@tinkerbell neviem pri tých kabloch som pocit teplej podlahy nikdy nemal 😊 Max keď to išlo dlho tak bola mierne letná podlaha
A ako bezdptykovym teplomerom som meral teplotu podlahy a pri kúrení klímou je napr. Podlaha v chyzi kde je klíma o teplote 24 stupňov
Keď som zapol podlahovku a išla pol dňa v kuse tak teplota podlahy v izbe bola 25,6 stupňa ...
Takže za mňa ako ten rozdiel 1,5 stupňa v teplote podlahy nejako necítim na laminate vôbec ani na dreve ... Kebyže mám všade keramiku a dlažby je to iná vec
@dexter89 ďakujem za info, tak to veru nie je veľký teplotný rozdiel. Kamoška má podlahovku a kúria väčšinou v kachliach, lebo tiež hovorí, že veľmi dlho trvá, kým podlahovka vyhreje izbu... že keď idú na víkend preč, ani by sa im neoplatilo ju vypínať. Ja zase ľutujem, že nemám ten pocit teplej podlahy (ale zase ja si to predstavujem ako mať nohy na termofore 😅).
Ja som prešiel z 80 štvorákového bytu do dvojpodlažného 250 štvorákového domu plus pivnica cca 60m2. V byte sme mali stále cca 24° a chodili sme naboso v trenkách a tričku. V dome v zime máme cca 19°C kúrime radiátormi a studenšia podlaha ako v byte je. Každopádne chodíme v teplákoch a mikine, na nohách šlapky. Šlapky ale ani tak nie kvôli studenej podlahe ale kvôli tomu, že sa podstatne viac nachodíme a mňa osobne nejako z tej tvrdej podlahy bolia chodidlá.
@tinkerbell ja mam v systeme vodu z roku 2006-2007, vtedy sa robila rekonstrukcia pivnic a asi sa kvoli tomu musel vypustit system. Odvtedy len dopustam vodu a mozno kazdy treti rok odpustim vodu z kotla a dotlakujem tu expanzku. Nechce sa mi to robit kazdy rok. Radiatory mam Viessman, ak tam bol aj nejaky bordel, tak sa to muselo vyplavit a zachytit na filtri behom roka po spusteni. Neverim, ze Korad alebo ine radiatory by boli zdrojom takych necistot, teda ak ste nedavali kotol do stareho systemu. Ale niekde som tu cital, ze treba davat aj magneticky filter, takze asi sa moze system nejak zanasat. Ja ho urcite nemam. Hada mam v podlahe tusim plast hlinik. No a este nemusi byt panther ako panther, pri tom trende setrenia sa mohlo vela zmenit.
Ale aj tak nerozumiem tomu chemickemu vyplachu, to by malo zmysel na vodny kamen, ale v uzavretom systeme, kde casom pribuda len male mnozstvo vody v tom zmysel nevidim.
Ja mám kotol Viessmann, Korad radiátory a ľudkovia v systéme nemám vradený žiadny filter nečistôt. A čuduj sa svete, servisák bol u nás v januári po piatich rokoch robiť kontrolu pri ktorej odpustil trochu vody zo systému kvôli prevereniu jej čistoty a nemohol uveriť vlastným očiam - voda bola opticky čistá ako z vodovodného kohútika. Normálne kontroloval, či odpúšťal vodu z kúrenárskeho systému, či sa nepomýlil a neotvoril nejaký kohútik na systéme ZTi. Vraj toto ešte za 25 rokov nevidel - keď niekde odpustí systém tak z neho obvykle tečie voda čierna ako z uhoľnej bane.
@hajnik este stale sa cudujem ludom, ktori si myslia, ze nieco bide lacnejsoe ako to druhe... Ved tu stale plati ta rovnica, ze ked zarobia druhi na plyne, my zarobime na elektrine.. A na dreve!!!! To si stale mysli niekto, ze dostane nieco lacnejsie...????vsetko je hore a aj pojde hore, pretoze ludia su nenazrani a potrebuju ti tam hore miliony...a vedia, ze kurit, jest a umyvat sa musime... Takze to vsetko co poteebujeme bytostne k zitiu sibudeme MUSIET zaplatit, ci chceme, alebo nechceme...
@tinkerbell presne tak som to praktizoval prvú zimu so ženou, tú podlahovku sme mali nastavenú furt na 23°C a termostat ukazoval 23 ale podlaha nebola nikdy teplá skôr letná a v menších izbách prakticky sme ani necítili, že je niečo vôbec teplé ...
tak sme kúrili do krbu od novembra do apríla skoro každý druhý tretí deň.... aj tak som prekuril tou podlahovkou 750€/zimu len kúrenie !
na ďalší rok sme domontovali teda klimatizáciu 1 x 4Kw jednotku do obývačko-kuchyni a oproti dverám do spálne (ktoré sú otvorené) a teda teplo sa dostane plnohodnotne aj do spálne ...
Priebežne som kontroloval elektromer a nestačil som sa diviť, v prechodnom období som si ani nevšimol nejaký extra nárast spotreby elektriny, aj keď sa kúrilo nonstop klímou ... v zime to kus vystúpalo ale na vyučtovaní ma skoro piclo ...
Klíma za celý rok podla aplikácie zožrala dokopy na chladenie/kúrenie toľko elektriny za 365 dní, jak nám predchadzajúci rok zožralo podlahové kúrenie len za január ! preplatok potom prišiel tuším cca 500€, bo po presedlaní kúrenia z podlahovky na klímu som nemenil záloh. platby za elektrinu 😄
a to nehovorím, že po presedlaní na klímu krb takmer nepoužívam... v prechodných obdobiach klíma na kúrení nezožerie skoro žiadnu elektrinu, fakt to je nov. dec. kým nie sú tuhšie mrazy, tak je to pár centov /deň, to sa mi neoplatí míňať drevo, takže krb používam keď je pod -10°C, aby som "uľavil" klíme a kompresoru , prípadne keď sa nám chce, ale ako vravím, oplatí sa to len keď je fakt tuhý mráz a klíma žerie viac, prípadne keď máš drevo zadarmo 😄 lebo to nekupujem, ak by som to mal kupovať, neoplatilo by sa mi to
@petu2 4MWh len na kurenie pre 150m2 bungalov? Podla mna by to mozne byt mohlo, ak som dobre pochopil otazku.. Resp pocitam s COP1, cize priamoohrev bez TČ.. napr ja som mal nezatepleny dom (fasada, zvysok ano), v januari 2-3MWh som natocil na elektromeri, ked som zateplil tymi 25cm, tak som mal tusim do 1MWh v januari. Bez toho zateplenia som natocil takmer 100kWh denne, mozno 80-90 a to ma chytal infarkt. Lebo to bola cista bezmocnost, "chladna novostavba", ale mam pocit, ak si dobre pamatam, ze teraz mi dom spotrebuje priemerne denne 35kWh pocas zimy, len otazne je, co je zima, od kedy do kedy... Interier 22C exterier priemerne 2C, ale ak to vezmeme tak, ze 35kwh je denny pausal, teraz ale neviem ci s bojlerom alebo bez, to je 5kwh denne, tak do 4MWh mas cez 100dni zimy, 4000/35=114dni co je tkamer 4 mesaice, to je dec jan feb a kusok z nov/mar, to by sa podla mna dalo, ak to dobre navrhnes.. a ak nebyvas vysoko nad morom..
Bungalov ma podla mna vyhodu, ze ma malu fasadu, ja mam fasadu cca 222m2 a tam je nejaky ten limit, nemozem tam dat 40cm ako do strechy napr.. a nieco urobi aj vietor, predsa len ked ofukujeme cajovy hrncek, tak bude rychlejsie studeny, to plati aj pre dom 🙂 Ozaj, ale mam aj rekuperaciu, no aj tak mi prefukuje okna, pokrivene. ale orientacne su toto cisla, ktore su prakticky dosiahnutelne... A to dost komfortne, tj, ziadne setrenie ktore by uberalo na pohodli.. Ale zas, ani kurenie pri nonstop otvorenom okne, to tu v zime ani nejde, pretoze mnoho domov kuri pevnym palivom a to stipe/smrdi...
@dusantt v byte kurime min 6mesiace. presov. a keby sa dalo tak cely byt odpojim od mesta kekdze to uz nevie co si pytat ale do domu mate el kotol a podlahovku vodu?ci el kotol na tuv len?
@dusantt 4MWh na polovicu bungalovu 75m2, na cely 8MHh, to by mohlo byt realne, ked nas stary dom 170m2 bere 17.5MWh a to ma este rezervu. Keby som mal kotol s nizsim spodnym vykonom a pouzival by som ekvitermiku, kurenie by sa menej krat vypinalo priestorovym termostatom (menej krat by som nechal vychladnut vodu).
Nas dom pred zateplenim bral 3600m3 plynu bez ohrevu TUV, teraz aj s ohrevom TUV 1700m3 a to mam iba 8cm mineralnu vlnu na povale 10cm polystyren.
@stefan222 presne preto chceme radsej detom postavit dvojdomek, pri cenach bytov v PO to ani nebude stat viac, pozemok mame.
Kurit sa da vselicim, tato diskusia je o tom ci plyn alebo TC (tepelne cerpadlo). Potom co tu citam, ale zvazujem ci ma vobec zmysel jedno i druhe, ci radsej nezainvestovat do zateplenia a kurit tym najtupsim sposobom - priamovyhrevnou elektrikou.
@petu2 máme Panther s 60l zásobníkom, zohrievame ním aj vodu, radiátory máme Purmo, manžel niečo hovoril o nejakom ďalšom filtri, že namontuje, on si myslí, že by to mohli byť nečistoty zo zásobníka, keďže nie je nerezový. Prvé 3 roky fungoval dobre, potom praskla prvá expanzka a odvtedy stále problémy...
@stefan222 v dome mam el kotol a vodnu podlahovku, v buducnosti ked zlacnie TC tak vymenim el kotol za TC 🙂
@petu2 myslel som 4MWh na cely bungalov 🙂 150m2 je taka pomerne bezna plocha domu, tvar ma svoj vplyv ale zas nie nejaky brutalny. napr taka plocha domu by mala vyzadovat tak 50kWh denne pri -12C, lenze priemerne je tak okolo +2C na Slovensku pocas tych cca 120 dni do roka. A pocas dna, ked bude slnecno, tak kurenie ani zapne, pretoze okna ziskaju dost energie (ale budu kratke dni bez slnka tiez), a aby si spalil 8MWh na 150m2, to by si za 120 dni musel spalit denne 66kWh a to je nemozne v dobre izolovanom dome s rekuperaciou. Ak by si mal v dome +22C a vonku je -12C a to je strata tych 50kWh denne tak mas teplotny rozdiel 34C. Ak bude priemerne +2C vonku tak to mas rozdiel len 20C, takze k tej dennej predpokaldanej TS 50kWh dame 20/34=0.588 a potom dame 50kwh*0.588=29.4kWh, to je moj odhad na kurenie pocas 120dnovej zimy.. a 30kwh*120 je 3.6MWh, to by malo byt dosiahnutelne. Plus potom bojler TUV individualne, to je tak okolo 2MWh rocne, da sa to velmi presne odhadnut, ak vies kolko L TUV potrebujes, resp podla spotreby v byte/dome ak mas udaj o spotrebe TUV a jej teplote.. Ale to by som dal do podlahy vela EPS, asi min 20cm, bungalov ma velku plochu podlahy, a na steny aspon 25cm, a do strechy max co tam vojde, min 50cm 🙂 Ale to ti bude vediet niekto lepsie prepocitat, resp uplne idealne je, ak sa to naucis ty pocitat sam za seba, hoci aj laicky, rovne rovnice na google sa daju najst (nemam po ruke linky), no ja som isiel tak primitivne na to, ze "dam tam maximum co mi estetika dovoli", aby som nemal prilis hrube steny alebo prilis vysoky dom.. Lebo toto je "zaklad" ktory je velmi obtiazne menit, preto som nepocital, ci sa mi "ekonomicky oplati lebo navratnost" 18.5cm alebo 23.2cm, tak som dal 25.. zvazoval som aj 30, ale kedze mam okna zarovno muriva ktore je hrube 30cm, tak by som uz mal stenu velmi hrubu, pretoze mam male okienka tak 120x120cm, to je otvor stavebny a sklo ma doslova len 100x100cm. ale na obrovksych oknach by 30cm ostenie/spaleeta vadila menej.. no ta uspora nie je naozaj priamo umerna, cize ak dam 25cm tak ked dam 30cm, tak neziskam +20% usporu. preto som dal "z brucha" 25cm na stenu 🙂 a je extremne dolezite nemat tepelne mosty. tj miesta, kde by bol tento EPS znacne zuzeny, napr vonkajsie zaluzie.. pripadne rozne kotvenie do domu (terasy pristresky), ono je to sice mala plocha tepelneho mostu, no je tam a mne sa to nepacilo 🙂
@stefan222@petu2
Tak by som to urobil tak, ze maximalne mozne izolacie, a namiesto TC klimatizacia, ta stoji tak tisicku plus montaz tak 200eur (medene potrubie si mozete kupit lacnejsie, ako montaznik, ak da nezmyselne vysoku cenu), a ta klima vie pomoct, aj keby je len jedna, jej COP by mohol byt minimalne 2, co znamena, ze na 1kWh odobratej elektrickej energie doda do domu 2kWh tepla. existuju aj klimy s COP3, kde odoberie 1kwh a doda 3kwh, no cim tuhsia zima, tym nizsie cop, plus dlzka potrubia tiez zavazi a podobne. Volil by som co najtichsiu klimu, aby len tak jemne prifukovala teplo (z nej ide medzi 40-50C vzduch). Nemusi pokryt 100% potreby vykurovania, ale aj ak by pokryla tretinu, tak sa pri COP2 usetri sestina nakladov na vykurovanie.. Lepsie ako nic, no klima pomoze aj v horucom lete ku komfortu, to by bola jej priorita, a to v zime len bonus. Spoliehat by som sa na nu nespoliehal, lebo sa moze pokazit prave vtedy, ked opravat nebude mat cas (a nie kazdy potom toleruje takyto vypadok).. Ale technologia je to prakticky rovnaka ako 7tisicoe TC.. klima je vlastne TC vzduch-vzduch. Ale na to su experti dalsi clenovia fora 🙂 az tak sa nevyznam...
@dexter89 no to ste mali výborný preplatok 👍 ja som si vždy myslela, že klíma žerie veľa elektriny, ale teda vidím, že to tak nie je. My máme klímu 2 roky a ani raz sme neskúšali ňou kúriť, ani nám to nenapadlo, ale teraz uvidíme podľa cien plynu, ako to bude ďalej. Minimálne to nasledujúcu zimu na pár dní vyskúšame. My sme zatiaľ platili za plyn cca 500€ ročne (kúrenie+TUV +varenie), len tomu je už koniec..... Túto zimu sme každý druhý víkend kúrili aj v krbe, aby sme nemali nedoplatok, takže síce sme minuli tých cca 500€/rok, ale sme spálili aj drevo. My si drevo kupujeme, lenže tento rok išlo tiež hore a tu na západe ho začína byť nedostatok.
@dusantt mne sa do uší dostalo, že síce bude garantovaná cena elektrickej energie na dva roky - ale len pre domácnosti s ročnou spotrebou do 4MWh. A to už s veľkou pravdepodobnosťou väčšina domov s vykurovaním elektrokotlom či elektrickou podlahovkou nespĺňa. Si myslím.
@toky1 nie dotacie ja nemam rad, podla mna krivia trh. aj tak to zaplati niekto - my vsetci.. myslel som to, ako zlacneli klimatizacie, auta, pocitace - lepsia efektivita, lancejsi stroj.. Ale uvidime, pripadne stupnu platy lebo hyperinflacia 🙂
@dusantt hlavne tie dotacie stoja na ... za pár hodín ich všetky minú 😄 čo hodín, minút 😄 čistý blud a všetko postavené na hlavu... nech začnú dávať dotácie na klimatizácie aj to je predsa TČ vzduch-vzduch a ľudia by možno išli aj tou cestou keďže je to pre mnohých možno aj finančne únosnejšie ...
@tinkerbell no ja zas nemám plantáže dreva ale na pozemku sme mal dosť veľké stromy, kde teraz stojí dom... takže museli ísť preč a to drevo pálim už tretí rok a ešte ho mám dostatok 😄
jj vyskúšajte ja som tiež nevedel bo som bol tupec, ale klimatizácia s invertorom je v podstate tepelné čerpadlo vzduch-vzduch , takže je to rovnaká technológia, princíp a úspora jak klasické tepelné čerpadlo vzduch-voda, len špirála neohrieva vodu vo výmenníku, ktorá potom prúdi do radiítorov abo podlahovky, ale rovno vzduch v miestnosti... jednoduché, čisté, lacné, efektívne, úsporné 🙂 a funguje to veľmi dobre
@tinkerbell ohrievana voda v zasobniku nie je v kontaktne s tou v systeme, ktora ten zasobnik ohrieva, tym to isto nebude. Ako jediny dlhodoby potencialny zdroj znecistenia by som videl tie radiatory, napriklad keby boli zcasti zavzdusnene a hrdzaveli by vo vnutri, inak ma nic nenapada. Ked som kedysi cez odvzdusnovak odpustal vodu z radiatora, tak bola aj cierna, ale dnes je uplne cira. Berem to tak, ze ten bordel sa musi do nejakeho casu vyplavit a zachytit na filtri. To by aj vysvetlovalo, ze prve cerpadlo odislo po par rokoch a druhe ide dodnes.
Podla mna to musi mat riesenie, nie je to az taky zlozity system, ale pri dnesnej cene prace a nedostupnosti odbornikov chapem, ze chcete nainstalovat iny zdroj tepla. Kazdopadne ten "dizajnovy set" by som nechal aspon na ohrev vody, nato netreba ani vonkajsiu expanzku. Mozno sa casom ukaze, ze bez kurenia a potencialneho znecistenia z radiatorov Purmo, ten kotol pojde normalne.
@dusantt so zateplenim nechcem ist az do nejakych extremov, zatial mam v projekte 15cm v podlahe a 15cm stena, obidve mozem zvysit na max. 20cm, strop zatial nemam premysleny, ale 30-40cm nejakej vlny tam pojde, preto mi staci 8-10MWh na cely dom. Okna budu tvorit asi 10% obvodovej steny, ziadne velke presklenia. Uvidime co povie projektant, ked sa dostane aj k energiam, lebo v tejto prvotnej faze to zatial neriesi. Preto to googlim ze co a ako. No ani sa necudujem, ze energie pojdu hore, ked tu niekto pise, ze za energie plati 30 eciek mesacne 😄
@petu2 15 podlaha by som aj prezil, ale 15 stena to neviem, veru, skusil si to spocitat aspon na 20cm? 🙂 co ta odradza od 20cm? alebo od 22-24-25cm? do stropu by som pod 40cm nesiel ani za svet pri bungalove, ale ja som si tam dal najlancejsiu vlnu, kaslal som na lambdu ale dal som tam radsej viac/hrubsiu lacnejsiu s horsou lambdou, pretoze to vyslo nakoniec menej penazi, ako moderna lambda s tensim zateplenim, nehovoriac o tom ze ta lambda bude asi "laboratorna" a vlnu stlacis a uz ma inu lambdu (tipujem). rekuperaciu planujes?
ano, toto je paradox tejto doby, ze ak kazdy bude setrit, tak cena za jdnotku kWh pojde hore, cena za m3 vody pojde hore, lebo intrastrukturu niekto musi udrziavat a to za "30eur mesacne" nepojde "globalne" - myslis a rozmyslas znacne "out of box", to je dobre..
@tinkerbell jj elektricky bojler ale planujem vymeniť za nejaký s TČ ... TUV ročne mi zožerie cca 180€ to zas nie je a tak veľa ... vodu ohrievam len na 40°C 80l bojler
@dusantt@petu2
ja mám tiež na múre len 15cm tam by som asi išiel do 20cm... neviem aky je rozdiel, ale tiež nemám veľké presklenia žiadne HS iba klasicke fr. okná 3-skla + v strope som nešiel do vlny ale do PUR izolacie asi 40cm to je celkom fajn ...
najviac tepla strácaš práve tuším vetraním a oknami ak máš veľké preskelnia ...
Osobne by som asi kebyže staviam znova išiel určite namiesto investície do káblov do podlahy do rekuperácie (tú nemám čo kus ľutujem) + multisplit 3x klím s TČ so zásobnikom na TUV ... možno by som pridal izoláciu namiesto 15 na 20cm EPS
@dusantt niekde som cital, ze zateplovak ma zmysel iba do urcitej hrubky, nie je tam linearny vztah, boli tam priklady tepelneho odporu steny s roznymi hrubkami. No ale s 20cm nemam problem, to by bol mur 50cm. Teraz mame hrubsi, 45cm plna tehla a 8cm rockwool a tepelny odpor 2.5. Vsetky projekty, ktore som videl boli v jednom style 30cm porobeton a 15-16cm polystyren, asi dnesny standard.
Pokial nebude rekuperacia potrebna na A0, tak ju tam nechcem davat.
@petu2 ďakujem za info, predám manželovi...potom odpíšem do ss. My sme už do toho kotla investovali cca 800€ možno aj viac, len prečistenie chémiou stojí okolo 80€, keď však pôjde plyn výrazne hore, neoplatí sa nám do neho ďalej vrážať peniaze. Rozmýšľame už aj nad solárnymi panelmi.... no uvidíme ešte.
@petu2 s tou rekuperaciou si nezvazoval aspon rury tam dat a masinu neskor?
pytam sa preto, lebo ja som bol proti rekuepracii, so slovami "kto by na dedine chcel vetrat plastovym potrubim, ked mozem otvorit okno?"
potom som prisiel na dedinu a vetrat sa neda, nie 6mesiacov v roku, ked ludia kuria tuhym palivom. ono aj rekuperacia toto nasaje do domu, este som sa nedopracoval do filtrov na chytanie dymu a zapachu z neho..
ale urcite by som za rekuepraciu nedal viac ako 1500eur, za masinu a ovladanie, a to zuzi vyber na asi 2-3 kusy.. plastove potrubie ma stalo myslim ze cca 600eur, ale to 3-4roky dozadu, cize dnes je to kto-vie-kde...
s tym linearnym vztahom mas pravdu..
teoreticky by si mohol ist do 25cm steny 🙂 neviem, zvazil by som, pri bungalove by to asi nemalo byt problem, existuje napr pevnejsi porobeton, alebo naopak ten P1.8 ktory je viac zateplujuci..
Napr mne projektant dal 10cm na stenu v roku 2015.. ale nepovedal mi ani ň o tom kolko budem platit za kurenie a to si za projekt vypytal 2600eur.. v ktorom mal zle kotovanie podlahy a podobne. Nasekal mi tam 6 stresnych okien ktore som tiez vyhodil a nedal ich tam.. sekal tam okna dvojkridlove, ktore som nedal a dal som jednokridlove (stredny ram = tepelna strata)... Tym chcem povedat to, ze dobrych projektantov treba dlho hladat 🙂 Alebo mat stastie na toho prveho dobreho.. Inak mi tam dal "vakuove" dvojsklo, co je zaujimave, nevedel som ho zohnat, a tak som dal normalne trojsklo 🙂