Ešte len plánujeme stavbu, ale už rozmýšľame nad takými to vecami :-N
Sme zo západného Slovenska, takže nejaké kruté zimy tu nehrozia. Myslíte si, že keď použijeme na stavbu Ytong Lambda netreba naozaj zateplovať?
Tak to by bolo potom asi najvýhodnejšie, nie? Časovo a aj finančne...síce sú drahšie, lae keď netreba to zateplenie....
Prosím poraďte...alebo aké máte skúsenosti Vy?
@zirafak sak to ze si zbuchol. Resp. brat Ti zbuchol. Ja mam v albume akurat projekt, nemam dovod ani potrebu davat foto zo stavby. Ja tie nemam FB a ani toto .... teraz si budeme ukazovat kto ma dlhsi, kto je tu dlhsie a kto ako dlho stavia? Ja sa snazim to robit sam, lebo aj ked som mal majstrov stale som opravoval. Popri tom som dost vela veci nastudoval, lebo nemam hlavu len na nosenie capice. Mam aj 2 male decka, takze rozdelujem cas aj pre nich, aby neboli ukratene.
A ked zoberiem Tvoje prispevky... neviem ci niekomu v niecom pomohli a ci sa v albumoch inspiroval. Ja teda nie
prosím aj nám poraďte, my máme zase porfix plus 375, s čím a akou hrúbkou odporúčate zatepliť? prosím neriešte materiál, teraz už by sme inak vybrali :( ďakujem
@maskalinka kvoli cenovej dostupnosti urcite polystyren. Hrubky by bolo najvhodnejsie nastavit tak, aby vlozene peniaze do tohto zateplenia sa v nejakej rozumnej dobe vratili a zaroven boli dobre vyriesene kriticke tepelne mosty a aby bola kondenzacna zona v zatepleni vytlacena dalej od vonkajsej hrany muriva.
Viem, ze som to napisal vseobecnejsie, ale inak sa neda v tejto chvili s tvojimi informaciami.
@maskalinka lokalitu, podorysy a rezy z projektu, orientaciu domu, druh okien, typ vetrania, zdroj tepla a napisat v akej faze vystavby je dom...aspon to, nech sa nestrielaju cisla uplne z brucha a nech sa da poradit komplexnejsie
@maskalinka Ak to mam co najviac zjednodusit, tak sa obvykle uvadza, ze kvoli minimalizaci kondenzacie vodnych par a tvorby plesni by tepelny odpor izolacie mal byt vacsi ako tepelny odpor muriva. Cize bud na to date 15-20cm eps, alebo radsej nedavajte nic.
@maskalinka preco neriesit Vas material? Co sa Vam na nom nepaci? Ja som dal tiez porfix nie plus ale obycajny brubky 300mm a nevidim dovod preco by som ho nedaval opat. Momentalne mam z neho hrubu stavbu, bude po zime zatepleny 200mm eps.
Ludia, tak ako je to teda s tymi normami. Doteraz som bol v tom, ze momentalne je pozadovana hodnota na tepelny odporu muru R>3 (ytong lambda splna v pohode), od 1.1.2015 bude R>4.4 (ytong lambda uz nesplna) a od 1.1.2020 je pozadovana hodnota muru R>6.5 (bude zakazane stavat z ytong lambda bez zateplenia)
Ytong lambda ma vypoctovu hodnotu R=4.21, aj to je uz taky otazny udaj, lebo ked ytong natiahne vlhkost tak, 4.21 nemoze mat ani nahodou. Ale snad, keby sa na to nacapala nejaka ta nezmyselna termoizolacna omietka, tak by projektant mohol do projektu napisat, ze R muru je 4.5 a dalo by sa to skolaudovat. Ale od 2020 sa to bez polystyrenu uz nebude dat skolaudovat.
Myslim, ze dni ytong lambdy su spocitane a tieto nezmyselne diskusie o nezateplovani velmi rychlo skoncia :-)))
Inak interne info z ytongu od znameho mojho znameho je, ze ytong udajne pripravuje novu termoizolacnu tvarnicu hrubky 75cm, ktora bude splna aj normu 2020 a bude o nieco lacnejsia ako polystyren hrubky 3m. Cize pre odporcov izolacii je to jasna volba :-)))))
@maskalinka no ja som rad ze som pol roka pred tym ako sa zacali kopat zaklady studoval modrustrechu:-) tiez by som mal asi postavene z ytong lambda alebo porfix plus. Tak pokial nemate hkboko osadene okna nic Vam nebrani na to dat 150-200mm eps, ale menej ako 150mm nie.
@maskalinka - janvirostko radí veľmi dobre.. na dom a jeho zateplenie treba vždy nazerať komplexne - preto je potrebné poznať tepel. izolač. zloženie celého domu a jeho jednotlivých konštrukčných častí aby bolo možné odporučiť najvýhodnejšie riešenie z pohľadu optimalizácie (pretože niekedy môže byť výhodnejšie investovať peniaze do izolácie stropu ako napr. do zatepľovania obvodového muriva).
Druhá vec, ktorú tiež spomenul je kondenzácia vod. pár, ktorá je pri zatepľovaní pórobetónu osobitnou kategóriou (vo vašom prípade rosný bod nedosiahnete NIKDY v EPS). Ak sa rozhodnete zatepľovať obvod. murivo (Porfix Plus 375) v žiadnom prípade neísť pod 15 cm biely EPS alebo 13 cm sivý EPS (optimálne sú hrúbky: 15 cm sivý /18 cm biely EPS/ a viac)! - pri zateplení s nižšou hrúbkou EPS ohrozujete životnosť muriva a tak i celej stavby.
Čo sa týka návratnosti do takéhoto zateplenia (v prípade ak ešte nemáte fasádu - beriem len cenu EPS) - je návratnosť investície (pri dome s plochou ostenia 100 m2, aktuálnych cenách EPS, priem. teplota dnu: 22 stup., priem. tep. von: 0 stup., vykurovacia sezóna: 200 dní, zohľadnená pravdepodobnosť vývoja cien, čas. hodnota peňazí, kúrenie plynom) pri 13 cm sivom EPS: 7 - 11 rokov resp. pri 15 cm bielom EPS: 6 - 10 rokov.
O dôležitosti DOSTATOČNÉHO zateplenia (15 cm a viac) pórobetónu s dobrými tep.-izolač. vlastnosťami ako máte vy som písal tu: http://www.modrastrecha.sk/forum/obvo...
@m_artinus Prispevok vystizny, priam az hororovy. Ale tak to naozaj je. Co si ale nespomenul, je to najpodstatnejsie. Nevadi, ze rosny bod je v murive. On je tam vzdy, aj ked nezateplis a vrazis na ytong penetrak, lepidlo, sietku, akrylatovu, silikatovu alebo silikonovu omietku. To uz je takmer ako by si ho zabalil do igelitu. Difuzny odpor pre vodne pary ti rapidne stupne. Na to su tiez vypocty. Ale ta najpodstatnejsia vec je, ci ti bude murivo premrzat, alebo nie. A v pripade 15cm eps je to uz velmi malo pravdepodobne. Ak je vnutri +23C, vonku -20C, tak na styku murivo, izolacia bude tak +2 az +3C a to je este v pohode.
A este pre ostatnych, aby tu nahodou nedoslo k omylu. Toto nie je problem len lambdy. Uplne ten isty a asi aj vacsi problem maju ti co maju trebars len 300mm alebo 250mm ytong a na nom len 5-8cm eps. A takych domov v okoli je drviva vacsina. Ti ohrozuju zivotnost stavby ovela ovela ovela viac ako ked ma niekto lambdu + 15cm eps ...
@pivec Lambda sa vyraba tiez aj v 300mm rozmere. Podla mna to ale az take tragicke nebude, inak by vyrobca netvrdil, ze netreba zateplovat. Ved pri nezateplenom bude rosny bod hooodne hlboko v murive. Ja sice staviam z P2-350 300mm, idem zateplit 18cm sivym ale nie kvoli rosnemu bodu ale kvoli tepelnemu komfortu.
@danculd No to je teda uvaha "Podla mna to ale az take tragicke nebude, inak by vyrobca netvrdil, ze netreba zateplovat."
Marketingove oddelenie vyrobcu to tvrdi len preto, ze sucasna norma dovoluje stavat domy, kde ma mur tepelny odpor iba na urovni R=3 a na to lambda staci. Nova norma to uz nedovoluje a vyrobca to potom uz tvrdit nebude ...
@danculd vyrobcovia tvrdia jeden rok jedno a na druhy zas daco ine, podla toho kam potrebuju dohnat stado, ktore im na to skoci. Aj tehlari tvrdili, ze tehla dycha a dnes do nej sypu EPS.... a takychto kravin, co trieskaju vyrobcovia by sa naslo pozehnane.
Práve preto som napísal, že zateplenie pórobetónu je osobitnou kategóriou.
@pivec Pivec má pravdu - dostatočná hrúbka EPS je z dôvodu dosiahnutia vyššej teploty ako 0 stupňov na vonkajšej strane muriva - nespomenul som to, lebo už som o tom podrobne písal a ukazoval na grafe v diskusii na priloženom linku. Aj hrúbky EPS (13 cm sivý, resp. 15 cm biely) sú vypočítané pre Porfix Plus 375 mm, vtedy je teplota na vonkajšej strane muriva nad 0 stupňov (samozrejme, že záleží aj od klimatickej oblasti, ale tieto hrúbky sú minimom).
Akýkoľvek pórobetón s dobrými izolač. vlastnosťami zateplený s malou hrúbkou zateplenia (5 - 10 cm EPS) je najhoršia varianta (nie z pohľadu zvyšovania tep. odporu a znižovania nákladov na kúrenie, ale z pohľadu ročnej bilancie množstva skondenzovaných a odpariteľných vodných pár).
@danculd : Pri posudzovaní obálky domu (rosný bod, možné plesne, vlhkosť a teda celková zdravá klíma v dome) sú riešené 2 základné veci:
1. Rosný bod
2. Ročná bilancia množstva skondenzovaných a odpariteľných vodných pár (rovnako dôležitý bod ako č. 1)
Majme 2 domy (všetky podmienky budú rovnaké - klim. oblasť, teplota dnu, vlhkosť... rozdiel len v zložení obálky domu):
1. dom - len Porfix Plus 375 mm - rosný bod v murive (ale celkové množstvo odpariteľných vodných pár je niekoľkonásobne vyššie ako množstvo skondenzovaných pár za rok)
2. dom - Porfix Plus 375 mm + 5 cm EPS : rosný bod v murive (posunutý o pár centimetrov k vonkajšej hrane muriva) ale celkové množstvo odpariteľných vodných pár sa postupne začína vyrovnávať s množstvom skondenzovaných pár). A tu je ten rozdiel - pri nízkych teplotách v zime a vysokej vlhkosti v dome (kúpelne, kuchyne) a nedostatočnom vetraní je pravdepodobnosť, že nastanú problémy vyššia ako v prípade 1.
Všetko to samozrejme súvisí najmä s vlhkosťou vzduchu vo vnútri a so zlými návykmi (nedostatočné vetranie). Aj preto plesnivejú byty v bytovkách (nedostatočná hrúbka zateplenia + vysoká vlhkosť vzduchu vo vnútri, čiže nedostatočné netranie). A rovnaký problém je aj pri zateplení pórobetónu s nedostatočnou hrúbkou EPS.
To čo hovorí výrobca a čo nehovorí, na to sa musím len smiať (ale lepšie by bolo plakať). Pridávam príklad odpovede výrobcu Porfix na to či zatepliť alebo nezatepliť. Výrobca dokonca tvrdí, že rosný bod musí byť v izolácií!!!! ale následne poskytne informáciu o tom, že norma hovorí o určitej hrúbke, ktorou sa to dosiahne. Zákazník ostáva v nádeji a presvedčení, že táto hrúbka vyrieši všetko a môže zatepľovať.
Odpoveď z Porfixu: viac na: http://www.porfix.sk/zateplit-ci-neza...
Na otázku hrúbky zateplenia sa dá pozerať minimálne z dvoch pohľadov - požadovaný tepelný odpor a miesto rosného bodu. Normou odporúčanú hodnotu tepelného odporu R = 3 m2k/W je možné pri použití tvárnic šírky 300mm dosiahnuť aj s polystyrénom hrúbky 3cm. Rosný bod však musí byť v izolácii a 3cm z tohto opohľadu určite nebude stačiť. Vo všeobecnosti sa v našich podmienkach odporúča zateplenie polystyrénom hrúbky 8cm, závisí to od vlastností použitého zatepľovacieho systému.
@pivec Ale ved ja som nenapisal nic zle. Len tvrdim ze to s tou zivotnostou muriva az take hrozne nebude ako tu strasite. Pomaly napisete, ze sa dom do 10rokov rozsype na prach. :-)
nechápem čo tu toľko diskutujete, polovica ľudí stavia z ytongu a polovica z tehly teda aspon to tak vidím,keď poziem na stavby v okolí, aj my staviame z ytongu.... :-o
Hmmm... Na moju otazku o normach skoro ziadne reakcie. Teraz neviem ci mam uplnu pravdu a teda naozaj bude od 1.1.2015 zakazane stavat z lambdy bez zateplenia, alebo sa v tom len nikto neorientuje...
@pivec Ved tu tabulku poznas zo STN od 1.1.2013, uz tu bol link na "vycuc".
Pre novostavby plati od 2013 minimalna, od 2015 odporucana, od 2020 cielova.
Co sa tyka tepelnotechnickej normy, stavaj si z coho chces, pokial vysledne tepelne odpory splnaju normy.
Ergo, ak lambda 375 len so sietkou a tenkou omietkou nesplna po 2015 4.4, tak nedostanes po 2015 stavebne povolenie. Ak pridas tepelne izolacnu omietku, ci 2cm polystyren a splnis tak 4.4, tak stavebne povolenie dostanes.
Osobne tipujem, ze v 2020 tehlovzduch 38, 44 a 50 definitivne zanikne, ostane tehlopolystyren/tehlovlna, porobeton zacnu predavat lepeny sendvic hustejsi+porovitejsi (napr. ytong+multipor v jednom kuse) aby splnali normu.
Orientacne podla hrubeho prepoctu by cielovu hodnotu splnal aj tehlovzduch 60 a theta 55, tak uvidime :)
Cela norma tu: http://ulozto.cz/xvVE6zTk/stn-73-0540...
P.S. Poradit niekomu je jedna vec, ale kritizovat, pretoze si clovek vybral drahe riesenie je drze. Ytong + multipor je sice drahe riesenie, ale dobre co sa tyka tepelnotechnickych vlastnosti. Iste, clovek moze mat za tu cenu este lepsie, ale niekto proste ten polystyren na vonkajsiu stenu nechce. Zober si ako drahe su sendvice pouzivane v UK: tehla nosna - vlna - tehla plna dekoracna (ziaden klinker) a to len preto, ze vyzaduju zachovanie klasickej vonkajsej fasady.. Volba konstrukcie je vec kazdeho stavebnika, jeho preferencii, pocitov a hrubky penazenky.
Je skutočne ta Lambda až tak zlé riešenie najmä ak vychádza tak isto ako klasická ?
V čom je negatívum lambdy oproti klasike to mi v stavebninách nevedeli povedať ? Nie je jedno z čoho je obvodová stena keď na ňu tak či onak ide 20 cm izolácie ?
Myslím 300 vku...Lambda bola lacnejšia ako klasika ( par centov 9 sa mi zdá )
Pýtam sa len informatívne lebo u mňa je favorit tehla 30 cm ale keď som povedal známemu čo by mal robiť elektriku rozvody atď tak keď som mu povedal tehla a len 30 cm zošedivel a vraj do ytongu mu to ide 20 x lahšie tak som sa bol opýtat v stavebninách a na počudovanie LAMBDA bola lacnejšia....
Tehla ma vychádza okolo 20e/m2 Ytong či Lambda či nie okolo 25 - 28 e/m2