Projektant nám dal 9cm betónový poter na prízemí, vrátane rúrok kúrenia. Pod poterom bude 15cm polystyrén. Všade som čítal, že hrúbka poteru je odporúčaná 7cm, ľudia občas dávajú aj menej, keď im to nevychádza. Na poschodí je projektovaných 7cm.
Moja otázka je: mám 7cm považovať z minimum a 9cm za lepšie riešenie (napr. kvôli hrubej izolácii)? Alebo je 9cm zbytočné?
@palo18 menej je v pohode, akurát je potrebné použiť niečo na výstuž. V mojom prípade to boli sklené vlákna a plastifikátory 🙂 pod 5 sa tuším neodporúča ísť už ani v takom prípade.
@vilo38547 Projekt je jedna vec, realizacia druha. Zrejme nebude podklad pod polystyren idealne rovny a hrubka poteru bude rozdielna. Polystyren by som ale objednaval az po presnom zamerani pred realizaciou a az potom podla toho objednal.
@sousedekovci89 no tak celkom nechápeš tomu. Lebo ty sám si napísal hneď 2 veci čo si musel spraviť preto, že si dal menšiu vrstvu = je to kontraproduktívne 😄 a ďalších x veci je tam ešte.
@vilo38547 Ano, ideal je +- 70 mm, viac je blbost. Predpis pre cementovy je min. 45 mm nad rurkami, Rehau uvadza 50 mm, rurky maju vacsinou 17mm = min 63 mm.
Projekt je jedna vec, realita druha. Vela projektov vobec nepocita so zakladacou maltou, stavbari beru +-0 od malty, doska moze byt realne aj 2 cm nizsie + nemusi byt uplne rovna.
Jednoducho to treba premerat v realite a zvolit taku hrubku EPS, aby vysiel poter medzi 65-75mm. Okrem toho by som pocital +5mm nivelak. A osobne by som uz cementovy poter nedaval, ale to je mimo temu.
@vilo38547 je to uplne jedno ci das 7cm alebo 10cm. Hrubsi ma o nieco vacsiu zotrvacnost, co ale pri podlahovke nevadi. Pri hrubsom su mensie problemy s krutenim poteru. Ja osobne som privrzencom cementovych poterov, ale na presnost 2mm/2m to treba vediet robit. Anhydrid je menej nachylny na kvalitu roboty, ale napr. do vlhkych miestnosti (WC, kupelna) je vhodny menej ako cementovy poter. A cena je 2nasobna oproti cementovej mazanine.
@palo18 - naoptimalnejsie je nespravny slang 🙂. Je optimalne riesenie - najlepsie a lepsie uz nie je, preto je pojem "najoptimalnejsi" blbost.
@zefe "stavbari beru +-0 od malty" tejto tvojej vete nerozumiem.
U nas (ci uz to bolo v projekcii alebo v realizacii) bola ±0.000 vzdy horna hrana naslapnej vrstvy podlahy prizemia (1.np), tak to bolo vzdy predtym a tak by to malo aj ostat pre buducnost.
Len priklad, teraz robim jeden projekt a tam dal projektant tvrdohlavo ±0.000 na H.H. podkladoveho betonu. Uz to olutoval a vravel ze uz nikdy viac...
@paulus33 zle som sa vyjadril. Namiesto beru malo byt meraju. +- 0 je final podlaha samozrejme. U mna spravili vyrovnavak pod prvy rad, ktory mal 10-30mm (ano, tak nepresne bola spravena doska a vsetko sa meralo od neho. Daval som potom roznu hrubku EPS, aby som to zrovnal. Majstri by to iste neprezivali a dali jednu hrubku. 🙂
@vilo38547 Píšeš, že tých 9cm v projekte je vrátane rúrok podlahovky, ale hrúbka poteru sa tuším ráta až od rúrok podlahovky. Alebo to platí len pri systémových doskách? Čiže tých 7 cm poteru by asi aj bolo dodržaných (keďže tie ostatné 2cm by boli vlastne tie rúrky). Ak som to teda správne pochopil. Čiže štandard.
@vilo38547 Nič nepokazíš, keď dáš 9 cm, ako máš naprojektované. Hrubší poter sa ti bude o trochu dlhšie nahrievať, ale zas bude viac akumulovať teplo. Samozrejme tie 2 cm navyše sa prejavia na cene poteru.
@palo18 čo je na tom kontraproduktívne? že úplne primitívnym spôsobom tam bolo treba pridať okrem vody "tekutinu z nejakej fľaštičky" a istý porciu vlákien? Nie je to nič zložité ani komplikované.
@sousedekovci89 boza naco? Nepochopis lebo pochopit nechces tak naco? Vlastnosti sa menia! To je fat tak tazke na pochonie? Ci to nezvladas? Pri inych hrubkac sa mani x,y veci ako ked sa pouzije spravna hrubka.
Nie, nebudem ti ich vypisivat. Otvor si ucebnicu...
@palo18 v zasade sa menia len 2 parametre: celkova hmotnost betonoveho bloku (co moze mat samozrejme staticke dosledky) a s tym vyplyvajuca jeho tepelna kapacita a "zotrvacnost" pri nabehu podlahoveho kurenia. Nic interesantne resp. co by bolo na skodu. Ak ho to mrzi, moze pouzit systemovu dosku alebo 2-3cm tvrdeny EPS alebo XPS a trubky napichat tackermi. Vysledok bude rovnaky, ale pri sucasnych cenach EPS/XPS vyjde poter lacnejsie (teda ak nebude viac ako 77e/m3- inak je lacnejsi XPS/EPS).