Dobrý deň
Chystáme sa stavať bungalov s pôdorysom 90 m2 a doteraz sme sa nedokázali rozhodnúť pre kúrenie, ktoré by bolo najvýhodnejšie. Rozmýšľali sme nad elektrickým kotlom s podlahovým kúrením do celého domu alebo plynovým kúrením s radiátormi. Čo by ste nám poradili? Aké máte skúsenosti? (v predchádzajúcich témach sme nenašli to, čo sme hľadali)
@daniela.u. : asi sa velmi nechapeme.
Vetranie bez rekuperacie je za 3009 W. S rekuperaciou co bude mat dajme tomu 80% ucinnost by potreba na dohrev vzduchu mala byt cca 600 W. Je to akoze 600W kazdu hodinu.
Spotreba kWh/m2 sa rata s celkove potreby tepla za cely rok.
@yaninca: pracka a umyvacka je napojena na studenu vodu (su umyvacky aj na teplu), teplu vodu mas na sprchu, umyvanie. AJ ked mate 300L zasobnik na teplu vodu, nezohrievas v nom stale 300 litrov z tych 10 na 50. Predsa len ma to dost velku tepelnu zotrvacnost. A aj keby. 300 litrov denne z 10 na 50 stupnov, za rok spravi 6.6 MWh, ale nie 12,52 MWh to je prehnane.
@adam_janka: vsetko zavisi od tepelnych strat, ceny pripojky plynu, ceny kotla + revizie a udrzba, ceny kominu + revizie. Dalej co topenie bude kablami, forliami, konvertormi, elektrokotlom + teplovodna podlahovka atd atd...
@daniela.u. : este taka otazka - preco vsetko isover? stena podlaha a pod... je to dost drahe riesenie, su aj podstatne lacnejsie.... Ked uz davate taketo izoalcie, tak urcite rekuperaciu a mozno by som rozmyslal nad prerusenim tepelneho mosta medzi zakladmi a nosnymi stenami (dava sa aj do piresocok)- bud penove sklo alebo msylim ze sa to vola shock novomur (resp. tak najeko).
@adam_janka Dobrý den. Já neznám aktuální ceny plynu a EE na Slovensku. Nicméně, pokud porovnáte cenu 1 kWh enrgie ( a tam musíte zohlednit i stálé platby a Vaše platné tarify ) tak Vám vyjde, co je lacinější. Předpokládám, že to bude plyn, jako v Česku. Nicméně, když do toho započítáte i investice na pořízení jednotlivých zdrojů tepla, tak se situace může srovnat, nebo i obrátit ve prospěch EE. A zde jde především o hranici, kdy se ty rozdíly srovnají. A zvláštní situace nastává u velmi dobře zateplených domech, kde je v podstatě jedno, jaký je rozdíl za 1 kWh, když celkový rozdíl za celou topnou sezónu bude tak malý, že pohodlíčko spojené s EE vyváží mírně zvýšené náklady. Takže je to všechno o konkrétním výpočtu Vašeho domu. Ne o nějaké obecně platné větě.
S pozdravem Laďa
@yaninca Výpočet v príspevku zo včera o 14:40 je ZLE !!!
2423,26 m3/rok je cca 25 000 kWh. To je absolútna blbosť.
Vyrátaj si, koľko je to peňazí, ak kubík stojí 14-15 Sk (over si aktuálnu cenu v €).
Plus elektrina. :-p
@daniela.u. "cize tych 500 W je presne co?"
To je výkon, ako silno treba ohrievať vzduch na vetranie. Pri rekuperácii je to pár stoviek Wattov, bez nej to býva 1500 -2000-2500 W - podľa objemu vzduchu a teploty. Ide však o násobne väčšie čísla.
Príklad: keď si fénujeme vlasy, môžeme zvoliť "dzindzík" 1 alebo 2. Level 1 môže mať výkon okolo 700 W, vzduch fúka mierne teplý, trvá dlhšie, kým vlasy osušíme. Ak zvolíme level 2, bude výkon 1400 W, vzduch teplý až horúci a vlasy osušíme rýchlejšie. Takto funguje aj vykurovanie.
Vetranie:
Pre reálnu predstavu je lepšie nechať vo výpočte vetrať objemom 25 m3/hod. na osobu. Norma udáva objem pol domu za hodinu. Nech bungalov s rozlohou 150 m2 a výškou 2,6 m má objem 400 m3. Vetrať neustále pol objemom domu by znamenalo každú hodinu permanentne vymieňať 200 m3 vzduchu. To je ako pre 8 osôb.
Koľko treba vetrať pre 2,3,4 osoby, nie je ťažké vypočítať.
Základná vec:
1. Z údajov, ktoré sú vo W alebo kW, sa nedá určiť, koľko budete platiť za kúrenie, ani či sa oplatí elektrina. Údaj vo Wattoch znamená, ako silno treba kúriť, pri danej teplote (napr. -12°C), aby sa udržala teplota v dome. Tým, že je to niekedy rozdelené na straty cez konštrukcie a vetranie len vidíme, čo sa podieľa na TS najviac.
Neberú sa do úvahy sol. ani iné tepelné zisky. V noci slnko nesvieti a ak doma práve nejde žiaden spotrebič, zisky sú nula a aj na takúto situáciu musí byť kúrenie dimenzované.
(To sú tie dzindzíky 1 alebo 2.) ;-)
2. Potrebu tepla na kúrenie za rok (alebo za sezónu) vyjadrujeme v kWh. Je to vlastne priemerný výkon (akoby priemerná sila, akou treba kúriť) pri priemernej teplote počas vykur. obdobia (napr. +2,5°C). Aj tu sa to dá rozrátať na konštrukcie a vetranie, avšak u okien sa zohľadňuje aj solárny zisk, takže môže sa stať, že okná majú zanedbateľnú stratu za vykur. obdobie (priaznivá bilancia), kým vo výpočte v bode 1 sa mohli na strate podieľať výrazne.
(Ak to zase prenesiem na fén: ak budem mať level 1 a budem si fénovať vlasy 1 hodinu, miniem 600 W/hod = 0,6 kWh. Ak tak urobím každý deň v roku, miniem 219 kWh.)
@daniela.u. Soráč, som použila iný fén... :-D :-D :-D Ostanem pri verzii 700 a 1400 W, takže posledná veta bude:
Ak to zase prenesiem na fén: ak budem mať level 1 a budem si fénovať vlasy 1 hodinu, miniem 700 W/hod = 0,7 kWh. Ak tak urobím každý deň v roku, miniem 256 kWh.
@mr79 ked zacneme stavat urcite dame lacnejsie s rovnakym R ako je naprojektovane. myslela som si ze izolacia steny pri zaklade- sokel ten most odstrani... treba aj napriek tomu davat to penove sklo pod nosne mury?
@blacksr dakujem velmi pekne za vysvetlenie
@daniela.u. Pri doštičkách z penového skla pod múry by ste sa nedoplatili. Už som to tu niekomu počítala, že koľko vychádza kubík doštičkového penoskla. Ekonomickejšie je nedať nič. My sme to riešili ytongom = za malý peniaz, pri väčšej pevnosti rovnaký efekt. Totiž: penoskla dáte možno 6 cm, ale ytong sa dá celá tvárnica = 25 cm. Nechce sa mi to teraz počítať, ale prestup tepla môže byť pri ytongu ešte menší než pri penoskle.
Ak by ste pod tehlové múry aj nič nedali, ale zateplíte základy tých 14 cm XPS, tepelný most sa po obvode eliminuje. Smerom nadol ostáva, ale prispieva to k malému zvýšeniu teploty pod domom, čoho následkom je zase zmenšenie straty podlahou. Kanvor aj ja sme tu dávali také farebné dúhové obrázky - tepelný most pri päte muriva. Alebo cez Google obrázky. Veľmi jasné, názorné a výrečné.
@blacksr ok, uz je mi to jasne, aj tie obrazky som tu videla. Takze asi to asi vidim tak, ze dame len tehlu a 14 cm na sokel, lebo manzel je proti ytongu.... este raz vdaka ;-)
Takze davam svoju spotrebu. Dom Ytong lambda bez zateplenia, okna dvojsklo, kurenie el. kotol a radiatory + krb s prieduchmi a spotreba elektriny komplet za vsetko bola 112 eur za december. Dreva spotrebujeme asi 2 furiky na tyzden
Mam kotol Prother Raja 18kw s vymenikom 115 litrov. Vykurovacia plocha je 132 m2 , 2 dospeli a jedno dieta, Teplota v dome 20-21 stupnov. Samotny ohrev som nepocital , ale od jari do zimy sme mali spotrebu 42-45 ecka na mesiac. Dom nema zvonku ani lepidlo len holy ytong, podstablon este nieje urobeny a 3 balkony niesu zaizolovane. Ked doriesim este to tak myslim ze bude este menej.Ano cena su prepocitane kW ,ale poplatok tam nieje vela v tarife Komplet dd5
my sme mavali nasobok pri 250m2 a pri mrazoch,nie takom decembri ako bol teraz.a pri 15rocnych drevenych oknach a dverach bez tesneni bez zateplenia. Takze cena OK.