@adrianara Väčšina škridiel Tondach môže ísť od 16 stupňov s poistnou hydroizoláciou a od 12 stupňov s vodotesným podstrešení. Odporúčam aj tak zabedniť strechu a dať asfaltové pásy. Paropriepustné fólie sú novinka a vyzerajú ako slabší papier, časom sa môžu rozpdnúť. Originál asfaltové pásy, nie umelá hnota s asfaltom, sú preverená a vydržia veľmi dlho.
Napr. Creaton (Titania, Futura, Premion), Tondach (Samba), od 18st. stačí kvalitná paropriepustná kontaktná fólia najlepšie s aplikačnými páskami (napr. Jutadach Super 210 2AP príp. iné) priamo na tep. izoláciu. Nezabudnúť kvalitne utesniť kontralaty tmelom (všetky perforácie po klincoch), nie PE páskami. Nemusí ísť nevyhnutne debnenie pri tomto sklone.
Ak by ste sa rozhodli pre debnenie (tak ako Vám radí kolega nado mnou) a na to asflastové pásy tak musíte urobiť trojplášťový strešný systém t.j. odvetrať aj pod debnením aspoň 5cm medzivrstvou. Izolácia sa nesmie dotýkať paronepriepustného debnenia.
Dá sa vykašlať na 5 cm odvetranie, mimo odvetrania pod škridlami, ale debnenie musí byť len parobrzda OSB, vo vnútri parozábrana, fólia a sadrokartón. Dobré je izolovať polystyrénom nad krokvami, drevo je v teple a suchu.
@radopp Ak tomu dobre rozumiem, tak odporúčaš na krokvy latovanie s latami čo najtesnejšie pri sebe komplet na celú strechu, na to asfaltové pásy komplet na celú strechu, na to kontralaty a na tie latovanie pre samotnú strešnú krytinu? Pozeral som nejaké asfaltové pásy, natrafil som na nejaké Elastek..., doteraz som použil asfaltové pásy len vo forme Glasbitu na platňu... Nebude sa tvoriť zvnútra na tých asfaltových pásoch kondenzát? A druhá otázka - keď už sa nedá parozábrana, ako je asi vo väčšine projektov, nie je pohodlnejšie dať tam miesto tých asfaltových pásov hrubšiu PE fóliu? Beriem teraz strechu s neobytným podkrovím, klasický bungalov s valbovou strechou a sklonom 25 stupňov.
@beginner7 Áno, dosky treba dať tesne k sebe, volá sa to debnenie. Pod doskami má byť odvetraný priestor, a pod ním izolácia. Nad doskami asfaltové pásy, latovanie a krytina.
Funkcia častí:
- Debnenie umožňuje položiť asfaltovú fóliu, plechovú krytinu, a pri malých sklonoch je debnenie odporúčané výrobcami krytín.
- Medzera pod debnením odvetráva vlhkosť ktorá prechádza cez izoláciu.
- Potrebné latovanie je predpísané výrobcom krytín, informácie zverejňujú výrobcovia na svojich stránkach.
Porovnanie technológií:
- Paropriepustná fólia je nová rokmi neoverená technológia, na svetle a účinkom tepla sa rozpadáva, pri použití chémie na krokvách prepúšťa vodu, môžu ju prehrýzť zvieratká a hmyz.
- Asfalt je preverená technológia, vydrží pod krytinou veľa desaťročí. Pozor, dnes sa už asfaltové pásy predávajú výnimočne, obvykle ide o zmes asfaltu a umelej hmoty, a tá nie je preverená a vraj sa rýchlo rozpadáva.
Linky:
http://blog.zdravydom.sk/sikma-strecha/http://blog.zdravydom.sk/pultova-stre...http://blog.zdravydom.sk/plocha-strecha/
Existujú aj iné zloženia strechy, napríklad izolácia nad krokvami. Drevená konštrukcia strechy je v suchu a teple, nehrozí jej vlhnutie a huby. Odporúčam konzultovať s projektantom.
@radopp Dík za reakciu, trochu som to pomrkal po nete a napadá ma k tomu niekoľko vecí:
1. Je predpoklad, že ak by som dal tieto asfaltové pásy, tak by tam nejaký čas boli bez krytiny (robím svojpomocne), už pri kladení Glasbitu som si všimol, že pri priamom slnečnom žiarení sa dokáže vyvinúť pod pásom povedal by som dosť vysoká teplota :), skúšal som to na presahoch Glasbitu a hneď som tento presah aj obrezal, resp. zmenšil na minimum. Takto by som mal drevo (čerstvé laty) a na tom asfaltové pásy na ktoré bude piecť slnko... Teplotu pod týmito pásmi odhadujem na vyše 60 stupňov (aj to som napísal radšej trochu nižší odhad...). Čo toto urobí s drevom? Čerstvým drevom?
2. Zatiaľ som dospel k oxidovaným pásom, modfikovaným APP, modifikovaným SBS... Ktorý z týchto je vhodný na sklon 25 stupňov? To znamená primárne nie som orientovaný na to, aby sa ten pás tvarovo "prispôsobil" a nezmrašťoval kolísaním teplôt, ako je to možno požadované na plochých strechách, pri 25 st. sklone potrebujem len aby tá voda po tom stiekla a aby sa to vplyvom trebárs mrazu nelámalo. Ktorá z tých modifikácií sa na toto používa?
@beginner7 Surové foršty nabité tesne vedľa seba sa pod asfaltom na slnku iba rýchlejšie vysušia, je to ako sušička dreva. O pár týždňov v lete vzniknú medzi nimi asi centimetrové medzery. Asfalt na poludňajšom letnom slnku má typujem 90 C. Drevu to neublíži.. Asfaltové pásy nemám preštudované výrobcov a technológie, iba viem že by to mal byť originál asfalt, neupravovaný. Typujem že bude lacnejší. Spýtaj sa v stavebninách alebo projektanta, a daj vedieť, tiež ma to zaujíma. Asfaltové pásy môžu byť bez krytiny nejaký čas, nič sa im nestane. Aby nezatekali daj presah typujem 20 - 30 cm,.priklincuj s klincami s veľkou plochou hlavou, aj na tom prektytí, aby nepodfukovalo.
Je úplne jedno akú škridlu tam dáte len nech je to správe uložené a bez poškodenia škridiel. Treba tam dať debnenie a strešnú foliu vhodnú na debnenie.
@tominoza Je tam záruka na všetko a zároveň na nič. Stačí že jedna časť strechy nie je od Tondachu, bolo jedno nedodržanie pravidiel cechu, nedodržaná súvisiaca norma... a záruka neplatí. Bežne, kvôli konkurencii, niečo uznajú.
@radopp Veď hej, to všetko je viacmenej jasné, ale ja som aj pôvodne chcel domček maximálne úsporný na výstavbu a účelný, kvôli tomu som aj neriešil obytné podkrovie. Ale keď som si pozrel ceny tých asfaltových pásov, ich všelijaké druhy..., tak to mi pripadá ako ďalší "trhový segment" na vyťahovanie peňazí z vrecák stavebníka, veď tie ceny sú vyššie (a zákazník je "dobre mienenými radami" tlačený orientovať sa na tie najdrahšie, ako to obvykle býva...) ako ceny samotnej krytiny! A to má byť poistná hydroizolácia... Takto by som sa s nákladmi na neobývané podkrovie dostal ešte aj nad náklady tých, čo ho majú obývané (teda čo sa strešného plášťa týka) a práve jeho nenáročnosť mala byť prínosom... Plus to ešte aj na rozdiel od fólie potrebuje pod sebou plné debnenie, čo sú ďalšie náklady. A to debnenie ešte bude pracovať pod asfaltovou fóliou, ktorá bude na ňom medzi časom vplyvom slnečného žiarenia "rozliata"...
@beginner7 Treba kúpiť najlacnejšie asfaltové pásy, mám pocit že sú aj najlepšie, slnečné teplo im neublíži. Cenovo sú zlomkom oproti krytine. Surové dosky 3 cm stoja 6 eur/m2. Bednenie uložňuje veci ktoré fólia neumožňuje. Ak ti ide o kvalitu a nízku cenu, tak nechápem prečo nerobíš plochú železobetónovú strechu, prípadne montovanú pultovú strechu. So šikminov je kopa problémov a dodatočných nákladov.
@radopp Tak o tvare strechy bolo rozhodnuté predtým, nad plochou som neuvažoval vôbec a pultová by jednak bola v našej oblasti ako päsť na oko a jednak aj manželka s tým mala neprekusnuteľný problém :). Takže idem o tom zisťovať ďalej, čo a ako.
Treba vyberat znackovych vyrobcov. osobne by som radsej siel do Bramacu ako Tondachu, kedze okrem 30 rocnej zaruky na krytinu dokaze poskytnut zaruku 15 rokov aj na znackove stresne prislusenstvo.
@jozefsim13 Bramac škrtni, ťažký nasiakavý betón a novým nevyskúšaným akrylátovým náterom. Síce nenasiakavý náter, ale akrylát je problematický. Strecha sa stavia na dlhší čas ako 15 rokov.
@majkoj :) ? A aké z toho plynie ponaučenie? Predpokladám, že porovnaním sa dostaneme k tomu, že jedna bude ťažšia - čo to vypovedá o kvalite krytiny? Možno sa niekto bojí, aby mu strechu nevzal vietor, tak bude voliť ťažšiu :). Alebo druhý naopak ľahšiu, aby mu tak netlačila na krov :).