Zdravim, zaujimalo by ma ci ma niekto skusenost s ochrannym pasmom ZSR. Nas pozemok susedi vedla zeleznicnej trati a chceli by sme si tam postavit drobnu stavbu /garaz/, je mozne ze nam daju povolenie na takuto drobnu stavbu alebo tam nemoze byt ani murovany plot? Dakujem
@rita86 tomu pánovi netreba závidieť, kto to v Reci videl vie že vlastniť tú haciendu je síce možno pekné ale jednak je to čistá zbohatlícka obludnosť so všetkým čo k tomu patrí. Na staré kolená tam treba byť zanietený kresťan. Pri infarkte, cievnej príhode alebo len bedrovom kĺbe v offsajde ste nahratí ako Procházka Matovičom. Žiadny sused okrem kaprov a diviakov, pomoci sa nedovoláte megafónom a ani z okoloidúcich vlakov vás nevidno pre ten vysoký plot :-)))
Ale zas také pomalé lúčenie sa s pozemským životom s pohľadom na mólo, pláž, vlastný vodný skúter či motorový čln ....no tak asi to bude príjemnejšie ako pohľad na prevrhnuté chodítko alebo zlomenú francúzsku barlu :-)
Dobry den prajem vsetkym :-) MILUJEM TIETO VTIPNE POZNAMKY, KED DO TOHO NIK NEVIDI A MA IBA PODSUNUTE INFO OD "'OBJEKTIVNYCH A PRAVDOVRAVNYCH INVESTIGATIVNYCH MEDII"
Takto znie zakon Čiastka 181 Zbierka zákonov č. 513/2009 Strana 3931 Ochranné pásmo dráhy § 5
(3) Ak stavebné povolenie neurčuje inak, hranica ochranného pásma dráhy je
a) pre železničnú dráhu 60 metrov od osi krajnej koľaje,najmenej však 30 metrov od vonkajšej hranice obvodu dráhy
A to je to zaujimave pre vas AK STAVEBNE POVOLENIE NEURCUJE INAK. Treba ohlasit drobnu stavbu na urad a ZSR a oni sa vyjadria ze sa vam musi vyjadrit ZSR . Ked ta stavbe nebude stat na ich kabloch, ktore su v zemi a stavba nebude prekazat prevadzke zeleznic mohla by sa tam postavit. Ale na Slovensku je taka byrokracia a take dlhe lehoty na vyjadrovanie ze cely tento proces sa predlzi na rok az dva a uz zase to prve suhlasne stanovisko od prveho uradu co sa vam vyjadroval nebude platit. Tak mozete zacat od zaciatku. Lebo tam sa vam bude vyjadrovat viec oddeleni zo ZSR. A tam zisti clovek ze ZSR JE URADNICKY STAT V STATE. Preto navrhujem odliatu betonovu garaz bez zakladov alebo plechovu garaz. Alebo sa vybrat zdlhavou trnistou cestou byrokracie, nepochopenia. Pevne nervy prajem.
@rita86 je to 60m od osi krajnej kolaje. ludia bezne stavaju v ochrannom pasme drahy aj rodinne domy, takze si myslim ze s garazou problem nebude. treba ist na urad, oni vam daju informacie ake vyjadrenie budete potrebovat. je pravda ze zo zsr sa vyjadruje viacero zloziek + este treba aj stanovisko (suhlas) specialneho stavebneho uradu.
Pozor,ak ste v ochrannom pásme,tak stavebné povolenie aj všetko ostatné Vám rieši priamo špeciálny stavebný úrad ZSR a nie príslušný stav.úrad obce.Absolutne to nejde cez mestský stav.úrad a obci iba oznámite, že tam idete stavať na základe stav.povolenia ZSR.
@rita86 Podľa zákona o dráhach, k umiestneniu stavby v ochr. pásme dráhy, ktorá nebude slúžiť pre potreby dráhy a prevádzky na dráhe (to je prípad vašej budúcej garáže) musí vydať súhlas prevádzkovateľ dráhy a záväzne stanovisko špeciálny stavebný úrad na dráhy (býv. Štátne dráhové úrady, po organizačnej zmene - min.. dopravy, prísl. odbor, sekcia). V záväznom stanovisku môže určiť podmienky, za akých je možno stavbu garáže realizovať. Čiže potrebujete si dať vypracovať projektovú dokumentáciu na garáž a v situácii vyznačí proj. ochr. pásmo dráhy, odstupy - vzdialenosť garáže od spoločných hraníc so susednými pozemkami, príst. cestu (zvyčajne od verejnej kom.). PD zašlite na vyjadrenie špec. stav. úradu na adresu Min. dopravy, sekcia žel. dopravy a dráh, Odbor dráhový stavebný úrad a prevádzkovateľovi dráhy - ŽSR, oblastné riaditeľstvo (zrejme vo Zvolene), ktorý musí dať súhlas na umiestnenie garáže. Pokiaľ budete mať súhlas, tak k PD sa musia vyjadriť aj ďalšie dotknuté orgány (podľa situácie). Kto je dotknutým orgánom Vám povedia na prísl. stavebnom úrade - Obec podľa k. ú., v ktorom sa bude nachádzať garáž.
Vo veci rozhodnutia o umiestnení a uskutočňovaní stavby garáže v ochr. pásme dráhy (pokiaľ neslúži pre potreby dráhy) je príslušným stavebným úradom Obec (nie ako uvádza simib ).
Pokiaľ by garáž mala plochu menej ako 25 m2 (drobná stavba), môžete na stavebný úrad v zmysle stav. zákona ohlásiť garáž ako drobnú stavbu s potrebnými podkladmi a dokladmi. Avšak stav. úrad môže v písomnom oznámení určiť, že povolenie stavby podlieha stavebnému povoleniu (čo sa dá predpokladať, že tak urobí právo z dôvodu, že má byť umiestnená v ochr. pásme dráhy). Ak SÚ zvolí takúto možnosť, tak môže územné konanie zlúčiť so stav. konaním, v ktorom prevádzkovateľ dráhy bude mať postavenie účastníka konania, pričom účastníkom konania okrem stavebníka sú aj ďalší. Okruh účastníkov konania a dotknutých orgánov určí stavebný úrad, t. j. Obec a ďalej bude postupovať v zmysle stav. zákona, prípadne aj cestného zákona vo veci povolenia príst. cesty ku garáži a jej pripojenia na nadradenú komunikáciu.
@simib musím vás poopraviť, podľa zák. o dráhach min. dopravy... prísl. sekcia je špeciálnym stavebným úradom pre stavby dráh a ich súčastí, pre stavby v obvode dráhy, ktoré neslúžia na prevádzku dráhy alebo na dopravu na dráhe, a pre stavby v ochrannom pásme dráhy, ktoré slúžia na prevádzku dráhy alebo na dopravu na dráhe, okrem mestských dráh.
Ostatné stavby v ochr. pásme dráhy povoľuje všeobecný stavebný úrad, t.j. prísl. obec, resp. špec. stavebný úrad na pozemné kom. pokiaľ by sa jednalo o cestu, avšak po predchádzajúcom územnom rozhodnutí, ktoré by opäť vydala obec ako všeobecný SÚ.
Na margo ochr. pásma dráhy podotýkam, že nie vždy je 60 m, môže byť aj menej podľa druhu dráhy v zmysle zák. o dráhach.
@simib asi nevedia čítať zákony,, ten text v prvom ods. môjho príspevku od slova sekcia je presne skopírovaný zo t. č. platného zákona, čiže ..je stav. úradom pre stavby v ochr. pásme dráhe, KTORÉ SLÚŽIA NA PREVÁDZKU DRÁHY ...atď.
a súkr. garáž navrhovaná v ochr. pásme dráhy nebude slúžiť dráhe atď..
Možno ste riešili stavby iného charakteru.. Mám skúsenosti z praxe, že na úrady posadia SVOJICH a títo "odborníci" nevedia čítať zákony a správne ich aplikovať v praxi...aj dnes som v práci zažila, že úradníci nevedia..sú neschopní a preto všetko tak úžasne a rýchlo "funguje" v našom štáte.
@janetbla Ja som o garážach nič nepísala. My chceme domček.Pýtali sme sa vyslovene 2x a povedali,že určite s tým na obci stavebný úrad nič nemá.Veď uvidíme.
Toto som skopírovala zo zákona:
e) je dotknutým orgánom v územnom konaní a v sta
-
vebnom konaní pre stavby v ochrannom pásme drá
-
hy, ktoré neslúžia na prevádzkovanie dráhy ani na
dopravu na dráhe, okrem mestských dráh
ešte aj toto tam je:
aa) je špeciálnym stavebným úradom pre stavby dráh a ich súčastí, pre stavby v obvode dráhy, ktoré neslúžia na prevádzku dráhy alebo na dopravu na dráhe, a pre stavby v ochrannom pásme dráhy, ktoré slúžia na prevádzku dráhy alebo na dopravu na dráhe, okrem mestských dráh,
@simib áno toto je tak, že min. je dotknutým orgánom práve v konaní územnom, stavebnom atď., v ktorých vo veci koná všeobecný stav. úrad, t. j. prísl. obec). V týchto konaniach je účastníkom konania prevadzkvovateľ dráhy, t.j. ŽSR, resp. iný napr. pri vlečkách.
@simib vaša stavba - dom umiestnený a postavený v ochr pásme dráhy predsa nebude slúžiť pre potreby dráhy a jej prevádzky, preto min. nie je špec. stavebným úradom, ale prísl. stav. úrad je obec..
Z toho textu prísl. § a ods. to jasne vyplýva.
@niless ochr. pásmo dráhy ako píšeš bolo 60 m a tieto 2 domy boli povolené v ochr. pásme dráhy. Po predchádzajúcom súhlase prevádzkovateľa - ŽSR a súhlasnom záväznom stanovisku špec. stav. úradu - min., prísl. stav. úrad - obec vydala územné rozh. a stav. pov., resp. v zlúčenom územnom a stavebnom povolenie na tieto RD. Prísl. SÚ - Obec ich určite aj kolaudovala.
Zdravim, chcel by som sa spytat, mozu zeleznice a tym padom stat, vyvlastnit pozemky ak su v ochrannom pasme? lebo je tu debata, ze nevyhoda mat dom resp pozemok v ochrannom pasme zeleznic je v tom, ze trva dlho schvalenie stavby.
Ale moze byt aj horsi pripad? ze moze clovek o ten svoj pozemok prijst alebo na vlastne naklady zburat to, co je v ochrannom pasme? z dovodu ja neviem, rozsirovania trate alebo si tam stat nieco vymysli postavit...
moze byt aj taketo riziko? ci to zo zakona nie je mozne?
vdaka za odpoved
V dnešnom svete je možné všetko. Takto teoreticky nie je možné jednoznačne na tvoju otázku odpovedať. Jednoznačne sa dá len povedať to, že ochrannom pásme (či už kvôli elektrickému vedeniu, plynovodu, železnice či iného) ti stavať nedovolia. Ochranné pásmo nie je preto, že ho môžu v budúcnosti vyvlastniť. Teda vyvlastniť ho môžu, ale nie preto, že je to ochranné pásmo.
@chrobak7 co to ty vymyslas? Ze nedovolia? To kde si na to prisiel? Susedia stavaju v ochrannom pasme dom, vsade naokolo mna sa stavaju v tomto pasme domy. Je to len o tom, ze zeleznica sa vyjadri, ci na alebo v tesnej blizkosti sa nenachadzaju nejake ich kable, technicke zariadenia a pod aby si ich pri stavbe neposkodil a samozrejme aby si svojou stavbou nezasahoval do profilu trate. Nestras tu ludi nezmyslami. Dnes sa v ochrannom pasme zeleznice normalne stavia.
Inak kazdy kto nebyval blizko frekventovanej trate a postavi dom bude pekne sklamany, je to dost velka zmena, najma tie nocne nakladne vlaky to je hrmot ako ked sa vali parnik.
@niless Najprv sa všemožne dožaduju staviať pri železnici a potom sa budu kadejakymi peticiami dožadovať protihlukovej clony,
samozrejme z naších dani.
@ruren Ja len osobna skusenost byvam asi 150-200 m od zeleznice, mam trojskla ale v lete pri otvorenych oknach je to pocut, tak 30 m od trate to musi byt masaker.
@niless Ja chodím na Liptovskú Maru na ryby pod diaľnicu a tie vlaky v noci to je poriadny rachot. Rýchlik ten preletí a a je ticho, ale nákladiaky tie hučia nenormálne.