Dobrý deň, existuje prosím norma, aká presná (vodorovná) by mala byť základová doska? Povoľuje norma či iný predpis, aby nerovnosť základovej dosky bola od 2 až do 5 cm pri pôdoryse 10 x 10 m? My takúto nerovnosť máme a spôsobilo nám to nemalé problémy ...
@sysell@pipulkoo Netušíme, čo sa stalo, ale namiesto projektovanej výšky podlahy 20cm budeme mať podlahu 24 až 25 cm vysokú. Pre túto skutočnosť a nevyznačený váhorys musela firma posúvať vyššie dvere a presekať okenné otvory na prízemí. Sme z toho už celkom nešťastní, jediné čo by nám ako argument voči firme pomohlo by bolo napríklad porušenie "nejakej" normy z ich strany, ak takáto existuje.
@fliacik a to ste nevideli ze je to krive a ze sa muselo vela podmuropvat? stacilo pridat trochu polystyrenu a bolo by to vybavene.. sak kriva platna s tymaz takvela nema, - vyska poteru sa da vzdy dopasovat aby bolo dobre.To nenei ani vina ktorobil platnu ako dalsich co spravili napr podlahy.. a uz vobec nechapem naco sa sekali okna, sak ci je 2 cm hore dole je jedno
@fliacik ja tiez nerozumiem na co sa to vsetko prisposobovalo krivej deke. Sused mal tiez velkych pomocnikov z rodiny z cias komunizmu a vsetko je pre nich dobre, vsetko sa spravi a zrovna. Len skoda ze to po nich musia zrovnavat druhi. Murari sa tesili ked museli podmurovavat 7 cm na jednej strane :-D ja si vsetko robim sam a mam pokoj. Nikde sa neponahlam a vsetko mam skoro na milimeter presne. A to ze je kriva deka vobec nevadi. Prvy rad sa musi zalozit do vagrisu a vsetko je v poriadku.
@fliacik robia Vám to na základe zmluvy? oni neporušili normu ale nedodržali projekt a vy môžte všetky náklady na opravu škôd týmto spôsobenými požadovať od nich. Ale nie je to až také jednoduché ako by sa na prvý pohľad zdalo.
so stavebným dozorom ste to konzultovali? ak tomu dobre rozumiem, kvôli nerovnosti ste radšej dali viac poteru (+4 až 5 cm), ako by malo byť niekde menej (-4 až -5 cm)... určite by nestačilo niekde tých 15-16 cm?
Treba vedieť operatívne (a rozumne) riešiť takéto veci a nie sa dať oblbnúť ďalšou skupinou remeselníkov.
@slavoslav v lepšom prípade (ak je vôbec nejaký záznam o prácach) to od zhotoviteľa prevzali a dokonca aj zaplatili. nemali k tomu žiadne výhrady. ako vravíš, nie je to až také jednoduché, ako by sa mohlo zdať... Ak by aj vzniesli reklamáciu, museli dať zhotoviteľovi možnosť to napraviť vo vlastnej réžii, nie to dať napraviť niekomu druhému. Bolo by fajn vedieť, čo všetko majú k danej záležitosti na papieri potvrdené oboma stranami. Reklamácia sa nepodáva telepaticky, ani cez modrú strechu.
@worker_falcon tam bude asi viacero pochybení, no zaplatenie nie je súhlas s kvalitou, práve naopak sú situácie kedy musíš zaplatiť a až následne si vymáhať škodu. O spôsobe odstránenia škody sa musí spraviť dohoda, okrem prípadu kedy preukázateľnú škodu zhotoviteľ odmieta odstrániť, alebo odstránenie neznesie odklad v súvislosti s ďalšími postupmi...
Ale ako som už uviedol vyššie, najprv treba pozrieť ako o tom pojednáva zmluva a potom (ak to v nej nie je ) sa treba uchýliť k zákonným možnostiam.
K technickej stránke veci sa ani nevyjadrujem, lebo to akosi nedáva zmysel.
Doplním ešte informáciu, že momentálne sa v dome robia omietky a chystajú sa na podlahy (a potery). Aj na základe tu uvedeného sme pátrali ďalej a zistili sme, že problém nespočíva ani tak v rovine základovej dosky (podmurovanie prvého radu tehál je všade približne rovnaké, atď.) ale v skutočnosti, že stavbári si až dodatočne stanovili váhorys o 6 cm vyššie, ako je uvedené v projekte (teda podlaha namiesto 20cm bude mať 26cm výšku), len o tom nikomu nepovedali. Navýšiť sa to rozhodli pre dorovnanie výšky 1 schodu schodišťa. A tých 6 cm predstavovalo problém pre už osadené dvere (posúvané) a okná na prízemí (tiež dodatočne posúvané) + také "drobnosti" ako skrinka rozvádzača podlahového kúrenia a podobne. Staviteľ (firma) sa tiež zamýšľal, kto mu uhradí náklady na +5 cm izolácie, rezanie prekladov a podobne. Vie niekto, či existuje norma či pravidlo pre vyznačenie váhorysu?
@fliacik ja som si dal najviac zalezat aby pod nosnym murivom bolo rovno, no a snad tam to je ani nie na par mm, inde sa mi podarila jamka a niekde kopcek, takze celkovy rozdiel 1 cm na dvoch miestach , maximalne, inde tak mar mm tiez,, a doska je 20 metrov dlha, 5cm je masaker fuserina
norma hovorí sklon tj prevýšenie na jednej strane oproti druhej 10mm+dĺžka/500 v mm tj cca 30mm je v norme
rovinnosť je do +-15mm na 2 lati
väčšina noriem v stavebníctve hovorí že 25mm je úplne v pohode tj col / palec
@marian_8 ja som sa pohral zo šalovaním a pomocou laseru som ho dostal do roviny. Vyrovnával som s latou 3m na ktorej bola vodováha, najskôr sa vibrovalo a následne rovnalo, manželka mala latu s pípačom, na laser som nastavil rovinu a priebežne chodila a hovorila kde koľko ešte treba..
ale bolo by dobré, keby som mal ešte dve rady nejakých výškových značiek (drevenné ktoré následne vyberiem), asi by to zjednodušilo.
Keď som robil prvú, tak svokor pomáhal - lial z pumpy, ale nemal to vôbec v oku, tak sme sa namakali kým sme to vyrovnali - pumpa to liala moc na kopu a potom sme to museli rozťahovať.
Pri druhej platni, už som bol len s manželkou, riadil som si pumpu a bola to pohoda. nič sme nerozťahovali. manželka chytala zasa laserom výšku a naliali sme to, zvibrovali a zľahka zrovnali, nameraný rozdiel mám max 2cm na ploche 88m2
Nabi si roxory do výšky podľa laseru na ploche v rastri podľa dĺžky laty. Keď rozťahuješ, držíš sa tých roxorov, cítiš, či chytá. Ak leješ na debnenie, dajú sa použiť klince alebo potom prípravok - napr. závitová tyč, kde máš medzi dvoma maticami na výšku deky chytenú podložku... no a picháš a pozeráš.
@kejsix To hej, ale za predpokladu, že či tí "experti" pošalovali - podebnili do roviny 🙂
Ja som si celý dom staval sám, antlagérov mi sporadicky robil len otec, alebo svokor, brat,... Na občasné väčšie roboty vypomohli dáki kamaráti. Vtedy - pred 25 rokmi, sme takmer nepočuli o nejakom laseri, celú stavbu som meral šľajfváhou (hadicová vodováha za pár korún). ELBU (betónpumpu) si kvôli cene bežná stavebník nemohol dovoliť, nuž všetko iba rozťahovaním betónu z kopy od domiešavača, alebo ručnou výrobou v 250-tke miešačke.
Základovú dosku mám v presnosti +/- 3 mm, rovná, hladúčka, lebo som ju zatiahol aj glejtákom (veľké hladítko). Keď po pár dňoch prišiel dážď, tak na doske absolútne žiadna mláčka. Keď vidím tie partije ako to dnes robia, tak hneď ma napadne, že načo sú im lasery, vibrátory, niveláky, keď aj tak robotu od*ebú ? Ľudia už stratili vzťah ku kvalitnej robote !... Tragédiou je, že mnohí už ani nevedia, čo to je (?)
Vyborne, takze najlepsie bude dat salung co najviac do roviny a potom roxory nabit v rastri tak aby boli v jednej vyske ako hrana salungu, stahovat 2 al 3m latou hlinikovou. Ten rotacny laser uz potom potrebny nebude ci?
Vibrovat najlepsie cim? Vibratorom?
@marian_8 pokiaľ začínaš stavať dom, namiesto požičiavania si kúp vlastný rotačný laser. Využiješ ho počas celej etapy výstavby RD a neskôr aj terénne úpravy. Potom ho predáš na bazoši za dobrú cenu.
Na plošné plochy je najlepšia 2m vibračná lata.
@marian_8 salung bol z XPS (zároveň izolácia...) Žiadne výškové body som nemal, ale mohol som dať nejaké roxory... Nechcelo sa mi. Pumparovi som povedal nech dá viac vody a hladil som plochu v troch pásoch rogalom. Doska obdĺžnik 9*13 metra. Keď napršalo, boli nejaké mláčky, kde bolo vody tak 2-3mm... Robil som to prvý krát v živote.
@kejsix@stefanby najprv som si kúpil klasický laser 3x360° z Ali. V praxi som zistil, že robil veľkú odchýlku. Na 10m to bolo 35mm. Tak som ho predal a kúpil Bosch rotačný laser s prijímačom.
@petersd môj model Bosch GRL 400 H má s prijímačom dosah vraj 400m. To však na svojom dome nemám možnosť overiť 😄 Dôležitá je odchýlka +- 2,4mm na 30m.