Mám otázky.
Na trhu je množstvo možností z čoho postaviť dom.. Ale ako vybrať tú správnu??
Nechceme stavať pasívny dom. Stačí nízkoenergetický a nie veľmi predražený, nakoľko niesme milionári :-)
Otázky teda znejú: Aké tehly použiť? Aká má byť hrúbka tehly a zateplenia múrov??
Ďakujem
Ďakujem :-) , len neviem ktorú značku zvoliť?? veľmi sa tomu nerozumiem a v stavebninach poradia asi tak ako predavačka v potravinách..to čo im pasuje to vychvália
@22nikuska V prvom rade by som si dal spraviť teplotechnický posudok, aby sa ti nestalo že budeš stavať dom 2 roky, a potom ho ani neskolauduješ. Nestojí to ani 150€, ale budeš vedieť aké izolácie a materiály je vhodné použiť. V zásade platí (ak nepoužívaš špeciálne drahé materiály, čo asi nie je tvoj prípad), že múr nech plní nosnú funkciu (nech je čo najtenší 15-30cm v závislosti od materiálu) a zateplenie izolačnú (nech je ho čo najviac 15 a viac cm). Vychádza to aj ako najekonomickejšie riešenie. Materiál ti neporadím lebo som "odporca" tehly, ale hrúbkou do 30cm (pri bungalove by statik povolil aj 25 ale to musí povedať statik :-) ) Zateplenie cez 15cm ak ti nebude prekážať drahšia prevádzka domu.
@virnik27 trošku mimo témy, ten R 6m2/w stačí nič sa tomu nerozumiem ale našiel som stránku kde je vypísané koľko tehly + koľko a akého zateplenia ti vykuzli odpor x
@22nikuska najlepsie sa robi s porobetonom t.j. ( ytong, porfix, termalica...), pokial chcete zateplit, treba zohnat najlacnejsi porobeton... ja som staval bungalow, mur 30cm porfix na tom dam v lete 20cm fasadneho polystyrenu, v podlahe mam 20cm podlahoveho poly. 150S, a v strope 40cm vaty. S uvedenymi zatepleniami pri bungalove budete nizkoenergeticky :-) ak budete mat poschodie tak budete pasivny :-) takze murivo max. hrubka 30cm plni len staticku funkciu takze obycajny ytong porfix atd. nie ziadne specialne tehly a porobetony... a riadne zateplit, izolacne okna a skoro ziadne tepelne mosty...
dostanete sa s nakladmi za vykurovanie aj o 2/3 nizsie ako sused ktory nema zateplene pretoze ´´steny musia dychat´´ :-D
@22nikuska
V prvom rade si treba uvedomiť, čo od stavby očakávate – aký je Váš cieľ. Pri realizácii stavby z Ytongu je ľahšie drážkovanie, rezanie, opracovanie a kotvenie do tvárnic. Pokiaľ realizačná firma vie čo robí tak aj minimum odpadu, nakoľko sa dá využiť každý odrezok. Ytong má vo všetkých smeroch rovnaké teplotechnické aj statické parametre.
Zároveň pokiaľ niekto realizuje nízkoenergetický, resp. pasívny dom v Ytongu nie je problém dosiahnuť vzduchotesnosť konštrukcie. Ďalšia výhoda je v možnosti realizovať tenkovrstvé omietky.
Čo sa týka otázky predraženosti stavby – tá sa vo väčšine prípadov nabalí aj na iných konštrukciách. Chcem tým povedať, že materiál na hrubú stavbu nie je jediným a nemusí byť ani najväčším investičným nákladom. Pri Ytongu je cena materiálu cca 9% z ceny domu.
Dôležité je nepozerať iba na cenníkovú cenu materiálu, pretože to čo na prvý pohľad vyzerá najlacnejšie nemusí vo výsledku tak dopadnúť. Výhody a zároveň položky ktoré majú o.i. vplyv na výšku ceny hrubej stavby som uviedol vyššie.
Hrúbka múrov – zateplenie: Na Slovensku sa rozmohol štandard zatepľovať všetky stavby, bez ohľadu na potrebu, resp. na zmysluplnú hrúbku tepelného izolantu. Málo sa však vie, že životnosť zateplenia nezodpovedá životnosti stavby, takže je potrebné myslieť na potrebu výmeny / sanovania zateplenia v budúcnosti. Pokiaľ sa rozpočíta investícia do zateplenia, častokrát vyjde, že sa jej návratnosť pohybuje na konci životnosti zateplenia. Stavby postavené z jednovrstvého muriva spĺňajú pri správne navrhnutých a zrealizovaných detailoch požiadavky na súčasnú platnú normu aj normu, ktorá bude platiť od roku 2016 a bez potreby ďalších investícií v budúcnosti.
S pozdravom technická podpora Ytong
@danifedor
Dobrý deň,¨
čiastočne máte pravdu, čiastočne Vám musím oponovať.
Súhlasím s názorom že práca s pórobetónom je jednoduchá, intuitívna, nie je potrebné mať kopu doplnkových tvárnic (napr. koncová, koncová 1/2, rohová)
Zopakujem, čo som uviedol v príspevku vyššie - pri Ytongu si jednoducho každý odreže pás aký potrebuje a otočí ho ako potrebuje, pretože Ytong má vo všetkých smeroch rovnaké statické aj teplotechnické parametre.
Ytong je rovnako najvhodnejší materiál pre výstavbu nízkoenergetických a pasívnych domov z dôvodu výbornej vzduchotesnosti konštrukcie. Akékoľvek drážkovanie do stien sa realizuje jednoducho a takýto zásah neovplyvní vzduchotesnosť konštrukcie. Ďalšou výhodou je jednoduchá realizácia tenkovrstvých omietok.
Dovolím si nesúhlasiť v konštatovaní o jednoduchej realizácii nízkoenergetických a pasívnych domov. Realizácia a celkový úspech pasívneho domu nezávisí len od hrúbky tepelnej izolácie. Na celkovom výsledku sa podieľa mnoho faktorov, ktoré vzájomne súvisia a ovplyvňujú sa.
Vplyv má veľkosť objektu, tvar objektu, solárne zisky, orientácia na svetové strany, vzduchová priepustnosť, použitá technika (riadené vetranie s rekuperáciou, ...) a v neposlednom rade aj životný štýl obyvateľov domu.
Dokonca Vám nepomôže ani neúmerné a bezhlavé zvyšovanie hrúbky tepelnej izolácie. Zateplenie má zmysel len po určitú hrúbku, pretože akékoľvek ďalšie zvyšovanie hrúbky neprinesie želaný efekt ale len „vyhodené“ peniaze.
Straty štandardnej budovy bez riadeného vetrania sú odhadované nasledovne:
steny 15%
strecha 20%
okná 20%
klasické vetranie cca 40%
podlahy 5%
S pozdravom technická podpora Ytong
@ytongsk nevidim rozdiel medzi susedovym ytongom a mojim porfixom absolutne ziadny... akurat rozdiel v cene, ktory mozem investovat do fasadneho eps...
@virnik27
Neviem ale ja tam ten veniec vidím, alebo som slepý? JA si skôr myslím,že to bolo zapríčinené tým ytongom,pretože neuniesol váhu. Mali tam navrhnúť vyššiu pevnostnú triedu. P4-500 alebo P6-500. Nech mi niekto vysvetlí prečo sa všetci statici boja dať Ytong P4-500 hrúbky 25cm ,ktorý má síce menší tepelný odpor ale vyššiu pevnosť a tlačia tam tie slávne Lambdy ,ktorá sa mrvý ako chlieb.
Urobiť hambálkový krov na taký rozpon, v takom plytkom sklone a v kombinácii s vencom do "U" tvaroviek ... to ani inak dopadnúť nemohlo. Keby aspoň tie klieštiny dali hneď nad pomúrnicu, tak by som tomu trochu veril. Ale na takúto stavbu by som ja určite projektoval minimálne krov s vrcholovou väznicou...
@atothova
Dobrý deň,
záleží od toho čo od takejto skladby očakávate.
Ytong P2-400 hr. 250 mm + EPS F hr.100 mm, tepelný odpor cca R=5,1 m2.K/W
Norma v súčasnosti požaduje tepelný odpor R=3
od roku 2016, R=4,4
od roku 2020, R=6,5
S pozdravom technická podpora Ytong
@virnik27
Dobrý deň,
tento problém by nastal aj keby to muroval z tehly.
Jedno všeobecné upozornenie ohľadne realizácie okenných otvorov:
V zmysle stavebného postupu je pri otvoroch nad 1,8 m šírky je potrebné vkladať do poslednej škáry parapetu (pod poslednú radu tvárnic) výstuž min. priemeru 6 mm, ktorá musí presahovať otvor min. o 500 mm na každú stranu.
S podobnými úkazmi sa budeme stretávať čoraz častejšie, nakoľko zmýšľanie niektorých ľudí sa uberá cestou „šetriť sa musí vždy a všade za každých okolností – nech to stojí, čo to stojí“
S pozdravom technická podpora Ytong
@virnik27 Tam je hlavne problém, že postavil hambálkový krov. To na takýto pôdorys (podľa fotky tipujem cca 8x12m) a bez jedinej priečnej vnútornej nosnej steny, ktorá by tú stavbu ako tak stužovala (aj keď medzi oknami je niejaký náznak začatej väzby na vnútornú nosnú stenu)nezachráni žiaden veniec. A zdieľam názor, že tu úradovala pravdepodobne "ľudová tvorivosť" a nie zlý projekt alebo nevhodný materiál stien.