Prajem dobrý deň,
naozaj by ma zaujímalo, prečo veľká väčšina domov, ktoré sa teraz stavajú, sú z porobetónu? Čo vedie ľudií k tomu, aby z neho stavali a prečo nevybrali iné materiály?
Vďaka za názory
@gashtaan
Bavime sa o rovnakej hrubke zateplenia, nie celkovej hrubke skladby steny.
25cm porobeton+25EPS = R = R = 7.57 m2K/W
15cm beton+35EPS = R = 8.85 m2K/W
Ona sa ale bavila o 20cm ZB + 20cm EPS = 5.16 m2K/W
@megdesign tak som to spocital, betonova stena R=8.87, potobetonova R=8.41... cize si si vybral material, pri ktorom si vedome pri rovnakej hrubke dosiahol nizsie tepelnoizolacne vlastnosti a este si aj vyrobil tepelny most prekladmi ako bonus. Bravo! :)
@megdesign preco by sme sa bavili o rovnakej hrubke zateplenia? Ved hlavna prednost betonu je jeho pevnost a teda moznost pouzit viac izolantu.
Necital som tuto diskusiu celu, neviem o akom zatepleni uvazuje... mna len zarazil tvoj popis nevyhody betonoveho domu, kedze z pohladu tepelnych mostov je to prave naopak.
@megdesign vybral si si dobre ale pravda je že 20cm železobetónová betónová stena zateplená 30cm EPS bude na tom lepšie (R cca 9,4) ....s tým že teraz píšeš zloženie tvojej steny....skús si tam hodiť tvoje preklady....lebo železobetónová stena bude mať preklady aj stenu rovnakej konštrukcie čo u teba pravda nebude.
...myslím že to je to, k čomu ťa tu gashtaan už pomerne dlho navádza
@eagleowl ale ja ho chapem, co chce napisat.
Len pani napisala jasne:
"hmm s tým betónom si nie som istá. Múr 20 a polystyrén 20. Tepelný most nízky"
Ja mam preklady ulozene na vnutornu hranu steny. Heluzove. 3x7,5 cm = 22,5cm. cize z exterieru je na preklade este navyse cca 7 cm eps.
@gashtaan presne tak. Betonovy dom je defacto z homogenneho naterialu s tovnakou tepelnou vodivostou. U tehly ani u itongu tomu tak neni. Vzdy miesta kde bude pouzity beton na tom budu v porovnani zo zvyskom z tehly/itongu o dost horsie. Thats the point... ;-)
@abobo ale ved jasne, ze ked postavim dom z "jedneho materialu", je to lepsie, ako ked skombinujem materialy.
Ja som nikdy netvrdil opak.
Ale prave to, ze beton ma inu tepelnu vodivost ako potobeton je to, ze pri aj ked mensej hrubke steny musim na dosiahnutie rovnakeho R, ako napriklad u zatepleneho porobetonu, pouzit viac izolacie.
Napokon, pani tu pisala o skladbe steny ZB20+EPS20...
@megdesign ak pani písala 20+20 (40cm) nemožno to potom dávať do porovnania z 30+24 (54cm)......
ak budeš porovnávať porovnateľné :-) bude na tom betón+EPS vs porobetón +EPS.. z tepelnoizolačného hľadiska lepšie...(aspoň tak to vidím ja osobne.)
@gashtaan porobeton mozes pocitat, tak na 1/2 eps, takze ked mas 30 cm porobeton(izolacny) tak je to ako 15 eps. takze 25+15 je 40 a 15 beteon + 35 eps, bude len 35 eps, vyjde lepsie R pre porobeton ,
@megdesign končím s týmto naťahovaním....20cm železobetónová stena je zbytočná ak má uniesť to čo unesie 20cm PB....v takom prípade tam treba dosadiť betónu 15cm (10cm)....mimochodom neviem čo si tam dosadil ty al mne to vyšlo 20+20 R =6,4
@eagleowl ved si pisal, aby som porovnaval porovnatelne. Tak som ti porovnal rovnake hrubky materialov :)
Takto, dal som na dom 300 PB + 240 EPS. mam podla vypoctov R 8,99
Aby som sa dostal na rovnake R so ZB, musel by som dat skladbu 150 ZB + 269 EPS, alebo 100 ZB + 270 EPS
Cize ano, tensia vysledna stena, viac EPS, neratajme nevyhody ako drazkovanie vody, odpadov, elektriny do ZB
Dosadil som len to, ze som zmenil hrubku EPS z 15 cm na 20 cm...
Mozno by sa to vsetko dalo zhrnut:
Ak sa pouziju rozne materialy ako je porobeton, tehla, drevodom, beton a skombinuju sa z vhodnou izolaciou tak sa vzdy da dosiahnut pozadovany tepelny odpor. Cize urcujucim parametrom moze byt vysledna cena za pouzite murivo + izolacia.
Z hladiska svojpomocnej stavby je rozdiel medzi tehlou a porobetonom. Porobeton sa lahsie reze a obrusuje. Pri tehle treba pouzit rezacku a pripadne nerovnosti medzi kusmi sa tazsie zbrusia. Ano, malo by sa to dat dorovnat lepidlom, ibaze sa pouziva tenka vrstva a ak sa stretnu dve tehly na opacnom konci tolerancie, vznikne tam rozdiel vo vyske/schod. Dalsia nevyhoda pri tehle je, ze zvykne prefukovat stavbu a potom tu su prispevky typu: fuci mi cez zasuvku. Samozrejme, ze pri kvalitnej praci sa tomuto da zabranit.
Dalsia vec - drazky na elektroinstalaciu a vodu/odpad sa robia lahsie do porobetonu.
Ak stavia dom firma na kluc, investorovi mozu byt tieto problemy ukradnute, mal by len dozerat na kvalitu prac (resp. stavebny dozor.)
Uz som pocul argumentacie typu, ze tehla naakumuluje viac tepla ako porobeton a je to potom lepsie pre tepelnu pohodu, nevychladnu mury ked sa vetra... bla bla bla. V modernom dome ma byt dobre navrhnute kurenie vacsinou aj s rekuperaciou. Tym padom odpadava narazove vetranie a nasledne vyuzitie "naakumulovaneho tepla". V dobre navrhnutom/postavenom dome sa ma s prichodom zimy zapnut kurenie a pouzivatel do neho nemusi nijako zasahovat. Ma v dome pozadovane teplo a pohodu bez ohladu na pouzity material pre mury a kadejake "kumulacne " vyhody.
To s tym kurenim plati samozrejme aj pre drevodomy, beton a ine exotickejsie materialy.
Mozno to vyzera, ze som zastancom porobetonu. Nie je to tak, napriek tomu, ze staviam z Ytobgu. Ale staviam svojpomocne a vyhodnejsie vlastnosti z hladiska opracovania u mna vyhrali. Kopec ludi stavia svojpomocne aj z tehly - OK ich rozhodnutie. Urcite videli viac vyhod na strane tehly, to im neberiem. Je to kazdeho subjektivny nazor.
Cize na otazky tehla vs. porobeton dostane pytajuci sa kopec odpovedi, odporucani a kritiky pre kazdy druh materialu. Okrem toho tu bude kopec zbytocnych prispevkov bez pridanej hodnoty - ale aspon bude co citat :)
@megdesign ak niekto ide použiť betón ako nosnú stenu musí mu to statik spočítať a použije hrúbku tak aby to vyhovelo....ak niekto ide postaviť 20cm betónovú stenu, ktorá staticky vyhovuje aj 20cm PB tak je hlupák.... a ak myslíš že takto je to porovnanie správne ja už ďalej nemám chuť ti to vyvracať.
Zvláštne že keď si písal o svojom dome dal si EPS s lambda 0,31 ale na betón už stačí aj EPS s lambda 0,4 :-)
V tomto štýle "porovnávania" ja fakt nepokračujem.
@epto v zjednodušení o akumulácii si zabudol spomenúť na koľko sa počíta v "modernom dome" so slnečnými ziskom, ktorý pri malej akumulácii bude robiť trošku problém....
@eagleowl len pre zaujimavost davam tohto typka, Ing.Jaroslav Tacheci , ktory otocil okna cielene na sever a vyprdol sa na solarne zisky...a ten dom ma teda hodne moderny, a jeho pristupy su tiez svojske a casto proti ucebnicovym asi somarinam...treba pozriet jeho prednasky a jeho stranku, myslim ze celkom prinosne
@gashtaan mam rad ironiu, ale tuto zostanem vecny...on vyvracia exaktne mnoho zauzivanych teorii, exaktne myslim , ze to ma vsetko dolozene meraniami a ten dom realne stoji a realne ma naklady na kurenie 1500 ceskych korun. a tvrdi ze ho postavil do miliona ceskych v materiali, mimo prace.
@gashtaan samozrejme je to gusto a proti tomu...vela ludi potrebuje slnko a nespravilo by to. on to spravil tak a mal na to svoje argumenty...to je pre zaujimavost , kazdy nech si spravi svoj nazor
@maxogo aha, ja som myslel, ze ide o nejakeho moderneho architekta... takych svojskych je ako maku, co idu proti ucebnicovym "somarinam" a robia tak totalne neefektivne stavby. Toto zda sa nebude ten pripad :)
@megdesign je jasné že čím horším izolantom sa betón zateplí tým väčšiu celkovú hrúbku steny treba na to aby celkové R bolo v prospech betónu....no pre dnes bežné celkové hrúbky stien od cca 45cm povedzme do 55cm (ktoré majú porovnateľné statické vlastnosti :-) ) z toho vždy vyjde lepšie betón.
@maxogo ja netvrdím že sa bez akumulácie nedá žiť...ale len nesúhlasím s tvrdením typu " v modernom dome je to zbytočné"....lebo pre koho áno ...pre koho nie....hlavne ak spravím dom, ktorý so ziskom počíta (a že takých projektov je ) mal by som tomu prispôsobiť stavebné materiály orientáciu aj zariadenie....
Ked uz sa bavime o akumulacii, tak akumulacia nie je perpetum mobile, neusetri ani jeden jediny centik na vykurovani.
Aj ta tehlova stena (alebo hocijaka ina) sa najprv musi vyhriat (Cim asi? Kurenim zvnutra, tazko ju v zime vyhreje slnko, ked je oplacana hrubou vrstvou izolacie) aby "podrzala teplo" a potom ho vyzarovala ak sa v jej okoli znizi teplota. Lepsia akumulacna kapacita tehly (aspon sa tak tvrdi, neviem ci to niekto exaktne dokazal) neznamana ziadnu usporu tepla, len zlepsi komfort byvania pri klasickom vetrani v zime (teplotne skoky), co v dnesnych stavbách je vacsinou zbytocne, lebo vetra sa riadene cez rekuperacie (alebo vôbec, lebo "utecie teplo")