Dobry den prosim o radu neviem sa to nikde docitat.Chcem menit stare kurenarske rozvody.dom ma 2 poschodia a pivnice.Kotol plynovy sa nachadza v pivnici prve poschodie 4 radiatory druhe poschodie (jedna izba 1 radiator)vyskovy rozdiel je asi 7m od kotla k najvyssiemu radiatoru.chcem pouzit rozdelovac a zneho ist do kazdeho radiatora so zvlast vetvou.Moja otazka znie ake priemery mam pouzit pex al pex trubiek.rozvadzac bude v pivnici asi meter od kotla a odtial smerom hore tahane rozvody.od rozvadzaca k radiatorom pojdem priamo bez kolien tcok a podobne
Tak vcera som si dal namahu vsetky trubky v pivnici som poriadne zaizoloval.mam kotol medved 30klo nastaveny na najvyssi vykon (nema vecny plamen) na tom cerpadle mam nastaveny 3stupen(foto som sem dal).ked som dal mensi stupen dlho trvalo pokym prisla voda tam aj spat do najvzdalenejsieho radiatora.teplota vody 60stupnov.kotol necykluje momentalne.az pri konci kurenia ked sa vraca uz tepla voda naspäť.to som ale nastavil na termostate aby zacal novy cyklus az po 5 minútach..moja spotreba zo vcera na dnes bola 10m3...mne sa to zda ze na ten kotol je to vyborna spotreba.ci nie?
@toky1 takze tym ze mam zateplene sice len 5cm polystirenom vymenene okna radiatory znizene stropy som relativne vyhral.dakujem fakt vsetkym za odpovede a teda tie rozvody necham tak ako su
@mikyno233 5cm polystyrén je potenciálny pruser kvôli vlhkosti. Rosný bod potrebuješ dostať z muriva do polystyrénu, a to pri 5 cm polystyrénu je obvykle málo pravdepodobné. 10cm je už na 90% OK, 15 je tutovka.
Inak povedané, pod polystyrénom ti môže murivo vlhnúť a objavovať sa plesne.
Ale to som len kdesi čítal, bolo by lepšie keby sa vyjadril nejaký odborník.
Späť k výkonu kotla. Je jedno či má kotol výkon 300kW alebo 30 alebo 15 - pokiaľ máš tepelnú stratu objektu 10kW tak ti do baráku kotol dodá tých 10kW a teplota stúpne na termostate na požadovanú (20°-22°) a kotol sa vypne. To ti urobí každý kotol riadený podľa vnútornej teploty. Preto je fajn mať dnes kotol s čo najnižším spodným výkonom, lebo dom má tepelnú stratu pri exteriérovej teplote -15° povedzme 10kW ale pri 7°C vonku stratu možno 2,5kW. A pre kotol je lepšie keď ide dlhšie na minimálny výkon ako častejšie na plné pecky. Kedysi boli kotly ktoré nemali modulovaný výkon len šli povedzme na 50% alebo na plné pecky. Napríklad mal kotol 25kW - šiel alebo na 12,5kW alebo na bomby 25kW. Teraz ak ten dom zateplíš, vymeníš okná atď, znížiš jeho tepelnú stratu z 22kW na 10kW, pričom má pri 7° stratu len 2,5kW a ty tam necháš kotol, ktorý má minimálny výkon 12,5kW - tak ti pôjde 10 minút s polovičným výkonom a vypne sa. O 20 minút sa znovu zapne a pôjde 10 minút a tak dookola. To nieje bohviečo.
Starý kotol po 20 rokoch bude opotrebovaný, jeho účinnosť je možno 70%. Nový kondenzačný kotol vie mať pri teplote vykurovacej vody cca 55° účinnosť možno tesne pod 100%, preto logicky bude mať nižšiu spotrebu plynu. Majú už plynulú moduláciu výkonu od povedzme 15%-100%. Ak má nizúčky spodný výkon vie ísť s minimálnou spotrebou dlhší čas kým ho regulácia vypne - niesu tam časté štarty. Tie kotly nemajú rady asi podobne ako autá. Skús auto štartovať a vypínať každých 15 minút dva mesiace v kuse. Blbosť, nie?
Nie som odborník ale ďaleko v tomto od pravdy nebudem.
@mgx Doma mám klasické ÚK s panelovými radiátormi, samotiaž, no navrhnuté tak, že žiadne extra hrubé rúry. Od kotla pár metrov 5/4" a potom sa to rozdeľuje na 1" a ku koncu prípojky 3/4" - 1/2". Klasický plynový kotol (bez večného plamienka) PKM 18SA, na ňom nastavená teplota 45°C, pri väčších mrazoch cca 55°C. Časové relé celé kúrenie v noci od cca 23:00 hod. do 04:30 hod. vypne,... potom aj v priebehu dňa sú ešte nejaké 3 cca dvoj hodinové cykly, kedy je to vypnuté. Bývam v podhorskej oblasti, kde snehy, mrazy sú skôr štandardom, než výnimkou a všetko funguje k spokojnosti.
Kotol má však 27 rokov, teraz, v 28. sezóne odišla elektronika, nuž som to prerobil na večný plamienok. V dielni mám odložený z Bazoša taký istý náhradný kotol, reku, že keby ten môj začal tiecť na mieste, kde sa nedostanem s autogénovým horákom. 🙂
Začínam však uvažovať o kúpe kondenzačného kotla, reku keď to má byť 20 - 30% úspora, nuž prečo nie ? 🙂 No, vzhľadom na to, ako popisujem fungovanie systému doteraz, sa domnievam, že v mojom prípade tá "úspora" bude zanedbateľná až žiadna. Neviem, zberám názory...
@toky1 Môžeš, prosím Ťa, vysvetliť svoje tvrdenie, že ako sa starý plynový kotol "opotrebuje"? Kotlovému telesu sa zmení prenos tepla?... alebo plynové horáky už nehoria tak ako za nova?... alebo časom sa kotlu zmrštila výmenná výhrevná plocha, alebo ako si to myslel? 🙂
(kotol je pravidelne čistený a kontrolovaný)
5cm sa volakedy davalo ale to nemienim menit a zateplovat cely dom.Moj kotol sa zapne tak 6 krat za den.on aj dlho ideplynulo.akurat pri konci kurenia uz sa vracia tak tepla voda ze ten kotol ju rychlo vykuri a vypina.pocital som to teraz vypne zamne asi 8krat potom termostat vypne kotol.
@petersd ak vravis ze kuris kotlovou vodou do 55C, tak uspora 20% je viac menej zarucena+ spotreba vecneho plamena ako bonus. U teba Protherm Medved 18 KKS. Skoda ze si sa nerozhupal minuly rok, ten kotol staval dlhe roky 1200euro. Teraz minimalna cena 1500e. Neviem aku mas rocnu spotrebu plynu, ale navratnost je celkovo rychla. Je to dobry kotol, nerezovy vymennik, len treba raz rocne vycistit, na to pozor.
@toky1 klasicky dom z r. 1970, 220m², okr. BJ, zatepleny 5cm,okna, dvere pôvodne, teplota v dome 21st.,kúrenie nastavené na max. 52 st., proste viac sme nevedeli ušetriť na spotrebe, kotol Leiber klasický, cykloval, termostat izbovy,
@mgx Predpokladám, že Ty máš toho Proherma, že? Máš hoc inú značku, to je jedno, ale choď a podívaj sa na elektrický príkon. Koľko máš? Kolega má Buderusa a ten má 110 W. Nuž "bónus" z neexistencie večného plamienka by som asi nespomínal, lebo to čo by som ušetril v tomto, dám za elektriku. (a možno aj prerobím)
Iba pre info: Moja stará PKM 18 SA (elektronika bez večného plamienka) mala príkon 4,5 W,... teraz keď som to prerobil na večný plameň to bude snáď ešte menej. (iba elektrika pre selenoida). + pripomínam systém už nepotrebuje nič ďalšie - beží na samotiaž.
Trochu poškúľujem po tomto: https://www.destila-slavkov.cz/plynov... (bez večného plameňa, príkon 22 W 😢 ). Zatiaľ jediný kotol pre samotiaž na našom trhu, ktorý som našiel.
@petersd toto by som vyhodil len fukot. Ked ho menili nasi v roku 2004 za protherm tiger ci ako (nekondenz) isli sme so spotrebou dole zo 7000 rocne na nieco cez 4000. Nehovoriac ze fuuurt sa v nom daco pokazilo.
@petersd nie Protherm doma nemam,ale montoval som ho svokre namiesto destily 25tky (mala plnoprietok). Ja mam doma Baxi, pretoze regulacia Siemens, s Prothermom som to nevedel poriadne riadit (protokol nebol verejny) a chcel som KK s nizkym spodnym vykonom, dobrymi parametrami a rozumnou cenou. To vtedy protherm v ponuke nemal. Konkurencny Viessman alebo Geminox stal o 1000ku viac.
Ten kotol co si uviedol (Destila) by som si nekupil, nie je kondenzacny, len atmosfericky, pricom stoji rovnako ako Medved Condens KKS 18. V podstate vymenis olcit za olcit.
K spotrebe, Baxi zerie standby 5-10W, ak fici 30-40W. Medved Condens cca 50W.
@petersd No,večný plamen zerie tak 0,5m3 za den,,čo je asi 0,25Euro bezohladu nato,či kotol práve kúri alebo nie..Ja som práve preto prerábal z plamienka na elek.zapaľovanie.,Hlavne v lete sa mi to nepáčilo,keď koli ohrevu vody šiel hodinu denne dokopy,a plamienok tam zbytočne horel 23h.
@mgx Tie úspory o ktorých píšeš sú také aj preto,že tie staré kotle majú nastavené nepomerne velké výkony na horákoch v pomere k ploche výmennika.Mne sa podarilo už na pár takychto kotloch znížit sezonnu spotrebu len obyčajným ubratím tlaku plynu na tryskách horáku.
@dusan72 Hej, večný plamienok to je cca 10 €/mesiac. TUV si v dome ohrievam ináč, nie s kotlom, preto kotol je zapnutý len cez topnú sezónu.
Ja som z elektronického zapaľovania prerobil kotol na plamienok. Elektronika začala (po rokoch) vykazovať veľmi nebezpečnú závadu. Zákerné bolo aj to, že sa prejavovala nepravidelne, sporadicky. Šťastie, že som to zavčasu odhalil. Pri zapnutí kotla elektronika plyn pustila, no iskričky na horáku zapla až o niekoľko desiatok sekúnd neskôr. Kotol normálne vybuchoval. Nechcem si predstaviť, čo by sa stalo, keby iskričky nabehli až o niekoľko minút 🙁 🙁 🙁
Po tejto skúsenosti už neverím elektronike. Myslím si, že z tohto pohľadu je večný plamienok bezpečnejším riešením.
@mgx Tie elektrické príkony sú včítane obehového čerpadla na "plné pecky" ?
1. Opotrebenie kotla existuje. Prečítajte si o zanášaní výmenníkov spôsobené viacerými faktormi, ale pri správne dimenzovanej sústave je minimálne.
2. Absolútne nechápem prečo riešite spotrebu čerpadla pri cenách el. energie
3. Večný plameň je "bezpečnejší?" to je vtip? Sorry ale keď je kotol správne navrhnutý, tak takéto veci sa nestávajú. Evidentne výrobca niečo nedoriešil alebo je kotol technický NOK.
4. čo sa týka modulácie kotla, tak bežný atmosferický kotol nemôže fungovať pod teplkotou kondenzácie lebo zoxiduje výmenník a kotol good bey za pár rokov. Preto KK sú také úsporné, lebo môžu kúriť stále hoc aj na 35 stupňovú vodu a bezpečne, v podstate je to pre nich ideálne.
5. Nie je kotol ako kotol. Prečo? Asi taký ako existuje značka Dacia a Mercedes. Prečo niektoré kotle stoja 1500 a iné 4000 a nie neplatíte za značku. Platíte za to čo je vo vnútri. Nebudem to tu rozoberať, ale rozdiely sú.
6. Úspora KK oproti normálnemu kotlu? Aj 35%. Keď sa to správne nastaví a predtým tam bol nejaký vergel čo cykloval a nekúril ako mal.
@marcos33 Nechce sa mi teraz na všetko reagovať, nuž iba k bodu č.4 :
Poznám vo svojom okolí viac obyčajných atmosférických kotlov, ktoré niekoľko desiatok rokov bežali na teplotách 50-60°C a žiadna tzv. nízkoteplotná korózia, ktorou strašíš aj Ty teraz, sa nekonala. Doma mi beží 28. rok plechový plynový (45 - 55°C),... v rodičovskom dome je plynový 29 rokov a kotol na pevné palivo u nich bol v prevádzke takmer 50 rokov. ! Teraz je odstavený v zálohe, no bez akýchkoľvek známok poškodenia. Preto si myslím, že nízkoteplotná korózia je skôr teoretický problém, než praktický.
@marcos33 Ak to zoberieme podľa teórie, tak nemáš pravdu! Tzv. nízkoteplotná korózia vzniká pri teplote 52 - 58°C. Podľa tohto by pri uvedenej teplote nemal pracovať žiaden obyčajný (oceľový, liatinový) kotol.
@petersd trošku tomu nerozumiem, "nizkoteplotná korozia" , predpokladam, že tieto javy su sučastou teplovodnych rozvodov v kovových systemoch, bez rozdielu teploty vody, ktore sa možno daju eliminovať nejakou pridanou chemiou-inhibitorom do systemu... My sme v starom atm. kotli Leiber kúrili od 45- 55 st. a žiadnu kondenzaciu v kominovom telese som nepozoroval za 25 rokov prevádzky...
@rudy2501 Skôr tipujem že teoretické nebezpečenstvo nízkoteplotnej korózie sa týka samotného štandardného kotla s povedzme oceľovým výmenníkom. Ide o to, že ak ohrievaš vodu v systéme na dajme tomu 50°, tak vratná voda do kotla má možno o 15-20° menej - čiže 30-35°. Vtedy môže dochádzať ku kondenzácii, pri ktorej sa myslím síra obsiahnutá v palive premieňa na kyselinu sírovú a oxidy dusíka na kyselinu dusičnú. A tie môžu mať na materiál výmenníka kotla deštrukčný vplyv. Kondenzačné kotly majú výmenníky na toto stavané, sú to špeciálne zliatiny.
To som kedysi niekde vyčítal, pokiaľ si dobre pamätám.
Teplota spalin pri atm. kotli je nad 100st. bez ohľadu na to či nastavim termostat na kotli na 45 alebo 60 st. Proste v kotli sa zapli 3horáky na "plne pecky", ktore mi zohrievali vodu v liatin. vymeniku, orientačne 20 min-50min. podľa nastavenej teploty na kotli a termostatu v izbe... http://www.raciotherm.sk/sk/faq/aky-j...