Ahojte, Staviam dom ktorý je čiastočne podpivničený svojpomocne. Pozemok mám skalnatého charakteru a ledva som naňom vykopal zakladové pasy. Momentálne som urobil platňu na vrchonom teréne ktorá je prepojená s dekou podpivničenej časti. Nakoľko je zem ako som spomínal skalnatá podarilo sa nám vykopať ako tak nejaké pasy do ktorych sa zaliala pásovina na týchto základových pásoch sme urobili platňu ktorá má 25-19 cm. Ten rozdiel je preto lebo sa nám skalnatý terén nepodarilo jednotne vyrovnať. Potreboval by som odborne poradiť ohľadom zateplenia. Kedže nemám základy riešené pasy+dtčka+platna, ale pásy+ŽB platňa potrebujem poradiť ohľadom zapletenia. Pomôže a bude stačiť ak zateplím tých 19 cm zakladovej platne, alebo ako riešiť zateplenie ak dom zakladám na takejto platni? Tam kde je platna 19 cm tak je z urovňou terénu a radia mi urobit 1 rad z betonu aby nedoberala voda, je todobrá rada? V podlahe mám mat 20 cm polystyren. Ďakujem za rady
@marco_polo To,že máš skalné podložie je už teraz skôr výhoda......nesadne ti podložie pod dekou.Urob vodorovnú hydroizoláciu a ťahaj mury,ak máš predprípravu na siete do domu.Tepelnú izoláciu položíš pred podlahovým vykurovaním,alebo potermi.
Nebude mi premŕzať deka, alebo nebude tam tepelný most kedže je deka na nezateplených pásoch? Moja deka je momentálne na úrovni terénu a bežne vidím ako ľudia stavajú na dtčkach a deka je vyššie ako terén. Preto vnímam tu deku na pásoch s obavami.
Ak sa zakladá na pásoch tak tepelný most tam je vždy. Záleží však aký veľký.
Ak sa podari urobiť zateplenie základových pásov a platne perimetrom/XPS/Soklovým EPS (podľa situácie) tak ten most bude menší. Logicky čím nižšie začne zateplenie tým ten most bude menší. Samozrejme netreba zabúdať na zvislú hydroizoláciu aspon 0,5m nad budúcu úroveň terénu.
@treborztv zateplenie pásov nieje možné. Neboli vyliate v jedej zašalovanej línii a niekde zasahovala skala ktorá tak tvorí na niektorých miestach základový pás-podklad. Môžem zatepliť iba tú platňu- 19cm, ale ude to mať vôbec význam? Odporúčajú mi prvú radu urobiť betónovú a potom murovať z ytongu aby bola rada nenasiakavá. Je tak otázne či táto betónová rada nebude ďalší tepelný most a ako to celé zaizolovať a znížiť tepelné mosty. 😞
Význam to určite mať bude. Skís si to nakresliť na papier a pochopíš že aj keď len platňu tak určite to význam má.
Nerozumiem prečo prvý rad z betónu? Betón nie je nenasiakavý akurát mu vlhkosť nevadí ale je isté že nasiakne a distribuuje vzínajúcu vhlkosť .Nie som odborník na hydroizolácie ale ak na platňu normálne natavíš hydroizolačne pásy s presahom von a túto hudroizoláciu napojíš na zvislú stenovú ako som písal 0,5 m nad terén tak vody sa báť podľa mňa nemusíš. No je potrené to urobiť kvalitne a aj z nie veľkým časovým rozostupom pretože ak to bude trčať z pod múru pol roka tak ten pás bude mať tendenciu sa lámať.
@treborztv ak by som použil vodostavebný betón nasiakavosť by bola minimálna. Otázne je ako by sa ten betonový rad vyrovnával z chladom a si by musel byť masívnejšie zateplený....hm
@marco_polo postaviť prvý rad z betónových tvárnic je nezmysel....na izolovanie vlhkosti je vodorovná izolácia - polož kvalitné pásy ipy...betón ako prvý rad iba znásobuje problém - vytvára ešte väčší tepelný most....práve na elimináciu tohoto tepelného mostu používa izolant....napríklad penové sklo - .....v tvojom prípade založ na ytong ten izoluje dosť dobre...
Platňu zatepli XPS čo najhlbšie ako je možné.....pre pokoj duše spodnú radu zvonku ošetri týmto: Sika® Igolflex®-F01 -tým súčasne nalep polystyrén.
Jedno riešenie ako vylepšiť izoláciu pásov je položenie XPS vodorovne okolo celého domu
Áno existujú takéto betóny ale ja aby som sa pod ich spoľahlivosť nepodpísal. Stačí podceniť vibrovanie a v mikrotrhlinkách si voda cestu nájde. Je tiež problém izolácia päty čiže spoj platňa a stena tam sa dáva Bitumenový tesniaci plech no ten sa vkladá už pri betonáži platne. Predpokladám že platňa není z vodostaveného betónu. Tá stenová časť betónu by mala byť vyarmovaná s napojením na armatúru platne. Takéto zásahy do nosnej konštrukcie by som určite riešil zo statikom a nie tu alebo z majstrami na stavbe.
@treborztv s reklamáciou sa obráť na autorov riešenia.....pre hnidopichov mali napísať: " s minimálnym tepelným mostom" 🙂
Nepochybne riešenie na nákrese má zrovnateľný alebo lepší efekt ako rovnaká vrstva XPS vedená okolo základov vertikálne.
@marco_polo ked si na skalnatom podlozi, tak aka vlhkost? a za dalsie, vodorovnu izolaciou treba urobit tak ci tak, tu das pod murivo, na prvu radu daj ytong, p2-400,
kedze na podlahe budes mat 20 cm izolacie, tak vyuzita cast ytongu bude 20 cm, a to izoluje ako 10 cm eps, co je urcite dostacujuce , aby si v rohu nemal taku zimu ze ti bude vlhnut stena ;)
@eagleowl ak by som takto vodorovne zaizoloval, do akej hlbky ulozit polystyren aby to malo efekt a nebude to kontraproduktívne ak by som na to okolo domu potom
robil chodník?
@treborztv mám takú technickú a možno hlúpu otázku. Akú funkciu majú dtčka na ktorých je urobená platňa? Rozumiem že jedna z fukncií je napr. dorovnanie sa prípadne podvihnutie sa nad terén. Zaujíma ma aké ďalšie funkcie to plní a či je výhoda ak je takto platňa na dtčkach vyššie a či v mojom prípade to že je platňa nižšie je nevýhoda alebo aj vniečom výhoda.
@marco_polo DT neplní žiadnu inú funkciu len je to ekonomické málo pracné stratené debnenie....
Hĺbka uloženia XPS?....čím menšia tým menej pracné - tak aby si na to dosypal vrstvu drobného štrku aby to bolo pochôdzne...15-20cm
@marco_polo velmi sa nad tym zamyslas. Ono vobec nejde o dtcka, ktore su ako bolo spominane len ako stratene debnenie. Volakedy sa potrebne vysky zasalovali doskami a zaliali betonom. Ja nemam ziadne dtcka pouzite. Potrebne vysky zakladov odliate do salungu.
Ty asi myslis tepelnu izolaciu, a to päty muriva. To co ti radia je asi na usmernenie povrchovej vody. To musis ty vediet ako sa ta boda sprava. Z izolaciou to nema skoro nic.
Resp. Ak sa obavas izolacie päty muriva použi na prvú radu drahú tehlu s mineralnou vlnou (prva rada tehly nevyjde zas tak vela) alebo neries, lebo dovnutra das pod poter 19 cm polystyrenu. Nepises ako riesis zateplenie, ale jedoducho sokel spravis zo styroduru na murive, dajma tomu vo vyske druheho radu muriva a prebehnes s nim az k zemi cez dosku. Tym padom neboj nic. Ziadne enormne tepelne straty nehrozia.
@marco_polo Tak ako vyššie píšu DT nemá žiadnu inú funkciu ako to že je to ekonomicky výhodnejšie a menej pracné ako dosiahnúť navýšenie platne voči existujúcemu terénu.
Založenie nosných múrov sa podľa mňa nemá riešiť tu. Neviem z čoho uvažuješ murovať aká je projektovaná šírka múru? Bude betónový strop? Aká krytina ľahký plech či ťažká keramika/betón? Ako u vás fúka koľko snehu nasneží ... Zodpovedanie týchto otázok má vplyv na únosnosť a statiku a tu sa ja radiť neodvážim. Preto ako som písal zmeny voči projektu alebo radu treba hľadať u pána z okrúhlou pečiatkou.
@pistikus@treborztv@pistikus murovať budem z 30 termalicou. Strop dreveny, krytina plech, Na izolaciu päty muriva mi včera bolo doporučené Foamglas Perinsul. Neviem, či niekto máte s touto verziou penoskla skúsenosti,alebo ak založim prvý rad bez toho či efekt bude podobný?
@marco_polo podla mna to je dobrá voľba, ale veľmi drahá. Chcelo by to vidieť nejaký rez. Ale ak vytvoriš sokel aspoň 15 kou styrodurom a prebehneš nim k zemi a teda aj zakladovú dosku. Počítam, že terén okolo upravíš a teda spod aj prihrnieš niečim, dovnútra dáš aspoň 18 cm podlahového polystyrénu, tak to foamglas perinsul je zbytočnosť. môj názor.
@pistikus@treborztv@eagleowl
Posielam skicu 🙂 múry budem ťahať 10 cm od kraja platne. Podla projektu by som mal zateplovať 20 polystyrénom. Premýšľam ak by zateplil platňu 10 tak ta 20-tka by bola zarovno s 10 od dosky. Neviem či to je ok. Ak by som i na dosku použil 20 tak by to tvorilo odskok. Štandartne to vidím naopak zateplenie domu je hrubšie a spodná časť pri zemine - sokel je zateplený nenej. Poradíte ako vyriešiť túto dielmu?
@marco_polo nechapem prečo to chceš takto riešiť. veď ťahaj murivo zarovno s doskou. fasádne zateplenie dáš 20 cm, styrodur dáš 16 cm do výšky.je tam rozdiel v tep. odpore, ale nie až nejaký drastický. vo vnútri v prvom rade budeš mať aj tak podlahový polys. a styrodurom prebehneš celú dosku až pokiaľ ti pôjde. či?
@marco_polo načo je dobré vytvoriť 10cm odskok.....jediná vec z toho plynúca je že ak sa na dosku akokoľvek dostane voda bude na to odskoku stáť....a v horšom prípade sa bude tlačiť do domu.....presne pre toto potom môže vlhnúť spodná rada muriva
Murivo treba dať na okraj dosky.....sokel zatepliť XPS ako najhlbšie je to možné...ideálne celou doskou XPS -načo rezať ...ak bude fasáda zateplená 20kou EPS tak sokel 15-18cm XPS - podľa toho čím má byť sokel obložený.....ak nechceš zub na sokli tak XPS zarovno s EPS teda 20cm.....
Ak XPS nalepíš Sika® Igolflex®-F01 tak máš izoláciu aj vertikálne.....patlať tam vertikálne ipu považujem za nezmysel.....ak bude dobre spravené XPS tak pokiaľ nebude potopa žiadna voda sa k múru nedostane....
@pistikus@eagleowl
So stavbou mi pomáha rodina a asi sa tak kedysi stavalo...hm. Keď sa merala platňa tak takto pripočítavali 10 cm po okraji. V podstate základové pásy sú na tejto zadnej strane zaliate 10 cm od okraja platne, ak by som muroval zarovno platne tak tehla by nebola presne na základových pásoch, ale tých 10 cm by tlačilo iba na platňu a zeminu. Neviem či to je zo statického hladiska ok.
@eagleowl ďakujem že sa venuješ môjmu príspevku vo fóre. 🙂 Všimol som si že ľudia bežne natavujú vertikálne ipu nad úroven terénu.
Aj @treborztv mi to tu radil. Prečo ti to príde ako nezmysel? Dobre spravené XPS zahŕňa čo? 🙂