Dobry vecer prajem. Pred dvomi rokmi sme s manzelkou kupili rodinny dom, a uz druhu zimu po sebe mame rovnaky no silnejuci problem - vid prilozene foto. Dom sme kupovali v lete takze sme si to nijako nepovsimli. Podme k problemu, akonahle zacne zima, a velke vykyvy teplot (interier/exterier), okamzite mame vlhke, az mokre obvodove mury (az steka voda po muroch v extremnych pripadoch). Mury su vlhke komplet dookola celeho domu, v kazdej izbe, absolutne identiticky cca 5 cm siroky sumerny pas od stropu. Sused, ktory tu byva dlhsie, nam po case prezradil, ze predavajuci od ktoreho sme dom kupili, a ktory dom staval, nezateplil betonovy veniec (ziadny styrodur a pod.). Navyse dom bol cca prve tri roky od postavenia kompletne nezatepleny (len fasada na porfix). Po tychto troch rokoch bol dom celkovo zatepleny, no len polystyren o hrubke 5cm. Strop je vyhotoveny zo sadrokartonu, nad ktorym je cca 20-30 cm zrejme najlacnejsej sklennej vaty + folia, tiez zrejme velmi lacna (nejaka tenka biela pena), nad tymto je na povale doskova podlaha, cca meter vyska a strecha (nezateplena). Cez strechu vsak nezateka.
Takze najprevdepodobnejsi dovod vlhnutia murov je zrejme nezatepleny veniec, urcite tomu neprida nekvalitna izolacia stropu. Kazdopadne pisem sem s prosbou o radu niekoho z brandze, co by mohlo najefektivnejsie pomoct odstranit tento problem. A najidealnejsie co by stalo vyskusat za to ako prve.
- zateplit cely dom dalsou vrstvou polystyrenu aspon 8 cm?
- vymenit izolaciu stropu za kvalitnejsiu + kvalitnejsie izolacia?
- nieco uplne ine?
Vopred dakujem kazdemu za radu.
@vrajoz dakujem za radu. Ma to logiku to co pises, nakolko obvod mura je rovnomerne vlhky cca 5 cm, to by vychadzalo, ze sadrokarton je instalovany cca 5 cm nad spodnu uroven venca, cize zvysnych 20 cm venca je v tom medzipriestore izolovanom lacnou vatou a mizernou foliu, ktora urcite nieriesi parozabranu. Nie som si isty, no mozno tvoju teoriu potvrdi aj fakt, ze ked som odokryl na povale dosky a dostal sa k izolacii s foliou, po okrajoch pri obvodovych muroch bola vata kompletne mokra.
To ze sa rosia okna je druha vec, zrejme to moze byt sposobene vlhskostou a vysokou teplotou. Kupil som meteostanicu s vlhkomerom (neviem na kolko je presny), no vlhkost v dome ja na urovni cca 52-55% (po vyvetrani klesne na 40%). Teplotu v dome sme mali miestami az 25°C prehnane kvoli malemu dietatu, no aj z dovodu zleho umiestenia termostatu, ktory nezapina vtedy kedy ma nakolko je v malom teplom priestore. To znamena, ze ak nastavim na termostate teplotu na 22-23°C, tak sa kotol skoro hned vypne, nakolko v tomto malom teplom priestore je ta teplota skoro ihned, tym padom v ostatnych izbach radiator uz nekuri a je tam zima. Preto je teplota na termostate nastavena az na 26°C, potom mame v izbach cca 24-25°C.
@poblinkany V podstate si potvrdil to, čo som si myslel. Mokrá vata už nie je žiadny izolant - chová sa ako by tam ani nebola. Držím ti palce ale parozábranu musíš urobiť znova a poriadne. Potom cez leto to bude mať možnosť vyschnúť a problém určite prestane. Pozor nestačí to urobiť len v jednej miestnosti, lebo neviem ako je riešený prestup medzi izbami v medzipriestore kde je vata. Pri 24°C-25°C by rosný bod nemal ako vzniknúť, možno pri vlhkosti viac ako 65 %, čo nie je Tvoj prípad. Ešte jedno upozornenie. Tepelná izolácia musí byť smerom hore difúzne otvorená.
@poblinkany Treba si kupit bezdrotovy termostat a umiestnit ho v tej izbe, kde chcete mat najlepsie vyregulovanu teplotu. Mal som podobne umiestneny termostat na stene na chodbe a pokial sa ku nemu dostal teply vzduch od radiatorov, nakurilo na 25 stupnov (nastavene na 21).Potom ked vypol, tak dokial sa ochladil vzduch pri termostate, v izbach bolo 19-20. Bezdrotovy termostat som si potom dal do obyvacky a reakcie celeho systemu boli o dve triedy lepsie, uplna tepelna pohoda.
@epto presne ten isty problem mam ja ako ste opisali. Viete mi prosim poradit aj typ, ktore ste si kupili Vy? Popripade je mozne zvladnut instalaciu aj sebestacne ci treba na to technika? Dakujem
@vrajoz Dakujem ti za radu, zrejme toto by mohol byt ten hlavny problem, takze na jar odokryjem cely strop zvrchu z povaly, teda dam prec dosky, odstranim staru vatu. Parozabranu/foliu treba polozit hned na sadrokarton zvrchu a na to polozit novu vatu alebo naopak? Co myslis tym "Tepelná izolácia musí byť smerom hore difúzne otvorená." ? Vata ma ine vlastnsoti z roznych stran?
@poblinkany ZDravim, mam typ BPT22 (https://www.tipa.sk/sk/termostat-bezd... ). Kupil som ho v Hornbachu, kedze bola nedela a nic ine nebolo otvorene :)
Prijimaciu cast so zasuvkou som umiestnil v technickej miestnosti pri kotli. Kablik z kotla, ktory isiel do povodneho termostatu som napojil do noveho (kabel nebol v omietke isiel rovno cez stenu, ak mate kabel v omietke treba pouzit na prepojenie novy). Samotnu riadiacu/vysielaciu cast som sparoval s prijimacou a bolo hotovo. Vsetko je pekne napisane v navode. Potom to chcelo trosku hrania sa s nastavenim pokial sme nenasli tu spravnu teplotu. Po troch dnoch to bolo vyriesene (jeden den sme nastavili malo, druhy den vela a na treti den to uz bolo OK). Teplotny komfort bol o dve triedy lepsi, stalo to za tie peniaze. Termostat sme nakoniec nechali b obyvacko-kuchyni ked boli deti chore tak v ich izbe aby bola u nich co najvyrovnanejsia teplota.
@poblinkany Nechcem vám kaziť radosť ale nová parozábrana nepomôže ba problém môže ešte zhoršiť nakoľko bude brániť vlhkosti opustiť priestor, tá skôr zabráni vlhkosti aby sa nedostala do tepelnej izolácie a tam nedegradovala jej vlastnosti, ak by ste ju chceli presa len urobiť tak treba dať dolu sadrokartón na jeho konštrukciu precízne urobiť parozábranu poctivo je prilepiť aj o steny na to znova osadiť sadrokartón pri jeho inštalácii použiť skrutkotesné pásky a pozor aj na prestupy rôznych káblov a potrubí tam to tiež musí byť tesné.
Ale k problému, keď už máte zmeranú teplotu a vlhkosť v interiéry ktorá má normálne hodnoty, skúste si ešte niekde zohnať teplomer a zmerať teplotu steny v tých vlhkých miestach a tam kde vlhkosť nieje stavím sa že pri 25 stupňoch a 50% vlhkosti by som sa stavil že tie miest majú menej ako 13,9 stupňa ( podľa tej tabuľky z prvej strany ). Máte viac možností znižovať teplotu v miestnosti, znižovať vlhkosť v miestnosti čo nieje moc komfortné alebo zvýšiť povrchovú teplotu tých miest na ktorých nastáva kondenzácia čo je náročnejšie ale ideálne riešenie. U okien napríklad to môže byť problém lebo aj keď odborník povedal že okná samotné sú v poriadku ale môžu byť zle namontované. To že ste našli izoláciu na strope vlhkú je logické nakoloko do seba nasala skondenzovanú vlhkosť. A ešte ste nenapísali alebo som si nevšimol či je ten veniec izolovaný aj z vrchnej strany. Čiže to zhrniem primárny problém nieje vlhkosť ak by to tak bolo kondenz by bol na celej ploche stien, primárny problém je že niektoré časti steny majú nižšiu teplotu, ktorá je pod teplotou rosného bodu a preto tam nastáva tá kondenzácia.
@megdesign Súhlasím s tebou nebudeme to tu spamovať ak budeš chcieť vysvetliť v čom sa mýliš napíš mi správu všetko ti vysvetlím aby si nabudúce vedel diskutovať a argumentovať správne.
@martosko zdravim, mam doma bezdotykovy infra teplomer na meranie teploty u ludi, no aj s funkciou na domy (piktogram domceka). Iste to nebude ten najpresnejsi certifikovany teplomer, no nameral som v daon rohu kde teplotu cca 16°C, no v momente kedy bola stena/roh "naoko sucha", teda v momente kedy nebola viditelne mokra ako na povodnej fotke. V tej chvili bola teplota v miestnosti na urovni 24°C a vlhkost okolo 50%.
@poblinkany Práve preto vtedy stena nebola mokrá keď to budete merať pri mokrej stene nebude mať ani 14 stupňov podľa tabuľky na prvej strane si viete zistiť minimálne teploty ktoré treba dosiahnuť, v stĺpci sa vyberiete teplotu v miestnosti v prvom riadku je vlhkosť v miestnosti tam kde sa tieto dva údaje spoja je teplota pri ktorej kondenzácia začína, preto sa dá kondenzácia ovplivniť aj znižovaním teploty alebo vlhkosti ale nieje to to pravé orechové.
@poblinkany 50% vlhkost v zimnom obdobi je vela je to mozne dosiahnut, len v novostavbe po mokrych procesoch alebo v nevetranom priestore, bolo to tu uz viackrat spominane, navyse budete mat aj cerstvy vzduch v dome
@megdesign Ok keď to nepotrebuješ vysvetliť nevadí, nemusia sa tomu rozumieť všetci len drobné odporúčanie keď budeš riešiť niečo s teplotechnikou radšej si zavolaj odborníka vyhneš sa tak zbytočným problémom.
@jblaze 50% vlhkosť je úplne normálna dokonca ja do všetkých výpočtoch sa počíta s 50% vlhkosť v interiéry, 87% v exteriéry.
@martosko dakujem za rady. Kurenie som navrhol a robil sam, rekuperaciu som navrhol a robil sam, zateploval som sam strop aj veniec, rovnako vlastne vypocty, aj steny budem. A kupodivu, dnu 28%RH, teplota 21,5°C, ziadne rosenie na oknach, na stenach, kotol bezi 4 hodiny denne. Takze este raz dakujem za odporucanie. :-D
@megdesign Vidím že to spamovanie ti zrazu tak nevadí. K tomu čo si písal mne sa nemusíš sťažovať teraz s tým už nič neurobíš aspoň budeš vedieť ak by si staval niečo znova že sa neoplatí šetriť na projekte, keby si mal poriadneho projektanta tak by si mal všetko poriadne navrhnuté a posúdené. Neboj aj zo suchým vzduchom sa dá niečo urobiť ale keď si písal že sa ešte len chystáš zateplľovať tak to rieš až keď dokončíš stavbu.
@martosko ja sa nestazujem. Suchy vzduch mam koli rekuperacke, nemam este v automate dopojene cidla RH, tak bezi nonstop, tak preto nizke RH. A mam poriadny projekt. To o svojpomoci som pisal len na margo toho tepleho technickeho odbornika. :-) A v tomto vlakne som zistil, ze su aj tzv. pseudoodbornici. ;-)
@martosko mozno sa pocita ako rocny priemer leto 65 a zima 30-40,,, skus vetrat tak ako treba a nemas sancu mat 50 % vlhkost ani som zvlhcovacmi ani s nicim, vidim to aj na zivo ked som u zakaznikov,, povecsina, ma silno nakurene a vsetko zatuchnute, hned ako vstupis do miestnosti ta obleje pot ,, ako prve na dlaniach, proste nemaju zvyk vetrat, to nema si dovolim tvrdit 80 % ludi.
@megdesign Tak teraz mi to nieje je jasné alebo si si kúrenie, rekuperáciu aj zateplenie navrhol sám ako si písal predtým alebo si mal poriadny projekt a bolo to tam, alebo si tiež projektant :-|. O tých pseudo odborníkoch viem dávno všimnem si ich hneď ( stačí keď píšu ako treba rosný bod presunúť do tepelnej izolácie a už viem ktorá bije ) najhorší sú však taký čo si nepriznajú že nemajú pravdu.
@jblaze To že ťa obleje pot keď vstúpiš do prekúrenej miestnosti nemá nič s vlhkosťou ( možno zájdi za doktorom ) to si k tým zákazníkom vždy nosíš prenosnú meteostanicu keď vieš akú majú vlhkosť aj teplotu :-D
@martosko ty si kamarat pekne mimo. :-) Ked vstupim do bytu/domu, kde je vlhkost viac ako 60% RH, okamzite mam zarosene okuliare. Preco to asi nerobi u mna, kde mam 30%RH? Nema to nic s vlhkostou? Ma to na svedomi rozdiel teplot a VLHKOST! Rovnako, ked vytiahnes v lete z chladnicky pivo, preco sa orosi? Lebo ma ist doktorovi? :-)
Tusim by tu mal ist doktorovy niekto iny.
Projekt mam dobry, ale nakolko sa nepocitalo v projekte s takou izolaciou, aku som dal, tak som podla strat prrepocital ostatne veci. Tolko k tvojim otazkam o projektantovi. Nie vzdy potrebujeme odbornika, ako si ty, aby nieco fungovalo spravne.
@megdesign Fak máš super argumenty to ešte aj deti na základnej škole sa hádajú sofistikovanejšie o to ktorý pokémon je lepší. Jeden argumentuj potiacimi sa dlaňami a druhý orosenými okuliarmi a pivom. To má byť debata o stavebnej fyzike, ale nevidím to celé čierne lebo vidím že už ti začína dochádzať že nejde len o vlhkosť ale aj o zvyšné dve premenné ( o čom hovorím od vtedy ako som sa začal odvolávať na tabulku na prvej strane )
Skús tie svoje okuliare pri vlhkosti 30% a teplote tých 22 stupňov schladiť na cca 3 stupne a uvidíš že sa ti orosia aj u teba ( viď tabuľku na prvej strane ) alebo urob ten tvoj mega kúzelnícky trik a posuň rosný bod s okuliarov niekde preč.
Mimochodom k projektu, musel byť naozaj super keď si sa ním rozhodol neriadiť, a to že si upravil niekoho výpočty ( kto vie či dobre ) by som nenazýval že si to robil sám.
PS: Netvrdím že viem všetko len zatiaľ si ničím nepotvrdil že máš pravdu ty a nie ja takže kľudne dokáž že sa mýlim a dokáž že sa rosný bod dá posunúť do muriva a najlepšie do tepelnej izolácie.
@martosko momentalne byvame v byte 4, z toho 2 male deti, skoro cely den ide sporak , kazdy druhy den sa perie, nevysavame zmyva sa 2 x denne , sprcha, vana pre deti samozrejmost, dokonca v kupelni ani nemam ventilator na odtah, teda zdrojov vlhkosti je pozehnane, panelak zatepleny 5 cm eps., celu zimu mame vypnute radiatory a to aj ked minuli rok bolo -15 pretoze z vnutornych ziskov je nam horuco (21°C)
vlhkost 30-35 % ziadny kondenz na oknach a na stenach uz vobec nie, , no ked som byt kupil tak boli plesnive steny. od kedy byvame my 6 rokov tak nic, ako je to mozne? no predsa tak ze je vyvetrane, a ked si vpustis do bytu/domu studeny vzduch, tak hned do seba nabera vlhkost ktoru dokaze udrzat pri uvadzanych stupnoch 21, takze vezme vlhkost z konstrukcii z nabytku zo zdrojov vlhkosti, preto sa nikde netvori kondenz, myslim v prvom rade, takze hladat chyby v zlej konstrukcii je druhorade, to myslim ze chcel povedat aj @megdesign
@jblaze Mám pár otázok ak teraz niečo staviaš alebo si postavil akou hrúbkou hodláš zateplovať alebo si zateplil lebo na paneláku máš 5 cm izolácie na stenách ktoré nemali ktovie aké izolačne vlastnosti a to už nemusíš kúriť a dokonca v zime ešte aj vetráš aby si znižoval vlhkosť , za druhé ako často vetráš v zime keď si udržíš teplotu 21 stupňov aj bez vykurovania, norma je pre obytnú miestnosť vymeniť všetok vzduch za hodinu v neobytných miestnostiach polovicu objemu vzduchu za hodinu.
A ešte by som rád vedel kedy vám ten byt zatplovali nemalo aj to vplyv na odstránenie kondenzácie, alebo tam nič nekondenzovalo ale tvorila sa pleseň, lebo to je kritická teplota pre vznik plesní a to je trocha iná tabulka nie tá na prvej strane.
Minochodom keby si čítal čo som písal vyššie tiež som hovoril že problém sa dá riešiť znížením teploty a vlhkosti ( čo mi prišlo nepraktické, keď už teraz je z odvlhčovačom vlhkosť 50% a na menšiu teplotu kvôli dieťaťu kúriť nechcú ) preto som odporučil zvýšiť teplotu stien a krytyckých detailov napríklad zateplením, písal som to 23.02 o 11:30. S toho čo píše @megdesign sa ťažko vyznať lebo on chcel na začiatku odstraňovať rosný bod a posúvať ho ideálne do izolácie a to som ešte nepočul že by také niečo existovalo, prišlo mi že si to pomýlil z difúuziou vodnej pary ale na to mi odpísal niečo v štýle že on všetkému dokonalee rozumie, tak neviem. Nehovorým že teplota rosného bodu sa nedá meniť ( ovplivňujú ju tri premenné vlhkosť, teplota povrchu a teplota vzduchu ) ale určite sa nedá odstrániť ani nikam presunúť vždy bude len na povrchu konštrukcie.
@martosko tak v byte mam cca 30 m2 ovhladzovanej plochy z toho je cca 1/3 okna , takze sa to da vykurit len ziskami, rano mame 19 stupnov, ked sa zapne tv , pobhujeme po byte zohreje sa kava teplota raz dva vystupy na 20 - 21 , vecer je aj 23 v obyvacke pri TV, fatk ma na radiatoroch velku nulu :) ale to je jedno, nevetram kvoli vlhkosti ale kvoli tomu ze mi zacne byt horuco, ale byt sa nevychladi len na chvilku co je jasne ked to je sami beton, izolovany uz bol tak ako je teraz aj predtym ako aj teraz,
ja urcite nevravim ze netreba mat povrchove tepolory konstrukcie idealne rovnake ako teplota vzduchu.
ale to ze najjednoduchsie je vyveetrat to , a znizenie teploty prinesie len skody ak je problem s vlhkostou, treba teplotu zvysit,, aby vzduc bol schopny do seba nabrat este vercsie mnozstvo vodnej pary a aby sa povrchova teplota stien zvysila
@poblinkany Tiež si myslím že je to spôsobené tepelným mostom cez veniec.Mohol by si to pofotiť aj zvonku.Aký máš typ strechy? Ako je riešená tá 5cm izolácia?Je z vonkajšej strany prekrytý celý veniec?Keď vravíš že ten vlhký pás má 5cm a máš tam ešte tie dekoračné polystyrénové rohy tak veniec trčí isto aj 10cm v interiéry pod sadrokartónom.Nemáš to náhodou urobené tak ako som narýchlo načrtol? Lebo už som videl aj také prípady :-) A potom je to jasné ...Vonku -15C a dnu +22C v tom betóne sa to stretne a je to.
@jblaze To čo opisuješ s tým bytom sa mi nejak nezdá ako to že keď tam nikto nebýval boli tam plesne a bol aj zateplený a vykurovaný cez okná ( sám píšeš že už ráno máš 19 stupňov ) potom si sa nasťahoval trocha si zvýšil teplotu ale ja vlhkosť ( bežná štvorčlenná rodina za deň svojími činnosťami vyprodukuje až 8 litrov vodnej pary ) a predtým to plesnivelo a teraz nie a to nevetráš kvôli znižovaniu vlhkosti ale keď ti je teplo. Nejak mi to nedáva zmysel.
To čo popysujem ja vyššie že časti konštrukcie majú nižšie teploty je klasický tepelný most, podľa teba je najjednoduchšie ho odstrániť vetraním. Keby to tak bolo potešil by si asi všetkých architektov a projektantov a sklamal výrobcov isokorbov a podobných vychytáviek.
Tým že zvýšiš teplotu v miestnosti si nepomôžeš. Pozri si tabbulku na prvej strane koľko musí mať povrchová teplota steny pri 30% vlhkosti pri 22 stupňoch a pri 25 stupňoch aby na nej nekondenzovala vlhkosť. Pri 25 supňoch musí mať povrch aspoň 6,2 stupňa pri 22 stupňoch stačí aby mal 3,6 stupňa.
@martosko uz ked si taky stavebny fyzik, tak to funguje presne naopak, ako si napisal:
"Skús tie svoje okuliare pri vlhkosti 30% a teplote tých 22 stupňov schladiť na cca 3 stupne a uvidíš že sa ti orosia aj u teba"
Ty fyzik... :-)