Nenechal som miesto na eps v poschodí pod podlahovku. Bude veľký problém ak rurky pripevnim rovno na betón? Dom je postavený na XPS s VPC tehál a zateplený 30cm eps? Takže je celý obalený v polystyréne. Teplo by nemalo unikat nikde. Alebo tam mam dat aspon 2cm eps,ze to bude odrazat hore teplo? Díki za nazory a rady
Teplo sa samozrejme nestrati ale vyrazne si predlzis nabeh kurenia, kedze nebudes ohrievat len poter ale aj celu nosnu dosku, co je vyrazne viac materialu. Taktiez ked sa vonku nahle otepli, tak konstrukcia bude dlhsie nadalej ohrievat interier az kym sa naakumulovane teplo nevyziari. Takze podlahove kurenie, ktore je uz normalne malo pruzne bude v tvojom pripade este menej pruznejsie.
Ked to tak zbezne spocitam pre 100m2 uzitkovu plochu je pri hrubke poteru 6cm potrebne ohriat "iba" 6m3 betonu. Pri hrubke dosky 15cm + poter 6cm to bude 21m3 betonu.
A teraz konkretne, na nasledujucich prikladoch vidis kolko energie bude potrebne dodat na to aby sa konstrukcia ohriala z 21°C na 23°C. V prvom pripade iba poter, v druhom doska + poter. Rozdiel je markatny. V prvom pripade na to minies necely 1m3 plynu, v druhom takmer 3 m3.
Poter:
hmotnost: m = 100 m2 x 0,06 m x 2 400 kg/m3 = 14 400 kg = 14 ton
ulozene teplo: Q = c x m x ΔT = 0,283 Wh/kg.K x 14 400 kg x (23°C - 21°C) = 8 150 Wh = 8 kWh
Doska + Poter:
hmotnost: m = 100 m2 x 0,21 m x 2 400 kg/m3 = 50 400 kg = 50 ton
ulozene teplo: Q = c x m x ΔT = 0,283 Wh/kg.K x 50 400 kg x (23°C - 21°C) = 28 526 Wh = 29 kWh
Moj verdikt, 2cm EPS sice nie je ziadny zazrak ale urcite pomoze.
@sysell Teplo sa siri vsetkymi smermi. Nemylit si s teplym vzduchom. To ze nabieha rychlo neznamena, ze by to nebolo ovela rychlejsie ked by bola medzi doskou a poterom nejaka izolacia. A samozrejme to zalezi aj od toho aku teplu vodu a s akym prietokom tam zenies. Lebo aj tych 25kWh vies plynovym kotlom vyrobit za hodinu. Otazne by bolo ako rychlo by nabehlo keby si tam daval napriklad iba 3kWh.
@salamawec Cez zimu ked zasvieti slnko cez okna (trojsklo 0,6) tak mi kludne zodvihne teplotu o 2 stupne. Trojsklo by som az tak neprecenoval, keby bolo take superizolacne, tak by sa nemuseli vobec davat vonkajsie zaluzie proti prehrievaniu.
@salamawec žiadne obavy, podlahovka strop nenahrieva o nič viac, ako keby tam bol polystyrén. Strop má rovnakú teplotu ako okolie. A kročajová izolácia sa dáva pod nášľapnú vrstvu, nie betón. Ak sa na podlahe vytvorí pevná vrstva, ktorá roznáša zvuk resp. vytvára ho svojimi kmitmi, už to doska PS pod ňou nezachráni.
@jan45 takto nejak som nad tým premýšľal od začiatku. Ale čím viac som sa pýtal tým zložitejšie riešenia som dostával. Ďakujem za radu a ešte by som sa opýtal na váš názor na kari siete do potery. Asi hlúposť nie?,ale dnes mi sused povedal že tam dá tie sklovlakna.ze to drží ohromne.
@salamawec vlákna sú výytuž, majú podobnú funkciu, ale nedajú sa na ne napr. upevniť trubky. Ale keď už je betonový strop, kari nemá význam, trubky sa daj´upevniť na lišty .
@salamawec ked nechces riesit krocajovu izolaciu, tak daj na beton, mozno v lete keby si chcel chladit stropom by to bolo fajn, teda ked nemas zospodu sadrokarton ;)
Mozem rurky prichytit do takychto prychytiek? ak ich cvaknem do nich budu 12mm nad betonom. Dostane sa betonovy poter vsade okolo rurok? Instalateri mi vraveli ze to nebude v rovine tie rurky,ze sa to bude zavzdusnovat. Tak neviem ci to nemam nejak inak vyriesit?
@salamawec Keby chceš príchytavať každú sponu hmoždinkou do betónu tak by si sa pototo s toľkých dier :-S
https://www.google.com/search?q=upina...
Chráničky sa dávajú tam kde sa predpokladá možné zaťaženie: popod dvere, dilatačné špáry, pod priečky atď