Ahojte, na chalupe mam stare, ale zachovale liatinove radiatory, kurenie ideme prerabat a chcel by som vediet, aky vykon elektrickeho kotla mam dat. Dokopy mam 95 clankov (500/160). Na netebsom nasiel, ze pri teplotnom spade 75/65/20 ma 1 clanok vykon 94W. Budem elektricky kotol kombinovat s kotlom na tuhe palivo.
Vdaka za rady.
@giacommo no ked rozumiem spravne, mali ste tam nejaky stary kotol, pozrite sa na jeho stitok kolko ma / mal kW a priblizne tolko ak ste s teplom nemali problem musite volit aj pre nove kotle- ten elektricky i na pevne palivo…
@petermu je tam stary kotol na uhlie, funkcny s vykonom 25kW, kurenie je samotiaz bez cerpadla, rozvody su velke a naviac cez nezateplenu povalu hned pod strechou.. Plan je doplnit el. kotol a prerobit rozvody kurenia na mensie preiemery, napojit na stavajuce radiatory. 25kW sa mi zda vela, radiatory su uplne zerave a stava sa, ze vody v kotly vrie. El. kotol chceme hlavne na temperovanie, kedze nejde o trvalo obyvany dom.
@giacommo el. stačí i na 9kW má 100% účinnosť pri každej teplote,výkon i teplota vody sa dá dobre regulovať, čo klasický na pevné palivo nikdy nemá, ak máš možnosť zohnať nemrznúcu zmes, známi zohnal v Depe na motorový pohon , pri lokomotívach,nebolo by na škodu , ináč hrozí pri výpadku prúdu poškodenie
@duzu neviem ci skor s tou nemrznucou nehrozi viac problemov ako s vodou v systeme, nove kotly su sam plastik :) treba kupit vo velkoobchode s tymto sortimentom tekutinu na to urcenu, resp. zistit u daneho vyrobcu kotlov ci to doporucuje ak ano aky produkt… napise sa jednoducho na MS daj nemrznucu ale horsie sa riesia potom reklamacie a prusery s kotlom :) ja by som podla tohto navodu / rady teda nepostupoval.
@giacommo výkon elektrického kotla by som nerátal na počet článkov na radiátore, ale od tepelných strát objektu, skôr sa obávam, te tých 94 článkov je poddymenzovaných a preto ste kúrili na vysokú teplotu vody, ktorá potom vrela
čiže treba vediet aká veľká je tá chata a ako je zaizolovaná a tepelné straty a podľa toho vybrať výkon elektrokotla.
nie podľa radiátorov.
@warm . Alebo preto, ze sa vela prikladalo a kotol bol predimenzovany
2. Nemal dobru regulaciu
3. Radiatory boli zanesene
1.kotol bol dimenzovaný podľa postupov pred 50 rokmi TS p(objem x50)+príprava TÚV(cca 5 kW)+ 10% rezerva na zakúrenie(2kW)
2.kotol na pevné palivo má len obmedzenú reguláciu
3.pri zanesených radiatoroch by už dávno vybuchol a nemajú sa z čoho zaniesť.
Keď píše správne, že pri určitom tepelnom spáde sú schopné odovzdať x W, potom zvyšok tepla zostáva neodvedené z kotla a zvyšuje teplotu
@jan45 Ano, to vsetko moze byt pricinou okrem spominanych poddimenzovanych radiatorov. Ale najpravdepodobnejsou pricinou vretia kotla v tomto pripade su odpory vo vedeni (mnozstvo ohybov na rurach-zahyby prevysenia a znizenia s kolenami)-mala rychlost obehu.
@jan45 toto kúrenie je v dome od začiatku, cca nejakých 50 rokov. Skúsenosti predchádzajúcich majiteľov s kúrením neviem zistiť. Ako som písal, el. kotol chceme na temperovanie cez zime, keď prídeme, zakúrime v kotly na pevné palivo. Prerobíme rozvody na tenšie, schováme všetky do chalupy (neostanú na povale), samozrejme obehové čerpadlo.
Kotol budeme musieť asi meniť, mám dať menší výkon kotla?
@warm@jan45
rýchlosť vody v rozvodoch by mala byť ok, @giacommo písal že sú hrubé , rýchlosť prúdenia vody je spôsobená rozdielnou hustotou teplej a studenenj vody, to ale všetci viete,
sledoval som v jednom dome, ked sa otvoril jeden radiátor hora a sledoval som zohrievanie prívodnej rúry, nameral som cca 1m za 3 sekundy v 3/4" rúre, prevýšenie, medzi kotlom a radiátorom 5m,
to vôbec nie je malá rýchlosť, 4
ja hovorím málo článkov, radiátory by nemali byť take aby sa na nich mohlo robit volské oko,
@fural Najjednoduchsie by bolo zmerat teplotu na vstupe/vystupe radiatorov (pri "plnom kotli" a vychladenom dome). Ak je rozdiel maly (pod 20C povedzme), tak je problem v radiatoroch.
@fural šeme o tom istom, každý z inej strany. warm má pravdu že radiatory majú malú plochu na taký kotol,
ale výmenu kotla na chate s občasným použitím je zbytočná investícia, pokiaľ netečie, . Na temperovanie stačí kotol 6 kW a menej.
@giacommo mám podobný , pri teplotách do-10 teraz stačia i 4 kW ked je nad nulou 2,5, no má pomerne veľké solárne zisky. od 10-18 nejde dnes tiež už svieti a kotol už nejde, v januári 2017 bolo viac ako 20 dní po sebe pod-25 išlo asi na 8 , do roka je zbytočne porovnávať , lebo kúrim občas i krbom
@warm môžem zmerať, ale kedy? Až keď poriadne rozkúrim - začnú poriadne kúriť radiátory? Po rozkúrení klasika: prvú pol hodinu všetko studené a potom sa postupne rozbieha kúrenie. Spiatočka je dlho výrazne studená, ale keď kúrime cca 8 hodín, spiatočka je horúca, vždy menej ako prívod.
@giacommo Moze sa to zmerat aj s tou spiatockou po rozkureni domu na priblizne 20C (4-8 hodin pri sucasnych teplotach vonku). Vstupy a vystupy radiatorov a teplota na vstupe a spiatocke (odbocenie z okruhu do exp. nadrze). Ale to, ze je spiatocka dlho studena ukazuje skor na ten "pomaly obeh" (bude tam treba to cerpadlo, prip. zjednodusit rozvody).