ahoj, chystám sa stavať dvojposchodový domček s podkrovím. potrebujem poradiť ohľadom tepelnej izolácie. Neviem aký druh použiť, akú hrúbku, aby v zime nebola v izbách zima a v lete zase aby neboli izby prehrievané. ďakujem za radu :-)
ak sa chystas stavat, nebudes mat na to projekt ? aku triedu chces dosiahnut ? (NED ?, alebo passive ?), mrkni do fotoblogov napr Mio32 ... cela veda :) ...z coho budu obvodove ? aky typ strechy ? (Sedlova, pultova alebo ?...) ... daj viac info inak bude tazko poradit ... (ja neporadim ... som v tom laik .. ale isto ti poradia ostatní len ak budu vediet tie info ktore som spominal ..
@jakubko1988 na to mas projekt kde je to napisane. Norma je tusim aby strecha mala tepelny odpor tusim 5, co spravis s 20 cm pri lambde 0.04 - co ja neodporucam... Ak ides stavat, tak poriade, ale pod 40 cm izolacie v strope by som nesiel. S hrubkou izolacii je to cela veda... nie ze budes stavat z ytongu lambda 375 a niekto ti poradi (dufam ze nie dokonca projektant) ze sraci na to dat 8 cm izolacie...
Studuj co su to teplne straty, tepelne mosty, rosny bod, ako sa im vyvarovat a eliminovat.
Zakladne rady su:
1.) co najtensie murivo splnajuce statiku - pri poschodovom by mal stacit ytong 25 cm hruby ale musi to potvrdit statik
2.) na to dostatocne silnu izolaciu - od 20 cm vyssie
3.) okna - 3 skla, vyvaruj sa stresnym oknam. okna co najviac na kraj muru. montaz na pasky
4.) izolacia podlahy aspon 20 cm
5.) rozmysli si zaizolovanie zakladov este pred zalievanim deky - vhodne aj namiesto klasickeho salungu
6.) vhodna orientacia smerom na juh (spalne urcie nie na zapad - budu sa prehrievat)
7.) podla toho ci mas moznost plynu, ale pripojka pod 1000 Eur je utopia - skusit nadimenzovat izolacie, aby si topil elektrinou (tepelne straty pod 3 kW)
8.) zrusit komin, a kozub - s obstavbou a externym privodom vzduchu mas usetrenych aspon 3500 - 4000 Eur, a vrazist to do kvalitnejsich izolacii
- inak tiez staviam v okrese PO
jasné, že mám projekt, ale nejaké korekcie sa dajú vždy urobiť. Bude to dvojposchodový drevodom so sedlovou strechou. Mal by sa blížiť ku pasívnemu domu. Hrúbka izolácie pri krove je 40 cm. Skôr som mal na mysli materiál, akým zatepľovať krov. Našiel som veľa podkladov a neviem si vybrať, (minerálna vlna, kamenná vlna, celulóza, ovčia vlna, ...) z výberu mám najväčšiu dilemu.
@jakubko1988 len na hrubke nezalezi. Zalezi aj na lambde aj na fazovom posune, kvalite prace s materialom a cenovu relaciou. Ovcia vlna bude draha. Inak hladaj nieco aspon s lambdou 0,036 a nizsou, urcite nie 0.04 - je to strasne riedke. DObre sa mi robilo s Isover Unirol "nieco" ci ako sa to volalo.
presne pre to som sa na to pýtal, viem že hrúbka nie je všetko, že sú dôležité aj iné vlastnosti. lambde rozumiem, aj cenovej relácii :-D ale čo je to ten fázový posun? :-N prípadne aký ho má minerálna vlna?
@jakubko1988 fazovy posun je vlastne akumulacna schopnost materialu.. ako dlho trva pokial sa naakumuluje a bude akoby "ziaric" napr. v lete - cim vacsi fazovy posun... tym sa ti zacne podkrovie neskor prehrievat...
jaaaaj, super, tak to ma veľmi zaujíma. myslím si, že presne toto je veľmi dôležité hlavne v tom podkroví. ďakujem. nevieš, že aký má teda fázový posun minerálna vlna?
@user takze mas
Material Lambda cena za m2 pri 10 cm po 40%zlave R pri 40 cm
Unirol Plus - 0.036 3.2 11,1
Unirol Profi - 0.033 4.7 12,1
Super Profi - 0.032 5.58 12,5
Dajme tomu ze strecha ma cca 120 m2
Material Cena za 120m2 pri 40 cm (480m2) Tepelna strata pri delte -35
U Plus 1536 378 W/h
U Profi 2256 347 W/h
S Profi 2678 336 W/h
Porovnam Plus a Super Profi . rozdiel 42 W. Teraz budem extremista, a nech je ten rozdiel 42W pocas cele zimy... takze 24 hodin 120 dni (to som uz extremne prehnal)
takze mame 42*2400 = 100,8 kW Realne to bude ani nie polovica.. ale berme tych 100kW - pri elektrine je to kolko? krat dajme tomu 0.15 (elektrina je lacnejsia a este pojde dole) ... cize 15 eur. za rok .. cenovo rozdiel 1142 Eur, pri 15 Eurach rocne je navratnost v nedohladne ;). A to som bol extremista s teplotou... takze realne navratnost vyse 100 rokov ;)
Talze ano Super Profi ma super lambdu ale oproti Plus-u pri vyssich hrubkach (ak je moznost) je to vyhodenie penazi.
@jakubko1988 no fazovy posun dost zavysi aj od hustoty materialu najvyssi z Tebou spomenutych ma tusim celuloza...
Len celuloza do sikmin je komplikovanejsie riesenie... a osobne by som nedaval celulozu.
Ja mam bungalov - takze ziadne podkrovie - ale strop ma 60 cm s lamdou 0.035 (URSA) a cast s 0.036 Unirol Plus - ale s isoverom sa mi lepsie robilo (ursu som mal ale za dobru cenu)
mineralna vlna ma fazovy posun 3-4 hodiny, to znamena, ze ti velmi rychlo prijme teplo, ale aj ho odovzda, napr. interieru. v lete tak pri zatepleni mineralnou vlnou musis pouzit mech. chladenie, inac v podkrovi, na ktore si sa pytal nemozes vydrzat. Ine materialy napr. drevovlaknite materialy maju fazovy posun 10-12 hodin, na ziadnu svetovu stranu ti tak dlho slnko nikdy nesvieti, to znamena, ze sa steny ani podkrovie nestihne prehriat. a nemusis zavadzat drahe mechanicke vetranie.
@mr79 Cena za m2 40 cm pri Unirol Profi a Super Profi bude vyššia :)
Nie je ten rozdiel medzi lambda 0.036 a 0.032 je dosť malý, čakal som, že bude vyšší, potom aký význam má použiť drahší šedý EPS na fasádu ak tam budú tak malé rozdiely?
@jakubko1988 ked ale bude 30 a viac stupnov viac dni a cez noc Ti to velmi neklesne - ani nevyvetras aby si to vychladil, a prehreje sa Ti to tak ci tak... bude to rovno pod vrchym plastom ... takze ked Ti na to bude prazit 12 - 14 hodin slnko, velmi Ti to nepomoze...
Ak robis drevodom skoro pasiv... ratas s rekuperaciou? Drevostavba je vacsnou difuzne uzavreta a bez rekuperacie by som sa do toho nepustal.
@user ceny som bral z cennika, a 40% Ti daju skoro vsade ;).
Inak ak si porovnas na fasade 30 cm EPS... TS pri ploche 150 m2 a delte -35
EPS 80 F ma lambdu 0.037 R = 8.1 - 648
EPS 70 F sedy ma 0.031 R = 9.67 - 542
Rozdiel 100 W, za podobnych podmienok ako som ratal pred chvilou - 24 hodin 100 dni...
rozdiel je 240 kW. realne to bude polovica... aj keby nie je to kolko ? 36 Eur.
- nebral som tepelny odpor samotnej nosnej steny..., ak by som ratal aspon R=2, tak te rozdiel klesne na 70 W * 24 * 100 na cca 168 kW co je cenu elektriny : 25 Eur.
m3 80 F biely stoji: 47 sedy stoji 59.6
A pri 150 m2 a 30 cm Ti treba 45 m3 teda rozdiel cien je cca 567Eur. Takze navratnost ... aspon 20 rokov (realne 30)
Plus sedy je nachylnejsi na slnko...
Ono sa to ale musi posudzovat komplexne - aby si dosiahol TS pod 3 kW a oplatilo sa Ti topit elektrinou, lenze ked fakt porovnas rozdiel 70 W na stene a 42 na strope ... je to ani nie 150 W spolu .. takze ci budes mat TS 2,85 alebo 3 je uz prd...- pricom cenovo rozdiel 1700 Eur... Tak ci tak aby si mal TS pod 3 kW musis mat rekuperaciu .. bez toho sa nepohnes...
@mr79
Rekuperáciu človek nebude dávať z dôvodu návratnosti, ide skôr o pocit komfortu a zdravšieho prostredia.
Treba si však uvedomiť, že ceny energií sa budú meniť.
Zaujímalo by ma ako sa menila cena el. energie za posledných 20 rokov, aby sa to dalo porovnať
@user ako rekuperacia nie je o navratnosti ale o komforte. Ale kedze rekuperaciou znizis TS tak, ze nemusisi davat klasicke topenie, tak vlastne tie prachy si dal do rekuperacie a nejakeho pritapania.
Inak elektrina isla dost hore, ale az tak hrozen to nevidim, teraz klesla o par percent a este klesne od noveho roku. V najhorsom pripade to vies riesit aspon ciastocne fotovoltaikov, ale plyn nevyrobis.
@user ano je draha... ale elektraren co cca 5-6 rokov dozadu stala cca 30-33 tis Eur mas teraz za cca 8 - 10 tis. Eur. A dufam ze to este trosku pojde dole...
takže ste všetci za minerálnu vlnu, ako najlepšia voľba na zateplenie krovu? nestretli ste sa osobne s nejakou novou tepelnou izoláciou? trošku ma mrzí ten jej fázový posun, že vnútorná strana stien bude potom teplá, ako radiátor, v lete asi nič moc, potom bude musieť rekuperátor šliapať na 120% musím predsa myslieť aj na návratnosť. keby bol nejaký materiál s lepším fázovým posunom a nebol by až tak drahý, aby som tam zasa nedal rekuperáciu, to by tiež nebolo zlé, nie? neviete ozaj o nejakom takom materiále?
@jakubko1988 podla mna, ked das dostatok vlny, tak fazovy posun bude uz len tym, ze teplo musi cez material preniknut. To iste ako polystyren na stene. Cim viac ho mas, tym stabilnejsia teplota bude doma. Tiez nema fazovy posun a predsa teplo utlmi. Podla mna ak si normalny pracujuci, tak nehraj na specialitky, daj vlnu a daj jej co najviac sa vojde a bude dobre. Mozno sa k tomu @blacksr vyjadri a budeme mudrejsi vsetci.
mechanické vetranie nie je zdravé, víri vzduch v mniestnostiach, víri teda prach, predídeš tým alergii atď ... mechanické vetranie nepotrebuješ, ak dosiahneš potrebnú výmenu vzduchu infiltáciou a prirodzeným vetraním. preto odporúčam zatepliť gr. 40 cm, nie "čím viac dáš, tým lepšie." Tepelná izolácia tiež sa oplatí dávať iba do určitej hrúbky, potom už stráca svoj význam. čo sa týka materiálu s lepším fázovým posunom, skús si pozrieť napr. dosky z drevovláknitého materiálu, sú síce drahšie, ale keď si prerátaš cenu na m2 aj s prácou, tak to nie je až taký veľký rozdiel oproti minerálnej vlne. Izolácia je vec, do ktorej sa oplatí investovať, dom pravdepodobne staviaš iba raz, tak aby ti vydržal celý život. ľudia si to často neuvedomujú ;-)
@buggy@jakubko1988 Máme všade len vlnu. Fázový posun našej konštrukcie nie je naozaj veľký / dlhý. Kedysi som si to rátala a vyšlo mi okolo 10 hodín. To znamená, že ak ráno o 7.00 začne slnko pražiť na východnú stranu steny, o 17.00 dorazí prvá dávka tepla k vnútornému povrchu. Južná fasáda, ktorá je oslnená oveľa silnejším slnkom, dosahuje vyššie vonkajšie teploty - ak začne pražiť na ňu o 9.30 (aj to pod uhlom, čiže časť žiarenia sa odrazí), tak o 19.30 dorazí prvá "várka" cez stenu k vnútornému povrchu steny. Ale o pár hodín na to sa smer toku tepla otočí, keďže vonku je o niečo chladnejšie než vnútri.
Strecha je "opekaná" celý deň - najintenzívnejšie od 10.00 do 17.00, ale veľa záleží od sklonu, natočenia na svetové strany, od farby krytiny.
Teploty v dome sa nám drží okolo 24-25°C. Steny ma vôbec netrápia. To, pred čím sa chránime, je slnko cez okná. Keby sme ich neclonili zvonku Al fóliou, mali by sme v dome možno o 10°C viac. Bez ohľadu na fázový posun nepriehľadných konštrukcií.
@petrakepova Mechanické vetranie práveže prach nevíri. Prach lieta, ak sa otvoria okná dokorán. A naletí aj zvonku. Ale ak si niekto prevetráva dom 600 m3/hod, tak to iste cíti on... i listy rastlín vejú.
Chcem sa opýtať,uteplili sme podkrovie,dali sme OSB dosku a nevieme,či môžme na to dávať lepidlo.Každý nám vraví ináč,že nám to bude padať,že musíme dať ešte na to 1dnotku polistiren a tak lepidlo.Prosím poradte nám
ahojte, jeden môj známi mi poradil nadkrokvovú tepelnú izoláciu, dá sa to aj z minerálnej vlny robiť? alebo je na to potrebný nejaký iný materiál, ďakujem
@iva74 ahoj ivka, prečo ste dávali OSB a nie sadrokartón rovno, už by ste iba zatmelili spoje a vymaľovali. čo sa týka tej OSB, videla som na ňu naťahovať sieťku priamo, ale na vonkajšom povrchu, myslím si ale že z vnútornej strany je to tiež ok, ale nezaručujem, skús sa ešte popýtať a daj vedieť čo si sa dozvedela :)
Poradili nám viacerí,že kvalitnejšia je OSB doska,no a presne všetci majú skúsenosť s vonkajším náterom lepidla,len nevieme či v interiéri nebude opadovať z tej doskz to lepidlo.Porazilo by ma ked sa zariadime a o čas budeme musieť prerábať.Ak niekto viete prosím poradte....Ďakujem