@maruskat Je to jedno. Otázka ceny. EPS je drahší, ale zas sa dá po ňom priamo chodiť - pri vlne by ste museli spraviť rošt a lavičky. Vlna sa v spojoch ľahšie prekryje.
Ja osobne by som dala aspoň 40 cm vlny.
mame bungalov, 25cm mame odporucane v projekte :-) steny mame 30cm tehlu, zateplenie 15cm polystyren a na strop chce manzel davat mineralnu vlnu .. kolko cm planujete dat?
@yanka79 My mame 38 tehlu, + 5cm bude zateplenie, V projekte sme mali 25+10.Ten strop prave ze nevieme, kolko by bolo vhodne, teraz sme pustili kurenie, a tam kde mame preklady, vlhnu nam steny, vlastne strop.Murar nam hovoril, ze aspon 5cm polystyren, alebo viac.Zato ma prekvapil prispevok od blacksr. ze 40cm :-|
hm,my sme pustili kurenie, ale nemame este dvere tak vsetko teplo ide hore kominom :-( Tak uz len temperujeme (zatial nebyvame) tak to staci .. neviem uvidime podla ceny kolko nas tobude stat
@maruskat Ak položíte 5 cm EPS, bude Vám to vlhnúť ešte viac. EPS neprepúšťa paru smerom von a 5 cm je malá hrúbka na to, aby strop bol "v teple" tzn. mimo rosný bod.
Plus treba veľa vetrať.
Takže na začiatok- pri keramických alebo betónových stropoch je doležité najprv položiť na strop PAROZÁBRANU (fóliového typu aspoň 0,2 mm). Potom položíme tepelnú izoláciu EPS 100 hr.napr. tých spomínaných 25 cm (podľa normy STN 73 0540 Vám stači 20 cm - ale dal by som viac lebo Vy budete tu energiu platit). Tiež možno použiť minerálnu vlnu, ale takisto treba PAROZÁBRANU a potom rošt, aby ste mohli po povale chodiť.
Ak niekto položi 5 cm tepelnej izolácie je blázon - po prvé je to málo z hygoenického hladiska - bude to vlhnút a po druh) nedoplatí sa za energie.
Príklad zo života - klient, ktorému som projektovala dom, býval a ma l strop bez tepelnej izolácie minul 24 m3 plynu za deň, dal parozábranu + 24 cm polystyrénu a teraz minie 4 m3 plynu za deň.
AK NEDÁTE NA STROP PAROZÁBRANU (KTORÁ BUDE ZHOTOVENÁ TAK, ŽE BUDE MAŤ VZDUCHOTESNÉ SPOJE (LEPENÉ PÁSKAMI)), BUDE SA VÁM V TEPELNEJ IZOLÁCOII ZRÁŽAŤ VODA, AJ KEĎ BUDETE MAŤ IZOLÁCIU HRUBÚ 50 CM !!!!!!
@katka84@yanka79@maruskat
Len k tej parozábrane. Ja by som ju dala pri vlne, myslím, že netreba nutne lepiť, keďže strop bude vzduchotesný vďaka vnútornej omietke stropu alebo súvislej vrstve betónu. Pri drevenom strope je vzducho- aj parotesnosť "na pleciach" parozábrany, dôkladne zlepenej a pripojenej aj na zvislé konštrukcie.
Pri EPS 20 cm nevidím dôvod používať parozábranu.
Sú stropy, kde sa parozábrana položiť nedá (dodatočne v starších domoch), a kladie sa vlna priamo. Podstrešie však musí byť trochu vetrané, aby sa mohla vlhkosť odvetrať.
@blacksr - prosim Ťa nevypisuj tu blbosti - odkial máš, že omietky a vrstvy betónu sú vzduchotesné ?!?
Neviem odkiaľ čerpáš tieto múdrosti, čo tu vypisuješ.
Veličina, ktorá určuje vzduchotesnosť sa u odbornej verejnosti volá - Faktor difúzneho odporu.
Čím vačšie číslo, tým vaščia vzduchotesnosť.
Betón - 17
železobetón - 32
omietka - 19
EPS polystyrén - 40
minerálna vlna - 2
Fólie z PE- tzv. parozábrany - 14 480
AL fólie - 500 000
Sklo - nekonečno
Asfaltový pás - 50 000
Takže z toho vyplíva, že jedine materiáli z vysokým difúznym odporom možu slúžiť ako parozábrany- pretože zabraňujú prechodu vlhkosti do konštrukcie, kde by vlhkosť mohla skondezovať a následné sa vrátiť na povrch napr.omietky vo forme VODY !!!!!
A čo sa týka starých domov to je kapitola sama o sebe- nakoľko na starých domoch sú drevenné stropy, ktoré obsahujú vzduchové medzery. Čiže nahádzať na vrch minerálnu vlnu a tváriť sa, že je všetko OK je veľmi odvážne, nakoľko tie stropy obsahujú drevenné prvky, ktoré by mohli vplyvom zlého návrhu konštrukcie a nasledného zvýšenia vlhkosti v konštrukcii ZHNIŤ !!!
@katka84
1. Vzduchotesnosť a parotesnosť sú dve rozdielne veci. Faktor difúzneho odporu je o difúzii - prechode pary, nie prúdení vzduchu. Preto si stojím za tým, čo som už napísala: Omietka a betón (bez trhlín, dobre urobené - ako konieckoncov všetko) sú vzduchotesné. Preto staršie murované domy s omietkou vykazujú po výmene okien veľmi dobré hodnoty vzduchotesnosti. Iné je to už pri nových tehlách typu term - v novostavbách bývajú hodnoty blower-door testu už horšie, dokonca horšie od súčasných drevostavieb.
2. Súhlasím, že "jedine materiály s vysokým difúznym odporom možu slúžiť ako parozábrany". Ešte by som do zoznamu doplnila OSB dosku, ktorá sa používa ako parobrzda, jej dif. odpor je "stredne veľký".
3. Mala som na mysli staršie domy s keram. či betónovými stropmi. Tu sa ukazuje položenie izolácie v dostatočnej hrúbke bezpečné, hoci parozábranu nie je možné položiť. Môže sa stať, že za zimu skondenzuje napr. 10 ml na 1 m2, ale toto sa nijako viditeľne neprejaví a neuškodí a po pominutí trvania podmienok rosného bodu sa odparí.
4. Staré drevené stropy, na ktorých nie je vrstva betónu zhora: absolútny súhlas. Pri rekonštrukcii treba vyriešiť nielen kondenzáciu pár, ale aj vzduchotesnosť, pretože komfort aj úspory budú narušené doslova prefukujúcim stropom. Tu sa to tiež riešilo: http://forum.tzb-info.cz/t.py?t=11&i=... alebo http://forum.tzb-info.cz/116304-zatep... a mnohé iné.
@katka84
myslim, ze staci napisat, ze nesuhlasis s nazorom blacksr, nie utocit, ze pise blbosti a odkial to ma....kazdy tu moze vyjadrit svoj nazor, tak ako ty, tak aj ona, aj hocikto, ale da sa to slusne ;-)
@yanka79 My tiez nebyvame, ale chceli sme malovat, a robit vnutri co sa da, ale kvoli mokrym stenam sa neda.Zvonka este nemame zateplene, to sme nestihli ]-( pred zimou.Vy mate zatepleny?A kurite a nemate vlhe stropy?Kolko asi kurite?My vyse tyzdna, ale v kuse.Dvere vnutorne myslis ze nemate?Tie nemame ani my =-)
@katka84 Je to vsetko zaujimave co hovorite spolu s blacksr, aj ked su dost rozdielne vase nazory.Clovek potom moze rozmyslat, ako to vlastne je :-( .Ale dik za nazor ;-)
@katka84 Dobrý den. Prosím Vás, kroťte emoce. Difuze vodní páry je naprosto něco jiného, jako vzdchuotěsnost. Zatím co difuze je závislá na relativní vlhkosti vzduchu na obou stranách konstrukce, či materiálu, na teplotě vzduchu a probíhá na základě rozdílných parciálních ( částečných ) tlaků vodní páry a probíhá přez jakýkoliv materiál, či konstrukci ( tedy kromě parotěsných ), tak vzduch potřebuje děravou konstrukci, různé praskliny zlomy a pod.
Z tohoto pohledu je věcně správné vysvětlení paní blacksr a Vy se v tomto bodě mýlíte. A to se tedy divím, že děláte projekty. Potom zde vnášíte zmatek a třeba maruskat napíše, že si aspoň vybere. Co si asi tak vybere ?Co se asi tak doví, když Vy jste odborník a píšete to špatně.Zde se nemohou podávat rady tak, aby si člověk vybral, co se mu líbí. Vy prostě musíte radit věcně správně. A mimochodem - neexistuje jedinné univerzální řešení aplikovatelné pro každou situaci. Vždy se to musí posoudit individuálně a vždy musí být nalezeno to správné řešení pro dannou situaci. Ta parozábrana může být i škodlivá, jakož i špatně zvolená tloušťka izolace. Není nic jednoduššího, než si zjistit
stávající stav, spočítat teplotu rosného bodu ( lépe rozsah teplot podle RV ) a navrhnout tloušťku izolace.
A pro informaci diskutujícím - existují i difuzně otevřené konstrukce, kde se žádné parozábrany nepoužívají a jen se dodržuje pravidlo, že každý materiál směrem z interiéru do exteriéru musí mít menší faktor difuzního odporu. Tak se konkrétně postupuje u určitého typu dřevostaveb.
S pozdravem Laďa
maruskat my sme zacali kurit skoro az po roku ako sme spravili potery a omietky, stale sme vetrali cely dom. Teraz kurime cca 2 mesiace a vsetko je v poriadku - ziadne flaky zatial. Ako citam diskusiu, asi sa nakoniec naozaj priklonime k projektantovi a dame 25cm, nemame drevodom ale murovanu stavbu z tehly, klasicke omietky, zateplene z vonku :) a strop je keramicky je to novy dom, ziadna rekonstrukcia. ďakujem za nazory
@yanka79 Prečo 25 a ešte k tomu na bungalove, u ktorého strop tvorí dosť veľkú časť ochladzovanej plochy? Prepočítali ste si to a vychádza Vám to ako rentabilné? Máte lacný zdroj tepla? Videla som Vašu pec - to bude hlavný "ťahúň" vykurovania?
@yanka79 Podlahovka - voda sa ohrieva čím? Výmenník v peci (drevom) alebo plynom alebo elektrinou?
Akú máte v energ. hodnotení vyrátanú predpokladanú potrebu tepla na kúrenie? Treba si to vynásobiť cenou za 1 kWh podľa typu zdroja a budete v obraze.
blacksr - dolezitost je rovnomernost zateplenia :)
naco mam davat do stropu 40cm ked v podlahach mam 10cm :-)
Mame klasicku podlahovku - kondenzacny kotol. Kachlovu pec mame lebo to bol manzelov sen ale nikdy sme naplanovali s nou vykurovat cely dom (este keby sme mali poschodie ale nie ked mame bungalov)
pekny den prajem
@yanka79 "naco mam davat do stropu 40cm ked v podlahach mam 10cm"
To je z určitého pohľadu pravda.
Ale ak je rentabilné pridať izoláciu, prečo ju tam nedať. Ak vyjde návratnosť 20 rokov, stále je to vhodné. Ak by vyšla 60 rokov, tak :-| . Treba počítať aj s tým, že izolácia prispieva aj k tepelnej stabilite domu. Rozhodnutie je samozrejme na Vás.
Zdar chcem stavat dom z porotherm 300mm + 200eps a chcem dat keramicky strop staval uz niekto taky dom mam obavu ze ci to tie tehly vydrzia vahu stropu a stresnej krytiny co vy nato viete poradit dom ma 20x11 vsetky steny priecky budu 250mm tiez porotherm dik za info
@katka84 mám keramický strop a plánujem otepliť vatou, no betón na spodu je s kamienkami a tak sa bojom aby mi nepretrhlo fóliu. Môžem dať na spodok lepenky?
Zdar poradte mi prosim ako zateplit povalu v starom dome ,do je cca 40 rocny , strop od spodu - vapenocementova omietka , miako , beton, poter , skridla je este povodna bez folie pod skridlou , obcas silny vietor nafuka sneh na povalu v poslednych rokoch ani moc nie ale ak je tak je na par vedier, o vymene uvazujeme az neskor. Dakujem za kazde radu , su tam tri kominy .