Zdravim Vas,
tento rok som dokoncil nadstavbu starsieho tehloveho domu. Nadmurovka je z ytongu 375. Chel by som tento rok zateplit zvonku, len nadmurovku. (zateplenie celeho objektu je zlozite nakolko to komlikuje uzemny plan mesta)
Je skladba podla obrazku dobra? nemozem velmi hybat s hrubkou vonkajsej izolacie.
Rosny bod vznika v ytongu, ale podla vypoctu aj pri hrubke 20cm by bol rosny bod v ytongu.
vnutorna izolacia ktoru mam 6cm mozno nieje najstastnejsie riesenie, ale jej vynechanie tiez nejak neprispieva k presunu rosneho bodu mimo ytong.
@janiiik84 Pokial nemas v konstrukcii ziadnu parozabranu, tak ti kondenzacia nehrozi. Zvonku na fasadu pouzi taku omietku/kleber, ktore su difuzne otvorene a nemal by si mat problem. Reflexnu foliu tiez vyberaj taku, co nieje parozabrana.
Rosny bod, resp. kondenzacia, vznika, ked v danom bode, pri danej teplote nastane 100% relativna vlhkost. Pokial mas difuzne otvorenu konstrukciu, tak ti 100% vlhkost v nejakom bode nenastane.
@janiiik84 nie veru, tak to nefunguje :). Rosny bod je definovany viacerymi parametrami, aj tlakom vzduchu a tlakom vodnych par atd. A priebeh tychto parametrov sa prechodom stenou meni. To ze je je v stene 9C vobec neznamena ze je tam rosny bod. To vie vypocitat a zobrazit napr program Teplo 2008, zial ten ti nepomoze, lebo v demo verzii sa daju zadat len dva materialy a kupovat to koli tomu nebudes. Skus sa na niekeho obratit kto ti to spocita. Osobne si neviem predstavit, ze by v danej skladbe kde je parozabrana (ak to dobre interpretuejm) vznikol v ytongu rosny bod.
@cache to nesedi veru :), difuzne otvorena konstrukcia musi mat presne definovane zlozenie aby ten rosny bod nenastal. Tam staci jedna nevodna vonkajsia omietka a moze byt zarobene na problem. Ta parozabrana prave je na to, aby ten rosny bod tam nebol :)
@majkoj ved preto som napisal, ze vonkajsia omietka musi byt difuzne otvorena :)
Ale vlastne hej, vnutorna parozabrana by nemala nijako uskodit, podstatne je, aby zimna nizsia vlhkost prostredia tahala pary von.
@janiiik84 neviem prečo si sa rozhodol pre takúto konštrukciu, ale dajme tomu, že si pre ňu rozhodnutý. Ak som pochopil správne, trápi ťa rosný bod v murive.
1. Ak by si zatepľoval ytong len zvonku - rosný bod bude vždy v ytongu.
2. Zateplením zvnútra stratíš akumulačnú schopnosť (ale aj samotný ytong má schopnosť akumulácie slabú).
3. Čo sa týka skladby, ten rosný bod ťa trápiť vôbec nemusí, pretože tam máš ako bod 3. reflexnú fóliu - takže vlhkosť sa nedostane do ytonug (resp. len veľmi malá časť), takže tam nebude mať čo skondenzovať. Predpokladám, že na steny pôjdu profily, medzi vlna, na to parozábrana a tak SDK. Dôležitá je celistvosť parozábrany - skrutky do SDK ti prederavia parozábranu, takže pod ne použi butyl pásku a s kondenzáciou nebudú problémy. Dôležité je aj dôkladné napojenie na strop (resp. šikmú plochu podkrovia). Tá parozábranou na vnútornej strane ytongu je veľmi dobré riešenie, čo umožňuje zatepliť aj takýto pórobetón s dobrými izolač. vlastnosťami bez strachu o kondenzáciu vodných pár v rosnom bode. Ešte možno jedna vec - pórobetón a určite aj ytong má veľkú zbytkovú vlhkosť z výroby (pred nedávnom aj jedna diskusia tu na to bola), a tým, že bude reflex. fólia z jednej strany a eps z von, tak difúzia vodných pár bude nízka (uzavrieš všetku vlhkosť, ktorá je v ytongu). S tým by mohli byť problém, takže nechať radšej rok (zima a leto) preschnúť - prípadne ak to ponáhľa urobiť len zvnútra komplet skladbu a o rok aj z vonku.
@janiiik84 áno, pozerám, že som si nevšimol tú minerálnu izoláciu z von a myslel si, že je tam eps. Dá sa to navrhnúť ako difúzne otvorený systém (ako popisoval vyššie cache) - vtedy by tá parozábrana tam nebola vo vašom návrhu a na fasádu by šla difúzne otvorená omietka.
Druhý systém je difúzne uzavretý - teda s použitím parozábrany. Vtedy je zvonku na fasáde jedno čo dáte (či eps alebo min. izoláciu, pretože vlhkosť sa nedostane za dobre urobenú parozábranu) - za predpokladu už suchého muriva. Myslím, že eps a klasická omietka vyjde lacnejšie ako min. izolácia + difúzna omietka. Ale je to o tom, čo preferujete z požiarneho hľadiska, čo dovolí peňaženka... Všetky vymenované možnosti sú však správne a problémy s kondenzáciou by nemali nastať. Ja osobne by som sa priklonil však k systému s použitím parozábrany (takže ten váš navrhovaný systém hore) je úplne je v poriadku, treba si dať záležať ale na parozábrane (aj diery po skrutkách vyriešiť butylom).
@janiiik84 ak je tam drevený rošt, parozábrana a tak sdk. profil, tak stačí vyriešiť prechody držiakov roštu cez parozábranu - je to jedno z tých lepších riešení, vo vzniknutej medzere sa dá dobre viesť elektorinštalácia bez porušenia parozábrany.
@m_artinus tak som rad ze je to takto dobre.. aku omietku potom pouzit na mineralne dosky?
mineralna doska ma paropriepustnost 1,5-3µ a paropriepustna omietka od baumitu nanoporTop ma 20-30µ
@janiiik84 Vôbec by som si s tým nelámal hlavu a urobil by som to klasicky Ytong + tých 7cm izolantu (radšej EPS). Vnútorná povrchová teplota bude s veľkou rezervou spĺňať hygienické kritérium. A rosný bod nerieš, aj tak sa z toho múru dokáže vypariť minimálne 50x viac ako v ňom skondenzuje....
Zdravím Vás.
Zaujímalo by ma ako sa bude meniť rosný bod v dvoch zjednodušených prípadoch, ak uvažujeme miestnosť so zatepleným starým tehlovým murivom hrúbky 450 mm o polystryréne EPS hrúbky 120 mm.
Prípady:
1. Rozsah teplôt .....Interiér +21 C ....... exterier -12 C
2. Rozsah teplôt.......Interier +5 C.........exterier -12 C
Je rosný bod v izolante? Ako sa posúva?