Dobrý deň prajem,
Chcel by som sa informovať na praktické poznatky s využívaním podlahového (teplovodného) kúrenia a použitej kompozitnej podlahy Egger. Dnes už každý výrobca podláh (kompozitovej/laminátovej/vinylovej/korkovej) píše, že je vhodná na podlahové kúrenie - logicky, nečudujem sa. Riešim ale praktický problém --> tepelný odpor kompozitnej podlahy je cca 0,03 - 0,04 m²K/W. V dome rodičov máme všade dlažbu (tepelný odpor 0,0,1 m²K/W.), teda ideálna na podlahové vykurovanie. Počas vykurovacieho obdobia príjemne teplá, v dome cca 22°C, pričom teplota vykurovacej vody je cca 27-29°C (nastaviteľné na kotli). Proste nízkoteplotné vykurovanie, spokojnosť. Momentálne riešim podlahy v novostavbe, taktiež podlahovka, no dlažbu nechcem - riešim alternatívu. Viete mi poradiť, čo to znamená v praxi, keď má alternatíva (kompozitná podlaha) tepelný cca 3 - 4 násobne horší tepelný odpor? Plus pod ňu sa pri pokládke navyše pridávajú rôzne "igelity". Zotrvačnosť systému neriešim - to ma nezaujíma a je mi to jedno, že bude dlhšie "nabiehať" a dlhšie kúriť po vypnutí. Zaujíma ma otázka teploty vykurovacej vody a schopnosti vykúriť dom na nastavenú teplotu. Zaujímajú ma reálne skúsenosti toho, kto takto funguje. Ďakujem.
@jano93 laminat ma 0.04-0.07 m²K/W a nemam pocit, ze by podlahovka pod nim nefungovala, preto bude fungovat aj pri epoxide ci kompozite. Polovicu domu mam dlazbu, polovicu laminat a nemozem povedat, ze by podlahovka kurila v jednej horsie ako druha. Samozrejme, nabeh je pri laminate/epoxide/kompozite pomalsi a pocit "teplej podlahy" mensi. Treba spravne preratat rozostupy hadov a spravne dimenzovanie a dlzky okruhov.
@mgx ďakujem za info, neviem aký druh podlahovky máte - ak teplovodná, tak viete mi aj povedať, akú teplotu vody +- máte? Ja chcem podlahovku prevádzkovať aj opačne - teda na chladenie, no len pre malý teplotný spád ( voda maximálne 20°C) a chcel by som vedieť či teplotný spád 5-6°C bude stačiť. Nakoľko momentálne v rodičovskom dome pri dlažbe pri teplotnom spáde 5-6°C (voda 27-28 - interiér 21-22°C ) vykurujeme celoročne komfortne.
@jano93 teplovodna, spad 40/30, KK. Ale mam stary dom (1940), zateplena len podlaha a strop, steny to ma este len caka... spad 6-10 by nemal byt problem, ale nabeh bude dlhy (6-12 hodin kludne). Chladenie podlahovkou by som si ja osobne nedal.
@jano93 ak mozem odporucit z vlastnej skusenosti, tak tahaj do podlahy min. 20mm priemer rur. Ja to takto mam, nabeh podlahovky prakticky okamzity, rozostup rur od seba mam 100mm, tie rury stoja prd a davas ich tam len raz za zivot 🙂 nemal by si presiahnut 100m okruh, takze tym ze to budes mat hustejsie ti vznikne viac okruhov. Ako krytinu mam vinylove parkety, nelepe z penovou izolaciou 🙂
Laminat, drevo ani vinyl by som uz do baraku nikdy nedal. Povodne som chcel dlazbu, ale manzelka chcela tieco teplejsie 😄 😄 😄 nevysvetlis akumulacne schopnosti 😄 😄 😄 Vinyl som daval najvyssou odolnostou co bola na trhu 😄 Posunul som umyvacku do linky a vinyl je v prdeli a nie len tam ale aj na inych miestach 😄 😄 😄 Podobne dopadol z vinylom aj kamos 😄 😄 😄 Parkety sa ti casom zduju, poodhnivaju a kurit cez drevo to su vyhodene $$$ von oknom. Takze najlepsia alternativa je gresova dlazba 😄 hold.
@mgx Ďakujem za odpoveď. U Vás sú tepelné straty omnoho vyššie, no prekvapila má tá horná hodnota, to skutočne tlačíte 40°C vodu do podlahy? S tým chladením mi je to jasné, pri klimatizovaní majú ľudia asi ešte vyššie požiadavky a podmienky ako pri kúrení 🙂 Ja pre zmenu výsostne odmietam klasickú klimatizáciu a robiť dodatočný systém chladenia, keď podlaha bude, odmietam z finančného pohľadu. Taktiež sa na vec dívam z energetického pohľadu, chlad mám dostupný a "zadarmo" takže som pristúpil k tomuto kompromisu, nepotrebujem veľký výkon a preto by som sa chcel uskromniť s 5°C teplotným spádom, aby som eliminoval efekt "studenej" podlahy.
@jano93 tykame si. Nevidim problem na 40C vode do podlahy. Ale musim priznat, u mna ma poter 10cm, lebo som si ho robil sam 🙂. Mozno preto. Teoreticky by stacila aj 35c voda, ale kym by som vykuril trvalo by to tyzden. Takto ide kotol 2h rano, 1h poobede na minimalnom vykone v kondenzacnom rezime, rocna faktura za plyn je 611e. na stary dom s nezateplenymi stenami s 120m2 to povazujem za OK. Ak plyn nebude, drbnem tam TC zem/voda v cene 4000e a prepojim s existujucim okruhom.
Ku klasickej klime: nevidim problem, za 1000-1800e mate 3.5kw aj s montazou. Napr. u mna tym budem kurit/chladit marec-november, lebo mam prebytok energie z FVE, takze ak mam SOC baterky >80% takze vytazovanie, ak je 35kwh baterka plna 🙂
@mgx Ok. Ja z princípu vo všeobecnosti tu každému vykám 🙂 Podobne, aj v rodičovskom dome máme 10cm poter. Tiež sme si robili sami. Tým že máme elektrokotol, tak nábeh trvá aj 1-2 dni, no potom ide v zmysle HDO no na minimálny výkon cca 2-4 kW (podľa toho aká zima je, kotol má špirály na 6x 10A relátka, takže odopína výkon, keď má ustálenú teplotu aby často necykloval). Kotlom kúrime len "raz za uhorský rok", lebo máme krb. Kotol ide iba 1-2x do roka na cca týždeň aby sa systém "prepláchol", no výhody som analyzoval a preto chcem riešiť podlahovku znovu (len som riešil podlahu, lebo nebude dlažba). Ako som písal, ja klasickú klímu vyslovene odmietam, bez ohľadu na ceny. To tvoje SOC na baterku je fajn, ale zase ma zaujala kapacita 35kWh 🙂 Kde si sa k nej "dostal" 🙂 ?