@jozeff32 ak majú prísny stavebný úrad, resp. ktorý všetkých stavebníkov rovnako naviguje, prečo by nemohli byť napr. 4 domy vedľa seba na ulici rovnaké, hoc sú stavané svojpomocne? Také prípady sú bežné.
@eagleowl O "výhode" akumulácie a silnej tepelnej izolácii stavieb rozprávaj ľuďom, ktorí bývajú napr. v klimaticky tvrdých regiónoch, kde aj v lete cez noc teploty schádzajú dosť nízko a stavba sa podchladí až tak, že cez deň sa nedokáže vyhriať a ľudia v dome mrznú.
@petersd o takom niečom som ani nepočul ešte a myslím že to nie je tak nikde aby stavebný úrad ľudí navigoval nech stávajú všetci presne ten istý projekt 😁
@eagleowl Každý inteligentný človek rozpráva o vlastných skúsenostiach a nie o skúsenostiach iného. Neznevažuje poznatky, ktoré ten druhý človek má a reálne ich zažil. Pravda, ja teraz hovorím o inteligentných ľuďoch, teda asi to nepochopíš.
Ak Ty žiadne vlastne skúsenosti nemáš, tak sa prosím Ťa nevyjadruj o mojich !!! Nič Ťa neoprávňuje hodnotiť názory iných diskuterov.
@petersd splietaš a zamieňaš skúsenosti s fyzikou a mystifikuješ o stavebnom úrade....vstupom do verejnej diskusie automaticky "oprávňuješ" kohokoľvek aby hodnotil tvoje odprezentované názory....🙂
Staval som dom aj z porothermu aj z porfixu. Myslím, že to nebol priamo porotherm ale dajaky britherm? Tehly krive jak fras. Navlačili sme sa ich jak nenormalny. Porfix sa tiež tvári že má na šírku napr. 250mm, ale niekedy je tých milimetrov 245 a inokedy 255. To akože bez srandy. Výhoda je taká, že porfixovú stenu si zarovnáš napr. z vnútra a z vonku potom za pár minút so škrabakom zarovnáš.
Porfix sú väčšie tvárnice takže "muruješ menej" dá sa povedať. Ak si dáš 500ky porfix, tak už neriešiš ani zatepľovanie. Z praktického hľadiska potom rátaj s tým, že napr. drážky do porfixu vyškrabeš šrubovákom za pár sekúnd. Keď chceš navrtať obraz, alebo kuchynskú linku, tak to ide aj bez príklepu, ale zároveň ti to v tom porfixe aj drži, kdežto do deravej tehly nezavesíš ani obrázok pomaly, všade treba pchať chemickú kotvu, lebo hmoždinka v diere samozrejme trimať nebude. Drážky do porothermu nevysekáš, udieraš kladivom a pár prepážiek z tej tehly ti odlieta, ale skús napr. vykrúžiť dieru na zásuvku/vypínač, to je hotová veda.
Pome ďalej. Ideš robiť strop. Tak urobíš zrejme monolitický strop, v ktorom máš tonu železa, ktoré mesiac viažeš, Stojí to majland, musíš si požičať stropné debnenie a dvesto podpier, čo ťa mesačný nájom výjde 2000€. Navyše ti potom treba ešte 10 kubikov betonu abo koľko. Kdežto ak použiješ porfixový montovaný strop, tak zápasíš prakticky len s tým, ako dáš na najvyššiu radu nosníky (tie pekne vážia, ale ja som napr. dával 7ks 70kg nosníkov (4,50m) a zvládli sme to štyria dvihnúť do výšku 275cm od zeme). No a potom už len ukladáš kocky, na vrch položíš tri štyri karisiete s okom 20x20, zaleješ 5cm hrubou vrstvou betónu. Takže ti treba asi desaťkrát menej železa, trikrát menej betónu, podopiera sa to každých 1,6 metra (čiže ja som mal 1 podperu pod každým nosníkom, ktorú som si urobil z kmeňa). Spravené to máš za dva dni a nie za mesiac. Konkrétne strop, ktorý som robil ja u seba, tak ma vyšiel 580€ + 3 kubiky betonu (vtedy bol beton po 60€) + 120€ za pumpu. Dokopy do tisícky. Teraz si predstav, že by som robil monolit a toľko by som dal len za požičanie debnenia a podpier.
Pokiaľ mi je známe, tak ytong má dokonca takéto montované riešenia aj na schody, aj na strechy (už len narutiš krytinu a neriešiš žiadne drevo). S tým však už nemám skúsenosti.
Na druhej strane niečo podobné má aj myslím heluz, ale je to dosť nezgrabné, tie preklady vlastne poznáme asi všetci, čo dávame nad stavebné otvory také tie tehlové oranžové oné, v ktorých je betón. Tiež majú nejaké riešenie, ale pokiaľ viem, je potrebné najprv nad murivom spraviť veniec a ukladať tie nosníky až na veniec, pri porfixe to zriešiš jedno s druhym.
Posielam ešte fotky toho stropu, parádna vec, už by som nikdy neriešil iný strop, pokiaľ nemusím (tzn. pokiaľ potrebuješ viac ako 8m na dĺžku, lebo také najdlhšie nosníky vyrábajú)
Čo sa týka toho stropu, tak ty vlastne uložíš nosníky a do nich potom vkladáš také tie tetris kocky. Nosník ti nejakú časť musí presahovať cez murivo, myslím že 15cm. Z druhej strany muriva dáš 5ky kocky na "debnenie" - pozor, tieto treba priviazať, lebo ti ich beton vytlači (pridrotovať o niečo, napr. o nosník). Následne do diery vzniknutej medzi nosníkom a tou 5kou iporkou dáš predpísané armovanie a zaleješ betónom. Tie 5ky iporky ti presne ukazujú výšku, do akej to potrebuješ, oni sú presne o 5cm vyššie ako nosník a teda ak sa budeš držať ich, budeš mať nad nosníkmi presne 5cm betónu, čo je super, ne? A máš spravený strop za dva dni jak nič.
@tamrar Mne ytong teda výrazne lacnejší než tehla neprišiel, mal som na stole rôzne cenové ponuky, ba práve naopak, tehla bola pre nás rozhodne výhodnejšia. Myslím, že v dnešnej dobe je to už ozaj vec „vkusu“ a všetko je to o pocite, ja osobne som však zvolil tehlu a som za to rád. Tiež si myslím, že sa treba oprieť o reálne skúsenosti, nie reči typu "jedna baba povedala".
@pavol_v Ešte je rozdiel medzi ytongom a porfixom, ytong je tak o 20% drahší ako porfix. No a ešte mame polsky solbet a termalicu. To sú lacne, ale zas aj šmejdy. Ich "nosné" preklady sú vlastne len roxory zaliate v porobetone 😄 Tomu by som osobne neveril
@jblaze to je skutočne "racionálne a dobre zdôvodnené" vysvetlenie (ani neviem presne čoho)....rovnako nezmyselná analógia by sa dala použiť na drevené okná: "stačila mi skúsenosť s drevenými oknami na paneláku" ....špeciálne s tými kde boli plechové tesnenia 😄
tu je jedno porovnanie rôznych materiálov ako sa správajú v zime, v lete, na jar....
https://baumit.sk/byvanie-v-dome-so-z...
@arcticcode No, mňa ani ten ytong nepresvedčil veru 😄 A čo sa týka poľských výrobkov, zase by som ich až tak celkom nezatracoval, aj keď stavebné materiály by som od nich asi nebral, to je fakt 😄
@eagleowl to som nemysle nijak argumentacne ten panelak,
a mne nemusis posielat taketo linky od predajcov betonu a tazkych hmot,
v prvych vetach sami pisu
"pri odchode do práce môžete vykurovaciu teplotu znížiť a po návrate domov ešte stále bude príjemne teplo."
teda opisuju to akoby to teplo tam bolo zadarmo, je tam skor zbytocne,
ak myslis trochu ekologicky aj ekonomicky tak akumulacia nema miesto.
poviem len taky priklad aj pre vsetkych nie pre teba lebo ty to nechapes.
v dome napr s drevenym obkladom na stenach, ti staci vykurovat vzduch napr na 20 stupnov, aby si sa citil komfortne,
v rovnakom dome s betonovou stenou, sa pri 20 stupnoch komfortne citit urcite nebudes, a tak minimalne o 1 - 2 stupne teplotu zvysis,
v lete je to naopak, to salanie z prehriateho betonu je strasne a nekonecne.
@jblaze ďalšia debata samozrejme nemá zmysel ale moja vrodená slušnosť mi nedovolí neodpovedať 🙂
Že ti link posielať nemusím mi je jasné....robím to dobrovoľne.... lebo predpokladám že čokoľvek napíšem nebude to mať žiadnu váhu lebo som to napísal ja 🙂 ....predkladám externé zdroje informácií, nie niečo čo si ťahám z rukávu.
1) baumit si na predaji betónu ani ťažkých tehiel určite kariéru nestavia.....výskumný park nech už budem pozerať akokoľvek na jeho účel a objektívnosť je stále lepší ukazovateľ ako "pocity" majiteľov domov....
2) "ak myslis trochu ekologicky aj ekonomicky tak akumulacia nema miesto"....toto je výrok nepravdivý a dá sa to dokázať.....
v zime môže akumulácia pomôcť pri kúrení lokálnym vykurovaním (krb, kachle, pec) alebo pri výpadku elektriny....v lete v južnejších lokalitách pomáha výrazne, v prechodných obdobia tlmí výkyvy....bez akumulácie sa dá žiť ale akumulácia určite nič nepokazí....(a ťahať do toho ekológiu....neviem presne kam mieriš ale verím že to bude trochu srandovné...)
3) debata bola o murovaných domoch a ty sem začínaš zaťahovať drevodomy resp. dom s dreveným obkladom stien (na maturite by to klasifikovali ako odklon od témy 🙂 )....mimochodom zaujímalo by ma koľko promile drevodomov má vnútorné steny z dreva....možno že to bude aj niekoľko tisícin promile 🙂 ....samozrejme všetci okrem mňa chápu ako stačí v drevodome kúriť na 20°C a v betónovom treba o 2 stupne viac.....touto pseudoargumentáciou, ktorú ťaháš z rukávu mi pripomínaš predajcov "zázračného" infrakúrenia......vieš Ty figu o tom akú bude mať povrchovú teplotu betónová stena zateplená 30cm EPS ak bude vo vnútri 20°C.......ak naznačuješ, že betón bude mať o niekoľko stupňov nižšiu povrchovú teplotu stien....tak áno...ale to platilo presne v tom nezateplenom komunistickom paneláku, v kvalitnom dome A0 to bude možno až 0,1°C ak vôbec 🙂
4) ešte väčší nezmysel je tvrdenie o strašnom a nekonečnom "sálaní" v lete....to platilo opäť v tom komunistickom paneláku. V tom výskumnom parku zateplený betón (mimochodom dosť biedne zateplený) vychádza z hľadiska prehrievania v lete lepšie ako všetky ostatné materiály to je určite hoax a spiknutie čidiel 🙂
...ešte jeden externý zdroj, ktorý rieši problematiku prehrievania (drevostavieb)....je to tiež určite iba hoax 🙂
https://stavba.tzb-info.cz/tepelne-iz...
Aby som ušetril čas lenivým:" V tomto případě bylo použito několik modelových staveb ke zjištění, jaké vlivy nejvíce působí na fázový posun teplotního kmitu......Závěr studie je vidět na obr. 6. Je zřejmé, že mezi tři hlavní faktory patří stínění, TEPELNÁ AKUMULACE celé stavby a intenzita nočního větrání. Vlastní typ použité tepelné izolace má také vliv, ale v celkovém porovnání jen 1% oproti jiným vlivům."
@pavol_v tak toto je tu ozaj taka tema, ktora bola omielana uz asi vsade priblizne tritisickrat a stale aj bude, pretoze zakazdym sa najde niekto, kto sa na tuto "problematiku" bude pytat a zase raz nebude vediet, z coho stavat. pre mna bude najspolahlivejsia tehla, nech si kazdy hovori co chce, kazdy ma aj tak svoj nazor. ja hovorim tak, ze ked si to vies obhajit, aj ty mozes mat svoju pravdu 😄 😎
@eagleowl ja to zhrniem jednoduchsie ty sem davas cisla nejakych merani,, pri ktorych verim ze vysiel lepsie akumulacny dom to sa nehadam, samozrejme ze sa tam prejavi teplota neskor co sa leta tyka, ale na rozdiel od teba som davno prisil nato ze cisla niesu vsetko, ale real feel, je dolezitejsi,
a tak plati, ak mas na podlahe dlazbu, kuris o stupen viac, ak mas na stene beton, kuris o stupen viac,
a tak sa zo super usporneho domu stavia neusporne tazke hebedo,
ktore ak by sa mi v lete nahodou prehrialo, tak mozem vetrat oknami vecer koko chcem a nevyvetram ho.
fyzika v tomto nehra rolu. ze si niekto daval vobec namahu s takymi studiami.
s tym krbom a kachlami to si uz prehnal nie? 🙂 to sa vraciame, ku nasim predkom, kamenne domy a pec?
a ano folie maju nieco do seba, ale to ty co sa riadis jednoduchymi vypoctami nepochopis. tym neurazam len poukazujem nato ze cisla su ti prednejsie,
ja som vsadil na pocity, tak som postavil dom a ono to funguje,
nabuduce by som stavial dom s vnutrnou izolaciou , a napriek tomu ze by bola ovela mensia ako je teraz vonkajsia , na kurenie by som minul menej
@jblaze v jednom súhlasím....ak si mám vybrať medzi číslami a jalovými rečami vyberiem si vždy čísla.....
"plati, ak mas na podlahe dlazbu, kuris o stupen viac, ak mas na stene beton, kuris o stupen viac"....lebo si povedal a basta 🙂
Máš infra podlahovku to je podľa predajcov o 2 °C menej.....máš parkety to je ďalší 1°C.....na steny si daj drevo ďalší 1°C....to už mi vychádza na harmonických 17°C 🙂
"fyzika v tomto nehra rolu"..... potom predpokladám že sa riadiš kvantovou fyzikou, ktorá popisuje mnoho zvláštnych javov, ktoré sa nevyskytujú v klasických fyzikálnych teóriách 😄
Predsa len by som sa jednu vec opýtal....ak vezmeme dve rovnako veľké stavby s úplne identickými R všetkých obálok, jedna bude super-ľahká montovaná a druhá super-ťažká murovaná ....kam a ako sa stratí energia z podľa Teba "neusporneho tazkeho hebeda" oproti "super uspornemu ľahkému domu" ?
P.S: kamenné domy som nikde nespomínal....páči sa mi ako si vyberáš to čo ti vyhovuje (komín má možno každý druhý nový dom - či ho používa je každého osobná vec) a taktne prehliadaš to čo Ti nehrá do konceptu - napr. výpadok elektrickej energie....to že Teba sa netýka neznamená že sa netýka nikoho na Slovensku....aj tento rok si výpadky prakticky vyskúšali tisíce odberných miest.
@jozeff32 Bohužiaľ ine foto nemam, pomohol som si priamymi zavesmi, tie som dal zvonku a cez nich draty o nosniky, samotne draty by sa vrezali do porfixu a nedržalo by to. Treba trošku improvizovať. Alebo sa pripadne da "ošalovať" ta rada pätiek normalne doskami, aby to nevytlačilo. Ale aj dosky treba dajako podoprieť. Keď to maš 4 metre nad zemou, dosť mágia 😄
@pavol_v Ja som z polska zobral už pol tony MP75ky. Poľak mały ma sice upozorňoval, že to je tyk maszynowy (akože strojova omietka) a ja som mu na to povedal, že viem, že šak my ideme jak stroje 😄 Stojí tam 7,80€ 30kg vreco v stavebninách, alebo 5,50€ 25kg vreco v kastorame, len to mám trištvrte hodiny cesty, tak sa mi tam nechce furt liezť.
@pavol_v Ono to je tak, že poliaci nemaju vobec zle veci. Maju dobre veci, počnuc stavebninami a končiac žrádlom. Ich čaro je len v tom, že odpad hnoj, čo by poliak nežral, predajú za polovičnú cenu na slovensko. A naše potravinárske závody po tom skočia jak pes po kosti. Potom sa dozvedáme, že posypovú soľ, staré mäso so salmonelou a pod. Ale poliak by toto nežral. Preto nikdy nekupujem polské veci na slovensku, ale vždy v polsku. Vlastne na slovensku už nekupujem skoro nič, jedine koka kolu, tá sa oplatí, lebo v polsku z nezistiteľných príčin stojí 2€ (po prepočte) dvojlitrovka. Benzin, diesel, odev, elektro, stavebniny... všetko dotujem poľsko a nejaká "naša" ekonomika na čele s politikmi je mi ukradnutá.
@arcticcode Ja osobne som v Poľsku nenakupoval zatiaľ nič a meniť to nemienim. A stavebniny už vôbec nie. Keď máš raz dobrú skúsenosť aj na rodnej pôde, tak načo sa hrabať inam 😄
@pavol_v Ja mám na rodnej pôde takú skúsenosť, že všetko je tu o 20-30% drahšie ako u susedov, ale každý nech si robí ako myslí. Rozdiel medzi MP75 v polsku a MP75 na slovensku nie je žiadny, len z neznámych príčin tá slovenská stojí o 5€ vreco viac. Zobral som ich už okolo 60ks, čiže ušetrených 300€, ale pre takých ako ty sú to asi smeti no... darmo 🙂
Pikok párky mám celkom rád z lidlu. U nás stoja 2,60€. V polskom lidli stoja 6,39 zlotych, čo je v prepošte 1,40€. Skoro 50% lacnejšie. Je to ten istý výrobca, tá istá kvalita (ak nie vyššia), takže naozaj nechápem.
Sestre v PL kupujem bezlkatozove mlieko, ktoré tam stojí asi 70centov (čiže lacnejšie ako naše normálne mlieko). U nás bezlatkozove mlieko stoji okolo 2€.
Je pravda, že nedá sa polsko využívať furt, ale keď bývaš 6km od hraníc, bol by to priam hriech. Do PL Lidlu mám 14km. Do PL stavebnin 9km. Do PL benzinky 7km. Neni o čom.
@pavol_v tak ono je dost vyhoda, ked to mas celkom aj blizko. akoze stavebniny a tak, ja osobne sa velakrat rozhodujem proste podla vzdialenosti.
@arcticcode teraz neviem, ze ci si si cirou nahodou nepomylil diskusiu alebo aj cely portal 😄
@mirec_9 no toto by ale priorita rozhodne byt nemala 😄 my sme napriklad mali v merku jednu konkretnu tehlu, aj stavebniny sme mali vyhliadnute, kde ju realne aj mali, ale potom sme riesili veci s projektantom a ten nas rychlo vyviedol z omylu 😄 takze nakoniec sme si troska dalej pocestovali, ale nevadi, zohnali sme.
@matusakrobert Kde som napísal, že majú MP75 po euro pedesiat? V castorame majú po 5,80 25kg vreco. V mojich stavebninach v nedeci majú 30kg za 7,50€... plus mínus. Závisí to samozrejme od kurzu a pod.
@arcticcode asi preto ze @matusakrobert ho kupuje po 6,5eura a napisal si ze c PL je o 5e lacnejsi...
Ale hned potom si priznal ze si to prifarbil alebo zle spocital 7,5-5,80=5eur 😄
Ach tie fakty..