Ahojte Stavbári,
tento rok sa púšťame aj my do stavby nášho domova. Projekt máme vyhotovený, kde na odporúčania projektanta sme dali tehlu.
Lenže, teraz začali ohlasy od "skúsenejších", že do tehly sa bude ťažšie frézovať kvôli káblom, veľa sa vylúpne, ytong má obdobné tepelné izolačné vlastnosti, lepšie sa s ním robí, aj omietky na ytong sa dávajú tenšie ako na tehle.
Prosím poraďte Vaše skúsenosti, rady....
Ja idem tehla porotherm p38 ale ešte uvidím podľa cp od marca ide všetko hore a už teraz ťa vyjde Ytong o 30% viac ako tehla čo pri väčších domoch nie je zanedbateľné. Mojím majstrom je jedno aký materiál cp za prácu je rovnaká. Čiže si porovnajte naklady #secko je to o lovoch :D garantujem vám že nájdete 1000 ľudí za tehlu a 1000 ľudí za Ytong. Každý bude chváliť svoje...
@ruren to prefukovanie nie len cez zasuvky, ale aj ine instalacne krabice a stavebne prvky je pri tehle stara znama smutna pravda, nie len povera. ti, co robievaju BD testy s prislusnym vybavenim by ti vedeli o tom rozpravat pribehy a tiez ti garantujem, ze nik z nich by tehlu ako stavebny material asi nechcel.ja osobne by som vyberal na svoj dom cokolvek okrem ementalotehiel. aky ma zmysel zateplovat, ked mi potom v stene fuci ladovy vzduch z vonku? i ked uznavam,ze materialovo je tehla asi lepsia nez porobeton, tuto vlastnost jej neviem odpustit.
@ruren uz si niekedy pocul o pripade,ze by bol dom z ytongu vykradnuty sposobom,ze sa zlodej predlabal cez stenu?? :-D naco by to robil, ked bezne plastove okno sa srobovakom da otvorit do 10 sekund? ale to je ina tema.
btw ako elektrikar ti garantujem,ze do steny z porothermu vysekam otvor na rozvadzac o polovicu rychlejsie, ak nie o dve tretiny rychlejsie nez do kvadru
@quintes zaujimave je ze priecky uz odporucaju murovat na PUR montazne lepidlo,, priecky akoze neobsahuju vlhkost z vyroby?
@rkorba presne tak ,, nechapem tych betonarov,,tvrdy porobeton je top :) a este aj nejake to R zabezpeci :)
sto-krat omielana tema tehla vs. porobeton... ja by som tehlu dal tam, kde je potrebne dosiahnut vyssiu pevnost muriva v tlaku - viacpodlazne budovy. Jedine tento parameter ma lepsi ako porobeton. na jedno a dvojpodlazne stavby - porobeton. Viac krat som sa pytal stavebnikov, preco si vybrali tehlu. Odpoved: je to klasika, je to tradicny material. Opytal som sa ich teda ci beton nie je klasika, ci beton nie je tradicny material....Alrgumentovali: ale porobeton nie je klasicky beton, a ja som argumentoval: a tehla s komorkami nie je klasicka plna tehla...
Samozrejme treba porovnavat aj dalsie vlastnosti - tepelnoizolacne vlastnosti muriva, vzlinanie vlhkosti, mnozstvo zabudovanej vlhkosti, narocnost opracovania, narocnost kotvenia izolantu pri zateplovani, atd...
@ondro81 Ten čo rozmýšľa dopredu nepotrebuje sekať otvor na rozvádzač, ale si ho vymuruje už počas stavby steny. Len tunajší odborníci najprv postavia, aby to v zápätí mohli vysekať.
@ruren a ty by si vedel v dnesnej dobe projektov pre SP, aky velky otvor mas sekat? toto v beznom dome nema zmysel riesit, dokonca tvrdim,ze by to dalo daleko viac prace.ale uz odbacame od temy, da sa to spravit do tehly aj kvadra, do tehly to ide rychlejsie, nakolko sa lame
@ondro81 Inač s tou lyžičkou to je tak. Keď som sa rozhodoval z čoho budem stavať , takto mi odpovedal môj synovec stavbár a teraz som si na to spomenul, tak som to tu dal na pobavenie.
@ruren podobne som to riesil aj ja pri rozdelovaci na kurenie. ale takto to funguje len na vlastnych stavbach, druhy by sa mi s tym asi babrat nechcel. a to iste sa da samozrejme spravit pri tehle aj kvadroch, cize v suboji tehla vs kvader to nie je argument.
inak pocitam,ze tvoj synovec stavbar ma dom zo zelezobetonu alebo VPC , ked argumentuje tou lyzicou 🙂
@mcsmekac zvláštna filozofia: keď staviam vlastnými rukami zvolím lepší materiál, keď to dám postaviť firmou, zvolím horší materiál.
V čom je logika?
A navyše si myslím, že firma by mala za murovanie tehlou zobrať viac peňazí, lebo tehla je menšia=vyššia prácnosť=vyššia cena
Určitě bych dnes nevolil ani cihlu ani porobeton. Šel bych do VPC, ale musí být kvalitní projektant, který dokáže tento materiál naprojektovat.
Stavěl jsem si hrubou z porothermu sám a byla to příšerná práce. Použil jsem porotherm 30 P15 na celoplošné lepidlo.
-cihly a překlady jsou šíleně křivé (zkosené), je třeba řady "zubovat"
-při zdění na celoplošné lepidlo to jde opravdu pomalu ( výhoda, že nefouká ze zásuvek)
-cihla je pevná v tlaku, ale spoj cihel drží pouze několik málo bodů žeber.
-potřeba dělat běžnou nebo strojovou omítku
-problematické řezání
-na řezání je potřeba speciální pila nebo pilový list.
proč jsem nechtěl porobeton
-porobeton má velmi mizerné zvukové vlastnosti
-pokud nasaje vodu trvá dlouho než vyschne
-nízká pevnost zdiva (stavěl jsem patrový dům, u bungalovu je to jedno)
-správná vazba zdiva u oken a vkládání výztuže do řady pod oknem pro zamezení praskání (skoro nikdo nedělá)
-nižší akumulace tepla
keby si viem vybrať, tak tiež staviam z VPC tehál. Sú pevné, stačí nosný múr hrúbky 170mm. Na to poriadne zateplenie. Prakticky to má iba výhody. Tenké, pevné, najlepšie to akumuluje, homogénna zmes, dobre tlmí zvuk...
Tehlu ako sa robí teraz by som nechcel a to z dôvodu nehomogenity zmesi. Určite sa na dome z tehly nájde veľa škár kadiaľ bude prúdiť vzduch. Už som to videl (cítil pri navŕtaní dier) na zavesenie nábytku. Neverím tomu že niekto bude tak murovať že sa tomuto zamedzí.
My máme dom z bieleho porfixu 300 (+ polystyrén 120 - dal by som viac, ale keď sme daný dom v roku 2016 kupovali už bolo rozostavané) a som spokojný. Ale väčšinou je každý spokojný s tým čo kúpi. Len poznamenávam že keby si môžem vybrať tak zrejme VPC
@slavek1 Vysvetli mi odkiaľ sa ma brať ten vietor v tých zásuvkách? Prvá rada prilepená na termoizolačnej malte, posledná zakrytá železobetónovým vencom, z vnútra omietka, z vonku zateplovací systém. Tak kurva odkiaľ ti tam ma prefukovať?
@slavek1 každý materiál ma svoje nevýhody tak aj VPC-čka, pórobetón aj tehla. Každý si vyberie čo sa mu páči. Napr pórobetón nepriezvučnosť P3 300mm je 46db najlepšie sklá 44mm majú 45db aj tak hluk prejde oknom. Pevnosť je dostatočná aj na poschodový dom na výber je P6 čo postavíš aj pár poschodí. Nižšia akumulácia znamená rýchlejšie vykúrenie priestoru a zas vyššia VPC že musí š dlhšie kúriť aby si dostal na správnu teplotu ale to teplo sa ani pri jednom materiáli nestratí. +pórobetón široký výber materiálov a jednoduchšia možnosť úpravy domu počas stavby. VPC - sú ťažké,zlé tepelné vlastnosti , nutnosť premyslieť všetky rozvody dopredu. Pri statike nerozhoduje len pevnosť ale aj šírka muriva. Tak ako som písal všetko ma + aj - tak každý si vyberie a zaleží už len na stavbároch akú to dodrbú :-)
@slavek1 A ešte tie kokotiny ako pila a celoplošne lepidlo si nechaj pre tých čo seno žerú. Ja som postavil celý dom z jednou flexkou a aplikačnou pištoľou. A tomu ani nerozumiem čo si chcel povedať ,,je třeba řady "zubovat" "
@ruren Nevím proč urážíš, když poznáš jenom pěnu, která navíc snižuje nosnost zdiva o cca. 30%. Když jsi tak chytrý tak napiš jak rozřezat cihlu tlustou 30cm flexou? Velká flexa 230 má prořez cc 8cm. Nevím ale ve škole nás učili, že 8+8=16 to asi není 30cm, že? To jako zbytek urazíš kladivem?
Ano zubovaní. Cihly jsou z boční strany tak křivé, že pokud mají vytvořit rovinu tak se musí zdít tak, že se v každé řadě buď malinko vysadí nebo zasunou tedy zubují podle toho jak je cihla otočená. Pokud někdo staví bungalov kde je stěna vysoká 2,5 tak nepotřebuje ani vodováhu. To zkus udělat u baráku vysokého 10m.
Pro tebe jsem doplnil nějaké obrázky.
Pilový list na cihly
Lepení na celoplošné lepidlo
Křivost cihly.
Rozmyslam,ze ake to muselo byt tazke pre murara v minulosti ked sa stavalo z plnych tehal :-D A o hradoch a rovine tych stien sa asi ani nebudem zmienovat :-D A v starovekom egypte tiez ako mohli tak presne opracovat tie kamenne kvadre + ich ukladat? :-D
@slavek1 Neviem odkial berieš, že pena znižuje ,,nosnosť" o 30%. Myslím že na odolnosť tehly v tlaku nezávisí od toho čím je lepená ale od samotnej tehly. Čo sa tyká spojov, tak pena o veľa viac drží ako lepidlo. Ja som mal 36,5 tehlu a nemal som problém ju rezať flexkou a ani som veľa rezať nemusel, lebo som používal koncové tehly. A to že ty to nevieš, to neznamená, že sa to nedá. 30-ka tehla je dobrá len na problémy a nie na stavbu domu.