Bývame v rodinnom dome a kúrime kondenzačným turbokotlom. Keď sme sa nasťahovali, tak všetko fungovalo, ale v lete sme pridali niektoré radiátory a niektoré vymenili + na všetky išli termostatické hlavice. Kotol ostal pôvodný. Od začiatku zimy však máme v dome chladno, špecialista na Buderus tu chodí už ako na klavír, ale bezvýsledne. Tvrdí, že kotol je úplne v poriadku. Naposledy si všimol, že spiatočka na kotli je príliš teplá a vraj bude problém v tlaku.
Odvtedy tu behám s imbuskľúčom a snažím sa otvárať a zatvárať radiátory tak, aby bolo teplo. Probém je ten, že keď je všetko otvorené naplno, hlavice aj spiatočky, kotol viac ako 53 stupňov na výstupe nedá (len na výstupe je budík s teplomerom).
Ak priškrtím odtekanie teplej vody z radiátorov tak, aby bola spiatočka pod kotlom vlažná, tak viem dodávať okolo 70, ale to nestačí. Raz sa mi podarilo nejakým zázrakom urobiť 86, ale to museli byť vypnuté dve izby a nakoniec sa to z nejakého dôvodu aj tak pokazilo. Teplota v miestnostiach jednoducho nevylezie nad 21..
Je to robota čisto pre odborníka? Existuje na to nejaké pravidlo? Prosím poraďte. Už sa to snažím robiť týždeň :-p
@jaropetrik výkon je na maxime, ale jeho regulácia na samotný ohrev vody podľa môjho pozorovania vplyv nemá. Jediné čo teplotu ovplyvňuje je privieranie spiatočiek na radiátoroch.
Neviem, či nemá slabý výkon, ale predpokladám že nie: kotol tu je už 10 rokov rovnaký a fungoval doteraz normálne, jediné čo je vymenené je potrubie z medeného na plastovohliníkové, jeden radiátor vymenený za rovnako veľký ale nový, jeden pridaný maličký v záchode a pridaný rebrinový v kúpeľni.
- ak by bol slabý predpokladám, že by dokázal vykúriť aspoň jednu izbu pri zatvorení ostatných, ale toto tiež nedokáže, lebo nezohreje vodu do dostatočnej teploty.
- chodí mi sem servisák buderus a myslím, že by ho to napadlo, že treba vymeniť kotol. Viackrát som sa to samozrejme pýtal. Podľa neho je ok. Vraj je ten problém v tých spiatočkách.
@ov3er Povedz servisákovi, nech vyčistí výmenník zo strany vody. Ak ste menili potrubie, mohol sa tam dostať nejaký bordel a zaniesť ho. Výkon kotla sa tým znížil a teraz nevládze kúriť. Škrtenie spiatočiek má význam len vtedy, ak niektorý radiátor nekúri a ostatné kúria. Priškrtením tých ostatných donútiš vodu tiecť aj do toho, čo nekúril, lebo ním nepretekala teplá voda.
@jakino Servisák kotol komplet čistil na jeseň. Je možné, že by si to nevšimol, respektíve že by tam ten bordel pritiekol nejskôr? Každopádne sa ho to opýtam.
Škrtenie spiatočiek však má jednoznačne vplyv na to, ako kotol ohrieva vodu a teda aj na teplotu radiátorov. Vidím to na teplomeri a cítim to.
@ov3er mal servisák ten výmenník vybratý von z kotla? Či len dal dolu dekel a prekefoval ho? Škrtením spiatočiek len znížiš prietok cez kotol a on potom viac ohreje pomaly tečúcu vodu. To nie je riešenie.
@jakino Rozmýšľam, prečo by ho táto vec nenapadla. Každopádne, mám ho pripojený trojcestným ventilom k výmenníku s TUV. Keď zohrieva TUV tak sa zapne pekne na plný výkon a s tým je hotový za pár minút. Ak by mal zanesený ten výmenník, neznamenalo by to, že by toto nedokázal? Problém je totiž výlučne pri kúrení.
@ov3er Skontrolujte si vyhrievaci vykon kotla - strana 20 navodu ktory ste tu dal
Vyhrievací výkon nastaviť na regulátori podľa
pozadovanej potreby tepla (Tab. 6) (Obr. 18, Pol. 2).
@jakino Servisák usúdil, že obmedzuje výkon, pretože sa mu vracia príliš teplá voda z radiátorov, ktoré sú pri ňom najbližšie. Preto aj navrhol riešenie ladením tých spiatočiek. Každopádne ja mám radiátory teplé všetky rovnako keď sú spiatočky otvorené, a problém nevyriešim ani tak, že ich priškrtím dosť na to, aby do kotla tiekla celkom studená voda. Neznamená to, že by kotol zohrieval vodu o niečo viac.
@ov3er Ja by som to predsa len tipoval na ten zanesený výmenník zo strany vody, lebo:
1. Vnútro výmenníka nebolo čistené min. 10 rokov
2. Kotol dokáže hriať do kúrenia aj 86C vodou, keď sa priškrtí obeh, takže teplotu výstupnej vody mu neobmedzuje elektronika
3. Na ohrev vody v bojleri zo 60C na 70C stačí malý výkon a vysoká teplota, to zvládne aj čiastočne zanesený výmenník
4. Výkon kotla môže obmedzovať čidlo teploty spalín, lebo zanesený výmenník nedokáže dostatočne ochladiť spaliny, prenesím ich tepla do vody
@yuri66 6 veľkých: https://s23.postimg.org/64l46avpn/156... jeden rebrinový v kúpeľni a dva malé - jeden v záchode a jeden v komore s tým, že ten v komore máme schválne vypnutý.
5 pôvodných má ten typ pripojenia že trubka smerujúca do radiátora je napojená priamo hore pri hlavici, jeden nový má pripojenie odspodu cez také H a rovnako aj ten v záchode. Neviem, či je to podstatné.
@ov3er Tak kupit topekor a naliat do rebrikoveho radiatora, ostatne zavriet a nechat cirkulovat len cez ten jeden aspon 15 min. Malo by to precistit vymennik. V okoli BA je strasne tvrda voda.
Alebo kyselinu citronovu potravinarsku.
@ov3er Zavriet privod aj vyvod,na rebrikovom radiatore, vytocit hore odvzdusnovak, vytiahnut 0,5l vody a doliat topekor. Zatvorit odvzdusnovak, otvorit privod aj vyvod a zapnut kotol, ostatne radiatory predtym uzavriet. Potom skontrolovat odvzdusnenie radiatorov, pripadne doplnit vodu do kurenia.