Dobrý deň, chcem sa spýtať na kvalitné značky podlahového kúrenia. Nechcem na tom šetriť, potreboval by som poradiť v značkách: trubiek, chráničiek, dilatačných páskach, tej fólie ktorá ide medzi polystyrénom a trubkami, rozdelovačoch. Aj ktorá je dobrá značka toho setu, čo automaticky otvára a zatvára ventily podla nastavených teplôt v izbách a aj samotných termostatov v izbách.Káble z budúcich termostatov a aj elektrinu mám už dopredu natiahnutú pri budúcom rozdelovači. Má s tým niekto skúsenosti? Nerád by som kúpil niečo, čo bude blbnúť po 3 rokoch.Zatiaľ mám položený 12cm hrubý styrodur a trubky budú na ňom uchytené.
Ďakujem
@forty my máme rúrky Herz, jeden takýto rozdeľovač http://www.atria.sk/nerezovy-rozdelov... a termostat Salus za 60 €, zdroj je od DZD Dražice, syst. dosku sme nedávali
takže nech odpovedám, na čo sa pýtate
@forty trošku fyziky, prepáčte: teplo nej vždy len hore, ono ide všetkými smermi
ľudia si to mýlia s teplým vzduchom - ten je ľahší a naozaj ide nahor
ale keď máte určité teplo v pevnom materiáli, uniká cestou najmenšieho odporu a vďaka rozdielu teplôt - čiže ako nahor, tak aj nadol a do bokov
@pivec ahá....takže po konzultácii s ,,tvojím kúrenárom,, si už odborník na kúrenie...mal som pocit,že sa bavím s človekom ,ktorý sa venuje vykurovaniu vecí okolo toho. No nič ,pre mňa nemá zmysel sa s Tebou viac baviť. Ak dačo tak pošli kontakt na svojho kúrenára. S ním budem môcť viesť inú diskusiu. Želám Ti všetko dobré.
@mino1982 Zdravim. Treba ist za kurenarom. Netreba vzdy pocuvat vsetkt nazory tu. Nas kurenar nas nahovoril nakurenie rehau aj so systemovou doskou. Hovoril, ze jemu je jedno, co polozi, ale kurenie uz robi 20 rokov a vraj alternativy nie su take spolahlive. Tento system je vraj formula medzi kurenim. Co sa tyka uchytavnia pomocou tych prichitiek do xps, tak vraj velakrat sa stava, ze Ti trubky pridvihuju polystyren a hrozi zatecenie, ci velke riziko vyskocenia pri poriadnom stlaceni rur, ked chce dat okruh blizko pri sebe. Vraj "odbornici" mu hovoria, aby to nestlacal a nedaval tak blizko pri sebe, ale potom to neplni ucel a ze velakrat uz podopierali pri liati poteru roznymi prvkami typu drevo rury, ktore sa uvolnili a pri anhydride specialne, lebo pocas liatia stale nato niekto skoci a nedrzi to.
Taktiez skusal viac sys. dosiek a treba si dat pozor na kvalitu tych stuplov. Po rehau sa da normalne chodit, su tvrde, nedeformuju sa, lebo ak sys doska nie je kvalitna konci to tak, ze rura tam taktiez nedrzi, ked sa ten stupel zdeformuje.
Taktiez neodporucal tenke tie sys dosky, ale tie 5cm. Z toho su 3 cm eps, lebo tie slabsie sa radi lamu. My budeme mat skladnu podlahy v dvoch vrstvach XPS po 6 cm a nato sys doska. Dalsia vyhoda je, ze v konecnom pripade usetris na anhydride to, co si inestoval do dosky, lebo Ti usetri mnozstvo anhydridu kvoli tym stuplom.
Vela ludi nedava tuto dosku a argumentuju tym, ze je lepsie riesenie. Osobne si myslim, ze je to zrejme kvoli financiam, lebo je to drahsie riesenie, ale zase na tomto sa nesetri. Radsej kupim lacnejsie obkladacky, ci keramiku ;) My sme mali stastie a zohnali sme 140m2 sys dosky a 1000 m hadice Rehau za 2000 eur, ale to bolo po znamosti, takze da sa to a drz sa svojho nazoru :)
Pozdravujem
@blacksr mino1982 Ospravedlnujem sa. Nejde tam XPS ale EPS. XPS tam nema ziadny zmysel. To, ze ho tam mino1982 su vyhodene peniaze. Ked si pozrie vsetky systemove dosky, ziadna nema XPS, ale EPS, takze zbytocne to preplatil.
Pozdravujem.
@pivec Nechapem preco si myslis, ze 12cm je nieco odflaknute? Ty osobne si myslis, ze cez 12cm polystyrenu v dvoch vrstvach budes vykurovat zakladovu dosku? To hadam nie.. A aj ked, kolko ta to vyde menej financne na nakladoch, ak by si to vselijakymi moznymi vypoctami vypocital.. 10-20€ za rok? Dalsich 12cm tohto styroduru by ma vyslo cca 2000€, rentabilne sa to vobec neoplati.
Moj otec je kurenar a pri podlahovom kureni pouzivaju len system so sponami. Ako podklad pouzivaju systemovu dosku, ktora ma uz nalepenu foliu s rastrom.
2 tyzdne dozadu sme robili kurenie u mna.Ked som si porovnaval ceny, tak pri cene cca 7Eur/m2 za tu syst. dosku (je to vlastne len 3cm EPS s nalepenou foliou) som povedal, ze v ziadnom pripade. Na podlahovy EPS som natiahol foliu s rastrom, ktora stala asi 0,6Eur/m2. Pre porovnanie, systemove dosky so stuplami sa pohybuju okolo 10Eur/m2, ale tam uz netreba spony a lahsie sa to robi. Na 110m2 kurenia sa pouzilo 1600 spon.
Pred tyzdnom mi na to zalievali anhydrid a pri manipulacii s hadicou sa JEDNA spona odtrhla, zatlacil som ju prstom spat. Anhydrid aj napriek odporucaniu vyrobcu (baumit) zaliali v jednej faze, celkova hrubka 5-5,5cm. Na podlahe nie je vidno, kde su trubky ulozene, ako som to videl na niektorych fotkach podlahoveho kurenia a boli to aj kurenia ulozene na syst. doske so stuplami.
Z praktickeho hladiska je uplne jedno, co sa pouzije, jedinou ulohou je, aby trubky ostali zafixovane na mieste pocas aplikacie poteru a to splnaju oba systemy. Pri stuploch moze byt trosku problem ten, ze stycna plocha trubky a betonu je mensia, ale kolko to robi? 5%? 10%? Mozno menej.
Ked som sa pytal otca, ze preco robia iba tento system, tak odpoved bola, ze to tak robia uz roky. Asi rovnako by povedalo mnoho inych kurenarov, ktory robia ine systemy. Zvyk je zelezna kosela...
Styrodur som riesil len kvoli tvrdosti, na polystyren slapnes a prepadnes sa o 2cm. Rozpraval som sa s poterarom o tom, vela robi aj v rakusku, a tam je styrodur najcastejsie pouzivanym na podlahy. Aj ked on sam mal taky nazor na to, ze by to tam nedaval..
@forty Ano 12cm je v tvojom pripade malo. Ano ak niekto na vsetkom setri, tak 12cm je ok. Ale pre teba, co nemas ziadne financne limity, to je malo a fakt si myslim, ze si to velmi podcenil ...
@pivec Ja som nepovedal ze nemam financne limity.. No, ale neodpovedal si, ze o kolko nakladov rocne prepocitanych na eura by som usetril keby som dal viac izolacie o tych 13cm.. Osobne si myslim, ze je to zanedbatelne, oproti vstupnym nakladom. Ty si co myslis?
@forty Styrodur ma pevnost 300kPa (cena 150Eur/m3), Podlahove EPS ma pevnost 100-200kPa (cena 55 - 85Eur/m3).
Pri stupeni sa prepadnes, to je pravda. Ale skus poslat manzelku v stoklach na styrodur, ci sa jej ten stokel neprepadne o 5cm. Toto nie je podstatne. Pri aplikacii poteru sa vaha rozlozi na celu plochu.
Napr. 1m2 anhydridovej podlahy o hrubke 5cm vazi cca 100kg. co je tlak 1kPa. Podlahovy EPS je stlacitelny o 10% pri tlaku 100kPa, co znamena, ze po vyliati podlahy sa stlaci o 0,1%. XPS sa stlaci o 0,03%.
Predpokladam, ze ten XPS si pokladal na 100% rovny povrch, v opacnom pripade je to len hra s cislami a je jedno, ci je tam EPS, alebo XPS, ten polystyren klesne podla toho, ake su nerovnosti podkladu a na kolkych % plochy je ten izolant polozeny...
@supiiik Netreba moc miesat stekle a neviem co, nepodstatne veci. Presne ako hovoris, je to hra s cislami. Ale podstatne je to, ze ked je nieco 2-3x tvrdsie, to uz nie je az tak zanedbatelne. Styrodur nedava vela ludi iba kvoli cene, kvoli nicomu inemu. Keby stal tak ako polystyren, tak polystyren ako taky zanikne, ale toto uz je marketing atd
@forty Ano bolo to nepodstatne, rovnako ako nepodstatne bolo, ze po stupeni nohou sa prepadava, ale to som myslim vysvetlil.
Aj to, ci je 2-3x tvrdsi je nepodstatne, pokial pevnostou vyhovie ten lacnejsi. Preco si nedal do podlahy styrodur 5000CS? Ten je 7x pevnejsi, ako EPS 100S! Cena je sice 500Eur/m3, ale ten pocit, ze mas pod sebou 7x pevnejsi material je na nezaplatenie...
Opat sa vratim k mojim vypoctom.
Pri tvojich 12cm XPS sa po vyliati anhydridu stlaci o 0,04mm, ak by si tam dal EPS 100S, tak sa po vyliati stlaci o 0,12mm (hovorim o mm, nie cm), cize stlaci sa o hrubku kancelarskeho papiera!
Naproti tomu, tak mas na podklade niekolko mm prevysenia, tak mozes ratat s tym, ze ti klesne niekolkonasobne viac odhliadnuc od toho, ci tam mas EPS, alebo XPS. Neviem, ci sa to da napisat este jednoduchsie.
@forty Aj ten styrodur je stale velmi makky oproti inym stavebnym materialom. Pretoze aj vaha posobi na malu plochu tak nema sancu a prepadne sa. Zapichni do neho kliniec 100vku a postav sa nan, ci ten styrodur nieco udrzi a uvidis, ze neudrzi. Rovnako ako EPS. Potom daj kliniec do betonu, alebo do dreva a postav sa nan a uvidis, ze drevo aj beton nieco udrzia ...
K tomu tvojmu vypoctu. Neviem presne aku mas plochu, ale tak odhadom pri 100m2 a 12cm izolacii mas tepelne straty pri 1C rozdiele asi 30W. Pri 20C rozdiele je to 600W. Za 150dni to vychadza na 2160kWh. Pri dvojnasobnej izolacii to mas polovicu. Ak by si platil za elektrinu 15centov/kWh, tak to mas 150eur za rok. Za 10rokov je to 1500eur. Pri cene eps100 to nevychadza az tak nenavratne ...
@supiiik V prvej casti si sa opytal a zaroven odpovedal. Preto som tam nedal ten xkrat silnejsi, lebo stoji miliardu €. Uz predtym som pisal ze budem davat cementovy poter. Anhydrid ma moc nezaujima. Co tym chces cele povedat? Ze sa neoplati kupovat styrodur kvoli cene? Najkvalitnejsi polystyren od Isoveru bol o 700€ lacnejsi ako styrodur(3035CS) pri celkovej cene 2200€. Mozno sa to neoplati ja neviem, ale som si isty ze ten styrodur ma omnoho lepsie vlastnosti a je trvacnejsi ako polystyren, staci to chytit do ruky. Nemusim si vypocitavat nerovnosti a stlacenie o nejake mm. Ja polystyren prirovnavam k burizonu, krasny nabobnany, ale ked ho das do ust tak jak keby sa vyparil. Neviem ci sa to da napisat este jednoduchsie...
@forty Jednoduchsie sa to neda. Uz ti presne rozumiem, zbytocne je ti nieco vysvetlovat presnymi vypoctami a hodnotami od vyrobcu, pouzivas na veci zdravy sedliacky rozum a to je dobre, drz sa toho...
@supiiik Ja som si radu nepytal na hrubky polystyrenu,jeho tvrdosti a tak, chapes. To mozes googlit donekonecna... A ani si tu nechat nieco vysvetlovat. Ked nespojis teoriu s praxou, tak mozes byt len teoretik,alebo praktik. Chcel som overene znacky a produkty od vyrobcov podlahoveho kurenia, podla skusenosti samotnych ludi. Aky vyrobok je kvalita, a co sa za kvalitu len povazuje.
@forty
1. Daj si zalezat na tom, aby to robila dobra firma, odflaknutu robotu ziadny material nezachrani
2. rury daj kvalitne, to je jedine, k comu sa uz viac nedostanes, aby si to vymenil
3. Pri ostatnych castiach podlahovky plati bod 1. Aj tak bude firma najviac preferovat to s cim maju dlhodobe skusenosti, alebo vysoke marze.
Ja som 4 roky dozadu daval nejake no-name pex/al/pex trubky do kupelky, podlaha kuri, nic netecie. 2 tyzdne dozadu som daval Viessman PEXc5 trubky, podlaha zatial nekuri, nic netecie. Neviem, ci ti niekto poradi viac.
Trubky si natiahnem sam, to vobec nie je problem, staci sa drzat projektu. Profi naradie si poziaciam zadara. Ostatne veci zapoji skuseny kurenar. Tie noname trubky boli o dost lacnejsie ako Viessman nie? Kotle Viessman su spicka, ale aj dost predrazene.
@forty Ceny tych no-name trubiek uz neviem, ale ako vravim, otec je kurenar a tieto veci mam za velkoobchodne ceny. Viessmann, rehau a pod. by mali byt OK, ceny musis porovnat u svojho predajcu.
@forty koľko nákladov sa ušetrí ročne: to závisí od ceny tepla
okrem toho, ak sa izolácie pridajú, môže sa šetriť na investícii do kúrenia
my sme za izolácie zaplatili asi o 2000 € naviac (oproti tomu, čo vyžaduje norma), ale ušetrili sme asi 8.000 € na investícii do kúrenia - nemuseli sme dávať plyn. prípojku, kond. kotol, komín, krb, hustú podlahovku, ekvitermickú reguláciu, hustú podlahovku kladenú po 10-15 cm od seba, 2 rozdeľovače, nejaký servopohon atď
miesto toho sme dali len bojler za 400 €, rúrky 30-40 cm od seba za 320 €, rozdeľovač za 150 €, termostat za 60 € - aj s prácou to vyšlo celé na 1300 € - a pritom ročne prekúrime 180 €
takže ani nečakáme návratnosť (tým pádom sa nudíme) :-D
@doors454 presný bod neviem, odhadujem to zhruba na domy s mernou potrebou tepla pod 40 kWh/(m2a)
čiže ak behom napr. 2 hodín neklesne teplota v dome, veľa záleží aj od akumulácie
@pivec tuším tiež nemáte ekvitermiku že? NED s MPT okolo 40-50 je to, či ako?
nám keď izbový termostat dá povel, že treba kúriť, tak do momentu, kedy sa prejaví zapnuté kúrenie, už teplota v dome neklesne = čiže je napr. 22,5°C, termostat dá povel na spustenie kúrenia, kúrenie beží 1-2 hodiny, ale dovtedy je stále 22,5°C, nie menej (v starom dome by sme v zime za ten čas mali o 3°C menej)
@doors454 treba to vyladiť, ale stať sa to môže
najlepšie je, ak sa kúrenie riadi tým, čo sa deje vnútri a nie tým, čo sa deje vonku - pretože pre domy nadštandardne zateplené je dianie vonku menej dôležité.... a vlastne pasívne domy majú podľa toho aj pomenovanie - pomaly reagujú na zmenu teploty... preto im začína vykurovacie obdobie cca 1. decembra
@blacksr Akou teplotou idete do podlahovky v najvacsich mrazoch a aku mate interierovu teplotu?
Podobny system s kurenim s bojlerom planujem aj ja, ale chcem dat bojler, ktory ma v sebe integrovane tepelne cerpadlo. Budem ho prerabat zo systemu vzduch/voda na system zem/voda, teda nie konkretne ja, ale pre chladiarensku firmu to nie je problem.