Zdravym strechaci ,vie mi prosim niekto objasnit problematiku ,teda pocet startov tepelneho cerpadla.Mam vzduchove tep.cerpadlo a neviem kolko by malo mat optimalne pocet startov .Myslim si ze v mojom pripade ma strasne vela ,ted neviem preto by som to rad s niekym prekonzultoval s niekym kto stymto problemom ma skusenosti .Dakujem za prispevky..
@majkoj@salkovic Mám tiež Daikin, takže viem, že také číslo sa dá dostať jednoducho, ale prestavením sa to zníži extrémne. Daikin totiž funguje inak ako iné TC, takže také ako hysterziu tam jednoducho nenastavíš. Ale ak chceš, aby to fungovalo dobre a malo čo najmenej cyklov, tak to musíš nastaviť, aby sa to riadilo termostatom vo vnútri. Dá sa to nastaviť, aby sa riadilo vnútornou teplotou + ohrev vody do podlahy podľa ekvitermiky. Aj v návode píšu, že pri takom nastavení ma TC najmenej cyklov.
@majkoj Inak ten počet štartov sa dá jednoducho vysvetliť. @salkovic má určite nastavené čerpadlo tak, že má zapnutú kontrolu podľa výstupnej vody a zapnutú jednu somarinu v nastavení, že sa TC zapne každých 5 min, aby zistili, či treba vykurovať, alebo nie.... Povedz, či toto nieje blud...
V mode technik som zistil nasledovne: delta je 5stupnov, obehove cerpadlo je podla potreby tzn. Nebezi stale, dalej teplu pitnu vodu pripravuje na hodnotu v nastaveni, nie je mozne dat si rozsah teplot pre tpv. A ano cely system vykurovania je ekvitermika + tvv (teplota vystupnej vody), zial zial nemozem si to len tak prehodit na termostat lebo ovladac nie je nainštalovaný v referencnej miestbosti.@dufus777 kde je to nastavenie co popisujes alebo ako sa vola?
@salkovic Tak ja mám ovládač tiež na jednotke, ale nastavil som to podľa neho... chcem ho prehodiť do miestnosti. A pri každom nastavení máš iné možnosti, tak treba to cele prejsť, ale jedno je isté a to, že delta T nieje pokles teploty,ale rozdiel medzi výstupnou a vstupnou teplotou... A tú udržiava obehové čerpadlo. treba sa hrať s tým nastavením, ale aj v návode píše, že na najmenej cyklov treba podľa izbového termostatu + ekvitermika a modulácia....
@dufus777 rád by som sa spýtal či sa podarilo prehodiť ovládač do miestnosti ak áno, aký to malo vplyv na počet štartov tč. Ja mám Daikina s integrovaným tuv, riadenie kúrenia cez ekvitermiku a rozdielu medzi vstupnou a výstupnou teplotou vody. Skusenosti: ak je vonkajšia teplota do +7 st. tak počet štartov cca 10 za deň kúrenie + tuv (s vynúteným odpojením pri HDO 2x deň, +TUV 2x), čiže keby šlo len kúrenie (teoreticky) tak je počet štartov 6/deň. Cyklovanie tč začína pri vonkajšej teplote od + 7,5 st. a vyššie. Takže prosím o skúsenosť s kombináciou "...v návode píše, že na najmenej cyklov treba podľa izbového termostatu + ekvitermika a modulácia...."
Ja mám tiež TČ Daikin Altherma 11kw +200l zásobník na TÚV a mám problém s cyklovaním pri vyšších vonk. teplotách. Používam ekvitermickú krivku.
Zatiaľ som to vyriešil tak, že som zmenil teplotu prekročenia teploty vody na výstupe z predvolebného 1°C na 4°C. Hodnotu delta t mám nastavenú na 5°C. Obehové čerpadlo potom ide na 12,6 l/min-13,0 l/min = udržuje rozdiel teplôt tých 5°C,aj keď reálne to je tak 4°C - 4,5°C. Rapídne som týmto spôsobom zredukoval počet štartov.
Nevýhoda tohto nastavenia je ale v tom, že ak má TČ kúriť na teplotu napr. 30°C,tak môže aj na 32°C - 34°C, čo je zase zbytočné a je zložité podľa toho vyladiť ekvitermickú krivku.
Ak má niekto skúsenosti s týmto problémom a vie poradiť lepšie riešenie, bol by som vďačný.
@norico ake chcete riesenie absencia akumulacky je Vas problem:) bezna obchodna taktika ako vyhrat cenovu ponuku.
Ale cyklovanie cerpadla nikto neriesi hlavne ze to vyjde lacnejsie ako trebars viessman kde ani neexistuje schema bez akumulacky pri 10KW tepelnych cerpadlach.
@norico skúsim zmeniť teplotu prekročenia teploty vody na výstupe ako u teba, ale kde a ako to nastaviť?
Podľa návodu (referenčná príručka inštalatéra str.59 kód 8-05 / 8-06) je uvedené že je potrebné mať nainštalovaný aj izbový termostat a zapnutú moduláciu ale podľa tvojho vyjadrenia používaš len ekvitermickú krivku. alebo sa to dá nastaviť ešte ináč? ďakujem za info
@gkrivanek Tazko mi moze niekto rozdavat rozum ak nema skoncenu skolu so zameranim na regulaciu / riadenie, ale absolvoval 2 hodinove skolenie ako ojebat zakaznika
@yuri66 :) ty tvrdis veci o ktorych nic nevies, co ty vies co ja mam skoncene ,comu sa venujem a ako som natom.
Nevies absolutne nic o mne ani mojich aktivitach.
Mozes mat skoncenu skolu riadenia ale podla tvojich komentov a navazania sa do ludi mas aj tak v hlave nasrate. Neustale utocis clovek ti aj vysvetlil no robis majstra sveta ale ani raz si nepodal vysvetlenie na svoje tvrdenia.
Len kvoly tebe si tu zalozim fotoalbum a doplnim moje projekty , certifikaty a ocenenia v oblasti vykurovania a spravis to aj ty a mozme si porovnavat kto ma vacsieho curak..a ako male deti.
@yuri66 ale len mi to pekne vysvetli a vysvetli aj preco tu spominane " moderne" TC cykluje. S napatim ocakavam serioznu odpoved bez vykrucania sa.
PS: nemam ziadne skolenie na oblbovanie zakaznikov, nic nepredavam a nemontujem a ak to pomoze som uspesnym absolventom FRI IRS zameranie IRT.
@yuri66 je rozdiel spinat kompresor 5x za hodinu a 5x horak.
Zivotnost kazdeho jedneho kompresora sa znizuje castymi startmi-cyklovanim.
Cyklovanie plynoveho kotla zdaleka nieje rovnake ako TC a to nehovorim o spotrebe pri nabiehani kompresora neustalymi zmenami tlakov chladiarenskeho okruhu.
Najdokonalejsi system pre TC je co najdlhsi chod kompresora. Preto pouzivame 200l akumulacky a 300l zasobniky TUV.
V pripade malych systemov 50l pre navysenie objemu vody v systeme napojenom na spiatocku z ktoreho dokonale odmrazi vyparnik.
Osobne mam doma cca 7 startov kompresora denne.
@majkoj Ako si dospel k tomu ze ti mam nieco vysvelovat, si si nieco vydedukoval alebo necitas poriadne prispevky. Sledujem uz dlhsie na tvojich odpovediach ze su niekedy zmetočne, mal by si s tym zajst k lekarovi, moze to byt aj kludne nieco vazne.
@supiiik miesas trochu hrusky a jablka :). Mas pasivny dom a vyrobene vlastne zem voda TC s malym vykonom a ak si dobre pamatam trubky nie len v podlahe, ale aj v strope. A podlahu tiez asi nemas odizolovanu od zvysku baraku.. Lenze rec je o vzduch voda. Cize do bezneho domu dodavatel doda pre istotu 10kW TC aby stihalo aj v mrazoch. Vsak ziaden problem ma inverter. Lenze tie kompresory koli mazaniu maju obyvkle dolnu hranicu vykonu okolo 30 percent. Cize minimalny vykon bude 3kW. Bezny barak ma mozno 4kW stratu pri -12C. Takze vsetko je fajn kym je zima. Ale pri teplotach okolo 5-10C minimalny vykon znacne prevysuje potrebny a nastane to co sa tu hore popisuje. U teba sa to nestane, kedze mas pasivny barak a pri tych teplotach kurit nemusi vobec :). A aj ked musis vyhrievas daleko vacsiu masu, ktora ti akumulacku hravo nahradi.
@majkoj Bingo, mne robi akumulacku masa betonu, ale strop mam len na chladenie, nekurim s nim.
Som si nevsimol, ze sa bavite o vzduchu/voda, pardon.... :)
@gkrivanek zem/voda
@yuri66 vazne ides argumentovat reklamnym clankom vyrobcu TC ? Ano teoriu pozname, akurat prax akosi zlyhava. A potom sa argumentuje ako sa TC kazia a preto su nenavratne. Tu na fore boli pripady kedy tie TC startovali aj 100x denne ! Kompresor nie je nejaky elektromotor, musi byt mazany. Mazivo je sucastou chladiva, prikazdom starte, chvilu trva kym sa dostane tam kam ma, podobne ako pri spalovacom motore. A kompresor startuje pod tlakom. Plynovy kotol cyklovanie jedna nenici v takom rozsahu, kedze nestraca vykon s teplotou moze byt dimenzovany daleko rozumnejsie a modulacia casto funguje od 10 percent. Preto je to pri plyne daleko mensi problem a akumulacka sa vynechava.
Moje "zastarale" TC ma za 6 rokov nabehanych 4421h a 6173 startov, podotykam, ze ohrieva aj TUV.