Hydroizolácia základov

Zobraz úvodný príspevok
Profilova fotka
Pozdravujem, na internete som našiel mnoho diskusií venujúcich sa zatepleniu zvýšených základových pásov vo forme debniacich tvárnic. Aktuálne je HI formou asfaltových modifikovaných pásov natavená na podkladný betón v dvoch vrstvách pod murivom, resp. z bočnej strany podkladného betónu, tzn. v rozmere 150 mm. Na jeseň by som rád dokončil zateplenie základov ako je uvedené na obrázku. Otázka znie: je potrebné asfaltové pásy natavovať aj na debniace tvárnice, alebo HI nie je potrebná a môžem priamo lepiť tepelnú izoláciu na debniace tvárnice. Dom nie je podpivničený, spodná voda je v hĺbke cca. 2,5 m. Posledná 100 mm vrstva XPS Styrodur 3035 CS bude chránená nopovou fóliou a okolo celého domu bude kameň ohraničený obrubníkmi. Rád by som si nechal poradiť, ktorá varianta je tá najlepšia a prečo ju takto realizovať. Taktiež ma zaujíma, či postačuje aby XPS bolo ukončené len cca. 100 mm nad úrovňou budúceho terénu, alebo treba ísť vyššie. Vopred ďakujem za odpovede
Odpovedať
Profilova fotka
@cubicomp s hlodavcami mám mnoho negatívnych skúseností, nechcem aby si tam vytvorili hniezdo
Odpovedať
Dobrý den. Také si myslím, že Vaše zateplení základů je klasický příklad, jak se to nemá řešit. Oplácání konstrukcí izolací je sice nutné, ale musí to mít jednak smysl a také to musí přinést nějaký profit. Navíc, musí se to řešit v souvislostech, jinak jsou někde vyhozeny neuvěřitelné prachy. Když jste citoval Mia, tak si to znovu přečtěte - píše, že do podlahy dal směšných 10 cm ( Vy tam máte plánovaných 26 cm ). Čili, jde o vyřešení jednoho detailu a to je roh, kde se stýká sokl ( základ ) s podlahou a stěnou. Všechny detaily, které jsou někde publikovány, jsou na určité klimatické podmínky. Čili, když si vyberete nějaký podobný, tak se nemůžete netrefit do optimálního řešení. Nicméně jsou naprosto jasné výpočetní programy, které Vám to namodelují. Čili, když zde nevěříte že to máte přehnané, tak si to nechejte spočítat. Ta investice se Vám rozhodně vyplatí. PS Pokud jsem dobře četl, tak Mio23 má v základech pouze EPS. PPS V Ostravě postavili experimentální dům, kde jsou pod podlahou teplotní čidla. Zatím to vypadá, že průběh teploty v zemině pod izolovanou podlahou je naprosto jiný, než se doposud využívá. Zatím je naměřeno, že je tam prostě vyšší teplota. Měření pokračuje a možná to ovlivní i výpočty TZ podlahou. S pozdravem Laďa
Odpovedať
Profilova fotka
@ladajaskva ďakujem za objasnenie situácie, podľa fotografií, ktoré má mio23 na stránke v základoch používal XPS. to že dnes žijeme v určitých klimatických podmienkach neznamená, že o 20 - 30 rokov sa to nemôže výrazne zmeniť, ale zrejme nemá dôvod myslieť s takým predstihom. skôr by ma zaujímalo vysvetlenie do akej výšky nad budúcim terénom je potrebné použiť perimeter/xps a od akej výšky môžem pužiť eps
Odpovedať
@somebody Dobrý den. Máte pravdu, Mio23 má XPS. Asi jsem si to zaměnil s jiným barákem. Nicméně, XPS má menší nasákavost jako EPS. Ale to vůbec neznamená, že EPS v zemině bude trpět tím, že se nacucá vodou. Akorát se trochu zvětší tepelná vodivost, čili, klesne jeho tepelný odpor. 20 cm XPS je izolace takové tloušťky, že to už postrádá ekonomický smysl. Ale pokud to děláte současně jako ztracené bednění a ušetříte za bednící tvárnice, tak se dá říci, že za stejnou investici dostanete podstatně vyšší kvalitu. A jsme zase na začátku, že to všechno musí být řešeno v souvislostech. Podle mě, pokud nestavíte ve vodě, tak XPS ani nemusíte použít. Když na něm trváte, tak max. do výšky s rovinou zeminy, případně do spodní plochy kačírku, který bude kolem domu. Ta nopovka je tam stejně nutná. S pozdravem Laďa
Odpovedať
Profilova fotka
@ladajaskva V mieste kde staviam je spodná voda v hĺbke cca. 2 m, viem, že obavy sú prehnané, ale človek nikdy nevie. Takže postačí ak XPS, resp. perimeter bude ukončený cca. 10 cm nad terénom a následne bude pokračovať fasádny EPS? Aký názor máte ochranu voči hlodavcom?
Odpovedať
@somebody http://stavba.tzb-info.cz/stavebni-te... Fasádny nech začína vyššie nad budúcim terénom - cca 30 cm. Zateplenie základov pri 26 cm v podlahe stačí len trochu pod zem. Ak sa použije tabuľa napr. EPS Roofform (1250x600 mm) naležato, tak pod zemou bude zateplenie 30 cm. Hrúbka postačí o niečo menšia, než bude na fasáde - nech vznikne pekný odskok. Bude to aj estetické a investovaný peniaz ošetrí tú časť základov, kadiaľ uteká najviac tepla, čiže v mieste, kde klesá teplota v zime najviac. Čím hlbšie do zeme, tým má izolácia menší zmysel.
Odpovedať
Profilova fotka
@cubicomp @mariasola @jan45 @blacksr @ladajaskva Mame v podlahe (pod poterom) 20cm eps, fasadu budeme zateplovat 25cm sedym eps. aka izolacia zakladov bude tuna optimalna? vdaka
Odpovedať
Profilova fotka
@blacksr aky je rozdiel napr. v nasiakavosti medzi roofform a eps 150? vdaka
Odpovedať
Profilova fotka
@yaninca neviem su nato aj dake programy. my budeme mať rovnaku skladbu ako ty, ale nie šedy eps ( je predražený vzhladom na efekt-inak aj ja som chcela najskor šedy) a do základov určite nedám viac ako 10. možno tých 8 cm. a to preto lebo základmi ti uniká minimum tepla a už duplom, ked maš 20 cm v podlahe ide len o tepelný most ;-).
Odpovedať
Profilova fotka
@yaninca http://www.modrastrecha.sk/forum/zate... tu sa blacksr vyjadrovala k niečomu podobnemu. prečitajte si aj ten članok čo som tam pridala.je aj v tejto diskusii( o eps v základoch). ja dam do základov na 90% obyčajný eps :-) a pod zem dam tenši a na sokel asi o niečo hrubši eps. tade toho tepla najviac unikne čo sa týka základov. ale na sokel dám asi perimeter. obávam sa či by to nevadilo omietke keby eps navlhol.
Odpovedať
Profilova fotka
@mariasola nno, ved my tiez:) teda, 150S, ktory nam zostal zo zateplovania podlahy... zvysili nam 14 a 10 cm baliky..
Odpovedať
@yaninca to je rozumne a lacnejsie riesenie pouzit tu 150S. Pred nu daj napr 5cm perimeter kvoli zemnej vlkosti a bude to ok. Resp pri 150S ani perimeter netreba
Odpovedať
Článok sa načítava...
Profilova fotka
@cubicomp :) a, davat tam aj tu 14 aj 10? stoji to za to? vdaka
Odpovedať
tych 14 je uz celkom dost, aj ked @mio23 by ti povedal daco ine :-D K tej desiatke este pridaj 4cm soklovej dosky nech to je v rovnakej hrubke
Odpovedať
@yaninca Kuk TL obidvoch. :-) Nenosím v hlave všetky údaje. Ale z podlahových len 200 S má určenie do vlhka. 150 S tuším nie. Treba si vždy prejsť TL.
Odpovedať
@yaninca Ale nič hrozné sa nestane, ak sa použije. Trochu väčšia nasiakavosť spôsobí mierne zníženie TI vlastností, ale to je OK.
Odpovedať
Profilova fotka
@blacksr vdaka! pouzili sme ho:) rozmyslam ze to este prebehnem nejakym hydroizolacnym naterom ..
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 1 roku
Zdravím Vás, pokúsim sa oživiť túto tému "hydroizolacia základov". Staviam nepodpivničený bungalov na miernom svahu, prevýšenie na 13 metrovej dlžke domu je cca 1m, pôda je ílovitohlinitá, spodná voda stavbu neohrozuje avsak pri prudkom topení snehu alebo prudkom prívalovom daždi stavbu ohrozuje povrchová voda (keďže som v svahovitom teréne). Moja otázka znie, ako najúčinnejšie hydroizolovať základy domu. Osobne sa domnievam ,že tu na slovensku často používana varianta s nopovou fóliou a následnou drenážou je absolutne nevhodná a preto uvažujem použiť na základy natavené asfaltové pásy a drenáž kvôli pritekajúcej povrchovej vode spravit cca 3 metre pred stavbou( pred stavbou mam k dispozicii 6m). Ak je táto úvaha správna tak potom do akej hlbky spravit túto drenáž a či chrániť ešte natavene pásy na základoch nopovkou? Ďakujem za postrehy a názory.
Odpovedať
@misho119 prečo sa ti nepáči drenáž a nopovka? Ja by som skôr povedal, že asfaltové izolácie sú náročné na postupy, ktoré v praxi ťažko dodržať, preto sú zdrojom častých problémov...
Odpovedať
No nopovka mi príde skor ako ochrana hydroizolacie nie ako jej náhrada. A čo sa týka drenáže pred ňou - tak ta vodu ( v mojom prípade povrchovú ) skor stiahne k sebe ako ochráni pred ňou. Pár mesiacov som pracoval v Rakúsku v stavebníctve a priznám sa, že tam som takúto drenáž nepostrehol, tam tu nopovku používali na ochranu tepelnej izolácie ale miesto drenáže tam skor naspäť zhútnili zeminu. No to bolo pár rokov dozadu a je pravda, že vtedy som sa vôbec o túto problematiku nezaujmal a je možné, že mi niečo podstatné uniklo. Preto som rád všetkým názorom aby som získal prehlad.
Odpovedať
ak si pracoval v oblasti s priepustným/piesčitým/štrkovým podložím, toto sa nedrenážuje, nepriepustné zeminy sa drenážujú práve vo svahoch, teda je na výber: buď treba stavbu izolovať proti tlakovej vode, alebo iba proti zemnej vlhkosti v spojení s drenážou...
Odpovedať
Profilova fotka
@misho119 riešil som podobný problém pred dvoma rokmi, mám bungalov tiež v miernom svahu na ilovom podloží. Viď fotoblog. Mám strkove lôžko v geotextilii na ňom 60x60 základ z vodohospodárskeho betónu, resp. klasický betón plus voduodpudive prísady. 2x hydroizolacny náter a vrstva hydroizolacnej lepenky, na to išli debniace tvarnice a zase hydrobeton. Izoláciu mám synthos 3035 10cm do hĺbky cca 80cm. Nižšie už prakticky zem nezamrza, takže hlbšie netreba. Drenáž mám v hĺbke salovacich tvárnic okolo celého domu. Odporúčam ich dať nižšie až k päte základu vo vzdialenosti 20-30cm. Ja mám vyššie drenáž a tohtoročná spodná vysoká voda mi dvihla celý dom a to nieje drobček. Len O pár mm ale sadrové omietky to v kútoch nevydrzali. V jari to musím riešiť.
Odpovedať
@poooak Spodna voda ti zdvihla dom? Nebolo to sposobene prirodzenou vlastnostou ilu, ze meni vlhkostou svoj objem? Mne projektant napriklad nedoporucil davat pod zakladove pasy strk, aby som prave neulahcil vode cestu pod dom. Tvoj postup sa mi zda velmi drahy a pracny, myslim, ze sa to dalo riesit lacnejsie a efektivnejsie.
Odpovedať
Profilova fotka
@stowasser to zdvihnutie bolo spôsobené samozrejme kombináciou vody a ílu, ale to je na inú tému. Ja som zasa ten štrk dal preto, aby som umožnil vode odtiect, len som nedomyslel kam a do ílu sa jej nejako nechce, takže na jar idem v najnizsom mieste základu spravym odtok. Čo sa týka efektívnosti mal som styrodur použiť ako debnenie, ale to mi nikto neporadil a mňa to nenapadlo.
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 6 rokoch
@stowasser Ako mám ukončiť detail hydroizolácie IPA podkladového betónu (platňa) pod úrovňou terénu ? 1.IPA ukončiť zarovno s podkladným betónom a prvým radom tvárnic bez presahu a následne to zakryjem, previažem druhou zvislou vrstvou, pokračujúcou až 30cm nad úroveň terénu. 2. Nechať vodorovný presah IPA 15cm, ktorý zahnem a zvislo natavím na podkladný betón z boku a následne to zakryjem, previažem druhou zvislou vrstvou, pokračujúcou až 30cm nad úroveň terénu. 1. alebo 2. a krátke odôvodnenie 😉
Odpovedať
@jan45 môžem poprosiť názor na vyššie uvedený príspevok ?
Odpovedať
Profilova fotka
2
Odpovedať
Profilova fotka
@purplesticks hydroizolaciu a jej zlozenie/prevedenie ma riesit projekt v závislosti od druhu pôsobiacej vody. Ide o hydroizoláciu proti zemnej vlhkosti hydroizoláciu proti podzemnej vode izolácia proti beztlakovej vode (s tlakom do 0,02 MPa) izolácia proti tlakovej podzemnej vode (s tlakom nad 0,02 MPa) izolácia proti agresívnej podzemnej vode izolácia proti hladnej podzemnej vody (veľmi mäkká voda) u teba je aky pripad? z moznosti 1 a 2 je IMHO lepsia 2ka, ale miestne pomery nepoznam. Kludne to na tvoj pripad stacit nemusi.
Odpovedať
@mgx horizontálna izolácia proti zemnej vlhkosti a vertikálna proti stekajúcej-zrážkovej vode z kopca.
Odpovedať
Profilova fotka
@purplesticks sú to konštrukčne aj remeselne nezvládnuté detaily a oba. Na čo je štrk pod drenážou? je tým nefunkčná. Na čo je 1,5m pod terénom ešte základ? Tam mala byť doska, na kraji zhrubnutá, bez podsypov, bedľa nej drenáž. Na dosku nataviť izoláciuvyviesť cez pôdorys 15 cm na izoáciu postaviť stenu. Zvonku nataviť izoláciu, zahnúť a nataviť na stenu, potom pupčeková fólia, priložiť tepelnú izoláciu , zasypať. Na vzoroch tepelná izolácia nedokáže zabrániť stekaniu izolácie, na to slúžili múriky. Terén je ukončený pri stene bez odvodňovacieho rigolu alebo aspoň kúska protispádu. technologicky je náčrt veľmi pracný, potom sa divíme, že stavby sú drahé.
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?