Zdravim
Chcel by som postavit buduci rok pasivny dom v Bardejove respektive sa k nemu aspon priblizit mam individualny projetk ktory je na 95% podobny s tymto projektom http://www.domzamilion.com/projekt_po... len bohuzial ked som isiel vlani za projektantom tak na ich stranke bol iba projekt na bungalov.
Bol by som velmi rad ak by mi niekto mohol pomoct ohladne hrubky konkretnych izolacii a pouziteho materialu:
1. Z coho stavat ? V projekte mam tehlu leier 30 ale neviem ako odizolavat dom od zakladovej dosky, ci by nebolo lepsie pouzit ytong 30. Nebudem si to staviat sam ale firma kedze som v zivote tehlu v ruke nedrzal takze je mi jedno ze z ytongu sa stavia lahsie ale kvoli tehle hovori cena. Penosklo som vylucil pretoze je prilis drahe na to kolko penazi by som v buducnosti usetril ak by som ho pouzil. Ak by som pouzil tehlu pomohlo by vysypanie prveho radu gulickami polystyrenu alebo mam radsej staviat z ytongu? (tensia by kvoli statike asi nepresla a z ineho materialu napr. BTS staviat nechcem)
2. Zaklady. Aku hrubku pouzit na zateplenie zakladov a do akej hlbky plus aky material by bol finacne najvyhodnejsi? Zakladovu platnu nechcem od spodu izolovat.
3. Kolko cm polystyrenu do podlahy na prizemi a kolko do podlahy na poschodi?
4. Kolko cm polystyrenu na obvodove mury a aky pouzit sivy alebo biely plus ktory ma dlhsiu zivotnost a priblizne kolko rokov?
5. Izolacia strechy. Strecha je klasicke A a v povodnom projekte ktory bol na NED som mal v sikminach:
- paropriepustna folia
- tepelna izolacia nobasil 200 mm v kladana medzi krokvy 100 x 200 mm
- tepelna izolacia nobasil hrubky 100 mm vkladana medzi hranoly 80 x 100 mm
-parozabrana
-tepelna izolacia nobasil hrubky 40 mm vkladana medzi hranoly 40 x 40 mm
-sadrokarton
Tak o kolko cm navysit a aj kde presne aby sa to vsetko aj pomestilo. Sikminy idu plynule od priblizne 170 cm takze miesta dost na znizenie.
6. Kolko cm by mal mat presach strechy ak mam na juznej strane 4 balkonove okna? Vsetky okna budu 3skla
7. Ake kurenie ak budem mat k dispozicii aj plyn iba 6 m od domu? V celom dome je naplanovane podlahove kurenie. Oplati sa mi tahat plyn na kurenie, TUV a a varenie alebo kupit jednoduchy elektricky bojler ako napr. blacksr? (inak Jarka mas vynikajuci blog a nebyt neho tak ani pasiv nestaviam cize vdaka)
8. Rekuperacia? Viem ze je to finacne nenavratna investicia ale do pasivu by mala byt ze? V povodnom projekte som mal kozub takze teoreticky peniaze na kozub by som mohol pouzit na rekuperaciu ???
Cize ked to cele zhrniem chcel by som mat pasivny dom ale aby som nemusel byt aktivnejsi v robote pretoze by som ho chcel postavit za cenu lepsieho NEDU
Ak som na nieco zabudol mozte doplnit a vopred vdaka za kazdu dobru alebo modru radu.
Odkiaľ viete že EPS nemá tvarovú stálosť? Nad 70 C sublimuje, to snáď nehrozí. Fasáda zateplená EPS pravidelne udržovaná za 20 rokov je prakticky večná. Poznám domy ktoré som videl zatepľovať pred 15 rokmi a nič im nie je.
@radopp myslím EPS pod tlakom. a tým že sa zvýši tlak od murovaných stien, neviem ako by to bolo v časovom intervale, a nieto ešte pri viacerých poschodiach. to by trebalo najprv modelovo vytvoriť a preskúmať. zateplená fasáda nie je pod neustálym tlakom. Takže môj skromný odhad je ten že čím vyššie zaťaženie, tým vyšší tlak, a tým vyššia miera stlačenia. a čo také hraboše a krtkovia ?
@maros_kollar to je pravda, ale to sa musí predsa statik spočítať a zvoliť opatrenia a druh EPS a počítať aj so stlačením.
Určite je rozdiel, ak sa stlačí jedna "stena" ako keď sadne naraz celá stavba.
Stavajú sa tak bežne domy, samozrejme, že odštartovali to, najprv ľahké" montované.
Pre dom 10 x 10 m by to bolo 5 000 eur za XPS. Polovicu si môžeme odpočítať za EPS ktorý by šiel do podlahy pri klasických základoch. Takže náhrada za základy za 2 500 eur.
to co sa tu popisuje si viem predstavit s murmi ako ma MIO
a zacinam si to cele predstavovat ako obrovsku zelezobetonovu vodotesnu zumpu obalenu polystyrenom :-D do betonu vysekat EL neni problem - vid panelaky a tam kam by sla voda/odpad sa spravi 10-15cm primurovka z porobetonu.
vidim v tom obrovsku vyhodu - ked pride potopa sveta len vytiahnem snorchel a kludne byvam dalej :-D
inac mne konstrukcia zo STEICO pride celkom draha - nevidim v tom usporu. aspon mi tak kalkulacka povedala.
jedine ze by som si tie nosniky mohol spravit sam - podla projektu - OSB + hranoly, inac je to velmi zaujimava konstrukcia ktorej stale davam sancu - zalozena za bet. patkach samozrejme - vyhoda pri velkych prevyseniach. uplne naj by bolo keby sa dali len - vonku drev. obklad, I nosnoky vyplanit izolaciou - parozabrana - vnutorny obklad - nic viac - ziadne predsteny, ziadne lepenie polystyrenu na fasadu. ak by sa to dalo a vyslo by to lacnejsie ako murovat nechal by som sa ukecat.
tehla je tehla :-D ale mne sa akosi nepaci - lebo ja by som chcel robit svojpomocne - aj omietky aj fasadu
VPC bola zaujimava moznost - ale .. ale - rozvody ... riesenia to ma nechce sa mi to studovat
tak som skoncil zasa pri porobetone :-D 25-30cm - pultova strecha z I nosnikov - fasadny EPS sa priamo napaja na izolaciu strechy - toto riesenie sa mi paci uz velmi dlho. spodny rad muriva dat z lambdy - vyska tvarovky je 25cm - 20cm izolacia 5cm poter - akurat. do vykopanej zakladovej ryhy po stranach napichat polystyren a zaliat .......
este by som sa nechal mozno ukecat na beton - ale neviem ci by sa mi stym chcelo paprat pri murovani
to len taky moj laicky nazor
Pozerám že dali do základov len 24 cm XPS. Pre základy domu 10 x 10 m by bola cena:
XPS: 3000 eur
štrk: 1000 eur
železobetónová platňa: 2 000 eur
zemné práce: 500 eur
spolu: 5 500 eur
Ak to bude robiť stavebá firma, tak 11 000 eur. :-)
Dnu bude 24 C, v januári pod základmi 0 C, von -15 C. Rozdiel teplôt do základu je 24 C, von 39 C. Je to pomer 39 : 24 = 1,6. V základoch 24 cm XPS je to isté ako 24 x 1,6 = 40 cm EPS v stene, čo sa týka okamžitej straty a povrchovej teploty.
Celoročná strata: Martin má priemernú ročnú teplotu 7,5 C. Môžeme to brať ako výpočtovú teplotu pre pod základmi. Za vykurovacie obdobie október - apríl je priemerná teplota von 2,5 C. Pri vnútornej teplote 24 C je to rozdiel do základov 24 - 7,5 = 16,5 C a von 24 - 2,5 = 21,5 C. Pomer 21,5 : 16,5 = 1,3. V základoch 24 XPS je to isté ako 24 x 1,3 = 33 cm EPS v stenách.
Výkop pre štrk a EPS treba spraviť len do takej hĺbky aby sa vykopaná hlina prisypala okolo domu. Môžete z obývačky výjsť cez balkónoové dvere na trávnik. Ale neohrozí vás potopa.
Ekvivalent XPS pre vykurovacie obdobie november - február:
Priemerná teplota von je 0,5 C, viď: http://www.teplovmeste.sk/menu/dennos... .
Rozdiel teplôt von bude 24 C - 0,5 C = 23,5 C.
Rozdiel teplôt do základov: 16,5 C
Pomer: 23,5 : 16,5 = 1,42
Ekvivalent XPS v základoch: 24 cm x 1,42 = 35 cm EPS na stenách
@malydom
Tiez riesim podobnu dilemu aky material pouzit. Porobeton nema akumulacne schopnosti ako napr. tehla a zas dom z betonu ako ma mio tak to mi bude trvat dlhsie nez najdem partiu ludi ktora to postavi navyse tehla sama o sebe ma aj tepelno izolacne vlastnosti. Preto by ma zaujimalo ci ma niekto fakt postaveny dom z tehly ale spodny rad oddelil porobetonom viem ze blacksr to tak ma ale ona ma drevostavbu a riesila iba vnutorne priecky a nosnu stenu nie obvodove mury. Jedna sa mi o to ze je to pre mna finacne najvyhodnejsia skladba porobetonom lahko oddizolovat patu muriva a potom iba potiahnut mury napr. leierom za 70 centov za kus plus sa do toho budu sekat rozvody ovela lahsie nez do betonovych tvarnic. Pripada mi to ako 2v1 vyuziju sa vyhody porobetonu aj tehlovej akumulacii. Robil to uz tak niekto?
Chceš mať klasické základy? Keď použiješ na prerušenie mostu päty stien 2 rady porobetónových tehál, a do podlahy dáš aspoň 40 cm EPS, tak sa ti rohy určite nebudú rosiť.
Betón je podstatne rýchlejší akumulačný materiál ako plná tehla. Čo chceš sekať v stenách? Vodu a odpad privedieš cez podlahu kam chceš, zásuvky budú dole, pre pár vypínačov stiahneš kábel, to pri murovaní vynecháš škáru, založíš husí krk a zaleješ cementovou maltou.