@evatothova
Obkop zaklady standardnym sposobom a nalep na penu, aby sa dosky pri zakopavani nepohli.
Ked bude dlhodobo mrznut tak ti postupne zamrzne zemina i pod styrodurom az ku zakladom.
@rkorba zboku zakladov to este chapem :)
No my tam mame ten odskok a tam to ako vyruesit? Ja to chapem tak ze najskor odkopat zaklady tam to nalepit zvislo. Potom kolmo na ten odskok a potom uz kolmo na stenu. Chapem to dobre? A hrubku v zemi 10cm a co je teraz nad zemou tak rovnaku hrubku ako izolaciu stien predpokladam.
Ale mozno som tava ako aktualne v seriali Horna Dolna :)
@evatothova sokel odskočený dnu nie znamená, že fasáda bude potiahnutá až pod okapový chodník? ak áno, tak potom je to jednoduché, stačí nalepiť EPS (koľko chcete) na celú výšku, sieťka, kleber, fasáda, obrubníky do výšky zásypu zeminou, pointa je, aby sa EPS potiahol pod spodnú hranu dosky a zeminu dosypať teda do cca 1/2 dosky
@evatothova tiez ma to zaujima, aj my to tak budeme mat (zaklad siroky 60cm a na to stredom pojde DT 30 cm)...ja mam v projekte zateplene len tie DT, zaklad nie, ale tiez som rozmyslal, ci nezateplit aj zakladove pasy, no to by potom znamenalo urobit schod zo styroduru, na toto sa pytas, ze?
kriste na nebi :-D ešte raz a pomaly - základy sa "nezateplujú"!
Eva, žiadny odskok tam nie je, vonkajšia strana stien lícuje s doskou a DTckami, zakladove pásy sú hlboko v zemi, neprenášajú teplo/chlad do interiéru, keďže tam každý ešte ukladá podlahový EPS na dosku
Dám vám otázku:
Predstavte si, že vykopete 2 jamy 1,5x1,5x1,5m, čiže 1,5m do zeme, do obidvoch vložíte plastovú šachtu rovnakých rozmerov, jednu z nich obložíte po obvode 20cm hrubým styrodurom, je január a vonku je už týždeň -20 stupňov, vojdete do prvej šachty (bez XPS) a na dne nameriate 7 stupňov, koľko stupňov nameriate v "zateplenej" šachte?
Odpoveď je jednoduchá:
V danom momente možno o stupeň vyššiu, o pár hodín neskôr tiež 7 stupňov, rovnako je to so "zatepleným základom"
@rkorba no my dame aai tiez 20cm styroduru. Niekto dava aj nopovu foliu a drenaz. Akurat v jednom blogu bolo.pisane ze ta drenaz moze urobit zlotu. A ta nopova folia nema az taky velky vyznam.
@evatothova drenáž je potrebná pri vysoko ilovitom podloží, kde hrozí vzlínanie spodnej vody, nopova fólia mechanicky oddeľuje stavebný materiál (fasáda, polystyrén atď.) od zeminy, zároveň, keďže je nopová/štuplíková, vytvára vzduchovú medzeru, ktorá môže poslúžiť pri odvetraní fasády, nemá žiadnu hydroizolačnú funkciu
Už rozvinutá diskusia svedčí o rôznych pohľadoch na detail riešenia sokla - styku budovy s okolím na jej ochladzovanom obvode.
Je to všeobecne jeden z náročných detailov, ktorý je správne realizovaný tak asi u 20% stavieb.
Rozhodne to nie je na návrh pre laika, lebo aj autorizovaní projektanti s tým majú problém.
O jan45 je známe, že sa teoreticky (výpočtami) zaoberá detailne prestupmi tepla cez komplikované konštrukcie. Ja výpočty dvojrozmerného či trojrozmerného teplotného poľa ovládam "len" principiálne (dávam si ich robiť) a riešim to hlavne ako odborník na konštr. poz. stavieb a en. certifikáciu v realizácii - v praxi, za ktorú zodpovedám svojim podpisom a guľatým razítkom.
Správne riešenie je ovplyvnené:
a. Znalosťou skutkového stavu konkrétneho prípadu a to najmä
- zloženie zeminy okolia a miera rozrušenia (odkopu) pôvodnej - rastlej zeminy najmä z pohľadu vodopriepustnosti a možného sadania
- sklon terénu
- hladina spodnej vody, či riziko vytvárania prechodnej vodnej hladiny s tlakovým účinkom v okolí stavby
- či sa jedná o novú budovu, alebo budovu obnovovanú
- a iné
b. samotná budova, jej materiálne a konštrukčné riešenie a najmä poloha horizontálnej hydroizolácie vo vzťahu k okolitému rastlému, ale aj upravenému terénu. a iné
c. Potreba riešenia energetických únikov - jej minimalizácia
d. Potreba riešenia aj hygienického kritéria t.j. riziko vzniku plesní na vnútornom povrchu (v tomto prípade tesne nad podlahou, či stien suterénu).
e. Pri zatepľovaní pod úrovňou terénu a je jedno či vertikálneho alebo horizontálneho za použitia extrudovaného polystyrénu, alebo aj iného materiálu, je potrebné skúmať ich dlhodobú účinnosť.
Vieme napr. že XPS dlhodobo a spoľahlivo odoláva vlhkosti, ale ako tuná už niektorí spomenuli, dlhodobo neodoláva vode. (krátkodobo odoláva aj vode)
Pri jeho použití to treba riešiť a to min. tým, že ho nechránime nopovými fóliami ako to robí 4/5 Slovenska a stále dookola, lebo tým vytvárame pri XPS vzduchovú medzeru za dažďa zapĺňanú vodou a sme v probléme. Nielen, že xps degraduje, ale vlhkosť stúpa po soklovej omietke, ale aj po lepiacej malte do interieru.
Tých úskalí, ktoré som v minulom príspevku spomenul, je samozrejme od prípadu po prípad viacej a sú aj odlišne s ohľadom na horizontálne zatepľovanie.
Vážení investori, ak už nie ste ochotní si riadne zaplatiť odborníka pri projektovaní, tak si riadne za pomoci právnika formulujte zmluvy s realizátorom, aby sa z kecálka stal právne zodpovedný realizátor, ktorý bude musieť svoje mudrovanie aj bezplatne opravovať.
Už pravidelne riešim plesne nad podlahami na teréne, mokré suterény s fitnéskami a pod., ktoré sú po roku užívania buď priamo zaplavované, alebo zelené......
A doska preskočí a doska preskočí a doska preskočí.............
@evatothova
myslím si, že som sa vyjadril dosť podrobne.
Detail na ktorý sa pýtate musí, opakujem musí byť riešený v projekte stavby - lepšie v realizačnom projekte a výkres musí byť zodpovedným projektantom podpísaný.
To, čo píše ján45 o neexistencii tepelného mosta, tiež nemusí byť pravda. Ak nebudete mať debniace tvárnice tepelne izolované, tak -12°C na ich vonkajšom povrchu pôjde cez cca 300mm betónu a potom cez 300mm keramického kvádra šikmo hore ku spodnému okraju rohu podlahy, kde bude iste menej ako 11,5 °C, čo už sú podmienky pre vznik plesní. A to sa ešte nebavíme o teplote a vlhkosti vnútorného prostredia niekde za skrinkou v kúpelni.
Ak Vám projekt robil absolvent či priemyslovák za 700€, alebo máte katalógový (ako sme sa tu niekde hrdili tým, že kto ako málo dal za projekt a že sa nenecháme projektantami okrádať) , tak sa nedivte, že to neriešil.
Avšak napriek tomu vám napíšem:
zateplite to po ten ozub XPS v hrúbke zateplenia fasády a na ozube to dajte ešte asi 200mm šikmo dolu. Lepiť treba celoplošne, avšak v mieste prechodu cez vyústenie horizontálnej hydroizolácie pod múrmi to v páse asi 100mm súvisle prerušte.
Na nopovú fóliu čo najskorej zabudnite a na trvalo. U novostavieb nemá čo robiť!!!
XPS treba sieťkovať aj pod zemou a chrániť hydroizolačnou fóliou. (nie nopovou - to nie je hydroizolačná fólia)
@kntsz ty sa nauc citat, ona sa pyta na zateplenie zakladovych pasov a nie debniacich tvarnic! tie bude mat zateplene 20 cm styrodurom resp. EPS...
ok, sorry nedocital som si cely prispevok
@kntsz cize tam ostane odskok, alebo to dat nasikmo? odskok tak ze 20cm da v rovine fasady, 20cm horizontalbe na zakladovy pas a 20cm vertikalne na zakladovy pqs?
@radoslavc
ten spodok treba zošikmiť, aby voda odtekala od stavby a foliu potiahnuť ešte ďalej od stavby na rastlú zeminu.
Či aj drenáš neviem takto posúdiť, ale ak sa to dobre zhutní zeminou hlinitou bez štrku a kamenia tak drenáž netreba.
Mhmmm komplikovane. Raz sa pise ze foliu nie potom ano. Tak teda ako? Jednoduchu skicu urobit by neslo? Vidim to tak ze sa natru DT hydroizolaciou aj ten beton zo zakladov co presahuje ako mi tu poradili cez spravu. Potom styrodur. A nakoniec zeminu.hlinitu.