Odpoveď na príspevok od jan45:
do tak malého zariadenia sa nedajú umiestniť potr… @jan45 kde sú tie iné podmienky?Odpoveď na príspevok od buggi7:
Dobry den, Chcela by som poprosit o radu okhlado… @buggi7 Treba dat pozor na to zateplenie, idealne montovat rekuperaciu az po nom, pokial rury cez stenu nie su variabilne (ze sa daju natiahnut/vsunut do seba - to pri tych pseudorekuperaciach-"fukackach" dnu-von asi nebude problem). Pri tom Mitsubishi VL-50 sa rura odrezava na mieru, takze ak by nebolo zateplenie, museli by ste k diere v stene pridat zvonku material v sirke buduceho zateplenia (polystyren) a az na to dat koncovy vonkajsi diel rekuperacie. Ale tie Mitsubishi s entalpickym vymennikom asi ne su vhodne do prilis vlhkych prostredi typu kupelna. Osobne prevadzkujem 3ks VL-100, jedna bude mat uz 4 roky ,2 maju 3 roky a nemam s nimi problem, ale su v normalnych izbach. Ale je tu jeden uzivatel, ktoremu navlhol vymennik a ma s tym problemy (asi byva v oblasti s vacsimi mrazmi), preto by som do kupelne radsej tu Mitsubishi nedaval a radsej tam dal obycajny odtahovy ventilator, aj za cenu podtlaku, alebo to okno otvarajte uplne dokoran na kratsi cas a nemusi byt otvorene celu noc. Pri lokalnych rekuperaciach je podstatne: 1. kapacita vymeny vzduchu (1 osoba v pokoji spotrebuje cca 25-30m3 cerstveho vzduchu za hodinu) 2. hlucnost samotnej rekuperacie (dost vysoka aj na najnizsom stupni pri vami vybranom modeli - 27dB pri vzdialenosti 1,5m a to len pri vymene 15m3/hod) 3. tlmenie hluku/vetra zvonku (zvladnu tie 2-6,6W vetraciky narazovy vietor?) Mate tam ale moznost „ochrana pred intenzívnym vetrom/hlukom“, takze ak by ste vybrali tento model, urcite si to dajte, asi vedia, preco to ponukaju 4. ucinnost rekuperacie tepla. Ja som preto vybral do izieb Mitsubishi VL-100, lebo ma dostatocny vykon pri prijatelnej hlucnosti - 60m3 pri 25dB ale pri vzdialenosti 3m (kazde navysenie hluku o 3dB je pre ucho ako dvojnasobna hlucnost), tlmi hlucnost zvonku o vyse 30dB (a to je fakt) a ma klapku, ktorou sa daju uzaviet diery von. Pre mna su tie prefukovacky detske hracky. Nehovorim, ze nieco nevyvetraju, ale vzhladom na ich cenu a vykon je to aspon pre mna nedostatocne. Tiez je divne, ze vyrobcovia uvadzaju, ze nejaky model vyvetra tolko a tolko m3 priestoru za hodinu. Mozno vyvetra, ked tam nikto nie je, ale ked tam pridu ludia, vykon je vacsinou nedostatocny (lebo ma byt 25-30m3/hod na osobu v pokoji). Ale je pravda, ze je lepsie aspon nieco, ako nic. Ak by ste chceli robit dieru pod okno, mozno by to nebolo az tak zle. CO2 totiz klesa k zemi, takze cim nizsie budete odsavat, tym ucinnejsie pojde CO2 von. Kamarat mal urobenu v panelaku dieru na balkon, v lete tam mal pustenu mobilnu klimatizaciu a v zime tam osadil lokalnu rekuperaciu (prefukovacku dnu-von) . Mal to tiez v urovni niekde pod oknom a fungovalo mu to.Odpoveď na príspevok od durino:
@buggi7 Treba dat pozor na to zateplenie, idealne… @durino odťahová ventilátor kde vyviesť? Dá sa urobiť do strechy? Cez skridlu s čiapkou? Nebude to kondenzovat.?Odpoveď na príspevok od blackp:
@durino odťahová ventilátor kde vyviesť? Dá sa ur… @blackp Nemam skusenosti s montazou odtahovych ventilatorov, iba s pripojenim do existujucej vzduchotechniky. Bolo napisane, ze jedine riesenie je odvetranie cez stenu na ulicu (resp. balkon). Takze by som spravil dieru (ako v pripade rekuperacie, len mensiu na rozmer ventilatora), osadil prislusnu ruru s miernym spadom smerom von, z vnutornej strany dal odtahovy ventilator, za nim spatnu klapku (silikonovu-tesnu), na vonkajsiu stenu by som sa to snazil nejako esteticky prisposobit, ale najlepsie tak, aby tam bol presah od steny, aby pripadny kondenz vytekal mimo fasadu, dalej este jednu spatnu klapku, aby bola v rure v stene vzduchova tepelna izolacia (medzi 2 klapkami), na vonkajsiu stranu nejaku mriezku/vyduch, aby tam neprsalo. Neviem, ako by sa to spravalo v silnych mrazoch, ci by vonkajsia spatna klapka neprimrzla od kondenzu. V tomto mozno poradi niekto skusenejsi.Odpoveď na príspevok od blackp:
@jan45 kde sú tie iné podmienky? @blackp v trópochOdpoveď na príspevok od buggi7:
Dobry den, Chcela by som poprosit o radu okhlado… @buggi7 ten geniálny "sem-tam-fuk" má len dve možnosti, ak funguje v tom genitálnom 😁 režime vstup 45 sekúnd / výstup 45 sekúnd .....45 sekúnd buď nasávate do domu vzduch netesnosťami (alebo nič nenasávate) a 45 sekúnd netesnosťami vytláčate vzduch (alebo nič nevytláčate) tak že rozdiel medzi týmto "sem-tam-fukom" a obyčajným ventilátorom (z ktorého máte zbytočnú fóbiu) je z praktického hladiska len cena....(účinnosť bude skoro rovnaká-ale o tej ste sa nechceli baviť - tak to rešpektujem🙃 ). Čo sa týka tej fóbie z obyčajného ventilátora: "urcite nastane situacia ze ho obyvatelia zabudnu zapnut, alebo ho zabudnu vypnut, alebo ho vypnu skor ako klesne vlhkost na priatelnu hodnotu".....k tomu len toľko že vypnutie sa dá riešiť obyčajným časovačom nastaveným na interval, ktorý sa ukáže ako dostatočný na odsanie dostatočného množstva vzduchu.....tak že potom už hrozí len zabudnutie zapnutia......čo nie je až také kritické....to sa dá tréningom zautomatizovať😁 A čo som tým celým chcel povedať....že 45/45sec režim je meganezmysel, ktorý ušetrí rádovo menej ako deklaruje .....Odpoveď na príspevok od buggi7:
@eagleowl: zaujimaju ma fakty a argumenty, nie va… @buggi7 úžasná vzťahovačnosť a ješitnosť😀....Váš výber je Váš výber....ja Vám ho neberiem.....ale nič to nemení na jednoduchej fyzike, ktorá nemá s fabulovaním nič spoločné.....ak chcete vytiahnuť z miestnosti vzduch tak ten sa musí nahradiť okamžite iným - inak vytvárate podtlak....taký pidi ventilátorček na vytvorenie seriózneho podtlaku nemá výkon....naviac.....bežný dom(ako máte) nie je zďaleka vzduchotesný (a nie sú ani domy stavané dnes s prihliadaním na detaily aby sa dosiahla maximálna vzduchotesnosť )...teda ka nejaký podtlak (alebo pretlak) niekde vznikne je kompenzovaný okamžitým prienikom vzduchu s exteriéru....a posledný fakt je že semtamfuk si fúka ten vzduch pred seba a potom ho presne z rovnakého miesta zase odoberá. Napísal som Vám že ja by som použil ventilátor s časovačom.....vzhľadm na to že niečo čo ja považujem za argumenty Vy považujete za fabulovanie nemá zmysel aby som niečo ďalej argumentoval....Odpoveď na príspevok od eagleowl:
@buggi7 úžasná vzťahovačnosť a ješitnosť😀....Váš … @eagleowl Myslim, ze preto, aby k situacii s podtlakom a pretlakom nedochadzalo, sa tie prefukovacie (dnu-von) rekuperacie instaluju v paroch a su synchronizovane, ze v jednej izbe nasava a v druhej izbe vyfukuje a potom sa to otoci. V pripade 3 jednotiek by to uz nefungovalo idealne, mali by byt vzdy v pare. @buggi7 Prefukovacia rekuperacia v kupelni by v pripade znizovania vlhkosti (na co ju chcete) isla v rezime odtahovy ventilator, ako bolo napisane: -> V skusenostiach zakaznikov som sa ale dočítal, ze pri zvysenej vlhkosti sa rekuperacia zapne na vyssi vykon, ale len v rezime odsavania. Nasiel som v navode VL-100, ze sa nema instalovat v kupelniach a vlhkych priestoroch: Do not install the unit in a bathroom or other highly humid location. (Fire or electric shock may result.) V Navode VL-50: Do not let the unit get wet. Fire or electric shock could result. Cize VL-50 by sa nemala namocit - podla vyrobcu kvoli elektrike a bezpecnosti. Takze instalacia do kupelne je otazna. Ale nepisu tam nic o tom, ze by sa poskodil vymennik.Odpoveď na príspevok od buggi7:
@durino dakujem za konstruktivnu reakciu a cas kt… @buggi7 Prepáč, ale ak máš štipku rozumu a aspoň nejaké základy fyziky ovládaš, tak si určite vieš predstaviť, aké deje nastávajú na tom vymenniku pri mínusových teplotách a tej vlhkosti v kúpeľni... A je úplne jedno akej konštrukcie ten výmenník je, kto tu lokálnu rekuperáciu vyrába. Ale keď čítam, tak si urputne presvedčený o svojom správnom riešení, takže kúp, nainštaluj a po dvoch rokoch tu daj svoje postrehy ako inšpiráciu pre ďalšieho.Odpoveď na príspevok od frantisekca:
@buggi7 Prepáč, ale ak máš štipku rozumu a aspoň… @frantisekca takze ake riesenie navrhujes?Odpoveď na príspevok od buggi7:
@frantisekca takze ake riesenie navrhujes? @buggi7 To som už napísal. Vidím, že čítaš iba to čo chces a ostatok ignoruješ. Tam iné riešenie není a aj táto téma je zbytočná.Odpoveď na príspevok od buggi7:
Pridam subjektivne skusenosti po montazi a mesiac… @buggi7 a teda dali ste aj do kupelne? a vsetko ok tam?Odpoveď na príspevok od sunshine85:
@buggi7 a teda dali ste aj do kupelne? a vsetko o… @sunshine85: nie kupelnu som este neriesilOdpoveď na príspevok od buggi7:
Pridam subjektivne skusenosti po montazi a mesiac… @buggi7 Dobrý deň, chcem sa opýtať na vaše skúsenosti prípadne nejaké negatíva po pol roku používania lokálnej rekuperácie. Je to v poriadku aj cez leto v týchto horučavách? Máte 4 kusy ktoré pracujú synchrónne? Ako je to s hlučnosťou z ulice? Nie je problém pri silnejšom vetre že to prefukuje alebo vydáva divné zvuky?Odpoveď na príspevok od pavel_bartok:
@buggi7 Dobrý deň, chcem sa opýtať na vaše skúse… @pavel_bartok dobry den, zatial ziadna negativna skusenost. Je zapnuta stale. Pazvuky ziadne. Zvuk z ulice je pocut, akoby sme mali okno na vetracku, (susedia maju psov tak ich je pocut). Ano pracuju synchronne a nie pri vetre ich neprefukne (tiez som mal z toho obavy), ale je pocut narazy vetra. Nie je to ale nic, pricom by sme nezaspali. Automaticky nocny rezim vyuzivame stale. Rezim sledovania vlhkosti som vypol, lebo v momente ked vonku prsi, tak vlhky vzduch dostava do domu, zvzysi sa vlhkost a rekuperacia potom zapina odvlhcovanie (odsavanie na maximum na 2-3min) kazdu hodinu, co bola otrava. Tym ze rekuperacia bezi 24/7, tak zvysena vlahkost v dome nie je. Pocas behania na bezeckom pase, cvicenia s cinkami alebo zehlenia, zapnem rezim nasavania alebo vyfukovania, alebo zapnem rekuperaciu na max. Teraz som montoval tu v dedine dvom dochodcom rekuperaciu Mitsubishi VL-50SR2 s dialkovym a zatial si chvalia. Byvaju na rohu zakruty hlavnej cesty a na hluk sa nestazuju.Odpoveď na príspevok od buggi7:
@pavel_bartok dobry den, zatial ziadna negativna … @buggi7 Super, dakujem za odpoved. To som presne potreboval vediet. Vy ste robili montaz vo vlastnej rezii a taktiez pisete ze ste montovali uz dalsie rekuperacie. Ako to je s pripojenim? Je treba zo zasuvky viest kabel do riadiacej jednotky a odtial do lokalnej rekuperacie ano? Asi to robite len pre znamych a nezivite sa tym? :D Ja sa pytam lebo budeme chciet montovat a neviem ci sa pustat do toho svojpomocne alebo radsej oslovit firmu nech to spravi. Nemam s tym ziadne skusenosti, tak sa toho trosku obavam.Odpoveď na príspevok od pavel_bartok:
@buggi7 Super, dakujem za odpoved. To som presne… @pavel_bartok Rekuperacie aspira ci mam doma, su elektricke zariadenia triedy ochrany 2, takze nevyzaduju PE vodic (zelenozlty). Vypinaju sa pomocou dialkoveho. Prepojenie mexzi rekuperaciami je bezdrotove. Pripojenie som realizoval tak, ze som pomocou 6mm vrtaku vrtal dieru vedla diedy do omietky cca 25mm hlboko, az mi z toho vznikla drazka k najblizsej zasuvke. Do drazky som umiestnil plochy elektroinstalacny kabel 2x1,5mm. Na instalacne diery s priemerom 162mm som volal firmu s jadrovou vrrackou. Nemal som ako to navrtat svojpomocne (dom je z plynosilykatu (modra kvadra) Pri Mitsubishi VL-50SR2, v tehlovom panelaku, som dieru vykruzil pomocou 100mm vykruzovaku s SDS stopkou za 15€ z lolakneho obchodu. Mur bol hruby 45cm a vrtanie trvalo asi 45min. Na vrtacke sa stale zapinala spojka proti zlomeniu stopky, takze vrtacka dostala zabrat. Zial neodfofil som si uz namontovane zariadenie. Elektricke pripojenie pomocou trojziloveho kabla 3x1,5mm (tato rekuperacia vyzaduje PE vodic). Diery musia byt v sklone, aby pripadny kondenzat vytekal smerom von. Nie je to ziadna veda. Staci si v klude precitat 2x navod na montaz. Navod si mozete stiahnut este pred zakupenim, aby ste zistili, co vsetko potrebujete, este pred kupou.