Dobrý deň,
chcem sa spýtať na obvyklý postup pri situácii: Na ulici je xy vlastníkov domov, pričom chcú odkúpiť a rozčleniť parcelu za ich záhradami od 1 vlastníka. Predpokladám, že:
1. Kúpna zmluva môže byť jedna kde bude viacero kupujúcich (každý dostane výtlačok + výtlačky na kataster),
2. Pri kúpe sa určí novým geometr. ako sa parcela rozdeľuje a podľa toho sa to zapíše na kataster,
Mojou hlavnou otázkou je ako sa riešia v tomto prípade obvykle peniaze? Nepríde mi príliš logické zhromažďovať peniaze u jedného človeka a ten to má následne platiť predávajúcemu..Platí si klasicky každý zvlášť sám za seba alebo ako? Prípadne sa to rieši cez notára? Nemám poňatia aká je obvyklá prax.
Predpokladám, že sa to nerobí tak, že predávajúci delí parcely vopred a s každým zvlášť uzatvárať KZ - tie poplatky za xy úkonov na katastri si ani nechcem predstaviť.
Ďakujem
Ahoj, vola sa to notarska uschova. Kazdy posle peniaze notarovi, nasledne po obdrzani vsetkych platieb ich notar prevedie predavajucemu. Tato sluzba byva spoplatnena.
@veronika306 Netreba do toho nutne zaťahovať notára. V zmluve budú 2 zmluvné strany:
1. predávajúci jeden
2. kupujúci budú vymenovaní všetci.
Geodet vyhotoví GP, ktorým pozemok rozdelí na jednotlivé parcely, ako ich budete kupovať. GP bude prílohou ku kúpnej zmluve. V kúpnej zmluve budú uvedení jednotliví kupujúci a k nim priradené jednotlivé parcely, ktoré kupujú. V zmluve bude vyčíslená suma, ktorú bude platiť každý kupujúci osobitne predávajúcemu.
Akou formou mu dáte peniaze - to je na dohode všetkých zúčastnených. Kľudne môžete v zmluve uviesť, že peniaze budú uhradené v deň podpisu - položíte mu ich na stôl a podpíšete zmluvu.
Alebo mu prevediete všetci peniaze a on následne podpíše zmluvu. Ak si vôbec neveríte, tak môžete zriadiť vinkulovaný účet v banke, kde sa peniaze uvoľnia určenej osobe (predávajúci) po predložení dokladov, na ktorých sa dohodnete, napr. - podpísanej kúpnej zmluvy a/alebo
- potvrdení o podaní návrhu na vklad do katastra a/alebo
- výpise z LV so zaznačenou plombou... a pod.
Notára by som bral len ako krajné riešenie. Je to najdrahšia forma zabezpečenia.
Od 01.01.2013 nadobudol účinnosť zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti, ktorý zakazuje platbu v hotovosti, ktorej hodnota prevyšuje 15.000 €, medzi fyzickými osobami nepodnikateľmi. V prípade ak by aspoň jedna zo zmluvných strán bola právnickou osobou alebo fyzickou osobou – podnikateľom, sú zakázané platby v hotovosti prevyšujúce 5.000 €. Druhu moznost mate aj Vinkulovany ucet v banke lacnejsie riesenie ale ma aj svoje nevyhody. Treba precitat vyhody a nevyhody notarskej uschovy, vinkulacie, alebo uschova cez realitnu kancelariu. Kupujuci nadobudne pozemok az zapisom do katastra nehnutelnosti, tak by to malo byt v ich zaujme si zaplatit uschovu a nedavat to v hotovosti. Podstatne tu uz je napisane budeme sa iba opakovat.