Ahojte,
staviam oporny mur z DT (30) a samozrejme zakladova skara nebola zaliata uplne do roviny. toto chcem vyrovnat nejakym 3cm poterom na vrchu muru. len rozmyslam, ze akym sposobom to spravim. viem, ze nieco ako ked sa saluje veniec, ale ako pripevnit a dat do roviny dosky na bokoch DT tak, ze ked to zalejem betonom bude to v rovine?
Predsa len, pri polohovani dosiek ich budem potrebovat posuvat o milimetre a potom zafixovat. neviem, ale stolarske zvierky sa mi zdaju skoda na to pouzivat...
dakujem za rady a pripadne foto.
@dorwin Sprav si vantne, následne si zmeraj kde aká výška bude treba a na vantni podľa jej dĺžky umiestni minimálne dva klince v požadovanej výške venca v danom mieste kde vychádza kliniec. Takto ti vantna bude držať výšku, prípadne ju vieš korigovať podložením klinca na DTčku.
Následne vantne zarazluj drôtom. Požadovanú šírku venca zabezpečíš tím že pri radlovaní medzi vantne vsunieš kolík správnej dĺžky, ktorý pri naliatí betonu vytiahneš.
@kajo873 chcem sa este opytat. ako si daval vystuz?horizontalne vidno, ze asi dva roxory, mozno 8mm a vertikalne ako? do kazdej salovacky po 4 alebo 2 a ake?
ja budem mat mur vysoky tak 2.5m a zacal som davat 4 roxory 10mm do kazdej salovacky, ale sa mi to zda zbytocne. a vertikalne po dva 8mm roxory. Za murom nebude zemina, ale budem tam mat ako Ty, strk oddeleny geotextiliou, takze voda stecie dole a na mur horizontalne v zime nebude tlacit mrznuca zemina (dufam)
vdaka
@dorwin Ahoj, no ja to mám celé vysoké 3,4m. Robil som aj špeciálny základ a je tam kopec železa aj v tom základe. Podľa toho ako sily tlačia na múr a ako sa výstuž správa v betóne, najväčší význam má vertikálna výstuž na strane od svahu. Tam mám 16mm do výšky 1,5m, potom som redukoval prierez na 12mm, a je každých 25cm. Na vzdialenejšej strane od svahu mám 12mm výstuž len do výšky 1,5m a potom už žiadnu.
A zasa vodorovnú výstuž mám 8mm, a pri vrchu posledných pár radov na strane vzdialenejšej od svahu mám 12mm.
Treba si uvedomiť, že výstuž v betóne má funkciu pevnosti v ťahu (nie som statik nepoužívam správnu terminológiu, ale takto mi to bolo vysvetlené statikmi čo poznám). Čiže treba dávať tam kde majú sily tendenciu múr ohýbať tak že vnútorná výstuž je namáhaná v ťahu.
@kajo873 pozdravujem Ta, na jar idem robit veniec na mure. a pisal si, ze tie drevene koliky si po zaliati hned vybral? lebo asi inak by zatvrdol v betone a potom sa ten salung "nestiahol"? Pripadne rozmyslam dat dosticku z vrchu a tyum padom by bol nad betonom.
vdaka
@dorwin Ahoj. Tei drevenné kolíky majú takú funkciu, aby mal veniec všade konštantnú šírku. Záleží aj od toho kde je aká výška debnenia. Keď je 5 cm, to ani nemá zmyel. Ale čím vyššie, tým je vhodnejšie použiť takýto kolík a stiahnuť to drôtom, prípadne roxormi ako dal na foto Imax. Ak máš roxory daj tie. Ale tímy drôtmi je to tiež fajn.
Už som pár desiatok metrov vencov zašaloval, tak viem odhadnúť ako silno radlovať tým drôtom.
Ale tieto kolíky som pri betonáži povyťahoval. Betón spraví tlak na dosky a tím pádom keď dáš preč kolík tak sa to nestiahne.
Takto to robili aj majstri čo mi šalovali veniec na dome.
@kajo873 Ahoj, robím podobný oporný múr. Chcem sa spýtať. Hydroizoláciu si ako riešil? Len tým štrkovým zásypom? Alebo aj nopova fólia prípadne asfaltové pasy? Z foto vyzerá ze len štrk a geotextília. Nepresakuje voda?
@muller_martin Ahoj, hydroizoláciu DT od základu som neriešil. Za múr som dal nopovku a prisypal makadamom. Ale od suseda som dal len nopovku. Neviem aké bude robiť terénne úpravy a keď začne odkopávať aby sa mu tam nesypal štrk.
Tam kde je dobre spravená nopovka tak po daždi nie sú flaky, ale kde to ešte nie je dokončené, alebo tam zateká z venca tak sú fľaky. Ale ten makadam robí drenážnu funkciu a za múrom na spodu je drenáž takže nejaké veľké objemy vody čo by mohli poškodiť múr tam nie sú.