Ahojte,
ideme stavat a snazime sa odfiltovat nazory na jednotlive druhy tehly a vyrobcov na zrejme tie podstatne veci ako je napr hodnota R.
Pri zakladnych predpokladoch, ze musime splnit novu normu od 2020, U=0,15 / R=6,5, kedze kolaudaciu predpokladame az 2020, neverime na dychanie tehly, na to bude rekuperacia, rad by som sa spytal na to podstatne, a to z coho stavat a aky sendvic.
Priklady vypoctu R, pri zohladneni len tehla a polystyren, bez dopocitania vonkajsej a vnutornej omietky (omietky budu len plus vo finalnom vypocte ... predpokladam)
----------------------
Brittherm 30, R=2,76
EPS Greywall 14 cm, R=4,35
Celkove R=7,11
----------------------
TermoBRIK SUPRA PLUS 440, R=7,74
----------------------
HELUZ FAMILY 44 2in1 brúsená, R=7,8
----------------------
Vsetky 3 konstrukcie budu mat 44cm, pri R nad 7. Pri 30+14 musim ratat dodatocne naklady ako su lesenie na viac dni, prace, material, atd vs len klasicke murovanie + vyssia cena tehly. Nemeni sa mi celkova hrubka.
Otazka: Znamena to, ze v tychto pripadoch bude zohravat pri vypocte R jedinu ulohu vysledna cena, cize draha 44 tehla vs lacnejsia tehla+polystyren+prace alebo nieco nie?
Otazka: Co mi tu este chyba, predpokladam vypocet rosneho bodu?
Otazka: Co dalsie by malo vstupit do vyberu? Prosim nie skusenosti, ze tehla sa drobi, mam rad vypocty.
Dakujem za odpovede.
Mato
Výpočty sa robia v laboratóriu pri nulovej vlhkosti.Pre to zaujímavé vedieť konečnú vlhkosť v murive a tepelných izoláciach. Tehlové murivo po úplnom vysušení dosahuje 4-6% zbytkovú vlhkosť ,pŕobetóny od 6%. Záleží od polohy a vlhkosti okolia tiež rekuperácie atd. Pričom zateplenie zvyšuje vlhkosť cca o 2%. Je pritom úplne jedo či je to minerálna vata alebo polystyrén.ps má nasiakavosť do 5% ,styrodur do 2% ,sklenná vata od7% (najmä cez zimné obdobie) vata dokáže pri poruche vrchnej vrstvy nasať cez 100% pričom platí že polystyrén nasiaknutím 5% stráca 50% zo svojej účinnosti (málo kedy nasiakne na túto hodnotu) ,sklenná vata pri nasiaknutí 2% stráca 50% zo svojich tepelných vlastností pod 4% v reale nebýva.
Čím tenšia tehla a hrubšia izolácia tým lacnejší múr.
Rosný bod pri hrubom zateplení je zbytočnosť. Rosný bod znamená to že ak sa vlhkosť v určitom bode zvýši na takú hodnotu že môže dochádzať k zamrznutiu a poškodeniu knštrukcie zamrznutím ,rozťažnosťou vody v stave ľadu. Na toto by muselo byť vysoké percento vody v murive alebo v izolácii.V žiadom murive ani izolácii pokiaľ je kvalitne prevedená vodorovná hydroizolácia nieje voda schopná skondenzovať do takej miery aby mohlo dôjsť k jejnarušeniu alebo deštrukcii. To by sme museli všetky nezateplené fasády po prvej zime opravovať.
Jednoduchšie s menším odpadom sa stavia z plynosilikátov (Ytong,Porfix),výhoda tehly je v tom že je úplne suchá na rozdiel od plynosilikátov ktoré majú od 40% zabudovanej vlhkosti z výroby.30 cm hrubý múr schne na konečnú hodnotu 3 roky.Plynosilikát sa ľahšie reže ( napríklad odrezať tehlu z wienerberger vyžaduje skô veľký kus šťastia ako fortielu obrovské množstvo odpadu z nepodarkov pri veľkých hrúbkach muriva takmer nemožné).Treba si na rezanie požičať veľkú priemyselnú pílu to tiež niečo stojí.
Pri výpočtoch všetci výrobcovia tehiel udávajú prestup svojich konštrukcií ale pri celkovom výpočte domu sa ráta aj množstvo betónových konštrukcií hlavne vencov stropov a podláh. A určite okien ktoré sú najslabším článkom stavby ako takej. Môžete mať a 2 m hrubé steny ak máte dom s veľkými oknami ako výklad v obchode.
Z vami ponúknutých konštrukcií určite tá prvá.
@mesarosanton Podla coho usudzujete, ze prva moznost, pokial nepoznate ceny? Z toho co pisete, pokial sa dobre spravi vodorovna hydroizolacia na zakladovu dosku, tak by rozhodnutie malo byt cisto len podla vyslednej ceny, nie?
@mattsk osobne by som tehlu uplne vypustil v dnesnej dobe vzhladom na vacsiu pocetnost nevyhod ako vyhod. Uz som to tu niekde na MS pisal. Aj tu je nieco:
http://expertnastavbu.blogspot.sk/201...
Ak tehlu, tak najlepsie ziadnu =D. Ak by vsak musela z nejakeho dovodu byt, tak co najtensiu 30 cm a na to EPS. Tehla totizto nema dobry tepelny odpor a k tomu je draha s vyssou pracnostou. Koniec koncov to vidiet uz aj v tvojom prispevku EPS pri polovicnej hrubke ma raz taky tepelny odpor ako tehla :) pricom cena za m3 EPS bude nizsia ako cena za m3 tehly :). Tak co by si kupil? Na to nie su potrebne narocne vypocty.
@dominik_boksansky Preto sa pytam uplne jednoduchu vec, zalezi na niecom inom ako na cene? Rovnaka hrubka, R nad 7, cize jediny vstupny faktor bude cena?
@mattsk pokiaľ máte rád výpočty potom iste viete že postavený múr nebude mať identické parametre R ako laboratórne zistená hodnota R jednej tehly. Výsledná hodnota R, výsledná hodnota nepriezvučnosti a neprievzdušnosti bude závisieť od materiálov, ktoré budú celú stenu tvoriť a tiež nezanedbateľne od KVALITY prevedenia prác. :-) Tiež môže (alebo nemusí) byť zaujímavé vziať do úvahy akumulačné vlastnosti múrov. (Výpočet kondenzácie môžte kľudne vynechať ako nezaujímavý údaj.)
Nuž áno....nie je to len o výpočte lebo dostupné údaje k presným výpočtom nie sú dostupné....ale sú určité skúsenosti a predpoklady ako sa priblížiť požadovaným hodnotám. Jednovrstvové tehlové murivo bude asi z tohoto pohľadu véééľmi problematické.
@eagleowl mam rad vypocty, ale nie som odbornik. Na fore je vela pocitovych nazorov, ako tehla sa drobila, nam sa dobre stavalo z, ale neviem preco, myslim si, ze toto je lepsie, lebo v stavebninach povedali ... atd, preto by som sa chcel naucit a pochopit, preco 44cm tehla s vyplnenou mineralnou vlnou alebo polystyrenom s R 7+ je horsia ako tehla 30cm s nalepenym polystyrenom 14cm a R 7+.
Rad by som abstrahoval od kvality odvedenych prac, nakolko v tomto ohladne akykolvek dalsi majster na stavbe znamena percentualne vacsiu sancu nieco zle spravit (prave pri lepeni polystyrenu).
Pokial teda to nie je len o vypocte, co su teda tie skusenostia predpoklady?
@mattsk Máte ,ako hlavné kritérium cenu preto prvá možnosť. Pri vodorovnej hyroizolácii sa musí oddeliť aj sokel(styrodur) od vrchnej vrstvy zateplenia (polystyrén ,vata). Tam sa robia často chyby. Na cenu nevplýva len materiál ,ale aj cena práce a zložitosť prevedenia. Veľa investorov sa nechá nachytať na pekné videá montáže kadeakých materiálovv,a neschopnosť projektanta nakresliť pekný a ľahko stavateľný dom. Potom idú ceny prudko hore a nejaká cena za m2 múru, alebo podlahovej plochy zrazu vyskočí na niekoľkonásobok tej vypočítanej. Ku koncu taký matematik ako vy zrazu zistí, že investícia je nenávratná zložité technológie vyžadujú odbornú drahú údržbu.(fasáda má životnosť 40 rokov) Čím viac technológií tým viac porúch a opráv. Máloktorý projektant dokáže skĺbiť jednotlivé technológie ak aj áno bude to drahé. Pamätajte čím jednoduchší dom postavíte, tým lacnejší bude a hlavne jeho následná údržba.
@mattsk nuž môj názor konkrétne na otázku: "preco 44cm tehla s vyplnenou mineralnou vlnou alebo polystyrenom s R 7+ je horsia ako tehla 30cm s nalepenym polystyrenom 14cm a R 7+"....je že tehla vyplnená izolantom bude horšia ako sendvič lebo tehla bude vždy v spoji vytvárať tepelný most skrz murivo....ide o to aký veľký ten most "majstri" spravia :-) ....a tých spojov je vzhľadom na veľkosť tehly neúrekom. Sendvič má takýchto možností vytvoriť most skrz celé murivo oveľa menej....dá sa dokonca použiť EPS veľkých rozmerov....a dá sa hlavne ľahšie ukontrolovať presnosť práce pri lepení izolantu na murivo lebo to netrvá tak dlho ako murovanie a nie je to také fyzicky namáhavé. Samozrejme toto je to vec názoru.... Ale pokiaľ vás nezaujímajú názory treba si vypočítať cenu a je to vyriešené :-) Otázka je ...ak sa držíte len výpočtu ....prečo ste si vybrali zrovna tehlu ? :-D
@mattsk vykašli sa na tehlu, vykašli sa na Ytong a postáv si dom z tazkej vapennocementovej tehly napr. Kalksandstein..a podla typu domu možno ti bude statický stačiť aj 20cm hrúbka na to nalep 30cm eps a budeš mat pomalí tendenciu pasívneho domu.Poriadny strop žiadny druhotriedny závesný systém vid.sdk a podobne blbosti..
@mattsk Vidím že si dostal kopu odpovedí ale ako to tu väčšinou býva sú zadarmo ale aj nadarmo, niekedy sa čudujem že prečo ľudia čo nemajú čo povedať k téme vôbec píšu príspevky. K téme, mnohých to možno prekvapí ale riešenia v stavebníctve nie sú čiernobiele, čiže neexistuje jedno dobré riešenie a ostatné sú automaticky zlé. Preto je v podstate na tvojich preferenciách ako požadovaný tepelný odpor dosiahneš ak si už pevne rozhodnutý pre tehlu máš možnosti čo si písal ja by som išiel do možnosti zo zateplením. Pri hrubej izolovanej tehle by mi vadilo že mi uberie z interieru o 150 mm viac miesta nezdá sa to ale na celom pôdoryse to urobí pár metrov štvorcových a potom ak nebudeš používať inštalačné predsteny zasekaním rozvodov sa zmenší jej hrúbka v ktorej už nebude mať požadovane vlastnosti, samozrejme že pri tejto tehle sa musí dať už pri návrhu pozor aby nevznikali rôzne tepelné mosty čo sa môže pri takejto tehle ľahko stať a nedajú sa odstrániť zateplovaním.
Na záver by som ti ešte odporučil nájsť si dobrého projektanta s ktorý má predsa len potrebné skúsenosti a rozoberať podobné témy radšej s ním ako si nechať radiť od neznámych ľudí z internetu, predsa len sa nejedná o investíciu za pár korún ale o stavbu domu možno na celý život, tak prečo nevyužiť pomoc profesionála za ktorým tak či tak budeš musieť zájsť.
@martosko Tie argumenty, ,,Pri hrubej izolovanej tehle by mi vadilo že mi uberie z interieru o 150 mm viac miesta nezdá sa to ale na celom pôdoryse to urobí pár metrov štvorcových" sú také primitívne a také otrepané že by som sa hanbil ich použiť. Keď si naplánujem miestnosť 30 m2, tak ich bude mať a je jedno či ta stena bude 10 cm alebo 50 cm.
@ruren takéto argumenty sú síce otrepané ale stále platia to je proste geometria. Kedy si išiel Podla toho čo si písal a chcel trebarz garáž s 30 m2 plochy tak pri 50 cm murive ti treba základy o 40 cm širšie na všetky strany ako pri murive 10 cm, a to sú náklady navyše. Ak nie tak sa ti zmenší priestor ako som spomínal
@martosko To by som chcel vidieť tu garáž z 10-tky tehly, ale vrátim ťa do reality Zadávateľ témy @mattsk sa rozhoduje medzi 30-kou a 44-kou tehlou a pri klasickom rozmere domu 10x10 budú základy pre zachovanie vnútorných rozmerov na každú stranu rozšírené o 14 cm čo pri 15 cm hrúbke deky ti zrobí necelý kubík betónu navyše. A už keby si bol lakomí aj na ten kubík navyše tak o 5 mm dáš tenšiu deku a ešte usporíš. Tak stále platí, že tieto argumenty sú primitívne a otrepané.
@virnik27 Ty si stále niekde mimo. Nepodsúvaj mi niečo čo nieje odomňa. Je som nikde nespomínal izolovanú tehlu. Moja otázka bola na eagleowl, že ktorom spoji budú tie množstva tepelných mostov na tehle o ktorých tvrdil vo svojom príspevku, a doteraz nepoznám odpoveď. A ta tvoja centimetrová vzduchová medzera niekde na konci medzi spojmi nieje tepelný most.
@ruren v ktorom spoji....nuž každom spoji budú tepelné vlastnosti iné .....nakoľko iné a nakoľko to bude ovplyvňovať stavbu nechám na zbytočné špekulácie....lebo výsledok je od stavby k stavbe iný......nuž bude to bez problému....AK SA PODARÍ :-) zohnať tých správnych murárov....najlepšie ich bude pohľadať niekde za hranicami....lebo tam ich väčšina odišla.
@ruren Tak ja som písal že to je jedna z nevýhod nie že je tá hlavná, len si asi nemal do čoho iného podpichnú čo ;-). Takže v " reálnom svete " si vyberáš len nevýhody ktoré ti pasujú, no neviem či to nieje primitívne. Mimochodom trocha matematiky pre radosť, ak pri dome 10 x 10 urobíš " deku " tenšiu o 5 mm ušetríš len pol kubíka betónu 8-).
@martosko Celý čas tu ty hovoríš o nevýhodách a na koniec mňa z toho obviníš, že si vyberám nevýhody? A keď chceš byť taký presný vo výpočtoch tak si mal počítať z 10,28x10,28, Nie?
@ruren Tak ja som na začiatku napísal len nevýhody ktoré vydím ja, to ty si ich začal deliť na pimitívne a tie ostatné keď si písal že " vrátim ťa do reality " tak mi s toho vyplýva že to tak robíš v realite, že to čo ti nepasuje si nevšímaš. A už prišlo na to o čom som hovoril písal si o dome 10 x 10 tak prečo by som mal rátať s 10,28 x 10,28 takže pri použitý hrubej tehly by bol vnútorný priestor domu 10x10 menší ako pri použití tenšej tehly a zateplenia to je čo :-D.
Priatelia, tento prispevok nemal byt o vzajomnej hadke a osocovani sa, ale len o nazoroch a konkretnych odpovediach, ktorych sa mi trochu dostalo.
Ako laik by som to zhrnul tak, ze:
Tehla 44 s polystyrenom resp. mineralna vlna v tehle - bude vacsia moznost vzniku tepelnych mostov medzi jednotlivymi tehlami, pokial majstri nespravia robotu uplne presne.
Tehla 30 + 14cm EPS - bude mensia moznost vzniku tepelnych mostov, lebo EPS "prekryje" nedokonalu pracu majstrov.
Cize sice R v prvom aj druhom pripade je 7 ale len za predpokladu idealnych podmienok ako je idealne odvedena praca a idealna teplota/vlhkost. A kedze sme v neidealnom svete, tak tehla 30 + 14cm EPS sa javi by lepsia volba.
Dakujem za nazory.
A aby som nezakladal dalsiu temu, tak otazka:
Co si myslite o zalozeni prveho alebo aj druheho radu 30cm tehly plnenej mineralnou vlnou ako izolaciu od zakladovej dosky a potom pokracovat uz klasickou 30cm?
Dakujem opat za odpovede ;)
@mattsk daj si otazku, ci vylepsis tepelno-izolacne vlastnosti tehly tym, ked vzduch v otvoroch nahradis vatou, ktora je slabsi tepelny izolant, ako vzduch.