Na jar chceme stavať domček - bungalov. Projektant nám navrhuje obvodové múry 300mm a 120mm zateplenie. Nám sa však tie múry nezdajú vzhľadom k našej lokalite. Zvažujeme či radšej nezvolíme 380mm a 120mm oteplenie. Viem že na túto tému sa tu už veľa popísalo ale stále nevieme čo bude najlepšie. Tiež zvažujeme či máme isť do tehly alebo porobetónu s ktorým sa určite lepšie pracuje. Poradte, hlavne Oraváci z čoho ste stavali alebo staviate??? Dík
Co si myslis ,ze 300mm je o tolko staticky horsie ako 375mm ??Vyber si porobeton a vyssiu triedu pevnosti.Ale aby som bol taky paranoik ,ze by mi odfuklo 300mm obvodovky tak to nie.Zateplenie to je ina vec.Tam treba ist aj do 200mm ak sa da este v obdobi projekcie domu..
@asconka A to preco davate iba 12cm izolacie ? Toto je fakt uz smiesne. Na juhu si ludia davaju 15-20cm a oravakom staci aj 12cm. Rozum mi to neberie ...
Ked ste prisli k projektantovi ako ste popisali predstavu o Vasom dome (nie dispoziciu, ale tepelno-izolacne vlastnosti)? Pokial chcete postavit dom akych je na Orave vela, t.j. vymurovat, a vykurovat plyn + drevo, tak projektant Vam dal co ste chceli. Co by bolo najlepsie? nosne vnutorne mury urobte z murovacich betonovych tvarnic cca 20 cm a obvodovu stenu urobte z drevenej konstrukcie cca 40 cm hrubej, ktoru vyplnite izolaciou, taktiez zateplite zakladovu dosku a strop. Tym padom nemusite ist do klasickeho vykurovania ale bude postacovat elektricke rohoze ci folie, ktore su lacnejsie na pociatocnu investiciu. Nebojte sa toho, lebo spotreba domu vo vykurovani pojde pri takom zatepleni poriadne dolu. Samozrejme chce to trojskla + rekuperaciu....ako ste povedali na blogu je tu toho popisane vela, takze pozrite si ako ma vyzerat pasivny dom. A to urcite nespominajte pred projektantom, bavte sa vzdy iba o dobre nastavenych tepelno-izolacnych vlastnostiach Vasej investicie, aby Vam nedal nejaku EcoBioNadstandard prirazku za to ze robi na pasivnom dome.
@asconka Tak sa skuste toho projektanta opytaj ci by vedel ten dom navrhnut tak, aby sa v nom nemuselo vykurovat. Alebo len velmi malo. Tak 1/5 toho co vasi susedia. Mozno to bude vas projektant vediet, mozno nie, aspon uvidis ci je dobry, alebo dral v skole gate uplne zbytocne.
Inak ak by som sa ja mohol vyjadrit, tak by som siel do ytongu. Napriklad ytong 25 + 25cm eps (ked uz vam teda navrhol mur hrubky 50cm). Pripadne sa ho opytajte co by povedal na ytong 20cm a eps 30cm ...
pivec: Nepoznám dom ktorý by netrebalo vykurovať. V zime nesvieti slnko a mrzne.
oscipovsky:
1) Minimalna sirka murovanej steny musí byť 25 cm aby nespadla. 20 cm murovacie tvarovky ktore spominas sa ciastocne musia zalievat a vystuzovat, takze ide o ciastocnu zelezobetonovu stenu. Skutocne murovacie betonove tvarnice musia mat aspon 25 cm.
2) Kamenna vlna je na betonove tvarnice nevhodna koli vlhnutiu a znefunkcneniu vlny. Lepsi a lacnejsi je polystyren, co sa tyka celkovej realizacie.
3) Rekuperacia nie je potrebna. Ak sa kuri drevom, tak to nie je financne nevyhnutne.
4) S projektantom sa baviť treba, ved mu za toplatite. A ked vam nevie odpovedat tak aby ste to pochopili, tak mozete ist za inym.
@radopp Preco si myslis, ze ytong 200mm P4-500 alebo P6-650 sa neda pouzit na steny ???
Ja som inak uz videl stavat bungalov aj z 15cm ytongu. Cela dedina sice krutila hlavou, ze to spadne no a stoji to dodnes. Ale bol to velmi rozumny projekt, nosnost nepreberali len obvodove steny ale aj vnutorne priecky. Nebol to velky dom, ale stoji dodnes.
@asconka aj kvoli statickej a aj akumulacnej schopnosti muriva odporucam minimalne 38 cm hrubku keramickej tehly. Pri 30 cm hrubke vela murarov nevie previazat poriadne rohy domu, nakolko sa im leni stavat podla systemoveho detialu rohu odporucaneho vyrobcom tehly.
@duzu a kto to prepocital? kazdy konkretny projekt treba dat statikovi a nie tu len teoretizovat . Ja som pisal o akumulacii tepla = cim hrubsia tehla tym viac tepla naakumuluje
@petinko1982 Cim material viac izoluje, tym menej akumuluje. Ak chces dobre akumulovat, pouzi beton alebo plnu tehlu. Ak chces izolovat pouzi izolaciu. Ale nema zmysel spajat dve uplne protichodne vlastnosti v jednom materiale ...
@radopp Minimalna sirka murovacich tvarnic nemusi byt 25 cm, preco by mala? Pozrite Prescot alebo Laden. Ano vystuzuju sa roxormi ale nezalievaju sa, t.j. nejde o ziadnu zelezobetonovu stenu. Preco by mala vlna vlhnut? Ak sa spravy navrh izolacie sprave tak nie je o com. Rekuperacia v pasivnom dome je nevyhnutna, inak to nebude pasivny dom, alebo bez rekuperacie by ste kvacli na zem, totiz tieto domy sa riesia ako vduchotesne a doslo by k akumulacii CO2 v dome+pokles kysliku. Toboz sa v tych domoch nekuri drevom, lebo by ste takyto dom prekurili. A urcite nevychadza ako najlepsia kombinacia Ytong a izolacia kolko chcete. Ytong je 3x drahsi ako betonove tvarnice.
@petinko1982 akumulacia je dobra vec keby Vam vypadlo kurenie/klimatizacia....tak ci onak vzdy musite potrebne teplo dodavat do domu, lebo ak prestanete, OK urcity cas viete ist tepelnou zotrvacnostou, ale potom pri zretelnejsom poklese teploty a badatelnemu ubytku naakumulovaneho tepla musite dodat do domu viac, t.j. naakumulovat tie steny znova. V prvej vete odporucate 38 kvoli akumulacii ale dalej to odovodnujete tym ze 30tku nevedia murari previazat...to nie je dovod. A vsetkym nadsencom tehal odporucam sa pozriet co sa dovaza na vyrobu tehal....napoviem ze pochadza to od Novak.
@pivec akumulacnu schopnost z vnutornej strany asi tazko dosiahnes betonom, ked zakuris v tehlovom dome, ktory ma 38 cm hruby mur a v inom tehlovom dome, ktory ma 30 cm hruby mur, ktory z tychto dvoch domov bude dlhsie drzat teplo? Pri predpoklade, ze obidva domy maju tu istu hrubku tepelnej izolacie.
@oscipovsky ta pripomienka ohladom 30 cm tehly bola, ze kazdy sa snazi dat co najmensiu hrubku tehly - tj 30 cm, ale ako ma previazat roh si uz nenastuduje a potom v rohu maju domy postavene z 30 cm tehly previazane tehly maximalne 5 cm, co je malo
@petinko1982 VEd citajte po sebe co pisete, alebo trocha nastudujte. Beton ma raz taku akumulacnu schopnost ako tehla. A pri tehle je jedno ci je 30 alebo 38 tehla dolezita je izolacia, ktora tu akumulacnu schopnost udrzi. Pozrite si viac na http://stabizol.etrh.net/index.php?op...
@oscipovsky chces mi povedat, ze ked postavim dom z monolitickeho zelezobetonu a zateplim ho 25 cm hrubou tepelnou izolaciou, ze budem mat vyssi tepelny odpor steny ako ked postavim ten isty dom z tehly a zateplim ho 25 cm hrubou izolaciou?
oscipovsky:
25 cm nosna stena pre rodinny dom je staticky bezpečné minimum. V niektorých prípadoch, krátke obvodové steny previazané s vnútornými nosnými stenami, môže byť aj 20 cm. Ak do tvárnic idú roxory, musia sa zaliať, a už ide o čiastočne vystuženú stenu. Vtedy stačí 20 cm.
Ak niekto kúri lacným drevom, tak sa na pasívny dom môže vykašlať. Stačí poriadny NED. Akumulačné steny pohltia väčší výkon ako je strata domu, preto nie je dôvod prečo nekúriť drevom v NED.
Rekuperácia je spätné získavanie tepla pomocou protiprúdeho výmenníka, používa sa vo vetracom systéme alebo tepelnom čerpadle. Vetrací systém je dobrá vec, fungoval by aj bez rekuperácie, ale zaradiť reuperačnú jednotku je už detail, takže je to samozrejmosť. Dá sa žiť bez vetracieho systému, pár krát za den sa otvoria okná.
petinko1982
Z pohladu tepelnych strat je najvyhodnejsia 25 cm tehlovzduch alebo porobeton + hocikolko EPS. Z iných pohľadov je výhodnejší (železo)betón: akumulácia, pevnosť, životnosť, útlm hluku, tepelná pohoda, eliminácia tepelných mostov.
@petinko1982 Vyzera to, ze to mas uplne popletene. Nechapes ze izolacia je uplne nieco ine ako nosnost. A ze tepelny odpor je zase nieco uplne ine ako akumulacia. Su to vsetko celkom protichodne veliciny.
30cm neizolacna tehla bude mat lepsiu akumulacnu schopnost ako 38cm izolacna tehla. Ale tepelny odpor je presne opacny. Izolacna schopnost tehly sa dosahuje tym, ze sa tam prida viac vzduchu, prida sa viac dutin, uberie sa material. A menej materialu znamena menej akumulacie. Neviem to z hlavy, ale je dost mozne, ze 38cm izolacna tehla bude na vahu lahsia ako 30cm obycajna tehla. A tym padom bude mat ta 38ka aj nizsiu nosnost.
Naproti tomu taky zelezobeton staci tak 15-20cm a aj tak bude mat x krat vyssiu nosnost ako 38cm tehla, bude mat aj x krat vyssiu hmotnost, tym padom aj x krat vyssiu akumulacnu schopnost ako tehla.
Neporovnavaj stavebne materialy s rovnakou hrubkou izolacie, ale porovnavaj hrubku muru a cenu toho muru. Ved je predsa jasne ze 15cm zelezobeton a 25cm eps bude mat nizsi tepelny odpor ako 38cm tehla a 25cm eps. Lenze porovnavas mur 40cm hruby a 63cm hruby !!!!!!
Tak schvalne co si myslis, co je lacnejsie a lepsie z hladiska akumulacie, tepelneho odporu a pevnosti a nosnosti ?
20cm zelezobeton a 40cm eps alebo 38cm tehla a 25cm eps ? Odpoved bude jednoducha. A to mas ten tehlovy mur este o 3cm hrubsi :-)))))))))
@pivec keby si cital, co pisem a rozumel tomu, tak pochopis a nenavazal by si sa tu do ludi.
Chodil som na stavebnu fakultu a viem rozoznat co je co a aka velicina co znamena a nedristat len preto aby som tu nieco napisal a pourazal ludi ako Ty.
P.S. neviem, kto sa Teba co pytal a predstav si, ze viem aky material kolko stoji a dokonca z praxe
@petinko1982 To este nie je ziaden argument, ze si studoval stavebnu fakultu. Ja mal cest pri stavbe domu s asi desiatkou magorov co sa ohanali papierom zo skoly a pritom im vobec neboli jasne zakladne fyzikalne veliciny.
Hlod cislo jedna: ytong lambdu nezateplujte, to vyrobca zakazuje. Hlod cislo dva: viac ako 5cm eps by som tam nedaval, lebo tam budete mat plesne.
Studovanym ludom jednoducho neverim !!!!
@pivec aku partiu alebo firmu si si najal, tak taka Ti stavala a to je tvoj problem.
hlavne, ze co tu pises, tak to su mi uz teda argumenty odborne podlozene ala jpp
@petinko1982 Tu sa nikto nebavi o zelezobetone ale o murovacich betonovych tvarniciach a je tam velky rozdiel, betonove tvarnice su tiez dute. Tie tvarnice sa muruju do betonovej malty ale nezalievaju sa betonom, zalievaju sa len konce muru aby sa to previazolo, resp. rohy! Tu to mozte vidiet http://vimeo.com/15215201 .
Ano mate pravdu ze ked urobite mur z 30 tehly + 25 zateplenie bude mat vyssi tepelny odpor ako rovnaka konstrukcia z betonovych murovacich tvarnic, ale tu hovorime o cene takeho muriva. 30 tehla stoji 1 m2 muriva 20Eur a viac (16 tehal x 1.2 Eur/s) murivo z betonovych tvarnic stoji 10 Eur (10 tvarnic x 1 Euro/ks). Pri250 m2 muriva na normalnom dome je rozdiel dat cca 2500 Eur za betonove murivo, alebo 5000 eur. Plus zateplovali ste 25 vlnu alebo EPS na tehlovy mur ci robili vnutorne omietky? Robit elektroinstalacie detto. Vrtat ci uchytcovat nieco do tehloveho muru je pracnejsie a casto aj nakladnejsie ako na mur z beton. tvarnic..
@petinko1982 Tak teda tvoje argumenty su naozaj odborne. Fakt hodne tych rokov studia, ktorymi sa chvalis ...
A nehovoril som o mojej partii, ale hovoril som o prieskume trhu. Dal som ponuku na dopyt a dovalilo sa sem zo dvadsat majstrov sveta a pritom to bol jeden magor vacsi ako druhy. Naozaj na zaplakanie. To mi otvorilo oci aka stavbarska kvalita je na slovensku ...