Ahojte,
chceli by sme začať stavať. Najlepšie už túto jar, len čakáme na stavebné povolenie. Projekt máme individuálny, pohľady, rezy u mňa na fotoblogu http://www.modrastrecha.sk/blog/nika1... . Otázka je, za koľko sa dá takýto bungalov postaviť v pasívnom štandarde, alebo aspoň NED čo najbližšie k EPD. Problémom je, že materiál - murivo už máme kúpené. Je to bohužiaľ 38-čka Porotherm Ti (či tak nejako) a murovať chceme na lepidlo. Dom je čiastnočne podpivničený, nakoľko je to v miernom svahu. Okná 7-komorové, 3-sklo, profil Salamander, U=0,5. Strecha valbová. Kúrenie - teplovodná podlahovka, elektrické kúrenie, pravdepodobne 5kWp fotovoltaika a krb na občasné prekúrenie a "romantiku ":) .O rekuperácií sme rozhodnutí tak na 90 %, len dosť stojí.
Chcela by som vás poprosiť o tipy, za koľko sa dá postaviť takýto dom, manžel je šikovný a veľký pedant, v rodine máme veľa stavebníkov. Ešte posledná otázka - čo si myslíte o stenách zo sadrokartónu? Normálne priečky z tehly, pr. Ytong, ale namiesto omietok by sa na stenu nalepil na lepidlo (nie na konštrukciu) sadrokartón???
@nika1914
Najlepšie je začať prepočtom v PHPP, bez presného výpočtu nie je možné určiť aké parametre dosahuje, resp. môže konkrétny dom dosahovať. Čo sa týka hrúbky muriva, 380 mm je veľmi zlá voľba pre EPD, prípadne NED. Samozrejme aj na takúto hrúbku muriva je možné použiť izoláciu hrúbky 300 mm, otázna je však estetika ako bude vyzerať vnútorný parapet pri takejto hrúbke muriva.
Pri oknách g predstavuje celkový činiteľ prestupu slnečnej energie v %, pri oknách orientovaných na J sa odporúča požiť vyššie napr. 62 %.
@pomiuk v pohode, tak myslíš že nejaká alternatívka na TUV príde vhod? tak viac menej si budeme robiť svojpomocne, v rodine je kopa stavebníkov, manžel je šikovný a pedantný, len ešte musíme veľmi prehodnotiť ten systém vykurovania aby sme doňho nenaliali kopec prachov, ale tobudeme riešiť poriadne a rozhodneme sa až ked budeme mať výpočet tepelných strát a mernej potreby tepla ...
@user aha, dakujem za vysvetlenie, musím pozrieť riadne v cenocej ponuke, či to tam je, malo by to tam byť? Ano, prepočet sme sa dali robiť s tým, že nám pomôže navrhnúť aj optimálne kúrenie, tak uvidíme, podľa výpočtov sa už naporiadok rozhodneme čo a ako, a aj budeme vedieť odkiaľ sa odraziť, keďže teraz je to naozaj len tápanie
@nika1914 chcete kombinova krb, elektrokotol, FVP 5 kWp ... @pomiuk tvrdi, ze investicia do tepelneho cerpadla je nenavratna ... nenavratna voci comu? ked zacinam od 0 (nula) = teda staviam dom a stojim pred volbou vykurovania a ohrevu TUV, preco vseobecne, exaktne (a teraz mam na mysli spravidla vseobecne tvrdenia nie pomiuk-ove) tvrdim, ze TC je nenavratne...nemozem sa predsa pozriet na vec tak, ze dobre tak elektrokotol+bojler stoji 1000 € navratnost je povedzme 1,789 roka (zamerne vynechany solar, ci FVP), TC stoji 7000 € mmmm nenavratne ... navratnost treba pocitat z rozdielu medzi uvazovanymi investiciami, vychodzy stav je predsa rovnaky, teda 0 (nemam kurenie, ohrev TUV a nieco predsa musim mat) ... do uvahy pritom treba brat aj prevadzkove naklady ... a navyse, v dnesnej dobe povedat, ze investicia do tepelneho cerpadla oproti plynofikacii a "drevarni" v obyvacke je scestne, pricom cena tejto investicie sa hravo priblizuje investicie TC s montazou na kluc.
@user pozrela som ponuku, veru nie je to tam, takže na juh (my máme juhozápad) by sme mali dať vyššie percento, má zmysel dávať aj na okná na juhovýchode? potom máme okná na SZ a SV tak tam asi nie,však?
@nika1914 prepac, ale nemozem ti odporucit ziadne riesenie, pretoze kazde je individualne a musi byt "site na mieru" ... my este stale prechadzeme "evoluciou" v definitivnom rozhodnuti cim kurit a cim ohrievat TUV, jedine v com mame 100 % jasno je, ze to bude podlahove kurenie, ale uz sa blizime do finale. ...na zaciatku bol plyn, to nas rychlo preslo, potom samotny elektrokotol, potom e-kotol+krb, potom e-kotol+FVE (poloostrov), potom krb+konvektory a najnovsie to je TC vdzuch-voda. niekomu sa to mozno zda sialene, ale treba premyslat, prepocitavat, porovnavat moznosti ci z pohladu investicie, tak z pohladu prevadzky. ...a cuduj sa svete, ked porovnam investicne naklady+prevadzku tak TC vobec nevychdza nenavratne z pohladu rozdielu medzi jednotlivymi investicnymi rieseniami (mne napriklad navratnost TC z konkretnej cenovej ponuky oproti e-kotol+logitex 1,5kW /mozte si tu predstavit aj krb s kominom/ vysla <5 rokov). a to mame vypocitane TS < 3 kW na cca.110m2
@pemix nevadí, dakujem aj za tvoje riešenie, musíme to s manželom riadne prebrať, hlavne podľa výsledkov výpočtov ... a hádam sa k niečomu rozumnému dopracujeme
@pemix velmi zavisi, od toho aky mas dom, ale v A ckovom dome naozaj TC bude s velkom pravdepodobnostou nenavrate. A zaujaty nie som, mam aj Acko dom aj TC :).
PS: kukam, ze niesi daleko od nas :)
@user Na terase ktorá je vysutá je momentálne naprojektovaných 5 cm izolácie, dáme ale 10 cm XPS, do podlahy 25 cm EPS, obvodové steny 20 cm, strop 40 cm vata, neviem či som všetko dobre zodpovedala, manžel spí po nočnej, on by asi vedel viac povedať k tomu
@majkoj to je nepopieratelne, energeticky ukazovatel nam vychadza na 46,67 kWh/m2.a = horna hranica NED, jednopodlazna drevostavba, izolacie podlaha 20 cm EPS, strop 48 cm vata, stena 20 cm EPS+140 vata...hnanie do vacsich izolacii by neprinieslo ziadane uspory, iba zvysene investicne naklady a kurit treba tak ci onak (odhliadnuc od PD) a preto ma uz z toho boli hlava :-p
...veru nedaleko, cez kopec :-) origo som zo ZH, siel som za nevestu :-D
@user neviem či to pomože, toto nám poslal pán čo nám počíta tepelné straty ale ja tomu moc nerozumiem, možno ty budeš viac...Výkresy sú už ok. Len pri bežnom prezretí výkresom som tam natrafil na pár nejasností, resp. nevhodného riešenia.
Z povalového priestoru máte navrhnutý záklop z OSB dosiek. Toto by som zamenil za klasické neohoblované dosky, ktoré by boli uložené s medzerami. Aj keď sa parozábrana urobí najsamlepšie, vždy nejaká tá vodná para prenikne a pri použití OSB by bola táto para zabrzdená a pri splnení podmienok kondenzácie by mohla skondenzovať. Inými slovami, pod OSB doskami by to mohlo plesnivieť. Dajú sa použiť aj OSB, ale museli by ste do nich nahusto urobiť diery, aby mala zbytková para kadiaľ "unikať".
Na tej terase, ktorá je vysunutá mimo obrys domu, je navrhnutých len 5cm izolácie. To je príliš málo, keďže je to spojene ŽB doskou, podlaha v dome a strop pivnice by boli silno ochladzované. Takisto aj päta muriva v tej časti by mohla premŕzať. Dal by som tam minimálne 10cm XPS. S výškou skladby by nemal byť problém, keďže vo vnútri domu bude izolácie viacej.
Ak som správne videl nad rastlým terénom máte pod podkladným betónom naprojektovaných 20cm XPS. To je podľa mňa zbytočne veľa, vzhľadom na okolité konštrukcie. To bude spolu 35cm izolácie, čo je aj na PD pomerne veľa. Naopak v pivničnej časti nie je na strope izolácia žiadna a tam môže byť teplota ešte nižšia ako na rastlom teréne. Ja by som naopak pridal izoláciu nad podkladným betónom. Keďže bude podlahové kúrenie, kde je vyššie delta T (rozdiel teplôt medzi teplou interiérovou časťou a chladnou ext. časťou),do podlahy by som dal 25cm podlahového EPS. Ten XPS pod podkladným betónom by som zrušil (ušetrili by sa nejaké financie, XPS je drahý, drahší ako podlahový EPS ,a opakujem ,pod podkladným betónom by bol efekt horší).
Steny: Bude nutné ich zoštíhliť. Nechcem Vás tlačiť do nejakých extrémov. Ale myslím, že 30cm hrúbka stien nebude robiť projektantovi problém. I keď ja osobne by som išiel do 25cm , musela by sa použiť pevnejšia nie STI, ale P+D. Prípadne ytong pevnosti P4-500 hrúbky 25cm. Museli by sa prerátať niektoré detaily, kde sú úzke piliere (napr. medzi oknami), či by zo statického hľadiska vyhovoval. Na výkrese vidím len 1-2 také kritické miesta. Ste rozhodnutá ísť do tehly alebo ytongu? Budete stavať svojpomocne, prípadne cez firmu, alebo máte nejakú murársku partiu? Ja Vás nebudem presviedčať, či ísť do tehly alebo do ytongu. To sa musíte rozhodnúť sama. Obe majú svoje za aj proti. Ak sa rozhodnete pre tehlu, bude nutné poriešiť izoláciu päty muriva, keďže tehla má vo zvislom smere zlé tepelnoizolačné vlastnosti. V tomto prípade máte na výber niekoľko možností: 1.) Použiť na 1. rad ytong 2.)Vysypať prvý rad tehly drveným EPS (výsledok neistý) 3.) Použiť penové sklo (drahé).
Čím je stena užšia, tým je samozrejme aj lacnejšia a tým sa tam aj viacej vojde izolácie. Kľudne však bude postačovať 30cm široká stena. S izoláciou by 20cm by mala stena nejakých 50cm, čo je myslím prijateľné. Okná by sa namontovali zarovno steny, neriešila by sa žiadna predsadená montáž.
Do stropu by som pridal izoláciu na cca 40cm. Vata je veľmi lacná, takže aj návratnosť bude rýchla. Strop v bungalove má pomerne veľkú plochu, teda aj podieľ stropu na tepelných stratách je veľký, preto sa vyplatí pridať na izolácii.
Okná: V rozpise máte okná so sklami Ug=0,7. Nájdite si dodávateľa , ktorý dokáže do rámov osadiť 44mm sklá s Ug=0,6. Cenovo to bude to isté a máte jednu desatinu k dobru.
@user nastránke RI-OKNA som našla takúto tabuľku
Uf = 1,17....... W/m2K
Ug = 1,20........ >.......... Uw = 1,30
Ug = 0,50....... >.......... Uw = 0,75
má to niečo spoločné s tými percentami?
@nika1914
Nuž 25 cm murivo je lepšia varianta ako 38, ale vo vašom ak už máte materiál kúpený je to bezpredmetné.
XPS sa nahrádza perimetrom, rozdiel v nasiakavosti je min., cenovo je XPS najdrahší polystyrén.
Ug skla nemá nič spoločné s prestupom slnečnej energie, treba si vyžiadať technické listy jednotlivých skiel.
@nika1914 ten co vam pocita TS, radi velmi dobre. problem je uz ta kupena tehla.
Manzelovi povedz ci chce byt kuric. Bez urazky ;). Pelety treba niekde ulozit. Potom sa s nimi tahat a sypat do zasobnika, raz za par dni, z toho je prach. Drevo detto.. susit, ulozit, nosit a prikladat..
Pec na pelety alebo drevo nie je do novostavby. Ak uz tak ako radil vypoctar...
Aky mate rozmer domu ?
Strop by som este pridal. Urcite kvalitnejsiu vatu s lambdou aspon 0,036 a menej (0.039 a viac su riedke), a v pohode 50 cm - ja mam lamdbu 0.035 hrubky 60 cm - 180 m2.
Zaklop riesit len ak chcete pochodzny strop - ako sklad. Ale kedze budete podpivnicovat, tak budete mat sklad dole, tak to by som neriesil a dal tam vatu bez zaklopu...
Do podlahy nie podlahovy EPS to je 100 S. Urcite pri vacsej hrubke 150 S - ma lepsiu lambdu a je tvrdsi
Zrusit komin a krb a skor potom to TC ak sa manzel boji vysokych uctov - ziadne prikladanie, ak by nestihalo ma spiralu...
Ja by som tú 380 dal na steny kde bude len minimum okien a z juhu kde bude viac okien by som dal niečo tenšie. Zo statického hľadiska stačí ak má stena 250mm, aj preklady sú tak dimenzované. Takže žiadny problém. Všetko je len o hľadaní prijateľného kompromisu.
Ahojte, tak výpočty na TS, MPT a ročnú spotrebu by mali byť do pondelka hotové, potom dám vedieť čo a ako. Ešte ma napadá takáto varianty : elektrokotol, teplovodná podlahovka a ohrievač vody Logitex na TUV, možno ten krb (to je teraz bezpredmetné), čo vy na to ako systém kúrenia? je to lepšie?
no asi skoda nieco pisat, nad niektore prispevky su fakt vtipne - zaklop z osb dosiek ale narobit do nich vela dier :-D
inak vo vseobecnosti sa priklanam k nazoru od @pemix ...a to, ze kazdy dom musis riesit individualne, skladba obalky, miesto, podnebie....
ludia chcu vsade davat meter izolacie, ale nulovy ci NED dom neznamena ze ho zavries a je v nom 20stupnov, znamena to, ze ake mnozstvo energie musis dodat z externych sieti...cize ak investujes napr. do velkolepeho solarneho systemu, tak ti staci standardna izolacia obalky a spotreba bude "nulova" ...musi to vsak dovolovat podnebie-umiestnenie stavby
cize ako pisal pemix - vymyslat, spekulovat, a hlavne POCITAT ;-)
mna prekvapuje kolo alternativ TEBA napada, ved nechaj proejktanta ktory to vie robit, navrhol viacero takych domov aby vam to cele navrhol, preco sa do tak dolezitej veci montujete ako amateri?
@nika1914
tiez mame NED a kurenie mame len elekt. konvektormi, ziadna podlahovka a TUV elek. bojler 80L, plus kachle s vykonom 4kw, nerezovy komin cez obvodovu stenu... ;-)
@atlaska ked ja som akosi od prírody taký neveriaci Tomáš x-) a mám problém veriť kvázi "autoritám" ako napr. lekári a pod. Nehovorím, že to nebude dobré, tak ako mi to naprojektujú, ale neznamená to ešte, že sa ja o to ako investor nebudem zaujímať. Predsa, aj oni sa môžu pomýliť a od toho sú takéto fóra aby som si vedela urobiť prehľad o veci a nenechala sa nachytať. Keby som to mala tak brať, tak ani murárov nekontrolujem, ved predsa sú vyučení a vedia čo robia... a potom to tak dopadne a stavajú sa domy aké sa stavajú...
@cikopp jasné, chápem to. Akože v princípe bude elektrické kúrenie, len ide o to, že manžel sa bojí, aby sme neplatili veľa za ohrev TUV keďže by to všetko mala ťahať elektrika. Preto ma napadol ten Logitex,tak som myslela, či by to bolo ok riešenie a či s tým má niekto skúsenosti, ako to funguje a či to niečo prináša?
@daniela.u. a bojler máte vyhrievaný len elektrikou? žiadny doplnok? a koľko vás býva v dome? muž sa bojí že by bol taký bojler pre nás málo, sme 2 dospelí, 1 dieťa a v budúcnosti ešte aspoň 1 plánujeme