Nenašla som tu konkrétny postup pri robení podlahy v starom dome. Kúpili sme domček, kde je nejaká časť z nepálenej tehly. Treba vymeniť palubovku. Nevieme sa rozhodnúť ako na to. Manžel pristupuje k možnosti dať betón (odizolovať ho penovým sklom). Mne sa do toho ale nechce, bojím sa, že vlhkosť pôjde do stien. Ja si to predstavujem asi takto: štrk, penové sklo, parozábrana a ďalej minerálna vata pomedzi trámy a palubovka. Neviem, či to je v správnom poradí - skúste poradiť. Ešte niekam hydrozoláciu, ale kam? Kto viete, prosím poraďte. Domček bude na trvalé bývanie a bojíme sa, aby nešiel od nôh prílišný chlad. Ďakujeme pekne za všetky rady
pár vecí ktoré je potrebné vedieť na úvod: je dom vlhký?(prečo obava z vlkosti do stien), je pod stenou (nad základom) nejaká izolácia? viete základy odizolovať z vonkajšej strany? aké je podložie, príp. okolie domu (štrky, piesky, íly)? čo sa týka vrstiev podláh neviem prečo chcete penové sklo, ale porovnajte si ceny napr s týmto. štrkové lôžko, geotextília (možno by sa dala vynechať), XPS (prípadne perimeter) od 10 cm vyššie (neviem aký štandard chcete dosiahnúť) PVC fólia (kvalitnejšia hydroizolácia s prilepením na základ alebo steny, steny) betónová doska, nášľapné vrstvy. ber to ako návrh lebo veľa vecí tam spolu súvisí s odizolovaním základov, to treba zohľadniť.
@katinka87 my rekonstruujeme starsi RD a 2 miestnosti, ktore neboli podpivnicene nemali pevny zaklad pod podlahou. Pod drevenou podlahou bola len nasypana vrstva skvary. V skvare boli naukladane tramy, o ktore boli pribite vrchne dosky. My sme vsetky dosky vytrhali, vynosili skvaru (nie vsetku, ale skoro pol metra do hlbky), dali kari rohoze a zaliali betonom. Na beton sme davali hydroizolaciu + scasti po bokoch stien miestnosti. Na to sme davali podlahovy polystyren (asi 20 cm). Kedze sme robili podlahove kurenie, na polystyren sme davali este foliu, na to trubky a cele sa to zalialo anhydridom. Na vrch uz pojde len folia pod plavajucu a polozi sa plavajuca podlaha. Nastastie sme mali dom suchy, zaklady ani mury nie su vlhke. Zvonku budeme zateplovat obvodove mury aj sokel.
Pod drevo musíte urobiť izoláciu.
1.)Skladba.Piesok 2-3cm len na vyrovnanie hliny.Žiadne penové sklo a podobné ujoviny nepotrebujete .penové sklo je sprostý internetový blud .Podobnými bludmi sa klamú neznalý stavebníci.Ak máte peniaze na rozhadzovanie kľudne si dajte vrstvu penoskla,veď keď na to mám nebudem sa voziť na Fábii, ale na Masserati.
2.)Tenká vrstva betonu stačí aj 3 cm(nemusí byť v ňom železo)
3.)Hydroizolácia stačí obyčajná IPA
4.)Tepelná izolácia lepšia je sklenná vata.Táto vrstva nemusí byť,sú to vyhodené peniaze..
5.)Fólia
6.)Betónový poter (ak bude pod ním tepelná izolácia tak musí byť vystužený karisieťou
7.)Drevenné hranoly stačia 50x50mm rozteč 40 cm
8.)Palubové dosky najlepšie smrek je to nádherné drevo ,platí čím viac uzlov tým krajšie.Je teplé na nohy ,neoziabe.Aj ja mám takto urobenú podlahu v dome (zrovna pod sebou a som bosý a je to ok).
Keď budete mať takto vybúrané podlahy v dome ,bol by hriech a veľká škoda ak by ste na dome nepodrezali múry a nevložili hydroizoláciu múrov.Stojí to na kľúč okolo 25€/mb.
Náš domček vôbec nie je mokrý, len sa bojíme toho, že keď tam dáme betón, tak nám náhodná vlhkosť pôjde do stien. No keďže ešte netušíme v akom pomere je pálená a nepálená tehla, zisťujeme zatiaľ všetky možné postupy a rozhodneme sa až neskôr. Ešte nevieme, čím všetkým nás domček prekvapí :-) Ale aj tak Ďakujeme všetkým za názory a pomoc. :-)
@antonmesaros
Ahoj,
chcel by som sa opýtať keďže ma trápi ten istý prípad ako tu už bolo povedané a mám pocit že sa rozumieš tomu viac ako já na pár otázok. Máme drevennú podlahu pod ktorou je rôzna zemina a zároveň škvára... Hrúbku môžem zatiaľ len odhadnúť a je tak ale 0,5metra.
Stačí takéto usporiadanie vrstiev materiálu:
1 - uhutniť zeminu,
2 - piesok alebo jemný štrk (2-3cm),
3 - betón (cca 10cm v ktorom bude zapustená karirohož),
4 - Hydroizolácia (niekoľko mm podľa druhu materiálu hydroizolácie),
5 - Tepelná izolácia (cca 5 až 15cm napr. tvrdeného polýstyrénu),
6 - fólia,
7 - betónový poter (cca 3 až 5 cm),
8 - drevenný hranol a na nom položené dosky?
Mám ešte pár dôležitých otázok:
- V bode 3-betón, aký materiál je dobré použiť (Aké vrecia a v akom pomere s iným materiálom. Aká je asi cena betónu 1m2/1cm hrúbky) ? Rád by som vedel o aký materiál ktorý sa používa na betón sa jedná ??
;-)
- V bode 4-Hydroizolácia, pýšeš že sa môže použiť aj IPA. Dá sa použiť aj iný konkrétny materiál, ktorý by sa vlastnostami a cenou asi rovnal IPE ??
;-)
- V bode 6-fólia, o aký konkrétny druh fólie by sa malo jednať ??
;-)
- V bode 7-betónový poter, aký materiál by si použil ? Rozmýšlal som nad tým dať ale 4cm betónu a na to dať ale 1cm samonivelizačnej stierky, tak aby som vyrovnal povrch. Aká by bola asi cena materiálu betónu a aký druh materiálu na tvorbu v akom pomere by si použil
;-)
Posledná info o ktorú mám záujem je zistiť ako riešiť hranicu vrstiev základovej dosky a steny z vnútra domu ?? Toto by som potreboval poznať presne ako sa to bežne robí a z akého dôvodu sa používa aký materiál ?
ĎAKUJEM :)
@pavoldubovany pár poznámok
1 - uhutniť zeminu,
2 - piesok alebo jemný štrk (2-3cm), .......dobrý je piesok frakcie 4-8 mm
3 - betón (cca 10cm v ktorom bude zapustená karirohož),............. stačia aj 3 cm bez výstuž karisiete,nieje nutná
4 - Hydroizolácia (niekoľko mm podľa druhu materiálu hydroizolácie),
5 - Tepelná izolácia (cca 5 až 15cm napr. tvrdeného polýstyrénu),
6 - fólia,
7 - betónový poter (cca 3 až 5 cm),
8 - drevenný hranol a na nom položené dosky?
beton cement (nie od Holcimu) min 350kg na m3 betonu ,m3 betonu stojí cca 42€,piesok riečny frakcia 0-4mm.
Ipa je najlacnejšia,
fólia taká aby sa nepotrhala pri betonáži ,aby cez ňu nepretiekla voda z betonu.(dostatočne hrubá )
skladba taká istá ako pre podkladný beton
Podkladný beton sa robí tak, že sa oprie o steny netreba vynechávať žiadnu dilatáciu.Vrchný beton (poter )je nutné dilatovať od stien stačí aj 1 cm hrubý polystyrén.
@katinka87 ahoj ako ste dopadli s podlahou, presne toto riešime aj my. Vidím, že ti tu veľmi nepomohli :-(. Tiež by sme chceli dať len makadam, pomedzi trámy minerálnu vatu alebo inú izoláciu a tiež len palubovku. Žiaden betón. Dom je suchý a 100 rokov krásne fungoval aj bez betónu. :-D
@katkajurko2 aj keby mi dali domiešavač zadarmo beton nikdy spočitajte si naklady.A plavajuca podlaha časom sa začne vytačať je tonajhoršia kombinacia a pametajte laminat širi chlad.dovi
Odporúčam prezrieť diskusie na túto tému na stránke obnova.sk. Tak je presný postup opravy podlahy v starom dome a mnoho spokojných realizátorov (patríme medzi nich aj my).
@katinka87 moj ujo mal presne to iste, zdedil dom po mame (mojej babke) a prerabali..dom nebol vobec mokry...a akonahle vybrali drevene tramy z podlaha zabetonovali to tak im steny nabrali vlhkost..uz to maju asi v 1 metrovej vyske zamokrené
@nikolla2 predtým celá podlaha "dýchala", odparovala zemnú vlhkosť, po betonáži to zaniklo a voda vzlína do stien. Takéto zásahy sa musia robiť spoločne s izoláciou stien napr. podrezaním.
Mam hlineny dom, jednu miestnost nemam odizolovanu, hlina je na betonovom zaklade ktory mi presahuje 30 cm nad podlahu, takze som to nedaval podrezavat, kedze je to beton + kamen. Skladbu mam takuto: zem - 20 cm drveneho kamena na tom piesok s vapnom a v tom zapustene hranoly 10x10cm na hranoloch nabitu dlazkovicu 3cm hrubu, vsetko robene svojpomocne, podlaha je tepla aj v zime.
Tiež mám problémy s drevenými podlahami v starom dome z nepálenej tehly. Základy NIE sú betónované, iba tzv. štetované, precízne poukladané kamene a na tom múry z nepálenej tehly, ktorými vzlína vlhkosť do výšky 0,8-1m. Kým sa v dome bývalo, nebolo to také markantné, keďže sa pravidelne kúrievalo, najmä drevom. Teraz je dom využívaný len víkendovo, takže aj keď sa zakúri, nemá to taký efekt ako kedysi. Podrezávanie múrov ani veľkú rekonštrukciu neplánujem, keďže dom je vo svahu a všetko murivo pracuje a praská, akurát podlahy by som chcel vymeniť, lebo červotoč sa na tých starých "vyzúril" kvalitne...:-) Púšťať sa vôbec do toho, aby som to po pár rokoch nemal v rovnakom stave?
@dedo758 z vonka odizolovat, odkopat, oddrenazovat, odviest co najdalej zrazkovu vodu, pokial tam mate cementove omietky oplieskat dole, nechat preschnut a potom podlaha a stale vetrat....
@radomir_svk Toho obkopávania sa trochu bojím... Do pol metra hĺbky by to asi význam nemalo, nakoľko tam tie základy sú aké sú... Podložie je tam poriadne mastné (zvonku určite a asi aj zvnútra:-) ), pri oprave vody pod múrom to z lopaty nechcelo ísť dolu, pri zasypávaní to nešlo poriadne hutniť, takže priepustnosť tam asi nejaká veľká nebude - neviem, v pôde sa veľmi nevyznám.
Čo sa omietok týka, tie asi nebudú cementové, nakoľko dom má cez 80 rokov. V lete, keď bolo tak veľmi horúco, to všetko celkom pekne povysychalo a na omietkach okrem opadanej alebo vyblednutej farby nebolo poznať skoro nič... Teraz na jeseň vyrazila voda až tak vysoko, že podlaha v jednej izbe je spolovice mokrá, o stenách som písal... Časom sa to bude určite búrať, ale ešte 8-10 rokov to musí postáť... :-)
@radomir_svk Keby len niečo dočasné, ako eliminovať tú vlhkosť. Odkvapy som už porobil aspoň z jednej strany domu, do svahu za domom ešte chcem dať na jar drenáž.
Vnútri to chcem aspoň trochu zobytniť, nech sa tam dá aspoň v lete prenocovať, lebo teraz dať postele do dvoch najvlhkejších izieb, tak do roka zhnijú...
Som tak rozmýšľal, zvnútra odviezť vrstvu hliny, nahradiť štrkom s drenážou - vyviesť cez "základ" von - a na to potom novú drevenú podlahu odsadenú od stien. Ešte niečo pod ňu, nech to tú vlhkosť nenaťahuje, len neviem čo... Betónovať nemám v pláne, aby som si o tých 8-10 rokov potom nenadával... :-D
@radomir_svk ja by som sa chcel spítat či si dával original dlažkovicu alebo iba laty , lebo ja by som chcel dat obyčajné laty s povrchovou úpravou ........ čo pivieš ?
@djstyl ahoj, daval som original dlazkovicu, perodrazka spajane, nebolo tak draha a urcite sa ti to bude robit lahsie pokial budes mat dlazkovicu a tak isto dlazkovica ma od spodu take drazky aby sa ti nekrutila, co je podstatne..
ahojte chcela by som obnovit tuto diskusiu .. tiez mame starsi domcek a bohuzial kuchyna je robena na tento sposob teda nema betonovy zaklad ..tento rok ju chceme prerobit ale nevieme ako by to vychadzalo najlepsie ..mohli by ste mi sem prosim popisat priblizne sumy kolko vas vysla cisto iba podlaha ? dakujem ..nasa kuchyna ma cca 16m2 ..
@radomir_svk
@maribell ahoj, hranoly 10x10 cm 6ks cca 70eur a samotna dlazkovica 263 eur, bolo to 20m2. Nepocitam makadam, piesok, vapno, klince, napustanie dreva proti havedi a olej na povrchovu upravu.
Ahojte, aj my mame trosku problem co s podlahou. Dom je z casti z nepalenej tehly, zaklad je betonovy a na moje prekvapenie je zaklad od stien odizolovany ipou. Momentalne je tam drevena podlaha - v skare poukladane hranoly, na ktorych su nabite falcovane dosky. Skvary je cca 30 cm. Hladam pomoc/radu co stym - ako to nharadit.... Moja predstava je taka, za na spodom asi 10 cm strku, alebo vratim spat skvaru, na to karirohoz, beton, izolacia a poter..... Momentalne je dom bez akejkolvek vlhkosti. Myslite ze popisany je spravny, popripade skuste odporucit nejaky vhodny sposob ako podlahu vymenit. Vymen7t ju musim, pretoze v kazdej izbe je ina vyska od podlahy po parapet a v novsej casti domu su uz betonove podlahy.... Samozrejme ze chcem dorovnat vysku podlah.... skuste ki prosm nieco poradit. Dakumem :)
prvú fóliu by som dal už do výkopu, škváru alebo iný zásyp na slnku presušiť, zasypať, fólia, PS fólia (tenká) betón. Keď už robíte toľko práce, do betónu by som naťahal trubky na kúrenie, je to do 60€ na miestnost, možno sa v budúcnosti využijú.
Zdravím.
Potreboval by som poradiť...
Týka sa to izolácie podlahy. Daná je situácia: dom 1987, suchá podlaha vyvýšená cca 140cm od zeme, predsien a obývačka podpivničená, zvyšok štrk a beton. Steny sú z 30cm tvárnic plus omietka 5cm perlit. Na stavbe sme mali projektanta, ktorý odporučil nasledovné na izoláciu podlahy: hydroizoláciu, paraprepustnú foliu , 4cm EPS na to kari sieť potom 5cm poteru. problém je tam, že sa potrebujem vmestiť do výšky 10cm. Všade som čítal, že sa dáva hrubá EPS vrstva 6-20cm, má to význam dať tých 4cm? Nestačilo by zo spodu pivničný strop izolovať 10cm a radšej investovať peniaze na zateplenie stropu a fasády? Dom má 100 m2, cena roboty by stála 400eur+materiál(štrk,EPS, kari sieť, cement, atď).
Pôvodný bet. poter nechcem veľmi odstraňovať, bolo by to problematické. Za Vaše názory vopred ďakujem,