalej ziadna sanca. ;-)
@jozefsv Aka teplota vzduchu bola za vymennikom, ked bolo vonku -23 ? Tu na severe bolo aj -28 3 roky dozadu. Rosny bod pri 23C a 50% vlhkosti je 12C. Ja by som to neodporucal, ty si mal zatial stastie, ale nie kazdy ho moze mat. Proste v zime treba prepnut na zimny rezim.
tiez komfovent, okolie ziliny a 2 roky a bez problemov, ziadny zimny rezim, spirala vypnuta. Mensi kondenz na rohu jednotky ako pise @jozefsv, ale nejak to neriesim, sem tam pretrieme ja alebo manzelka, ak ideme do technickej. Jednotka bezi bez problemov, dokonca posledne tyzdne neviem co sa stalo, ale ucinnostou stupla okolo 80% +/- (predtym vacsinou okolo 70-74%). Dnes vonkajsia teplota 2C, vystup 23.1C a vstup 20.7C. Nastavene na Regulaciu podla prietoku (na 95 m3/hod) s korekciou odvodu +23m3/h. Ide na minimalny vykon v kuse (privodny ventilator si nastavil na 20% a odvodny ma momentalne na 36%). Spotreba cca 0.9kwh/den.
@mondzo Mas podtlak v dome, sparami nasavas vzduch zvonku. De facto ides v takom rezime, ako ked klasicka jednotka odmrazuje vymennik. Nemas problem, ked otvaras vchodove dvere, ze ti daju bengu do nosa ? 🙂
praveze ani nie, ja mam taku specialitku, zevraj ako keby som mal nadopovany privodny ventilator, ide na minimum ale ako keby isiel na vyssi vykon. Bol to premeriavat aj asex u mna a tiez bol z toho zmateny, ale rozvody mi nerobil on, ina firma, cize sa nevedel vyjadrit ku tomu, preco to tak je. Podla merani by som mal mat nastavene ventilatory na privod 20% a odvod skoro 45%, tak to proste vychadzalo. Neviem ale povedat, ci mam podtlak / pretlak. Rad by som to chcel zistit, ale pri rodinnom dome to asi ani nema vyznam nejak riesit myslim. Ked dam riadenie cez CAV bez korekcie, aj tak si postupne nastavi tie ventilatory na privod 20 a odvod na 30-35%, tak neviem. Dom by sme mali mat rovnotlaky. Utesnovat sme sa snazili maximum ako sa dalo, este aj pod zasuvky, vypinace som pchal specialny tmel na utesnenie (kedze do priznanych clt panelov isla elekrika cez exterier), lepene kde sa len dalo s airstop paskami apod., blower door test sme ale nerobili. Neviem.
@magnetick87 my keď sme jednotku pozerali, tak kamarát nám hovorí, že načo potrebujeme riešiť predohrev, že veď už nebývajú také nízke teploty aby s tým rekuperácia mohla mať nejaké problémy, no teraz som rada, keď vidím tieto teploty a predpoveď na nasledujúce dni, že sme si povedať nedali 😄
mam komfovent. Nastaveny stale letny rezim. Aby zbytocme nesla spirala. Vcera pri -7 vyhodila chybu. Musel som prejst do zimneho a prikurovat spiralou.
Ahoj @jarosujo, krasny elaborat. Powerpoint samozrejme na jednotku, ocenujem ze aj po styroch rokoch je odkaz funkcny (prvy, druhy nie). Aj si pekne vlakno zalozil, stale aktivne, good job!
Ja som tyzden dozadu (2/2021) osadil rekuperaciu Jablotron Futura, tak casom tiez pridam par postrehov. Zatial ju nechavam bezat na konstantny vykon 100 m3/hod., spotreba 20 W. Hluk v izbach ziadny, ani v noci.
@wizo konečne niekto, kto má Futuru. Máš k tomu aj ten ich nový nástenný ovládač Alfa? Alebo chladiaci modul CoolBreeze?
Mne ju budú robiť cca o 1-2 mesiace, tak som veľmi zvedavý.
@maracana99 co taka vymena cidla stala? nad tymto tiez trochu uvazujem, pocul som uz aj taky nazor, ze servis, pripadne vymeny nejakych casti aktivnej rekuperacie su proste drahsie jak pri pasivnej, preto ma to stale tak nejako pokusa, ze akym smerom sa vybrat 🤔 viem, ze pri pasivnej moze byt problem v zime, to hra proti nej v mojom nazore, ale cena vymeny poruchovych casti ma tiez zaujima
@maracana99 dik za odpoved, tak potom je asi rozdiel v tom aky vymennik ma jednotka ako taka, lebo pri doskovom to moze byt problem nie? ty si vyberaj znacku aj na zaklade tohto, o aky vymennik ide?
@maracana99 budem to musiet pozriet ako je to s tymi doskovymi, ale teda pri aktivnej asi vobec niecim takymto sa trapit netreba, by som rad vedel, ze ked ma niekto aktivnu jednotku, ze ci aj ohrev vody je dobra vec, ci sa to vyplati
@lrdk Ano, k rekuperacii Jablotron Futura mam aj nastenny ovladac. Na obsluhu je viac menej zbytocny, Jablotron ma fakt prehladnu a jednoduchu aplikaciu na obsluhu a prehlad sledovanych udajov vratane historie (co2, vlhkost, teplota interier, teplota vonku). Ale kvoli cidlam je nutny.
Kazdopadne myslim, ze budes maximalne spokojny. Sam technik co mi ju montoval hovoril, ze v minulosti robili aj inych vyrobcov, ale uz si nechali len Futuru. Ku vsetkym ostatnym sa opakovane vracaju...
Chladiaci modul CoolBreeze som zatial nedaval, iba som si nan vynechal miesto. Uvidim ako bude v lete. Minule leto (2020) bolo v Ziline slabe, realne horuco bolo i a par dni... A mame aj vonkajsie zaluzie, pri spravnom pouzivani mozno chladit nebude treba, resp. tych par dni zvladneme.
Jo, a tak ako pisal aj @jarosujo, filtre budem tiez riesit svojpomocne. Vystrihnem pozadovany rozmer a ideme. Vymena vyjde na par centov/eur.
Btw., sedemrocnu zaruku asi ini vyrobcovia nedavaju. Ci?