Rozoberalo sa trosku podlahove kurenie v inej teme, ale samostatnu temu som nenasla a zaujimalo by ma, ake mate s nim skusenosti. Niektori ludia na to dost nadavaju, ze maju horuce nohy, viri to prach a pod., ini si to zase pochvaluju.
katrin ma ten problem ze v prednej casti ma niekde cidlo a franc.okna-ked sa oprie slnko do okien krasne prehreje miestnost, cidlo zareaguje na zvysenu teplotu a vypne kurenie a tym padom vzadu kde slnko nesvieti je podla katrin zima,podla jej aj mojho muza konecne prijemna teplota :-)
Tu vela nenareguluje, treba este jedno cidlo.
my sme riesili podobny problem, cidlo pri komine na poschodi a ked sme zakurili vecer vyplo sa kurenie hore a v inej izbe bola zima, davali sme do nej druhe cislo s termostatom.
Teraz mame nove kurenie a tiez kym ho naladili, stale bola rano kosa a citila som bosou nohou ze ćast podlahy v obyvke je studena, prvy technik neopravil nic az druhy hned dosiel na chybne ulozenie nejakej suciastky.
Tak sksu Katrin zavolat este niekoho ineho. Podobne mala mama neopravitelnu chladnicku, zavolala ineho technika a zrazu sa dala jednoducho opravit chladnicka stara 3 roky. Prvy technik by ju vyhodil.
@andrejh0@atlaska
problem je hlavne v obyvacke, tam to nekuri cela 1/3 miestnosti, ale aj vzadu v izbach mam nizku teplotu, tam su zase severne izby a tiez to kurenie nie je idealne, lebo citim, ze niekde je podlaha tepla, niekde studena a to nie je normalne :(
Zmerane to uz mam, chodila som s teplomerom... proste vzdy je vsade o 2st menej, ako ukazuje na termostate, aj v obyvacke, aj vzadu v izbach...... cize v podstate nikde nekuri dobre....len tam kde je termostat, paradoxne pred nim je podlaha tepla :-N
...tak laminát nemá veľlký tepelný odpor...má ho iba väčší oproti dlažbe, ale na podl. kúrenie je vhodný, sám ho mám a nie je žiadny problém...
to katrin: máte dom zateplený a čím?
@katrin21 uff to by chcelo uz zavolat dobreho kurenara... mozno by pomohlo vypustit a natlakovat znovu system a po jednotlivych vetvach pustat a dotlakovavat.
@katrin21 podľa tých rozdelovačov stačí len na tom, čo je v obývacej časti pootočiť rúčku červeného ventilu do šikmej polohy a výkon klesne na polovicu. vpredu to bude dlhšie trvať kým sa zohreje a vzadu sa to zatiaľ nahreje. a tak to zostane. Je tam možných viac úlonov, ale tie treba robiť postupne.
@katrin21 vcera vecer som sa stretol s kamosom kurenarom a sme kecali a dosiel na pretras aj tvoj problem. rychle lacne riesenie...odvzdusnit..navod je ze zavres vsetky ventile a otvoris do jedne vetvy vstupnyaj vystupny a zacnes tlakovat a na konci musi ti ist voda prudom potom zacnes pomaly zatvrat ten vystupny a nakoniec ho zavres a aj vstupny. takto to srpavis zo vsetkymi.. zapne skurenie a postupne pustas jednotlive vetvy a ako konecnu tu kde je termostat...ak to nepomoze potom treba pzoriet cele kurenie preco to nestiha dotlacit a pripadne pozri na obehove cerpadlo a mas ho mat nastavene na najnizsiu rychlost.
ano.. aj my si myslime , ze to treba odvzdusnit, oni to uz aj robili, ale nic velke sa nezmenilo...poculi sme od inych vraj to treba aj viackrat....... ale potom sme ich uz na dom nevedeli dostat, ze maju vela roboty a nestihaju ]-(
@andrejh0@jan45 ale mne ani v predu dobre nekuri... keby som tam priskrtila, tak tam zamrznem v obyvacke :-D
No nic, nechajme to na jesen :)
na systéme máte atomatické odvzdušnenie, a regulácia funguje tak, že keď sa na hlavnej časti priškrtí, kotol sa snaží to dohnať, tak kúri viac a tým sa viac dostane aj dozadu. Kúrenie je predimenzované, taký dom sa robí s polovičkou rúrok.
Ak je tam kratší okruh, ten kladie menší odpor a čerpadlo preženie vodu, zdvihne teplotu spiatočky a kotol vypne. Ovládanie je len jednoduchým termostatom alebo programovateľným? každopádne treba na spiatočkách vyregulovať prietoky, to sa dá aj teraz.
jan ma pravdu ked to vpredu priskrtis vzadu bude viac kurit.
a zavolaj ich teraz lebo na jesen budu mat kopu roboty-kazdy bude chciet spustat kurenie. nam to poradil v decembri technik, nech si nechame reviziu kotla robit na jar-vtedy maju najmenej roboty.
@jan45 je programovatelny, len nemame navod... musime ho pohladat.... tak len regulujem rucne, ked sme doma na nom, ale da sa naproframovat... je digitalny
@atlaska ja to nemozem vpredu priskrtit! ved to pochopte, ze obyvacka mi tiez nekuri...
@katrin21 Priškrtením jedného a sprejazdnením iného len presunieš výkon kúrenia do inej časti domu. Ten dom dostane svoje, neboj. Zrovnomerníš výkon kúrenia.
tak tu mame nejakeho ineho kurenara.... nieco ponastavoval, cerpadlo sme vraj mali na maximum.... stiahol niektore okruhy( kuchyna) a ine pridal ( obyvacka napr.).... ale teraz uz tazko posudzovat, ked uz nie je taka zima... ze jo...
Nechame to na koniec leta a cely system sa vypusti po jednotlivych okruhoch, jeden rozvadzac sa vtedy vypne ci co.... neviem.... druhy termostat vraj nemozem len tak dat, nemame to tak spravene, muselo by sa nieco na tom zadnom rozvadzaci prepojit s dalsim cerpadlom a to by muselo samotne komunikovat s kotlom, teraz to komunikovat nevie same ten zadny okruh :( takze tak....
No ale najprv skusime to odvzdusnovanie, lebo aj teraz poculi nejake bubliny.... Povedal, ze je mozne, ze v obyvacke vzadu su v tych okruhoch bubliny a nehybu sa, lebo cerpadlo ich tam vzadu nevladze pretlacit a preto to nekuri.... teoretizujeme nad vsetkym moznym...
povedal, ze to co napisal andrejo, aj jan45 a iní o tom odvzdusnení a prietokoch ma zmysel, na jesen sa to vyskusa...(( citala som mu to.. :-D )
chcel by som sa spitat ako vysoko mam vitiahnut bocne dilatacne pasy. a ta hlinikova folia staci zarovno podlahy alebo tiez vitiahnut nieco na bocnu stenu
Uz nejaky ten tyzden riesime dilemu, ci zaviest do nasho RD komplet podlahovku alebo kombikurenie (prizemie podlahovka, poschodie radiatory). Vsetky plusy aj minusy oboch rieseni som uz cital asi stokrat, no stale je to tazke rozhodnutie. :-)
Prudko teoreticka otazka - je realne zapojit radiatory aj pri tepelnom spade podlahovky (45/30 °C), aby dostatocne vykurili podkrovie a zaroven aby nenadobudli obludne rozmery, ktore sa ani nevojdu do izieb? :-) Taketo kombikurenie by bolo omnoho setrnejsie ako vhanat do systemu dve teploty, co je u asi mna najvacsie minus kombikurenia. Nehovoriac o vecnej dileme (o ktorej sa tu hovori dost), co polozit na podlahovku v podkrovi - laminat alebo dlazbu...
@enjo_nunjo "Prudko teoreticka otazka - je realne zapojit radiatory aj pri tepelnom spade podlahovky (45/30 °C), aby dostatocne vykurili podkrovie a zaroven aby nenadobudli obludne rozmery, ktore sa ani nevojdu do izieb? " Podľa mňa nie. Dajte si to prerátať skúsenému kúrenárovi.
@blacksr: mam taky dotaz... Stavias pasivny dom a davas do neho teplovodnu podlahovku. Ma v celku pomaly nabeh a dlhu zotrvacnost. Nebojis sa toho ze, sa bude dom prehrievat?
@mr79 V zime sa určite prehrievať nebude (ak rozumieme pod prehrievaním teploty v dome nad 27°C). Regulácia podlahovky bude reagovať na slnko - lebo to dokáže "zamiešať karty", keď sa oprie do južných okien. Izbový termostat bude umiestený tak, aby naň zasvietilo ranné slnko, čo bude mať za následok zvýšenie teploty v okolí termostatu a on hneď dá povel podlahovke, aby prestala kúriť. Ak sa v nasledujúcich hodinách ukáže, že deň bude slnečný, podlahovka sa nezapne - termostat jej to nedovolí. Ak slnko zalezie, nie je problém, aby termostat kúrenie zas pustil. Je jasné, že zotrvačnosť podlahovky hrá trošku proti nám, ale nie tak, aby sme trpeli na tepelnej pohode.
Cez víkend, keď budeme viac variť a púšťať rôzne elektrické spotrebiče, môžeme kúrenie odstaviť ráno aj ručne.
Výkyvy teplôt počas vykurovacieho obdobia by sa mali pohybovať najčastejšie v desatinách stupňov. Určite nepôjde o zvýšenie teploty z 21 na 26°C, to nie. Dom má celkom slušnú tepelnú kapacitu a vzduchotechnika pomôže "posunúť" teplý vzduch z južných miestností do severných - trasa vetracieho vzduchu bola takto zámerne navrhnutá.
Určite bude treba niektoré veci prvú zimu odsledovať, napríklad hysteréziu termostatu. Tak, aby to bolo komfortné. Nakúkanie na termostat a elektromer bude počas prvej zimy určite rodinným športom :-D , ale v nasledujúcich rokoch to bude musieť fungovať samo, s minimálnymi zásahmi. Už sa nám nebude chcieť... a nikto nebude chcieť byť otrokom tlačítok a kolečiek. Elektromer nie je modla.
V EPD Popice, NED Žebětín a iných je tiež podlahovka a nič sa neprehrieva. Aj keby boli radiátory, bola by podobná situácia - pri solárnych ziskoch odovzdáva teplá voda teplo ďalej. Úplne najpresnejšie regulovateľné kúrenie sa mi zdá teplovzdušné. Bavíme sa však o malinkých rozdieloch vo výkyvoch teploty i v spotrebe...
@blacksr: Ohladom teplovzdusneho vykurovania - tam nenastavis rozne teploty v roznych izbach - teda vsade mas rovnako, co mne nevyhovuje v spalni a zase v kupelni chces mat viac. Inak kolega ma teplovzdusne a potvrdil mi to, plus ked uz bol kruty mraz, musel pritapat elektirckum mobilnym radiatorom.
Pod prehrievanim v zime myslim teploty nad 23°C. Vyssie su fakt brutus :).
Inak nie je logika EPD postavena na tom, ze uz tam nepotrebujes klasicke vykurovanie? Aku mate tepelnu statu celeho domu?
Ako si pisala ze termostat sa vypne ked zasvieti na neho slnko, lenze ked podlahovka bude nahriata, a teplo z nej bude salat este dost dlho a tym padom za bude izba nahrievat aj z okna aj z podlahovky. (Inak okna nemate az take velke vzhladom na velkost izieb a na to ze je to EPD.)
Ja sa nechcem hadat, len v EPD mi pride teplovodna podlahovka malo pruzna a bal by som sa neefektivnosti.
@mr79 EPD nie sú domy bez kúrenia, vykurovací systém je nutný. My sme volili podlahovku za 320 € + zdroj a pohon. Pôvodne mali byť konvektory = pružné, ale chceli sme do budúcnosti možnosť zmeny zdroja a nechcela som, aby nám špatili miestnosti. Teplovzduch sme nechceli, lebo recirkulačný systém je drahý.
Okná máme primerané, nechceli sme "výklady".
Tá naša regulácia spočíva vlastne v tom, že odstavením podlahovky v čase sol. ziskov len zmenšíme jej výkon. Súhlas, že vďaka akumulácii v podlahe nebude jej výkon nikdy nula.
@mr79 nebal by som sa podlahovky v PD (napriklad u blacksr) ak ma dom take male tepelne straty tak do podlahovky staci pomerne nizka teplota (25-27°C) co aj pri zotrvacnosti podlahovky nemoze znamenat nejake extra prehrievanie v pripade solarnych ziskov.
Dovolim si povedat, ze v takychto domoch sa treba pohrat s akumulaciou do muriva. Ak je dostatocna tak tieto vykyvy teplot vie bez problemov minimalizovat. Teda pokial sa nahle otepli tak ochladzuje vzduch v miestnosti a na druhu stranu pomaha ked sa ochladi pokial nabehne podlahovka.
Dalsia vec je, ze dnesne moderne PID regulacie + ekvitermika si dokazu ustrazit dobu nabehu, zotrvacnosti, hystereziu takze nevidim v tom najmensi problem.
Akurat sa s tym treba na zaciatku vyhrat aby bolo vsetko korektne nadstavene.
@blacksr: OK beriem ze chces mat poistku, na zmenu cim budes kurit.
Na Tvojom blogu mas napisane ze vstupna voda by mala mat tusim 25 - 31°C. Aka teoreticky bude tepla podlaha?
Ja len vychadzam z tohto:
Pri vstupnej vode teploty 40°C ma podlaha pri rozteci 25 cm (mate 30) pri lamine 25°C a pri dlazbe 26°C. Pri 30°C to moze mat tak o 2 stupne menej a pri rozteci 30 cm este o 1°C menej. takze cca 22 -23°C. Vykon bude teda cca 25 - 30 W/m2? Obyvacka ma 24 m2 (tusim 6x4) - aku ma tepelnu stratu? Pri skladbe podlahy, steny, velkosti a kvality okna - a teplotnom rozdiely 42°C (to uz je extrem) tipujem ze pod 500W, priemerne pocas topnej sezony odhadujem do 250 W. Pricom ak by mala podlahovka vykon len 20 W/m2 tak uz mas 480 W z celej izby. Pride mi to vela :(.
Sorry ja nijak nevrtam, len konecne uz zacneme stavat bungalov a stale rozmyslam nad vytapanim.
Bude to postavene z Veloxu - s 20 cm sedeho EPS plus minimalne 5 cm sedeho navyse na fasade (R=8.5 a viac ak dam viac na fasadu ), podlaha 22cm sedeho EPS (R=7.3), strecha 40 cm Isoveru (R minimlane 10.5 podla typu). Zateplene zaklady 10cm perimeter. Zastavana plocha 178 m2, vytapana cca 140 m2. Faktor Tvaru budovy nie je idealny na to ze je to bungalov, ale je to cisty obdlznik 10.8 x 16.5 vid moj album.
Plus bude tam aktivna rekuperacia Nilan, ktora vie prikurovat 1kW, v obyvacke nizkovykonny krb 2-6 kW s prieduchom minimalne do chodby a zadveria. Tepelna strata podla mojho laickeho vypoctu pri rozdiele teplot 42°C mi vysla cca 3.3 kW (priemerne pocas vykurovacej sezony pri rozdiele teplot 26°C cca 2.3 kW), ale prepocitva to este clovek zo robi tepelnoenergeticky posudok.
A vrta mi v hlave co pouzit na vytapanie. Nemame radi teplotu vyssiu ako 23°C. Teplovodna podlahovka ma pomaly nabeh a dlhu zotrvacnst, takze regulacia je velmi tazka. Takze skor stropne Infra - Fontes..., alebo podlahove Infra Caleo a pod, hlavne kvoli tej regulacii. Samozrejme by som bol odkazany len na elektriku, ale na to aby som sa niekedy v buducnosti babral so stiepkami, granulami a pod.. do kotla - nemam ani chut, ani cas a tiez ani priestor.
Takze nijak nevrtam, len nahlas uvazujem a diskutujem. Co by si mi poradila?