Ahojte. Riešim starší dom, v ktorom robím podlahové kúrenie. Celková plocha 78m2 obytná. Konkrétne dve izby mi robia vrásky, kde vychádzajú okruhy dĺžky 100 metrov presne a 98 metrov. Vrátane dĺžky od a do rozvádzača. V podlahe 13cm eps 150s v dvoch vrstvách. Strop 16cm vata, bude ešte plus 20cm do budúcej zimy. Zateplenie plášťa zatiaľ žiadne. Všade rozteč trubiek 15cm od seba okrem kúpeľne, kde bude 10cm. Ostatné okruhy vychádzajú takto. 85 metrov, 70 metrov a 60 metrov. Pokrývam celú plochu, okrem miesta, kde bude vstavaná skriňa. Prosím o skúsenosti zo života, lebo názory sa rôznia. Múdra literatúra hovorí na pex 16mm Max dĺžka okruhu 120 metrov, pán Boh 100 metrov a rôzne "Me Gustas Tu" 70-80 metrov. Tak som z toho jeleň.. bude kondenzačny kotol. Rozvádzač mám už 5cestny, viem ho rozšíriť o jednu vetvu. Ďakujem. Snáď sa mi to už utriedi a ja konečne po dvoch týždňoch bádania zaspím ako človek 😀
Dobrý deň.
Rúrky položte aj pod vstavanú skriňu, aspoň 1-2 ku stene, aby sa to preteplilo. v rekonštruovanom dome tam ostáva tepelný most, aj keby to nebola obvodová stena.
Dĺžky okruhov: treba dať do každej miestnosti toľko metrov, aby ste pokryli tepelnú stratu miestnosti a aby sa nestalo, že to nebude stačiť.
Vo Vašom prípade to vidím takto: pridajte 1 okruh, bude spoločný pre obe izby (ak sú vedľa seba). Ak podľa výpočtu treba do oboch izieb spolu 198 m, dajte 3 okruhy po 66 m. Ak nie sú vedľa seba, musí sa vymyslieť niečo iné.
Prečo sa rôznia odporúčania: lebo rúrka po x desiatkach metrov už nemusí mať výkon. To záleží od teplotného spádu, prietoku... preto najlepšie je robiť okruhy čo najkratšie - vyvarovať sa tých "limitných" 100-120 m.
@blacksr sú vedľa seba a aj to bola jedna z alternatív, no trošku sa obávam toho, že keď bude v jednej prekurovať a uberiem tomu, tak v druhej to môže byť zas nedostatočné. Keďže časť okruhu v jednej izbe bude "teplá", druhá časť v druhej izbe bude "studená".. a tepelné straty v miestnosti absolútne netuším. Ak to trochu pomôže, mám 11kw krbovu vložku a počas mrazov som ňou vykuril celý dom počas kúrenia celý deň na 16 stupňov 😀 ale to asi moc nepomohlo... Na šiestom okruhu rozvadzača je odvzdušňovaci ventil. Ten ventil sa dá dať do tela rozdeľovača aj z boku. Je na to taká sada, ktorá sa zašróbuje na miesto zátky.
V tak dlhých okruhoch môže byť tak vysoká tlaková strata, že s ňou bude mať problém kotlové čerpadlo. Bude možno treba pridať ešte jedno obehové.
Ak sú veľké rozdiely v dĺžkach okruhov môže sa stať, že voda pôjde cestou menšieho odporu - bude sa tlačiť cez najkratší okruh rýchlo a pomaly cez tie dlhé. Vo výsledku to pocítite ako slabší výkon podlahovky. Je treba vedieť sa vyhrať s nastavením prietokov, ktoré ale zas môžu rozhasiť pracujúce sevopohony na rozdeľovačoch.
Ideálne je mať okruhy s rovnakými dĺžkami. Alebo ovládanie podlahovky a servopohonov na rozdeľovači ktoré vie zohľadniť dynamicky meniace sa prietoky.
@toky1 potom si kladiem otázku, prečo odborná literatúra hovorí Max 120 metrov, keď sa do bežných kotlov dávajú čerpadlá, ktoré to neutiahnu... 🤔 hlavne, že to isté čerpadlo utiahne tlačiť vodu do poschodia..aspoň tak viem, že čo sa týka tlakovej straty, meter výškový sa rovná 10metrom dĺžkovym, takže s tým, že to neutiahnu kotlove čerpadlo sa nestotožňujem.
@wilson1281 Toho sa báť nemusíte, zeby sa kvôli 30 m rurky prekurovalo. Ak položíte spoločný okruh "na striedačku" čiže teplá a vratná voda vedľa seba, bude výkon zhruba rovnomerný.
Podstatné je, aby položené metre rúrok boli schopné pokryť tepelnú stratu každej miestnosti. Ako viete, že rozostup 15 cm bude stačiť? Ak je toto navrhnuté bez výpočtu tepelnej straty miestností a bez zohľadnenia podlahovej krytiny kvôli rýchlosti nábehu, odporúčam všetky 3 okruhy predĺžiť. Kľudne 3x85 m. Rozdelovač čo najbližšie k miestnostiam.
@blacksr lebo pôvodné sú tam iba múry a strop. Trojsklá všade. V podlahe eps, v strope vlna. Snáď som si mohol dovoliť dať rozumný rozostup 15 CM. Snáď nemám dávať všade 10cm rozostup 😀 a čo sa týka toho okruhu.. budem motať do slimáka. Ale druhý slimák vramci jedného okruhu bude už vlastne spiatočka prvého okruhu.. od rozdeľovača do najvzdialenejšej izby to je cca 1,5 metra.
@wilson1281 Ide aj o to, aký objem vody cez systém potrebuješ prehnať. Nielen o dĺžku potrubia či výšku systému.
Napríklad Protherm Condens 15 KKO vie dať pri 20kPa max 1000l. A tých 20kPa pri 100-120m okruhoch a rozdiele teploty medzi vstupom a výstupom 5-10° môže byť málo.
@wilson1281 Tak ten spoločný môžete položiť tak, aby výkon bol rovnomerný. Pri prekurovaní sa zníži prietok na samostatnom, nie na spoločnom okruhu.
Tiež chcem veriť, že 15 cm bude v pohode. Ale bez akejkoľvek informácie o dome si môžem veriť len sama pre seba. 😉
@wilson1281 priklad z praxe.
Protherm KK z neho ide voda do dvoch rozdelovacov. Prizemie a poschodie.
Na poschodi 4 okruhy 104m, 104m, 105m 76m
Na prizemi 5 okruhov 103m, 95m, 70m, 36m, 40m
v rozvadzaci si viem nastavit prietoky tak aby v tych kratkych bol nizsi a v dlhych vyssi. Na poschodi to mam rozdelene rovnako, tych 76m je kupelna, tak nech je tam teplo.
Kotlove cerpadlo v pohode stiha.
V kuchyni som nedaval okruh pod linku ale potiahol som okolo steny, potom som vynechal miesto a pokracoval uz s pravidelnym rozostupom 15 cm.
@wilson1281 je nejaky specificky dovod, preco si nedas vypocitat tepelnu stratu pre jednotlive miestnosti podla aktualnej skladby podlahy, stien, stropu, okien a podla toho sa presne navrhnu okruhy, ktore budu pokryvat tepelnu stratu pri navrhovej teplote podla miesta kde stavba stoji? Vsak to stoji max 200euro. Ty radsej svojpomocne vydumas a namotas kilometer hadice, ale v zavere to pre istotu cele zabijes 5 okruhovym rozvadzacom. Vysledok o rok= budes velmi cudovat, ze polovica domu trvale nedokurena, v stavanej skrini plesen atd. Ale nie je nad skusenost na vlastnej kozi...
@mgx ako mi kto vypočíta tepelné straty, keď nikto nevie, ako bude dom zaizolovany? Už tam začíname uvažovať hypoteticky.. Tí, ktorí kúria radiátormi, majú v skriniach plesne? Niekto nedáva ani pod kuchynskú linku, práčku, vaňu a žije bez plesní...To som teraz fakt zvedavý na tie odpovede na moje otázky.
@wilson1281 strata sa pocita na aktualny stav, kazde extra zateplenie je len plus. Varianty sa daju prepocitat tiez, ale nemyslim ze pri stenach skoncis s niecim inym ako 10cm EPS (lebo steny mas urcite minimalne polmetrove). Ak vobec. Zvysok sa mi nechce vysvetlovat, lebo na moju otazku si tiez neodpovedal. Prepac, evanielium nesirim.
@wilson1281 no asi tak ze pan projektant somnou stravil na telefone asi hodinu a robil si poznamky. A nezaujimalo ho len ake bude zateplenie ale napr. aj ake budu vnutorne omietky, podlahova krytina, vyska stropu, orientacia domu atd.
@wilson1281 funguje dobre, nepocitujem rozdiely teplot v miestnostiach.
Je tam este rezerva na zvysenie prietoku v niektorej vetve ak by bola potreba.
V podlahe mam 18cm izolacie dole a 6cm hore. Steny Ytong 300mm, zatial nezateplene, strecha 18cm vata medzi krokvami + 18cm PIR nadkrokvova izolacia.