Zdravim.Chcel by som vediet konkretne ci ma niekto skusenosti z TC zem-voda.Aka firma vam to realizovala,Ci mate Vrt alebo to mate celoplosne po pozemku.Ake TC by ste odporucili?Poznate firmu ktora realizuje vrt?Cena?Dakujem za kazdu radu.
@mareklin nuz nesedi :), v tej studii si si urcite vsimol, ze je tam vycislene samostatne TC s kolektorom a TC so sondou :). Kym tie s kolektorom doshiali v studii COP 3,75, tie voda voda dosiahli 3,71 . Rovnako si dovolim tvrdit z vlastnych skusenosti, ze optimalizovanim kolektora sa da COP este znacne zlepsit, pri voda voda ale uz nic nespravis.
Ja som netvrdil, ze sa v labaku testuje bez cerpadla. Ale je rozdiel ci cerpas vodu z 2m a z 20m. A to tam nie je. Rovnako ako pri zem voda sa neuvazuje s realne vyssou teplotou solanky.
@majkoj Vsimol pravdaze, opakujem, priemer v-v kazi prva sezona, oproti ktorej sa neskor zvysil prietok a znizila spotreba cerpadla, co je vidiet v grafoch rapidnym narastom COP, kdezto pri zem-voda su hodnoty identicke, teda tieto TC boli lepsie odladene od zaciatku.
Ak sa mame drzat nameranych hodnot a nie uvah, tak musime brat vysledky ako su, teda ziaden zazrak pri vyssej teplote solanky oproti posudzovanym B0W35 sa nekona. ;-)
@mareklin ak ta zaujimaju realne cisla tak zazrak sa kona. Ono totiz ked ma TC solanku po lete zohriatu na 20 stupnov (kolektor ohieva pri chladiacimi stropmi v dome) tak pri B20W35 by si mal zrejme COP daleko cez 7 :-) A toto sa ti @majkoj snazi vysvetlit. Ty studnu nezohrejes takze pracujes viac menej celorocne s teplotou okolo 10-12 stupnov. Kdezto majkoj regeneruje kolektor chladenim baraku a tento slusne prehrieva. Takze 4 mesiace v roku ma solanka teplotu cca 20 stupnov a najchladnejsia je mozno 2-3 stupne niekedy v marci. Takze bod B0 ani nikdy nedosiahne, kapišto??? ;-)
@abobo ja som dosledny a pedantny az moc :-D sa bojim ze budem stavat 5 rokov :-D ako decko som bol vasnivy papierovy modelar a s detajlami mi to dost drbe do teraz :-D
@abobo Tomuto ja rozumiem, lenze tak ako si moze nadhonit teplotu dobitim na zaciatku sezony, co je plus oproti v-v (daleko cez 7 ;-) ), taktiez mu vo zvysnej casti sezony oproti v-v teplota klesne (daleko pod 7 ;-) ), co je minus oproti stabilnej v-v. Studnu nezohrejem, ale mozem mat vodu teplejsiu ako ratane W10/W35, taktiez mozem znizit odber ponorky. Bud sa tu bavime o odkazovanej studii - kde ziadne zazraky nie su, alebo o nasich pripadoch, tie predmetom merani neboli, tu by sa nejake zazraky nasli ;-)
@mareklin ano samozrejme v zime klesne daleko pod 7 ale pod 3 sa nikdy nedostane. A vazenym priemerom uz asi tusis ze skonci vo finalne niekde malo nad 4,5 mozno tesne okolo 5 ... ;-) A @majkoj je trosku fanda do meraciek, ma elektromer a prietokomer na TC a jeden z tych, co ho bavi tieto veci sledovat a vie ich aj pocitat a nedivil by som sa keby mal COP vlastneho TC zratany po mesiacoch... ;-)
@abobo Dufam, ze silno obhajovane riesenie a prikrmovanie kolektora bude mat vacsi vplyv na SCOP ako odhadujes, v porovnani s neprikrmovanym, inak by to bol maly narast ucinnost a rieseniu v-v sa stale len priblizujuce. (porovnanim toho isteho cerpadla, toho isteho vyrobcu) ;-)
@mareklin vplyv rychlejsej regeneracie kolektora a jeho nabytie na teplotu nad uroven okolitej zeminy bude mat rozhodne pozitivny a badatelny vplyv na SCOP. ;-)
@majkoj ...ako abobo odhaduje v tvojom pripade, staci citat 8-)
super graf, tak sme si ukazali, ze solar v lete funguje, co to ma s dobijanim kolektora?
@abobo Znova, co to ma s dobijanim kolektora a so samotnym TC? Zvysuju markantne v lete a tym aj celorocne SCOP. Zeby to iste fungovalo aj pri vzduch-voda a v-v ? ;-)
@mareklin boze moj na nebi pomahaj mi. Sak s dobijanim kolektora to ma to, ze ak mas tu moznost ako @majkoj a ja mame, tak 4 mesiace v roku mame DRAMATICKY napriemerne COP. Chladenim stropov posielame do zeme neustale 22 stupnovu vodu. Ked v lete zohrievame TUV, tak tym ze je zem prehriata robi to TC mimoriadne efektivne. Za dalsie prehriata zem ostane mierne este aj mesiac november a december, takze oproti rieseniu bez regeneracie to zvysuje SCOP. Uzatvaram debatu, veci nad slnko jasne sa mi dalej nechce vysvatlovat. ;-) A pri V-V to nefunguje, lebo zo studne ti bude liezt konstantnych 10-12 stupnov. Pri vzduch vzduch samozrejme v lete tiez vysoka ucinnost.
@abobo@majkoj
pri vysokej spodnej vode je lepší V-V alebo Z-V ?
a oplatí sa v lete regenerovať, ak tá voda v zemi pomaly tečie a zoberie to dodané teplo preč... ?
rekuperáciu budem mať, ale v strope klasicky poťahanú, takže chladenie iba pomocou nej
@henry_sk ide o vydatnost studne a to nemusi nutne suvisiet s hladinou spodnej vody. Potom je to o tom co povie vrtacia firma. Ak je hlbka mala a cista voda bude asi voda voda mierne efektivnejsie. U mna ale zahlasili, ze sa musi vrtat 2x30m. A to znamena sakra vykonne primarne cerpadlo a palku zo studne.
@henry_sk ak je spodna voda fakt vysoka, tak by som urobil skusobnu sondu na jar aby som vedel v akej je hlbke. Pockal na nejake suche obdobie kedy aspon 2-3 tyzdne nebude prsat a kopol by som to dakych 40 cm nizsie ako som na jar nameral. Inokedy by sa ti to robilo tazko, lebo vykop by sa ti asi zosypal. Takto budes mat perfektne parametre, lebo viac menej budes mat celorocne kolektor pod vodou... ;-)
Pre 160m2 v dome, je potrebné aspoň 300m2 zemného kolektora. To je dosť. Môže byť pod dvorom zo zámkovej dlažby, alebo to musí byť trávnatá časť, kde sú aj ovocné stromy? Tie by ale chladnou pôdou dosť trpeli...
@henry_sk ja mam cca 300 m kolektora, ale extremne zatepleny dom 195 m2. Takze vsetko zavisi od konkretneho pripadu, potreby tepla a pod. 100 m hadice a vykop navyse uz nebudu taky horibilny naklad... ;-)