Rozoberalo sa trosku podlahove kurenie v inej teme, ale samostatnu temu som nenasla a zaujimalo by ma, ake mate s nim skusenosti. Niektori ludia na to dost nadavaju, ze maju horuce nohy, viri to prach a pod., ini si to zase pochvaluju.
@blacksr, dobry den, mozem poprosit o nazor - rozdiel pri kureni medzi kari rohozami a systemovou doskou okrem ceny, samozrejme.... my mame systemovu dosku ale brat sa rozhoduje... pri kari rohozi nebude kurit do zeme aj ked da pod nu nejaku izolaciu..dakujem vopred.. :-)
@mr79 Trošku mi trvalo, hľadala som tie výpočty. Ale nemôžem poslúžiť - je to všetko vymazané, dokonca aj program. Chcela som to znovu nahodiť, ale inštalácia bola neúspešná a okrem toho sa odinštalovali časti iných programov. :-( Takže manžel má čo naprávať :-) .
Takže len po pamäti: Maximálna teplota vody bude 31°C (pri -12°C vonku a menej). Väčšinu zimy bude mať možno 25-27°C. Keďže rúrky sú ďaleko od seba, nebude podlaha rovnako teplá, budú zóny napr. s 21°C a 25°C. Bosé nohy bez ponožiek to zrejme pocítia - viem o tom, ale my nosíme papuče, takže nevidím to ako nedostatok. No a keďže nebude podlaha všade rovnako teplá, nemožno celý 1 m2 brať ako "vykurovacie teleso". Preto ten výkon na 1 m2 nebude tak veľký ako u rovnomernejšieho rozloženia rúrok.
Rýchle prerátanie tepelnej straty našej obyvky vrátane rekup. vetrania pre 2 osoby: 420 W pri -12°C vonku, 21°C vnútri a +5°C pod podlahou. Priemerný výkon za vykurovacie obdobie XII-II bude tých 250 W.
J.
ad:
Na Tvojom blogu mas napisane ze vstupna voda by mala mat tusim 25 - 31°C. Aka teoreticky bude tepla podlaha?
Ja len vychadzam z tohto:
Pri vstupnej vode teploty 40°C ma podlaha pri rozteci 25 cm (mate 30) pri lamine 25°C a pri dlazbe 26°C. Pri 30°C to moze mat tak o 2 stupne menej a pri rozteci 30 cm este o 1°C menej. takze cca 22 -23°C. Vykon bude teda cca 25 - 30 W/m2? Obyvacka ma 24 m2 (tusim 6x4) - aku ma tepelnu stratu? Pri skladbe podlahy, steny, velkosti a kvality okna - a teplotnom rozdiely 42°C (to uz je extrem) tipujem ze pod 500W, priemerne pocas topnej sezony odhadujem do 250 W. Pricom ak by mala podlahovka vykon len 20 W/m2 tak uz mas 480 W z celej izby. Pride mi to vela :(.
Ten rozdiel teplôt je nejaký veľký... Ak je inter. teplota +21°C a vonkajšia u nás max. -18°C, delta T = 39°C. Na dolniakoch len 32-33°C. Pri zateplených základoch môžeme smelo uvažovať s teplotou pod domom +10°C (to norma ešte nepozná ;-) ) a teplotou podlahy vnútri podľa toho, či je alebo nie je podlahové. Má to vplyv na delta T. Pri výpočte tepelnej straty tam je v takto zateplených domoch u oboch riešení rozdiel do 10°C. U menej zateplených domov je rozdiel medzi obomi riešeniami kúrenia väčší, lebo treba teplejšiu vodu a rúrky nahustejšie.
Ak výpočet robí človek, ktorý s tým nemá skúsenosť a len nahadzuje čísla do programu podľa našej STN, výsledok bude zlý. To je prípad tých posudkov, ktoré sú bežne súčasťou projektu: pre normové a horšie NEDy to platí, ale pre EPD a takmer EPD to už neplatí. Takéto domy je lepšie počítať buď ručne :-) a s pochopením toho, o čo vlastne ide, alebo prenechať to človeku, ktorý vie robiť v PHPP - tam to vychádza ozaj presne, lebo sa zohľadňuje strašne veľa vecí.
Čo by som robila? Ak teda bude krbík či kachle, spoľahnúť sa naň ako na zálohu a možno aj ako hlavný zdroj vykurovania, ak elektrina príliš zdražie. Pre Váš dom odhadujem MPT okolo 20 kWh/(m2a), čiže prekúrite asi 3 000 kWh. Pripočítajte si spotrebu na TUV a ostatnú elektrinu. A prepočítať na peniaze v D2
a vo vykurovacom tarife, asi D11 (už sa volajú inak).
Výber druhu vykurovania je o priorite. Za Nilan dáte nejakých 6.000 €, k tomu rozvody, krb, komín. Nie je to malá čiastka. Koľko investovať do kúrenia samotného, je na Vás. 300 € do symbolickej podlahovky alebo 300 € do baumaxáckych el. konvektorov, ktoré sa mimo zimy odpoja, alebo 1.000-3.000 € do dobre regulovateľných infra? Alebo teplovodný krb + podlahovku a nebude vadiť, že vďaka menej flexibilnej regulácii sa časť tohto lacného tepla vypustí otvoreným oknom? Neexistuje všeodpoveď...
J.
ad:
Sorry ja nijak nevrtam, len konecne uz zacneme stavat bungalov a stale rozmyslam nad vytapanim.
Bude to postavene z Veloxu - s 20 cm sedeho EPS plus minimalne 5 cm sedeho navyse na fasade (R=8.5 a viac ak dam viac na fasadu ), podlaha 22cm sedeho EPS (R=7.3), strecha 40 cm Isoveru (R minimlane 10.5 podla typu). Zateplene zaklady 10cm perimeter. Zastavana plocha 178 m2, vytapana cca 140 m2. Faktor Tvaru budovy nie je idealny na to ze je to bungalov, ale je to cisty obdlznik 10.8 x 16.5 vid moj album.
Plus bude tam aktivna rekuperacia Nilan, ktora vie prikurovat 1kW, v obyvacke nizkovykonny krb 2-6 kW s prieduchom minimalne do chodby a zadveria. Tepelna strata podla mojho laickeho vypoctu pri rozdiele teplot 42°C mi vysla cca 3.3 kW (priemerne pocas vykurovacej sezony pri rozdiele teplot 26°C cca 2.3 kW), ale prepocitva to este clovek zo robi tepelnoenergeticky posudok.
A vrta mi v hlave co pouzit na vytapanie. Nemame radi teplotu vyssiu ako 23°C. Teplovodna podlahovka ma pomaly nabeh a dlhu zotrvacnst, takze regulacia je velmi tazka. Takze skor stropne Infra - Fontes..., alebo podlahove Infra Caleo a pod, hlavne kvoli tej regulacii. Samozrejme by som bol odkazany len na elektriku, ale na to aby som sa niekedy v buducnosti babral so stiepkami, granulami a pod.. do kotla - nemam ani chut, ani cas a tiez ani priestor.
Takze nijak nevrtam, len nahlas uvazujem a diskutujem. Co by si mi poradila?
@dedian my tam tiez mame.. nema to vyhody, alebo nevyhody.. akurat ze systemove dosky su pohodlne na ukladanie trubiek,ale su drahsie ako kari rohože....
preco by sa malo kurit do zeme?? ved pod tym vsetkym su este izolacie, polystyren aspon 15cm a pod.... na tom folia... a az potom siet a trubky.... je to v pohode, bezne sa to pouziva
@katrin21, jej ahoj katrin, tak vdaka za info, posuniem bratovi... idem kuk tvoj album ci to tam nahodou nemas pofotene... inak som zaregistrovala ze mate s kurenim nejake trable... tak drzim palce nech sa vyriesia k vasej spokojnosti....a ake ste davali roztece?
@dedian Kari rohož nemá vplyv na schopnosť podlahy izolovať či neizolovať. Tá má funkciu spevnenia, stuženia betónovej dosky. A zase systémová EPS doska neslúži na nič iné, len na uchytenie rúrok (plus trošku izoluje, ale dúfam, že pod ňou bude ešte riadna hrúbka EPS). Takže ak projektant odporúča použiť do poteru kari alebo PP vlákna, treba tak urobiť. Spôsob uchytenia rúrok možno urobiť:
- ak bude kari bez systémovky, tak pod ňu dať nejaké kamene alebo kovový profil, aby bola sieť približne v strede poteru, a k tej sieti prichytiť drôtikom rúrku podlahovky http://pasivnydom.blog.cz/1002/podlah...
- ak bude kari aj systémovka, tak rúrky pôjdu medzi štuplíky
- ak kari nebude, systémovka sa môže, ale aj nemusí použiť: rúrka sa dá prichytiť aj takýmito sponkami: http://www.modrastrecha.sk/fotoblog/v...
a http://www.modrastrecha.sk/fotoblog/k...
A výrečné: http://www.ostavbe.sk/systemova-doska...
x-)
@dedian Oprava: v 3. možnosti som dala nesprávne odkazy. Teraz si neviem v rýchlosti spomenúť, kto tak má riešenú podlahovku.. proste sú také príchytky, ktoré sa zapichnú do EPS - bežne sa to používa v anhydritových poteroch, lebo do nich nesmie ísť kari (chem. reakcia).
@dedian roztece mame ako kde, mozno 15cm, cca... My mame problem s tym, ze cely system nie je dobre vyregulovany a je pravdepodobne cely velmi zavzdusnení a " umelci" co nam to robili sa sice tvarili ako majstri sveta, ale problem vyriesit nevedeli.... teraz sme sa dozvedeli, ze dalsim susedom vdaka nim totalne odisiel kotol, no proste nase referencie neboli asi pravdive.. neviem..... uz sme to teraz neriesili, nechame to na jesen a dame to niekomu inemu dat do poriadku a nastavit to.... chcela by som aj druhy termostat do domu,ale to nebude take jednoduche... :( ale dakujem, snad to dobre dopadne... fotky nejake isto budu v albume Hniezdocko, ... vlastne uz JArka blascksr ti dala na fotku link :) su tam aj tie stipce
@katrin21 nie, nedávali sme anhydrid hoci sme pôvodne chceli. dali sme klasický betónový poter s polypropylénovými vláknami a samozrejme plastifikátorom. keby sme chceli dávať kari, tak ju musíme niečím podložiť, aby nebola rovno na polystyréne (keď by bola totiž rovno na eps, tak nemá žiaden význam - ako keby nebola) a na kari prichytiť rúrky. to by ale dosť zväčšilo hrúbku poteru a na to nebol priestor. preto sme dali tie polypropylénové vlákna.
my sme tam mali len polystyren..ale nie obyc. ale nejaky tvrdeny, ci co.... preco ze ked je na polystene, tak nema ziadny vyznam? ved tam je este folia - ta parozabrana, ci co to je...
@katrin21 tak ako píše @blacksr
až na to, že pokiaľ ja viem, tak nie v polovici, ale v spodnej časti (cca 1/3), no nie na polystyréne. ono pri hrúbke poteru čo nebýva zvyčajne veľa cm, ten rozdiel medzi 1/3 a 1/2 nebude veľký. pokiaľ viem ide o to aké sily (namáhanie) pôsobia. takže toto platí napr. pre pokladný betón, poter ale napr. pri balkónoch by mala ísť výstuž bližšie ku vrchu (na tú jednu tretinu). na toto ale fakt nie som odborník, takže môžem sa mýliť :-)