Dobrý deň,
chcel by som sa informovať ohľadne šírky špáry pre dlažbu na podlahovom kúrení. Bude sa klásť na betonový poter, dlažba 80x80cm rozmýšľal som 1mm zvolit, a taktiež použijem lepidlo C2TE S1.
Bude v poriadku špára 1mm, nebude problém pri takom formáte dlažby a čo ide na podlahové kúrenie? kvôli tepelnej rozťažnosti myslím.
Ďakujem
@vikinger nebude problem. Sparovacia hmota tiez nie je flexibilny material takze by v tom pripade bol problem pri akejkolvek sirke spary. Hlavne dodrzat dilatacne miesta poteru a na tych miestach dilatovat aj dlazbu inak ti bude na tych miestach praskat spara. Inde sa neboj dat sparu aku chces.
@vikinger nie je dolezita sirka spary, ale velkost miestnosti a dodrzanie dilatacnych celkov. Spara 1mm pri obklade 80x80 vyzaduje rektifikovany obklad 1 triedy (bezchybny), inak to konci katastrofou. Ak je to tvoje prve obkladanie, siel by som skor na 2-3mm. Rozdiel je minimalny a pravdepodobnost uspechu vacsia.
Žiadnom prípade 1mm škára. Pri podlahovou kúrení by nemala ísť škára pod 1,5mm!!!
A neskutočný zázrak je na každom ale každom obale je stanovená trieda obkladu, farby, zmrštenie, .... a MINIMALNA hrúbka škáry daná VÝROBCOM.
Takže rozdávať rady z brucha mi príde divné.
Tak isto je tam aj kaliber. Môžeš mať aj rektifikovanú dlažbu (ktorú niektorý považujú dokonalú) a je tam Cal. 1,5% aj viac.
Najhoršie je ak nesedí šarža. Farba može byť rovanaka len nemusí sedieť rozmer.
A nad 800mm je doporučené už použitie minimálne makroperforovanú textíliu.
Kombinácia cem.poter -výrezy- úzka škára na 100% roztrhne prechody- výrezy.
@vikinger Už som si všimol časť odpovede. Ale nerozumiem prečo tieto veci neriešite pred stavbou.
Nad čím ste sa zamýšľal okrem veľkosti dlažby a šírky škáry- nemyslím to v zlom.
Čo mne prebehne hlavou.
Okrem toho, že betónový poter vôbec nie je vhodný na takéto experimenty.
Musí mať pevný podklad- čo eps nie je. Keď už musí byť eps vyrovnaný a uzamknutý. Vznik vlasočnice.
Hrúbka krytia rúrky a celková hrúbka.
Nedá sa zhutniť tak má tendenciu k deformácii rohou a okrajou.
Rozdeľuje sa pokládka do 6mes. a nad 6mes.
Treba počítať aj s dodatočným zmrštením cca 1mm rok.
Zostatková vlhkosť hĺbková naj. CM.
Tepelná rozťažnosť cement / keramika/ gress rozdiel je asi 2nasobok. Čo vyrovná rozťahovanie a zršťovanie (šmykove napätie).
Ako riešiť dilatacie.
Prechody miestnosti.
Výrezy.
Nasiakavosť dlažby.
Bola vykurovacia mapa.
C2TE S1 rieši do určitej časti prehnutie a čo pnutie, zmrštovanie, rozťažnosť a a a
Podklad vs. nanášanie lepiacej malty na hrebeň/zámok, alebo plávajúce lôžko na R hrebeň.
Vlastnosti lepiacej malty sú (C2TE S1) pri spracovaní, schnuti, a po vytvrdnuti a nasledne ako dlho si ich ponechávajú.
Nivelačny systém na dlažbu je potrebný no nie každý sa láme od koreňa podkladnej podložky.
Niekedy treba použiť nivelačny systém v kombinácie s dištančným prvkom.
Typ separačnej textílie rohože.
Škárovačky ktoré majú väčšie zrno lepšie zvláda pnutie medzi jednotlivými dlažbami.
Tie začínajú od 2mm.
A pri tom sú systémy pre podlahové kúrenie, ktoré "roztrhajú cementovy podklad" na malé dilatačné časti prekryje sa separačnou rohožov a odbúra xy problémov.
Nad betónovou železobetónovou platňou je k dispozícii len 10 - 12 cm na celkovú skladbu podlahy (polystyrén, poter, dlažba/plávajúca podlaha). Dá sa do tejto malej výšky zhotoviť teplovodné podlahové vykurovanie ?
@petersd tak použi Bekotec systém tam stačí ísť 8mm nad rúru, poter si vieš urobiť aj sám stačí vrecovana B25. Celá základná zostava má hrúbku okolo 55mm aj s izoláciou. Hmotnosť je okolo 56kg.
@petersd záleží od veľkosti izieb v malých izbách do cca 11m3 ti stačí aj 4 cm poteru. Vo veľkej obyvacko-kuchyni by som pod 5cm potreru nešiel. Čiže tých 2 max 3 cm polystyrén ako píšeš.
Ale pozor do tak tenkeho polystyrénu podlahovku neuchytis, čiže styrodur alebo systémová doska.
@dan8181
podklad sa skladá z 5 a 10 cm grafitového polystyrénu EPS100, ktorý je kladený na kríž. odrazová reflexná folia, podlahové trubky pe-xa 17x2 a to zaliate v betone, hrúbka 5-6 cm cca.
@vikinger problém s cementovym poterom je v tom:
- nedá sa zhutniť na rozdiel do Cemflow anahidritu
- je náchylný na dvíhanie krajov, rohov deformácia platní
Už sme sa vo vedľajšej diskusii rozprávali o tom.
"Deformácie cementoveho poteru s aj bez podlahového kúrenia v nových domoch je bežný jav. Zkrutenie dosiek, dvíhanie rohov a krajov, praskliny je bežný jav.
Príčiny sú:
-zle rozdelenie dilatacii
- krátke alebo slabé ošetrenovanie povrchu / vlhčenie
- rozdielne vysychanie hornej /spodnej vrstvy (veľké okná a slnko, vodotesný podklad)
- zapustenie rúr do eps- zlá výplň
-odatočné zmrštenie cca 1mm rok
-podklad - zle spevnený"
Aby sa odstránili problémy vznikli :
-separačna textílie
-separačne rohože
Trhanie dlažieb, praskanie, delaminácia...
Bol to jeden sprievodný jav čo sa začal objavovať zatepľovanim podláh. Dávno sa dával cementový poter na základovu platňu, ktorá tvorila pevný podklad.
Eps nie je. Nehovorím, že neunesie deklarovanú záťaž len má určitú dobu kedy si sadne podklad. A vtedy môžu vznikať problémy.
Čital som aj tu "kde bola dilatácia nalepili sme to len na silikón a drží to už rok" nech napíše za 3-4-5. To už sa neozvu.
Bola publikovaná aj štúdia českým skúšobným ústavom kde porovnávali cementový, ahidritovy a Cemflow poter.
Cementový bol zavrnuty, samozrejme za použitia systémovej dosky ktorá je určená zámerne na tvorbu mikrotrhlin.
Dnes nie je problém si nájsť odborné články štúdie.
V minulosti som pracoval v DE a kamoš na SK potreboval položiť dlažbu. Zborov okolností kúpil tú istú dlažbu ktorú sme kládli pred pár týždňami v DE.
Ja som bol spokojný ako sa ľahko s ňou pracovalo, rezalo, vŕtalo ale omyl. Na SK bola 2 trieda dlažba prepálena ťažko sa rezala náhodne praskala. Nehovorím nalepili sme. Len môže sa dať dokopy pár chýb a bude problém.
To ako keď máš doporučenú škáru od výrobcu napr. 2mm ak sa niečo stane majú hneď asi 10 výhovoriek prečo dlažba praskla.
Nenavŕtane rohy pri vyrezávaný, lepidlo, nebola lepena (formáty od 800-900jedna strana štvorca, odlznika) na zámok, tekuté lôžko.
Pred tromi mesiacmi sme boli preberať si stavbu. Realizačná firma+ stavby dozor+ majiteľ prišiel som pýtam na túto miestnosť ste po obvode dali akú hrubú penu: 6mm.
Povedľa som im, že to je málo tak má vysmiali. Spýtal som sa či môže vyskočiť a dupnúť po platni - vraj aj do rána môže. Skočil som na stredovú dilataciou (mám 80kg) praskol som jednu polovicu plátne, skočil som v rohu odtrhol som ho ďalej mi už nedovolili. Cementový poter 8cm hrubý miestnosť 12x8 jedna dilatácia v strede lôžko 15-18cm eps. Veľké okná a prudké vysušenie pred oknami a mimo nich mokré.
-Ak poter aspoň 5cm nad rúru.
-Vysušiť voľné 2mesiace
-Polievať
- aspoň jednu vykurovacia mapu po 2°C
- aspoň textíliu
-skrary min. 1,5 mm
@vikinger s cementovym poterom nie su problemy ak dodrzis co napisal @dan8181. Sam mam cementovy poter doma na 25cm EPS, sadlo to presne 2mm ale hned pri polozeni, nie dodatocne, ale s tym som ratal. Od pokladky presli 4 roky, poter som robil ja. S kotvenim ani do 5cm EPS nie je problem, treba pouzit tacker.
Ditru treba pouzit hlavne v problemovych miestach, ale cena je 15euro/m2, a pre bezne pouzitie je casto zbytocna (rozumej obklad do 600mmx600mm, spara >=2mm). Ak je vacsi obklad, mensia spara alebo dilatacie, problemovy podklad - urcite by som ju dal.
@petersd pri 10cm 5cm EPS (dal by som najtvrdsie co by som zohnal za rozumnu cenu) a 5cm poter. Dalsia moznost 2cm styrodur,3cm systemova doska, 5cm poter.
Poter kludne DIY, v mojom albume mas recept.
ja len k tej 1mm skare. Ak budete robit tu dlazbu svojpomocne a prvy krat, odporucam ist na 2mm.
Robil som obklad na stenu 60x60 s 1mm sparou. A zopar kuskov som na druhy den daval dole.
Ono 0.3mm nepresnosti je pri 1mm spare vidiet, pri 2mm uz nie.
Nepresnost v rozmeroch urcite bude, nikdy to nie je 100% dodrzane.
@mgx dlažbu písal 800x800 preto som doporučil aspoň textíliu mapei mapetex vlies sa dá zohnať cca 4,4€/M2 + niečo cena lepidlá. Samozrejme cementový môže byť len treba jednoducho počítať s jeho nedostatkami. @mgx poznáš aj Bekotec dosť zaujímavý systém pre podlahové "len cena"