Chcel som sa opytat na systemove dosky na podlahovku, kde vyrobcovia ponukaju moznost poteru od 8mm. Napr. Bekotec EN/PF. Mate s tym niekto skusenosti? Viem ze je tam potrebne pridat separacnu rohoz naviac po dokonceni poteru.
Dakujem za akekolvek skusenosti.
@karool82 neviem čo tým získaš, pridáš polystyrén ale uberieš z poteru.
Vedel si, že poter akumuluje ako teplo, tak aj chlad ? Že tým, že pridáš polystyrén na úkor poteru vlastne nič nezlepšíš ?
Tak ako pri ohreve, tak aj pri pôsobení nižšej teploty od základu, poter akumuluje.
Podľa mňa zbytočné, veď poter na m2 stojí cca podobne ako polystyrén na m2...
@dominik_galaba pridanim polystyrenu neziskam nic? Tak potom naco ho tam davat? 😂 Teplo sa predsa siri roznymi formami nielen salanim nahor. Nejako nechapem, rovnako ked bude poter tensi logicky udrzi menej chladu. Vsak ale diskutujme. Dakujem zatial. Mne len vadi ze ked sa niekoho u nas opytam na nieco co je ine ako roky zauzivana vec tak je kazdy negativny. Tento system je 20rokov stary a pouziva sa po celom svete, u nas asi kvoli cene takmer vobec. Je cena to najdolezitejsie? Je energeticky uspornejsie neprekurovat interier dobehom podlahovky napr. v case ked zacne svietit slnko a mam dobre zisky tepla zo slnka? Vsetko len uvahy... realne skusenosti este nikto nedodal.
@karool82 nie. Ani vtedy. Mám cement poter 8cm, vodnú podlahovku, nalepené vinylové dielce. Do podlahy mi ide 28°C voda a zónová regulácia má teploty od 21°C po 23°C. Záleží ktorá miestnosť...
Keď zakúrim v krbe, zónovka odstaví kuchyno-obývačku . Ostatné izby kúria... Keď mi zasvieti južne slnko v zime, odstaví zónovka detské izby a spálni (aj keď tam máme 21°C, takže tam vlastne ani kúrenie nejde...) Obývačka a kuchyňa kúria...
Načo vymýšľať teplú vodu?
@megdesign Mne podlahovka v byte nabieha a dobieha peknych par hodin. Ked zacne svietit slnko byt je prekureny. Podlahovka proste nevychladne. Vecer zase rozbeh ked uz nesvieti slnko pocitovo dlho trva. Byt je par rokov stary, ziadne zonove regulacie tu nehrozia. V dome mam planovane velke skla, bojim sa ze to bude este horsie. Polystyren naviac do podlahy nie je ziadna vyhoda? Nechapem naco to potom vyrabaju ked vsetci su spokojni s hrubym poterom. Mozno by naozaj pomohol niekto kto to ma, inak pozeral som ze aj Rehau to spomina na svojich strankach ako riesenie.
@karool82 no ja mám v podlahe pod poterom 24cm EPS...
Podlahová nemá byť teplá na dotyk nôh. Niečo je zle nastavené... Najskôr teplota vykurovacej vody.
@karool82 dobre rozmyslas, presne tak cim mensia akumulacia, tym vies viac vyuzit solarne zisky, tak isto, si to vies lepsie vyregulovat na noc, a dost sa tym da usetrit, ja som tiez volil pruzne kurenie, akumulacia je somarina, lebo cim mas viac tazsich predmetov alebo konstrukcie v dome , tak tym viac z teba odoberaju teplo a tvoria pocit chladu, preto musis vykurovat na vyssiu teplotu, ale to je na dlhsie,
v kazdom pripade, neviem ci sa ti tvoj plan oplati robit a to kvoli vode, mne to funguje, ale droty co mam v podlahe maju cez 50 stupnov, bojim sa ze aj ked budu rurky blizko podlahe, tak pri vodnom kureni ti to nebude fungovat uplne pruzne
@karool82 no nie je to samozrejme jedno, ale či dáš 30cm alebo 20cm polystyrénu už je by my skromný názor malý rozdiel.
A keď sa prekuruje slnkom, tak treba dať žalúzie. Nikdy to nebude ideálne, to že mi solárny zisk pri 23°C nastavenej teploty vykúri na 24,5°C je OK - predsa to vydrží až do večera a nemusí bežať kotol. Ale zas máš teplejšie ako chceš/potrebuješ. A čo sa týka ceny poteru, podľa mňa je drahšia práca ako materiál 😄 takže či dáš napríklad 15mm alebo 55 nebude veľký rozdiel 😄 GL veď sprav ako chceš 🙂
@jblaze no konecne niekto kto chape ze v zateplenom dome so solarnymi ziskami riesit akumulaciu je hlupost a vlastne na ucely regulacie je to skor nevyhoda, lebo maloktory system dnes napr. vyhodnocuje predpoved pocasia 😀 A to co zakurim v krbe alebo nie. Foliove a drotove kurenie je urcite niekde inde ako voda. Ale za mna ked znizim objem masy len na polovicu, tak ten rozdiel musi byt badatelny. Ved prve podlahovky sa robili s poterom 10cm, dnes sme na polovici a cim dalej pojdem masa nebude tolko zdrzovat v prechodnych stavoch. Ci sa to oplati a prinesie to realne setrenie zisk v pripade vodneho kurenia je otazne. Preto som chcel nejake realne skusenosti zo zivota s takym systemom. Skusim nejake nemecke fora.
@karool82 Poter o hrúbke 8mm by som nenazýval poterom. Dajme akumulačné vlastnosti bokom a uvažujme o mechanických - nerozpadne sa tých 8mm? Alebo je to nejaká flexi hmota? Nehrozí drolenie pri bodovom zaťažení?
@karool82 mam dost akumulacie z panelaku, viem ze to nieje prospesne, napriek tomu vela ludi stavia tazke stavby dalsi dom by som riesil z co najľahších materialov.
no poter u teba sa da riesi viacerimi sposobmi, ja som mal v plane robi, podlahu na drevenom roste, do ktorej by som miesto draheho podlahove eps, mohol pouzit cokolvek, aj stare handry 🙂 , takato podlaha nebude klesat a bude maximalne rovna s lahkou pracou, medzi dreveny rost vies natahat, trubky, mozes ho spravit aj tak husty, e nanho pojde rovno uz len podlahovina, je vela moznosti 😉
Ja mám bungalov z tehly 30cm plus zateplenie ... aj stredom domu mi ide 30cm široký 14 metrov múr z tehly ... Takže akumulácie je dosť a mne sa to tak páči ...ak v zime zasvieti slnko ...do okien zdvíha sa mi teplota max. možno o 1 stupeň ...zakúrim prípadne v krbe ...tak to naakumuluje ...takže mám v dome stabilnú teplotu . Poter 6 cm vodné plyn kúrenie ...kúrenie mám nastavené tak aby sa mi počas zimy tri krát zapol na hodinu ráno po obede a večer . Mám to dobre doladené. Cez leto mi dom neprehrieva ... 24-25 stupňov max. v lete je stále pohoda hodnota . Často sa v medziobdobiach vyskytujú teplé a studenšie týždne tak tou akumuláciou sa to vyrovnáva. Vlkosť v zima sa udržuje na 40 - 44% . Náklady na plyn a el. minimálne. Každý dom je v tomto iný . Osobne by som sa cítil lepšie ešte v masívnejších a väčších stavbách. Osobne som teda neni za ľahké materiály .
@dominik_galaba podlaha je najkritickejsia cast domu co sa tyka tepelnych strat, po oknach teda, ale okna dobre orientovane su plusove,
ale s tou podlahou ti to jednoducho vysvetlim,
ked je vonku 5 stupnov na rukach ti nieje zima ze? ale ked a dotknes kovoveho zabradlia tak zrazu sa zda ake studene , pritom ma rovnaku teplotu ako vzduch, a tak je to so zemou, ona je v dotyku s domo, odobera teplo ovela viac ako steny alebo strecha, aj ked je tam o co si teplejsie, , a obzvlast pri podlahovom kureni,
takze urcite nieje jedno ci je tam 20 alebo 30 cm, alebo hoci pol metra,
@stowasser Treba si pozret trosku o tomto systeme, umoznuje velmi rychlu vystavbu, netreba cakat na dozretie betonu, takmer hned je mozne spustit podlahovku a pokracovat dalej vo vystavbe. Zazrak tohto celeho je v dalsej vrstve tvorenej flexibilnou foliou/latkou a lepidlom. tymto sa to cele spevni a umoznuje to normalne zatazenie. Aj systemove dosky vyzeraju robustnejsie a rovnako iny typ systemovych dosiek musia ist aj na miesta kde nie je podlahovka. Neriesi sa dilatacia az do 100m2 plochy. Maju systemy aj na priemyselne zatazenie. Tolkoto teoria, mna skor ale zaujima prax 🙂
@karool82 no prax z môjho pohľadu nebude ani zďaleka taká ružová ako tvrdia. Neviem si predstaviť ako sa tak tenké vrstvy dokážu vyrovnať s bodovým zaťažením. A Ak ide nad trubky a ten mikropoter ešte fólia/látka, tá ti prestup tepla bude skôr spomaľovať akoby mu pomáhala 🙂
@karool82 schluter je spicka v tychto nizkoprofilovych srandach, DITRA25 je perfektna vsade tam, kde nevies zarucit pevnost podloznej vrstvy a chova sa to v podstate ako plavajuca podlozka pod dlazbu. Ale ked spocitas naklady na system: spodok 20e/m2, DITRA 15e/m2, specialny poter (totalne suchy) ktory doma v ruke nevymiesas, si na cene 60e/m2 (bez ruriek). Tzn. bezny dom 5000-6000e za poter. A ked si pozries skladbu, 8mm mas len nad stuplami, vsade inde je 30mm, navyse tep.kapacita DITRA+roznosna vrstva. dovolim si povedat, ze zotrvacnost bude niekde na urovni liateho poteru 3.5cm. Dovolim si tvrdit, ze hocijaka normalna ekvitermika regulacia s PID termostatom a zavislostou na vonk teplote a pripadnymi casovymi blokmi za 300-400e vyriesi problem rovnako.
@sousedekovci89 vidite, pred 200 rokmi si nevedeli predstavit ze budu jazdit autami. Tieto reci o veciach ktore su na trhu 20+rokov a su certifikovane nasu diskusiu nikam neposunu.
@karool82 ja by som skôr nadviazal na to čo ti napísal @mgx . to čo zvažuješ, vieš poriešiť lacnejšie pri porovnateľnom komforte. Otázka teda znie, že k čomu je dobré ísť do takýchto predražených technologických riešení. Samozrejme kto nevie čo od rozkoše s peniazmi nech robí čo uzná za vhodné. Otázne je, či tu hodnota za peniaze dáva zmysel. Teda či je efektívne vrážať toľko do domu, keď následne to môže mať efekt že dom získa hodnotu takú, že pri predaji mu to bude viac na škodu (bude proste cenové očakávanie majiteľa vyššie nakoľko do toho vrazil drahšie technológie oproti tomu za čo sa ten dom dokáže predať nakoľko tak či tak už nebude novostavbou) a ak táto otázka mi vychádza negatívne tak aspoň či pridaná hodnota tohto riešenia je pre užívateľa tak vysoká že to má zmysel riešiť. Mne tu nad touto otázkou visí obrovský otáznik skrz toho čo bolo napísané vyššie odbornejšie zdatnou osobou.
Ja totižto uvažujem tak, že čas máme len jeden a čas sú peniaze. Teda či má zmysel utratiť peniaze ktoré ma stáli určitý čas môjho života (takpoviedac musel som ich svojou prácou nech už je akákoľvek vyprodukovať) za túto vec, alebo ich viem využiť efektívnejšie, užitočnejšie (nazvime to napríklad na rozmary života tak všeobecne).
@sousedekovci89 ale peniaze sa neminaju len nakupom technologie, ovela vacsie peniaze sa minaju aj prevadzkou domu. S novymi cenami energii je to este horsie.
@karool82 áno ale o tom rozhodujú jednak zdroje tepla (či dáš napr. TČ alebo elektrický priamotop) a jednak /prioritne/ tepelné straty domu. Nie hrúbka poteru.