Ako a čím je efektívnejšie ovládať podlahové kúrenie?

Zobraz úvodný príspevok
Otazka pre odbornikov. Mame bungalov s podlahovym kurenim (vodnym), podlahova plocha cca 150m2, kotom Viessmann Vitodens 200W + krb v obyvacke. Moja otazka : co je ekonomickejsie,efektivnejsie, konfortnejsie, lepsie, pohodlnejsie..... 1. Ovladat teplotu v podlahovke pomocou jedneho centralneho termostatu umiestneneho v najchladnejsej izbe, plus ovladat teplotu v jednotlivych izbach pomocou skrtiacich ventilov v rozvadzaci. 2. Alebo centralny termostat umiestnit niekde na chodbe a pouzit v jednotlivych izbach termostaty, ktorymi by sme vedeli regulovat teplotu v jednotlivych izbach? Samozrejme v rozvadzaci elektromag.ventily...... Vie niekto poradit?
Odpovedať
@katrin21 No na strane 2 som nenasiel ziaden jeho prispevok. Ale ved pockam co naozaj napise on ... Ja by som to uzavrel s tym, ze pokial chces kurit stale, bez ohladu na vnutorne a solarne zisky a bez ohladu na prekurovanie juznych miestnosti, tak treba dat termostat do najchladnejsej miestnosti. Alebo ho nedat vobec a nechat to len na ekvitermike. Alebo to cele prekomplikovat, urobit zlozitejsi riadiaci system s cidlami v jednotlivych miestnostiach a s uzatvaranim okruhov na rozdelovaci ...
Odpovedať
Profilova fotka
@pivec pardon, strana jedna to je samozrejme :) to len tak pre uplnost , aby ste ma tu nepodozrievali, ze si vymyslam :-D
Odpovedať
Profilova fotka
podlahovka=ekvitermika=ovládanie teploty média v závislosti od vonkajšej teploty, jediná korektúra cez strmosť a posun vykurovacej krivky. žiadne zásahy do otvárania a škrtenia do rozdeľovača/zberača ak je systém vyregulovaný. pokiaľ máte južné miestnosti osadíte na tieto zóny termopohony so snímaním teploty. Ak budete mať tepelný zisk termopohon uzavrie tepelný tok. Žiadna termostatická prevádzka, pokiaľ máte poter hrubý 7-8 cm reakčný čas viac ako 4 hodiny a viac. Jednoducho nechajte kotol nech drží teplotu vykurovacej vody, samozrejme pri kondenzačných kotloch čo najnižšiu. po doladení a korektúre by ste rozdeľovač už vôbec nemali otvárať a hrať sa s prietokmi. pri radiátoroch už máte na výber typ prevádzky pretože reakčný čas radiátora je do 10 min.
Odpovedať
My máme termostat malou přenosnou krabičku, dám si ji kam potřebuju. Obývák máme na jih a západ a když svítí slunce tak se fakt stává, že tam je např. 24 st , ve 2 pokojích, které jsou na východ je třeba o 2 st. méně. Přenesu tam termostat, v obýváku vypnu konvektory a topím jen tam, kde to potřebuju.
Odpovedať
@aneri53 No ja len doplnim, ze na to vobec nie je potrebne mat prenosny termostat. Staci len na nom zvysit teplotu. Ja som to robil pred vianocami, ked sa vela pieklo v rure a mali sme v obyvacke teplejsie ako obvykle. Nastavil som na termostate 24.5C a uplne som uzavrel spodny okruh a nechal som 2 hodiny kurit iba horne podlazie, aby sa teploty dorovnali. Ja viem, ze to nie je ziadna automatika, ale je to zadarmo a stoji ma to asi 30sekund mojho casu ...
Odpovedať
@pivec To je fakt, takhle to samozřejmě také jde. :-)
Odpovedať
Profilova fotka
@pivec pri teplovodnom podlahovom kureni riadenie termostatom neprinasa prilis vysoku pridanu hodnotu. ako poznamenal maros kollar, reakcny cas podlahovky je prilis dlhy nato, aby nenastavali pocas dna teplotne rozdiely v miestnosti. plati to hlavne pri dobre zaizolovanych stavbach. ak termostat tak pri kombinacii so stenovym kurenim, kde je reakcny cas len o nieco vyssi ako u radiatorov. zaroven na nom treba nastavit co najnizsiu hysterziu, idealne 0.1 stupna a menej ak sa da. podlahovka potrebuje neustaly prijem tepla, teda obehove cerpadlo v cinnosti. termostatom je mozne ovladat otacky obehoveho cerpadla, ale invertor je v tomto pripade pomerne draha zalezitost. preto treba zalozit regulaciu na ekvitermike a pohrat sa s inymi moznostami ako otvaranie a zatvaranie okruhov. tato cesta meni teplotu v miestnosti viac ako napriklad slnecne zisky. tieto ohrievaju hlavne vzduch a predmety v miestnosti, no nie steny a podlahu, tzn. lahko prehreju a zaroven lahko vychladnu. ak vsak uzavries polovicu okruhov, prietok sa zvysi v otvorenych a to je nezelane. idealne riesenie je optimalne navrhnutie systemu, teda viem ze chcem mat v spalni 20 stupnov, tak osadim do podlahy potrebny pocet kW. do kazdej miestnosti podla jej tepelnych strat a preferovanej teploty, potom naozaj staci len ekvitermika. pri rekonstrukcii, alebo nekvalitne vykonananom systeme kurenia existuju moznosti doladenia, ako napriklad premiesavanie vzduch riadenym vetranim, alebo spominane riadenie otacok obehoveho cerpadla, vsetko zalezi od financnych moznosti.. ak termostat tak do miestnosti s najdlhsim reakcnym casom zmeny teploty, takze nie na zaklade svetovych stran aj ked tie to najcastejsie "riadia" :) proste termostat do najvacsej miestnosti co sa tyka objemu vzduchu.
Odpovedať
@jan_fejes Teoria je to pekna, ale realita je bohuzial uplne ina. Ekvitermika sama o sebe je velmi nedostatocna. Lebo ekvitermika vobec nerespektuje vnutorne a solarne zisky. Alebo aj straty napriklad pri intenzivnejsom vetrani. A neviem ako u vas, ale u nas je ich velmi citit. Cize ak by som siel len podla ekvitermiky, tak cez vikendy by sme tu mali 25C a cez pracovne dni len 21C. Vnutorny termostat je velmi potrebny, aby urobil mierne korekcie pri kureni. A cim je dom viac zaizolovany, tym viac su tie korekcie potrebne.
Odpovedať
Profilova fotka
@pivec .. a ked dame oba posledne prispevky dokopy, tak sme sa v podstate zhodli, kostra regulacie by v tomto pripade mala byt postavena na ekvitermike a termostat (referencny) robi len mierne korekcie. tu pridanu hodnotu termostatu som myslel skor v suvislosti s termostatmi v kazdej miestnosti a termoregulacnymi hlavicami na kazdom okruhu. drahe riesenie s malym efektom. napriklad u nas doma som termostat uplne vyradil, kedze mame otvoreny priestor a riadene vetranie, vsetko je ponechane len na ekvitermike a teplota v miestnostiach sa v podstate nemeni pocas celej zimy ak vonku neklesne mraz pod -5 stupnov. potom je potrebne zmenit krivku alebo zapnut termostat, toto ale suvisi s tym ze dom nema ziadne zateplenie.
Odpovedať
Profilova fotka
@jan_fejes pokiaľ mi termopohon uzavrie zónu, zvýši sa dispozičný tlak na ostatných ventiloch bez termopohonov a tie začnú byť prekurované to je pravda. Aby som tomu zamedzil viem osadiť regulátor diferenčného tlaku pred vetvu rozdeľovača a ten si to postráži. Je to síce drahšia vec, ale u čerpadla s konštantnými otáčkami asi najlepšia pre zamedzenie nežiadúceho posunu pracovného bodu čerpadla pri znížení prietoku. druhou možnosťou je osadenie čerpadla s frekvenčným meničom, čiže čerpadlo pri zmene prietoku zníži výtlačnú výšku a tým nespôsobí prekurovanie úsekov. väčšinou u drahších typov je toto čerpadlo zabudované v kotli a úplne nezmyselne sa oddelí termohydraulickou výhybkou s ďaľším obyčajným čerpadlom s trojstupňovou zmenou otáčok. osobne úplne súhlasím s @jan_fejes ohľadom podlahovky. podlahové kúrenie má mať vykurovací výkon navrhnutý v náväznosti na tepelnú stratu miestnosti. Fyzikálne nemôže potom dôjsť k prekurovaniu miestnosti, a celková korektúra sa robí len prostredníctvom vykurovacej krivky. Samozrejme akékoľvek zmeny v tepelnotechnickej skladbe vyvolá potrebu preregulovania celého systému. Preto si myslím že je lepšie podlahovku vždy navrhovať na úplne konečný stav nehovoriac o možných úsporách na inštalácii.
Odpovedať
@katrin21 Dobrý den. Tak si to znovu pročítám a o umístění termostatu ani zmínka. Spíše termostat není vítán. Všechno je jinak. Abych pravdu řekl, regulace je dobrá tam, kde něco funguje a tudíž se něco dá regulovat. :-D :-D :-D :-D :-D Nicméně, naprosto souhlasím s pohledem , že podlahovka by měla být navržena, nebo aspoň seřízena na konečný požadavek a teplota v místnosti by se měla řídit pouze změnou teploty topné vody, protože změna průtoku je složitější. Nicméně na každé oběhovce je knoflíček, který má 3 polohy. :-D :-D :-D Mám nový kondenzační kotel a zítra si jedu pro modulační termostat a venkovní čidlo. Slibuji si od toho, že to bude fungovat lepším způsobem, než doposud, kdy to řídil prostorový termostat a vlastně i kotel, který měl ručně nastavenou teplotu topné vody na 34 °C. Faktem je, že mě to ušetří nějakou cestu do kotelny, kde ten krasavec visí, nicméně stejně se tam 3 x týdně chodím podívat, co je nového. 22 roků a pořád nic. :-p :-p :-p :-p S pozdravem Laďa
Odpovedať
Profilova fotka
@ladajaskva 27.okt 16.28h maros pise:"Ostatné miestnosti majú osadené termostatické hlavice, systém počíta s tým že pokiaľ je vykúrená charakteristická-najchladnejšia miestnosť, všetky ostatné miestnosti budú mať dostatok tepla pre pokrytie tepelných strát pri danej vonkajšej teplote, pričom požadovanú teplotu " o 17,17 pise " Podľa výpočtových tepelných strát domu zvoľte najchladnejšiu miestnosť (nie pivnicu alebo komoru), ale spomedzi miestností ktoré trvalo vykurujete. " nie je z tohoto jasne, ze TREBA ZVOLIT najchladnejsiu miesť pre termostat ako referecnu??? Pre mna ano..som divna? alebo mi to nepali :-D :) cize charakteristicka miestnost byva spravidla ta najchladnejsia... ak je teplo tam, bude aj inde :) logika :)
Odpovedať
Článok sa načítava...
my máme plynovou podlahovku a v každé místnosti máme termostat, ale nepoužíváme je. máme nastavenou teplotu na kotlu a to vše. máme kondenzační kotel. nevím proč, ale topenáři nám zakázali první rok používat termostaty, prej by se to nemělo, no nevím co na tom je pravdy, ale tohle nám bylo sděleno, tak jsme to první rok nepoužívali, ale nepoužíváme je ani tak.
Odpovedať
@katrin21 Na všechny Vaše otázky odpovídám: nevím, ale máte suveréně nejvíce příspěvků. :-D :-D :-D :-D :-D
Odpovedať
Profilova fotka
@ladajaskva to nie je cielom, to vzdy tak nejako vyjde .... rychle prsty :-D
Odpovedať
@blacksr Vratim sa ku tej mojej otazke na zaciatku.Byvame uz rok, podlahovka vyladena, riadena ekvitermikou a jednym termostatom v najchladnejsej izbe.Prve vyuctovanie plynu mame tiez za sebou.....ale z mojich postrehov : priklad : Zima, vonku -5, podlahovka kuri (nastavena na 22°C), ale do dvoch juznych miestnosti (obyvacka s kuchynou a hostovska izba) svieti slniecko cim ziskavame teplo a hned sa izby zohreju na cca 25°C. + mame tam aj krb s prieduchom do hostovskej izby + ked sa vari tiez teplota stupa..... Ale podlahovka stale ide, lebo v najchladnejsej izbe stale nieje nastavena teplota. Podla mna kuri nejaky cas zbytocne do tychto dvoch izieb....Otazka: Bolo by riesenie dat na tieto okruhy elektromag. ventily s termostatmi do izieb? Ako by sa to spravalo? Predpoklad moj ale neviem ci je spravny......Nastavil by som termostaty v tychto dvoch izbach na rovnaku teplotu (22°C), pokial by bola teplota v miestosti vyzsia akymkolvek sposobom (krb, slnko, varenie) zavreli by sa tieto okruhy a tym by zvysok domu kuril do mensieho mnozstva okruhov.Pokial by bola teplota mensia, ventily by boli otvorene a voda v podlahovke by sa miesala s ostatnymi okruhmi a podla toho aka teplota je by to fungovalo dalej......Niesom si isty ci elmag. ventili funguju tak ze tupo otvori /zatvori okruh podla nastavenej teploty, alebo ci to dava signal aj kotlu a riadi nejakym sposobom kotol...???
Odpovedať
Profilova fotka
@btoma ak sa môžem pripojiť. ak si dáte na vybrané okruhy termopohony napojené na termostaty v teplejších miestnostiach, môžte to tak urobiť. v prípade stúpnutia teploty vo vybraných miestnostiach dá termostat pokyn k uzavretiu vybraných okruhov. uzavretím termopohonov poklesne prietok v sústave a pracovný bod obehového čerpadla sa posunie na väčšiu výtlačnú výšku pretože poklesne prietok. tým pádom na ostatných ventiloch na termopohonoch vzrastie dispozičný tlak čo bude mať za následok vyššiu rýchlosť média v týchto okruhoch a tým i prekurovanie ostatných okruhov. riešením môže byť prepúšťací ventil, ktorý však zohrieva spiatočku kotla resp.regulátor diferenčného tlaku http://www.herz-sk.sk/shop/regula/reg... ktorý aj pri znížení prietoku uchová potrebný diferenčný tlak na nastavenej hodnote, je však o niečo drahší. Samostatnou kapitolou sú elektronicky modulovateľné čerpadlá, ktoré pri znížení prietoku znížia otáčky a tým i výtlačnú výšku čerpadla až do 1/2Hs. Kedže podlahovka je predovšetkým kvalitatívne ovládanie riadiace primárne teplotu média, uzavretím úsekov dochádza aj k zmene prietokových pomerov v sieti. Drvivá väčšina kotlov má 3-stupňové obehové čerpadlá pracujúce na konštantných otáčkach.Uzavretím týchto okruhov sa zníži prietok a regulátor tlakovej diferencie tak prispieva k normálnemu vychladeniu spiatočky kotla, a tým pádom k úspore.
Odpovedať
Profilova fotka
Mám 100m2 podlahovky, anhydrid a 8 okruhov, kondenzačný kotol Viessman 200. Serva na jednotlivé okruhy - riadené mám 6 okruhov - mi namontovala firma http://www.smartcontrol.sk/ zo Žiliny a riadiacu jednotku mám Honeywell + termostaty v každej miestnosti. Obývacia miestnosť+kuchyňa je vykurovaná krbom (zakúrim okolo 16.00 do 21.00 o zbytok sa postará Honeywell - zatiaľ 2. zima (CA) a spotreba plynu 450m3 + 2m3 drevo (buk). Zatiaľ som max.spokojný!
Odpovedať
@maros_kollar Maroc dakujem za vycerpavajucu odpoved. Len si ma trochu zmiatol s tym tlakom a naslednou vyssou rychlostou media a prekurovanim ostatnych okruhov. Ono ide len o obyvacku s kuchynou (5okruhov) + jedna izba(1 okruh). Keby som tam dal termopohohy , tak treba riesit aj ten zvyseny tlak po uzavreti, alebo..?Kotol Viesmann Vidotens 200, a obehove cerpadlo Grundfoss ALPHA 2, ktore ide momentalne na maximum, pretoze mam asi 4 - 5 okruhov ktore maju od 60-85metrov. Bude treba aj tak riesit ten regulator diferencneho tlaku.....? Dik.
Odpovedať
Profilova fotka
@btoma osadili ste si modulačné čerpadlo, ktoré rieši čiastočne tlakovú diferenciu. Toto čerpadlo má integrovanú reguláciu diferenčného tlaku, samo sa snaží hľadať optimálny pracovný bod. Osadením RDT nič nepokazíte, iba vylepšíte. Tým že máte osadené kvalitné obehové čerpadlo s moduláciou výkonu sústavu ste zoptimalizovali. RDT je drahšia záležitosť, ale zlepšuje vychladenie spiatočky, čo je zvlášť dôležité u kondenzačného režimu.
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 1 roku
trochu neskoro ale... ako ste nakoniec doriesili regulaciu? mne sa zda blbost "riadit" teplotu celeho domu z jedneho termostat...napr v obyvacke - co ak zakurim v krbe? termostat obmedzi kurenie v celom dome.... to iste kuchyna, varime - je horuco? :-(
Odpovedať
..pánko..same zlozite systémy ..modulaćné čerpadlo...termopohony....parádne ceny a pritom existujé aj omnoho primitívnejśie systémy a o cene radśej ani nevravím..a teplo je rovnaké a rýchlejśie..ale áno..nie ej to podlahovka a k tomu ústredná...ale nić v zlom..len som ćital príspevky..... :-)
Odpovedať
Profilova fotka
@cikopp tepelne zisky varenim ci krbom sa daju hravo vyriesit zonovou regulaciou. ak by ta to zaujimalo, tak viac na http://kureniepresov.sk/uspory/podlah...
Odpovedať
@rastiik vdaka za odkaz, ale nic nove som sa tam nedozvedel... ide skor o to ze ci system "stihne" zareagovat na zakurenie v krbe... dnes su uz domy pomerne kvalitne zateplene, vzduchotesne a kurenie podlahovkou ma dost velku hystereziu |-| a teda podstatou mojej otazky bolo ako regulovat, termostaty - elektronicke + servoventili?? (alebo len klasicke ventili ktore odstavia ten ktory okruh??) alebo mechanicke termostaticke hlavice zapojene priamo do okruhu kurenia?? v tom pripade je potrebny rozdelovac s prietokomermi resp.regulatormi prietoku?? :-p @pr
Odpovedať
Profilova fotka
@cikopp Idealne by bolo, keby okruhy podlahovky v miestnosti kde je krb alebo vela slniecka, elektronicky(modulacne) uzatvaral-otvaral termostat servopohonmi s krokovym motorom. Vykurovacia voda by bola pohanana modulacnym cerpadlom alebo by sa osadili regulatory tlakovej diferencie. Ale taketo riesenie, ako vsetko idealne je velmi drahe a narocne na nastavenie. |-| V praxi sa osvedcila montaz jednoducheho spinacieho bimetaloveho termostatu. Ten cez zbernicu umiestnenu v rozdelovaci uzavrie konkretne okruhy podlahovky jednoduchym servopohonom. Servopohon na oko vyzera ako termostaticka hlavica (ale iba vyzera, nema s nou nic spolocne) a osadi sa priamo v rozdelovaci na tenktory okruh ovlada. Elektricky sa prepoji zo zbernicou. Jeden termostat vie ovladat niekolko servopohonov t.z. okruhov. Predpokladom na spravnu funkcnost takto regulovanej podlahovky je vyvazena tlakova strata na jednotlivych okruhoch uz pred zaregulovanim prietoku na rozdelovaci. Zmenu celkovej tlakovej straty na celom systeme zase zachyti modulacne cerpadlo v lepsich kotloch (pozn.: pozor na velkost podlahovky, kotlove cerpadlo uz nemusi pri vacsej podlahovke svojim vykonom stacit) Zakladnym predpokladom na to, aby vsetko hore opisane fungovalo spravne je dobre navrhnuta a skonstruovana podlahovka s ekvitermickou regulaciou. Mame to takto vyskusane pri kondenzacnych kotloch aj tepelnych cerpadlach a funguje to bezvadne. 8-)
Odpovedať
@rastiik takze, v kotolni budeme mat zasobnik 500l, s vnorenym zasobnikom 140l na teplu vodu, kotol bude na tuhe palivo, z toho asi vyplyva ze... cerpadlo na podlahovku bude samostatne(teda urcite ano), a ekvitermicke riadenie zrejme zbvytocne, kedze bude zasobnik (nech je nahriaty na co najvyssiu teplotu z ktorej sa bude cerpat teplo) - jedine ekvitermikou by sa mohol ovladat termoventil na teplotu vody do podlahovky - ale - - moja otazka k teme vyssie skor znela, ma zmysel davat servoventily na podlahovku? ved aj ked sa celkom uzavrie tak podlahovka bude chladnut doslova hodiny, tak naco teplotu vody regulovat proporcionalne ked aj tak je tam hysterezia fakt niekolko desiatok minut... resp. naco mi je proporcionalne regulovat teplotu, ked zakurim v krbe - tepplota rapidne stupne nahor, tzn. termostat nech okamzite uplne odstavi vodu do podlahovky, ktora bude aj tak este dlllho tepla a bude miestnost prekurovat :-P či??
Odpovedať
Profilova fotka
@cikopp treba pocitat, ze chvilu potrva kym podlahovka este "dojde". pri dobre spravenej podlahovke ale nejde az o hodiny... zalezi to ale od viacerych faktorov... Ak vies, ze si budes chciet vecer prikurit v krbe, tak hodinku predtym mozes nastavit termostat...a ziadne prekurovanie sa v takom pripade nebude konat... cize moj nazor = pri doplnkovom zdroji kurenia je zonova regulacia ozaj dobra vec ;-)
Odpovedať
Diskusia pokračuje po 1 roku
staviam 87 m2 dom, 4 izbový, obývačka spolu s kuchyňou . bude tam vodná podlahovka s elektrokotlom. tepelné straty sú 4 kw. obývačka je presklená a orientovaná na JZ. plánujem v nej klimatizáviu 3,5 kw s ktorou by som chcel v zime kúriť. a teraz k téme. hlavný termostat mám navrhnutý na chodbičke pri obývačke. len prí kúrení klímou sa obávam, že mi podlahovka vypne v celom dome. chcel by som dať potom termostaty aj do iziem, alebo aspoň do detskej izby. no bolo mi povedané, že izbové termostaty otvárajú-zatvárajú ventile, ale hlavný termostat riadi kotol. a po zahriati obývačky, by mi vypol kotol a termostaty sú tým pádom zbytočné. poprosil by som o odbornejšie vyjadrenie. Ďakujem
Odpovedať
@rastiik mal by som otázku: staviam 87 m2 dom, 4 izbový, obývačka spolu s kuchyňou . bude tam vodná podlahovka s elektrokotlom. tepelné straty sú 4 kw. obývačka je presklená a orientovaná na JZ. plánujem v nej klimatizáviu 3,5 kw s ktorou by som chcel v zime kúriť. a teraz k téme. hlavný termostat mám navrhnutý na chodbičke pri obývačke. len prí kúrení klímou sa obávam, že mi podlahovka vypne v celom dome. chcel by som dať potom termostaty aj do iziem, alebo aspoň do detskej izby. no bolo mi povedané, že izbové termostaty otvárajú-zatvárajú ventile, ale hlavný termostat riadi kotol. a po zahriati obývačky, by mi vypol kotol a termostaty sú tým pádom zbytočné. poprosil by som o odbornejšie vyjadrenie. Ďakujem
Odpovedať
Profilova fotka
@dufus6 Ak je teplovodne podlahove kurenie tam, kde je ovplyvnovane inym tepelnym zdrojom (klima, kozub, velke slnecne zisky), nema regulator komunikujuci s kotlom, co hladat. regulator kotla treba umiestnit do miestnosti, ktora nie je tepelne ovplyvnena, tzv. referencna. Doporucujem detsku izbu. Pri mensom podoryse, velkom pohybe v dome, pootvaranych dverach a trasach podlahovky tahanych cez chodbu, je vhodnym priestorom aj chodba. zakladnym predpokladom, aby to fungovalo dobre, je spravne vyratana a skonstruovana podlahovka.
Odpovedať
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?