Dobrý deň
Po roku sa obraciam sem na koľko mi do teraz nikto nevedel poradiť.
Pri rozvodoch vody nám vodár poradil urobiť tretiu rúru na cirkuláciu vody. Na rúrke je ventil pre prípad, že ak ju nebudeme chcieť použivat tak si ju zastavíme. Pod batériou je prepojená s teplou, na konci vetiev nie sú žiadne regulačné ventily, bojler má horný vývod na dopojenie cirkulácie.
Problém je:
Cirkulačné čerpadlo je pustené, ventil otvorený a voda ide za 2 sek teplá všade čo je správne.
Vypnem čerpadlo, zastavím ventil tak cirkulácia prestane ale keď kdekoľvek pustím vodu tak voda netečie iba k odbernému miestu ale začne cirkulovať ku každej batérii a čakám 2min kým všade precirkuluje + extrémne to ochladzuje bojler. Ako keby to chytalo samotiažny okruh tým, že vetvy sú poprepájane. Robí to aj dvom susedom kde robil ten istý vodár. Teplá so studenou nemá prepoj, nerobia to ani podomietkové batérie, keď zavriem teplú alebo studenú vodu tak voda netečie. Ďakujem za akúkoľvek radu.
@jaros87 teda fotku si mohol dat aj vacsiu 8-)
Ale k veci, si si isty ze bojler ma cirkulaciu z vrchu? To sa mi nevidi, pochopil si spravne to zapojenie?
Alebo nie je potom prehodena cirkulacia s vystupom horucej vody?
@nicearty hej, dopojenie je na samom vrchu bojlera. Prehodene vetvy nám napadli ale boli označené a rozvod je z 20mm, cirkulacia z 16mm potrubia tak sme to vylúčili. Ako som mal pochopiť zapojenie?
@majonez@jaros87
Ze je to TC sa z povodneho obrazku nedalo poznat.
Potom neviem kde je pes zakopany. Aj ked to s tym asi nic nebude mat, ale to cirkulacne cerpadlo nie je naopak namontovane?
@nicearty nie je, poloha čerpadla je správna, prúdenie je v smere ako má akurát sa nerozoberalo aby bol nápis naopak. Ale kebyže chcem tak to rozoberiem a otočím. Ale v tom problem nieje. Ja to ani nechcem používať.
Nie je k tomu výkres ako idú rozvody teplej vody a cirkulácie (CV)?
Lebo nerozumiem ako by to mohlo precirkulovať pri uzavretom okruhu.
Bez CV trvá dlho kým nabehne teplá voda, ak je to dlhšia trasa od kotla. Potrubie má v sebe vodu stále čo sa časom ochladzuje. Ak sa pustí jeden výtok, odpustí sa ochladená voda z tej trasy a až potom nabehne teplá. Ak sú po ceste nejaké batérie, tak tie budú mať tiež hneď teplú vodu, lebo už je v tom potrubí.
Divné by bolo pri vypnutej cirkulacii, ak napr. kuchyňa je 10m od kotla. Pustí sa batéria na umývadle 1m od kotla a zároveň by bola teplá voda aj kuchyni. Pri normálnom fungovaní bez CV by v kuchyni trvalo napríklad minútu, kým začne teplá voda tiecť.
@jaros87 cele je to zahada. Ak zatvoris ventil pred cerpadlom a vypnes cerpadlo, nema co ochladzovat bojler. Zakonite musi trvat dlhsie kym pride tepla voda k odbernemu miestu. Skus sem este hodit skycu slucky TUV aj cirkulaciou ak vies. Mozno niekto na nieco pride.
@marsdm presne takto sa to správa. Cirkulácia je vypnutá, ventil na potrubí zastavený.
Voda v dome sa nepoužíva napr 5hod takže všade je ochladená. Prídem domov a kdekoľvek v dome (napr. kuchyni) pustím vodu a počkám kým príde teplá (2min). Hneď na to idem do kúpelne, WC proste kdekoľvek a už nečakám lebo tam je teplá okamžite. Preto lebo pri pustení a čakaní na teplú vodu napr. kuchyni automatický cirkuluje v celom dome. Preto aj dlho čakám a preto tak ochladzuje vodu v bojleri. V podstate je jedno či pustím vodu 2m od kotla alebo v kúpeľni na poschodí. Vždy čakám rovnako dlho. Som z toho na nervy.
Výkres ako projekt? To nie. Ale voda je robená klasicky. Od kotla idem napr. do práčovne a pokračujem cez T-kus do WC cez T-kus do kuchyne . . . Cirkulácia to isté. Myslím si či to nieje urobené zle a preto to chytá okruh. Vodár čo to robil mi povedal, že tak ho to učili v škole.
@jaros87 no tak tam bude pes zakopany. Ja mam cirkulaciu urobenu tak, ze od posledneho najvzialenejsieho miesta rozvodu TUV mam potiahnutu rurku spat k bojleru. Cize pri poslednom mieste je Tcko, kde je privod, vyvod na bateriu a spiatocka spat. Uz jasnejsie to neviem napisat ;-) a to je cele. Myslim ze sa to tu v minulosti riesilo v nejakej diskusii ako spravne zapojit cirkulaciu.
@nicearty spomínali mi, že v prípade šetrenia materiálu to robia aj takto ale nevýhoda toho je, že sa voda neotáča hneď pod batériou a tým pádom nie je teplá voda hneď.
Ale čo v prípade ak sa použijú originál nástenky ktoré majú dve vyustenia? Potom nastáva náš prípad
@nicearty Jedine spravne zapojenie cirkulacky pre stavbu kategorie RD je slucka, cize kazda nastenka TUV ma dva vyvody, jednym prides druhym odides na dalsiu nastenku a z poslednej ides zasa na zasobnik via cerpadlo. Cokolvek ine je mackopes, T kusy tam nemaju co hladat.
@jaros87 teraz som sa stratil. Nerozumiem co za material useteili. Tiez nemam nastenky s dvomi vyusteniami. Tie su najlepsie ale aj najdrahsie. Ale ako som pisal, od najvzdialenejsej mam slucku spat. Ty mas miesto toho dalsiu trasu cirkulacie v podstate rovnako dlhu ako hlavny rozvod? Preto nerozumiem na com sa usetrilo, a schematicka skica zapojenia by to vysvetlila. Jedine riesenie u teba bude asi len odpojit cirkulaciu z bojlera a zablindovat ju, ak ju uz nechces pouzivat, co ale nedava zmysel ked uz mas cerpadlo a vsetko pozapajane.
@nicearty Iste, podomietkac je ale svojim sposobom specificka vec. Co to ma s cenou? Tie dvojite nastenky niesu nejak vyrazne drahsie oproti kombu single nastenka plus Tkus. Ci som nepochopil?
@kejsix t-cko na nie je az taky problem, ak sa t-ckuje k nastenkam. Podla poctu baterii sa cast potrubia zvykne tahat vacsim priemerom, co s priebeznymi nastenkami nedas. Kazdpadne T-ckovat je logicky dobre co najblizsie k nastenke, treba ist postupne a od poslednej nastenky spat cirkulacka bez dalsich T-cok.
@zefe pozrel som fotky jednej kúpelne. Do kúpelne vojde rúrka cirkulácie z ktorej ide T-čko do druhej kúpelne. V prvej kúpelni vetva pokračuje k vani cez T-čko, umývadlu cez T-čko a sprche cez T-čko
@kejsix mam podomietkove telesa na vani a sprche, tam ta cirkulacia neisla urobit a tak uz som dal vsade Tcka. No davam ti zapravdu, cena vlastne nebude ani o tolko vyssia.
@nicearty len mi vysvetlili, že cirkulačku ide urobiť aj šetrnejšie ako u nás. Radšej to tu nepletme. Skúsim nájsť schemu čo mi kreslili lebo sami vodari mi neveria. Samotne odpojenie z bojlera nepomože. Však ventil je hneď pri bojleri. Ono to chytá tah niekde v podlahe za čerpadlom. Priložil som fotku kotolne či náhodou tam nechýba niekde ešte nejaká klapka
@jaros87 ved ti to funguje s cirkulaciou ako ma, naco to vlastne riesis? Ak sa ti zda ze zbytocne minas energiu tak naprogramuj cerpadlo len na urcite hodiny.
Zdvojene nástenky mi aj chceli dať len 5 rokov do zadu ich nik nemal naskladnene.
Od poslednej batérie sa má vracať cirkulačné potrubie? Mal by som tým pádom niekde na fotke nájsť 4 rúry vedľa seba?
@zefe No vacsim priemerom ako 20 TUV v RD isto netahas. Ja mam komplet cely okruh TUV 20mm s dvojitymi nastenkami a neevidujem problem. Tcka nasobia pocet spojov pod omietkou, cim sa zvysuje riziko havarie (aj toto by malo investora zaujimat).
@nicearty so zapnutou cirkuláciou to funguje dobre. Len mi nešlo do hlavy, že pri použitých trubkach 20/16mm sme čakali na vodu 2 min. Však po prepočtoch tej vody tam je fakt málo. Pritom kúpelne sú nad technickou miestnosťou a WC+práčovňa hned vedľa.
Svokor má starý dom s hrubším potrubím. 400l bojler zohrieva TČ na 42° a pri piatich ľudoch vodu dohrieva 1x do dňa a stačí.
Cca 23-25hod/3€/mesiac.
Sestra má to isté čo my. Novostavba, 260l bojler na 50°, 2 ľudia, dohrev cca 1x za deň niekedy 1x za dva dni. Cca 23-25hod/3€/mesiac
My? 260l bojler na 45°, 3 ľudia, dohrev 5x za deň. Cca 104-110hod/19€/mesiac. A je za stejno či je cirkulácia zapnutá alebo nie.
@kejsix Vacsinu rozvodu mam Rautitan priemer 25, 20 ide az ku poslednej baterii. V tenkej priecke tahat k nastenkam 4 rury namiesto 2 + este v strede odpad moze byt o hubu.
Inak suhlasim.
@jaros87 to zalezi od dispozicie domu, mde ide najkratsou moznou trasou spat, tebe ak mas poschodovy dom, tak to moze ist po hromade.
@zefe suhlas s tebou, mam to rovnako ako ty, no nevravim ze sa to nedalo urobit aj lepsie.