Ako vybaviť stavebné povolenie?
A je to tu! Budete stavať svoj vysnívaný domov. Kým zaštrngáte kľúčmi a víťazoslávne vstúpite do nového a voňavého domu, čaká vás ešte dlhá cesta. Ale to už asi viete. Čo je vám možno menej známe je všetka byrokracia, ktorú budete musieť absolvovať. Aby sme vám pomohli zorientovať sa v spleti dokumentov, napísali sme pre vás článok, ako vybaviť stavebné povolenie.
Kedy treba stavebné povolenie?
V prvom rade je nutné zdôrazniť, že stavebné povolenie potrebujete aj na stavbu niektorých drobných stavieb. O tom, či potrebujete stavebné povolenie alebo len ohlásenie nerozhoduje typ stavby, ale veľkosť jej zastavanej plochy a výška.
To znamená, že ak má akákoľvek stavba (napríklad garáž, pivnica, záhradný domček, bazén), ktorú plánujete postaviť na svojom pozemku, viac ako 25 m2 zastavanej plochy a je vyššia ako 5 m (pri prízemnej stavbe) alebo 3 m (pri podzemnej stavbe), budete potrebovať stavebné povolenie.
Žiadosť o stavebné povolenie
Žiadosť o vydanie stavebného povolenia sa podáva na príslušnom stavebnom alebo miestnom úrade. Každý stavebný alebo miestny úrad môže mať trochu odlišné podmienky alebo prílohy potrebné k vydaniu stavebného povolenia. Preto pred podaním žiadosti odporúčame najlepšie osobnú návštevu úradu. Dôkladne sa informujte a overte si, či jednotlivé dokumenty sú alebo nie sú potrebné k vydaniu stavebného povolenia.
Samotné spísanie žiadosti nie je náročné, nakoľko obsahuje základné údaje o stavbe. Oveľa náročnejšie je vybavovanie príloh potrebných k žiadosti o stavebné povolenie. Napriek tomu je lepšie žiadosť vyplniť doma, aby ste mali v prípade potreby po ruke dokumenty s potrebnými informáciami. Žiadosť o vydanie stavebného povolenia získate na stavebnom alebo miestnom úrade, alebo na ich internetových stránkach.
Prečítajte si:
Do žiadosti o stavebné povolenie je potrebné uviesť tieto informácie:
• údaje o stavebníkovi (meno, priezvisko a adresa projektanta)
• druh, označenie, kapacita, miesto stavby a predpokladaný termín dokončenia stavby (tieto údaje nájdete v projektovej dokumentácii stavby)
• parcelné čísla a druhy stavebného pozemku podľa katastra nehnuteľností
• parcelné čísla susedných pozemkov podľa katastra nehnuteľností
• údaje o spracovateľovi dokumentácie
• spôsob uskutočnenia stavby (svojpomocne alebo firmou)
• základné údaje o stavbe, jej členení, technickom a výrobnom zariadení, vplyve na ŽP a o súvisiacich opatreniach. Táto veľmi komplikovane napísaná formula v „preklade“ znamená, že tam jednoducho napíšete len názov projektu alebo „samostatne stojaci rodinný dom“
• mená a adresy účastníkov konania (majitelia susedných pozemkov)
Správny poplatok za žiadosť o stavebné povolenie na stavbu rodinného domu je 50 €. Platíte ho súčasne s podaním žiadosti o stavebné povolenie alebo e-kolkom, poštovou poukážkou či bankovým prevodom.
Prílohy k stavebnému povoleniu
• list vlastníctva (nie starší ako 3 mesiace, niekde akceptujú kópiu)
• kópiu katastrálnej mapy (v niektorých prípadoch, nie vždy)
Tip od Modrej strechy:
Pri vyššie spomenutých dokumentoch je podľa Zákona č. 177/2018 Z.z. (Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov) jednoducho povedané – zákon proti byrokracii, možné tieto dokumenty stavebnému úradu nedoložiť. V praxi to znamená, že na základe tohto zákona by mali úrady používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy, kde spadá aj informačný systém katastra nehnuteľností. Z toho vyplýva, že stavebný úrad si vie tieto dokumenty vyhľadať.
Pokiaľ sa rozhodnete tieto dokumenty k žiadosti o stavebné povolenie neprikladať, je možné k žiadosti o vydanie stavebného povolenia napísať vyhlásenie, v ktorom informujete stavebný úrad, že list vlastníctva k žiadosti o stavebné povolenie neprikladáte, nakoľko je táto požiadavka v rozpore s vyššie menovaným zákonom.
Vieme však, aká je prax na slovenských úradoch. Čo platí na jednom, neplatí na druhom. Často stojí všetko na individuálnom rozhodnutí úradníkov. Je však dôležité budovať povedomie o možnostiach, ktoré nám zákony ponúkajú a nedať sa odradiť.
Vráťme sa ale k ďalším prílohám potrebným k žiadosti o stavebné povolenie:
• projekt stavby v dvoch alebo troch vyhotoveniach (v závislosti od konkrétneho úradu, vopred sa informujte)
• ak stavbu realizujete svojpomocne – vyhlásenie stavebného dozoru alebo kvalifikovanej osoby, že bude zabezpečovať odborné vedenie stavby
• ak stavbu realizuje firma – názov a adresa firmy spolu s fotokópiou oprávnenia na vykonávanie stavebnej činnosti (niekde môžu chcieť notársky overenú fotokópiu)
• územné rozhodnutie, že v danej lokalite možno stavať (vyžaduje sa napríklad vtedy, ak chcete stavať v extraviláne obce)
Tip od Modrej Strechy:
Ak staviate v intraviláne obce, môžete ušetriť čas aj peniaze a spojiť územné konanie so stavebným povolením. O konkrétnom postupe a možnostiach sa vopred informujte na príslušnom stavebnom úrade.
• súhlas vodární k projektovej dokumentácii
• súhlas elektrární k projektovej dokumentácii
• súhlas plynární k projektovej dokumentácii
• súhlas obce alebo mesta s malým zdrojom znečistenia (ak bude na dome komín)
• súhlas susedov, ak bude rodinný dom situovaný bližšie k ich stavbe, ako vymedzuje stavebný zákon
• potvrdenie o zaplatení správneho poplatku
• vyjadrenia ďalších inštitúcií, ak to bude stavebný úrad považovať za potrebné (napríklad pozemkový fond, pamiatkový úrad a iné)
Niektoré z týchto dokumentov je možné vybaviť aj online. Informácie o tom, či je to možné, sa dozviete priamo na webových stránkach konkrétnych inštitúcií. Pripravte sa aj na poplatky.
Lehota na vydanie stavebného povolenia
Vydanie rozhodnutia o povolení stavby nemusí vždy prebiehať hladko. Stavebný úrad má síce 30 dňovú lehotu na jeho vydanie, ale v prípade komplikácii môže túto lehotu predĺžiť až na 60 dní. O tejto zmene však musí stavebníka písomne informovať a predĺženie patrične zdôvodniť. Na strane stavebného orgánu však musí ísť o naozaj objektívne prekážky, ktoré mu nedovolili rozhodnutie vydať v štandardnej lehote.
Pre upresnenie je ešte dôležité doplniť, že lehota na vydanie rozhodnutia na stavebné povolenie začína plynúť do 7 dní od podania úplnej žiadosti. Pod pojmom úplná žiadosť rozumieme dodanie všetkých potrebných príloh a stanovísk potrebných k vydaniu stavebného povolenia. Napríklad, ak vám k žiadosti o vydanie stavebného povolenia chýba súhlasné vyjadrenie od elektrární, lehota na vyjadrenie začne plynúť až odo mňa, kedy bude mať stavebný úrad všetky potrebné dokumenty.
Z vyššie uvedeného dôvodu je preto logicky dobré najprv vybaviť všetky prílohy potrebné k vydaniu stavebného povolenia, a až potom požiadať o vydanie samotného stavebného povolenia. Platnosť stavebného povolenia je 2 roky, no je možné ho predĺžiť.
Inžiniering vybaví stavebné povolenie za vás
Ak nemáte čas alebo sa týchto zložitých byrokratických úkonov obávate, môžete na vybavenie stavebného povolenia splnomocniť firmu, ktorá sa zaoberá tzv. inžinieringom. Dodáte jej všetky potrebné dokumenty a ona vybaví všetko za vás. Samozrejme, za úľavu od týchto povinností si zaplatíte, ale pokiaľ je to vo vašich finančných možnostiach, zvážte aj túto cestu. Stavba domu je finančne a časovo náročná záležitosť, nezaškodí si aspoň na chvíľu oddýchnuť od stresu.
Autorka článku: Dana Račko
Zdroj foto: iStock
Dobrý deň viete mi niekoho odporúčať na vybavenie papierov k stavbe domu Košice…