Účinnosť kondenzačného kotla v závislosti od teplotného spádu

Nazdars. Viete mi na nejakom príklade vyčísliť rozdiel v spotrebe zemného plynu pri vykurovaní ak je zdroj tepla kondenzačný kotol a vykurovací systém 1 - radiátory, teplotný spád 50°/40° 2 - podlahové vykurovanie 35°/30° ? Tepelná strata objektu povedzme pri -13° je 5kW. Ide mi o to, že všade sa píše, že čím nižšia výstupná teplota z kondenzačného kotla do vykurovacieho systému tak tým vyššia je jeho účinnosť ale všade pri výrobcoch kotlov v technických podkladoch som našiel len účinnosti pri teplotnom spáde 80°/60° akože pre radiátory a 50°/30° pre podlahové vykurovanie - ale ak je ten teplotný spád iný, nižší ako konkrétne to ovplyvní hodinovú spotrebu? Prípadne modelovú sezónnu? Ide mi o to, že ak je rozdiel v spotrebe za sezónu 5% či má zmysel nejako extra sa tým zaoberať. Nutne mi neide o vykurovací systém radiátorový a podlahové vykurovanie - kľudne v oboch prípadoch podlahové len s iným teplotným spádom (a rozstupmi rúrok). Dík za všetky odpovede.
Odpovedať
1
2
Teplotny spad stary kotol 60/40, novy KK 40/35, spotreba nižšia o 40 %. Je absolutne logicke, že čim nižšia teplota nahrievania vody tym nižšia spotreba, ak som nechal novy kotol kotol bežať 18 hod. na teplotu v dome 21,5 st. Orientačne si bafkal na 6,6 kW, nižšie to nebude. Bola spotreba len o 7kW vyšia ako s utlmom od 7-15 hod.
Odpovedať
No áno ale to porovnanie máš pre dva odlišné zdroje - starý ojazdený plynový kotol a nový kondenzčný. Ja som myslel porovnanie účinnosti pri tom istom kondenzačnom kotli len s iným teplotným spádom. A je mi jasné, že spotreba bude nižšia pri nižšom teplotnom spáde - len neviem o koľko. 50/40 - 35/30.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od rudy1973:

Teplotny spad stary kotol 60/40, novy KK 40/35, s…
@rudy1973 Bavíme sa ale stále o tých istých topných telesách? Ak áno tak, sa potom pýtam, že keď Ti teraz stači na istú tepelnú pohodu v dome pchať do radiátorov z KK 40° vodu, prečo si predtým neznížil aj teplotu zo starého kotla a tlačil si 60° ? A zrazu by si teraz prišiel na to, že rozdiel v nákladoch na plyn je sotva viditeľný...
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od petersd:

@rudy1973 Bavíme sa ale stále o tých istých topný…
@petersd Lebo nekondenzačný kotol by nemal ísť pod 60,pretoze ked bude kondenzovat,zožeriemu kondenz výmenník,ktory voči nemu nie je odolný.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

Nazdars. Viete mi na nejakom príklade vyčísliť ro…
@toky1 Ked zmeníš ten tepl.spád tak ako píšeš aj tých 5% uspory je velmi optimistické číslo.Ked už kotol kondenzuje,"este viac" kondenzovat už nebude.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od dusan72:

@toky1 Ked zmeníš ten tepl.spád tak ako píšeš aj …
@dusan72 Tak potom prečo je takou mantrou robiť UK systém tak aby bola teplota vody čo najnižšia? Bavíme sa stále o prípade, kedy je zdrojom kondenzačný kotol. Nie tepelné čerpadlo - to má totiž podľa technických podkladov podstatne väčšie rozdiely v účinnosti pri takto odlišných teplotných spádoch.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

@dusan72 Tak potom prečo je takou mantrou robiť U…
@toky1 Mozno preto,ze takto pripravené UK je univerzalne pripravené byť účinné ako pri kond kotli,tak aj pri prípadnej zmene na TČ.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od dusan72:

@toky1 Mozno preto,ze takto pripravené UK je univ…
@dusan72 Trochu som sa zamýšľal, či nevymeniť doma radiátory za väčšie kvôli úspore na plyne. Priestor na to je a mohol by som ich mať za relatívne fajn cenu. Teraz ohrievam vodu na vykurovanie na 47° a nikdy som nešiel cez tuším 53° a rozmýšľam či má zmysel vymeniť telesá za väčšie aby som mohol ešte viac znižovať výstupnú teplotu. Čo je vonku okolo tej nuly tak mi aj pri tých 47° kotol cykluje. Ide tak polhodinu a vypne sa na zhruba rovnako dlhý čas. Teplota vo vnútri fakt neviem aká je, cítime sa ok a každý teplomer ukazuje voľajako inakšie. Čidlo z Temu s teplomerom a vlhkomerom ukazuje 20, termostat pre kotol 18.5, alkoholový teplomer na stene 21 :-)
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od dusan72:

@petersd Lebo nekondenzačný kotol by nemal ísť po…
@dusan72 Viem, príručky to hovoria. Podľa mňa je to skôr teória, než realita. V praxi som ani raz nestretol kotol, ktorý by odišiel kvôli nízkoteplotnej korózii. Napr. v rodičovskom dome ide cca 30. rok atmosferický kotol s nastaveným výstupom okolo 55°C. U mňa takisto niečo podobné a žiaden problém.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

@dusan72 Trochu som sa zamýšľal, či nevymeniť dom…
@toky1 Ešte jedna vec - nemám ekvitermické čidlo.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

@dusan72 Trochu som sa zamýšľal, či nevymeniť dom…
@toky1 Ak ste doma v pohode, tak načo niečo meniť pri parametroch, aké si uviedol? Ale na koho mám ja dosah, tak každému odporúčam predimenzovať topné telesá, ako sa len dá. A aký máš kotol?
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od petersd:

@toky1 Ak ste doma v pohode, tak načo niečo meniť…
@petersd No ako som písal - kvôli prípadnej úspore na spotrebe plynu. Ak to ale má byť kubík plynu na sezónu k dobru, tak to by potom bola investícia s hodne dlhodobou návratnosťou. Chcel som sa dopracovať k nejakým konkrétnym číslam. Viessmann Vitopend 100-W. Už má inak tuším 11 či 13 rokov - tak od pása si nepamätám. Celkom som sa zaoberal tým, čím ho v budúcnosti nahradiť. Celkom sa mi pozdával ten Hybrid od Daikinu - kombinácia TČ vzduch-vzduch a plynového kondenzačného kotla. Ale zistil som, že musí mať neustále pripojený plyn tak som to pustil z hlavy. Vtedy som tak dumal, že keď bude problém s plynom tak ho jednoducho od neho odpojím a budem šlapať len na TČ.
Odpovedať
Článok sa načítava...

Odpoveď na príspevok od toky1:

@dusan72 Tak potom prečo je takou mantrou robiť U…
@toky1 stále sa znižuje potreba tepla pre nové domy a na tú potrebu sa navrhuje kúrenie. Čiže ak je pomaly nulový dom, tak načo tam dávať vysokú teplotu vody, keď stačí len trocha zohriať a udržiavať to nejaký čas. Keď už napríklad prídu slnečné zisky, tak sa zbytočne neprekuruje priestor lebo nie je vysoká teplota, ktorá ešte dodáva nejaký čas teplo.
Odpovedať
kondenzačný účinok je ovplyvnený aj prietokom vody
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od marko337:

kondenzačný účinok je ovplyvnený aj prietokom vody
@marko337 Tu asi ide o zníženie teploty spiatočky (zlepšenie kondenzácie) zmenšením prietoku a zvýšením teplotného spádu (rozdielu vstupnej a výstupnej teploty - vstupná do systému z 50° na 55° a spiatočková zo 40° na 35°). OK, z toho ale stále neviem koľko ušetrím na plyne znížením teploty spiatočky zo 40° na 30° vďaka zlepšenej kondenzácii. Toto som chcel exaktne zistiť.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

@dusan72 Trochu som sa zamýšľal, či nevymeniť dom…
@toky1 mam sice ekviterm, ale nemožeš teraz v KE kuriť na 47 keď ja kurim v BJ rano, ked je najchladnejšie, na 38 a to mám veľku rezervu v zateplení domu. Na starom kotli sme davali teplotu do 55 st. ale bolo to ON/OFF, teraz Bosch 8700iw krasne moduluje a ide si cely den na 21,5 st., bez vypnutia na 6,6 - 10 kW. A bavime sa o tom istom systene 55 roč. kurenia akurat s expanzkou.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od rudy1973:

@toky1 mam sice ekviterm, ale nemožeš teraz v KE …
@rudy1973 a na koľko máš nastavený koncový bod vykurovacej krívky?
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od robo1985:

@rudy1973 a na koľko máš nastavený koncový bod vy…
@robo1985 50 st., ale to kurilo v zime pri - 10 st., alebo ráno ked vyvetrame izbu, kde máme termostat
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od rudy1973:

@robo1985 50 st., ale to kurilo v zime pri - 10 s…
@rudy1973 pytam sa zo zaujimavosti, kupil som starší dom a vymenil som v ňom kotol za tento bosch. zateplenie domu je slabé, ale je nejaké. Ja som si nastavil koncový na 45 stupňov a nepociťujem žiadny diskonfort.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od robo1985:

@rudy1973 pytam sa zo zaujimavosti, kupil som sta…
@robo1985 ja mám 5cm EPS už 24 rokov, teraz okna 3oj sklo, vymena dverí a doteplenie pojdu na 20cm s vatou
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od rudy1973:

@toky1 mam sice ekviterm, ale nemožeš teraz v KE …
@rudy1973 Ja mám starý barák, viackrát prerábaný - zateplenú len severnú fasádu 5cm polystyrén. Dom 260m2, spodok plná pálená tehla, vrch kváder, strecha cca 20cm nobasilu. Priznám sa že nejako nerozumiem prečo by som nemohol ísť na 47° len preto, lebo ty v BJ ideš na 38°. To s tým nijako predsa nesúvisí.
Odpovedať
No ja teraz este stale ladim, skusam. Prva sezona s kondezakom. ,,stary, kotol bol obycajny, s vecnym plamienkom, cca 13 rocny protherm. Spotreba v tomto pocasi na starom, 24h/ 11-15m3, okres TT. Teplotu chrlil cca 55st do radiatorov. Menej sa nemohlo, lebo od toho sa odrazala teplota v zasobniku Tuv. Teraz mam vailanta, spotreba v rovnakom pocasi cca 7m3/24h. Takze vyrazny rozdiel. Na vystupe mam 43 aktualne do radiatorov, starych liatinovych. V dome prijemnych 22 st stale, v noci 21,5. Lenze ked nahodou treba 22,5st tak tych 43st na vystupe je malo, este by to chcelo mozno 5 stupnov. Asi dam ekvitermiku, ci to pomoze? Ale teda pointa ze aj v radiatoroch staci 40-45st voda, pricom je tu tepelna pohoda. Dom je starsi a zatepleny.
Odpovedať
Nejako takto vyzerá môj. Viessmann mi teraz spapá cca 7m3, je okolo 0. A kondenzovať kondenzuje, za deň sa nazbiera aj 20cm kondenzátu vo vedre. A zas sa bavíme o znižení teploty na výstupe z kotla ale stále mi nik nevyčíslil výšku úspory na spotrebovanom plyne. Alebo spôsob výpočtu. Akoby to nikoho nezaujímalo koľko sa tým dá ušetriť. Akoby poďme ušetriť, ako sa to dá ale bez ohľadu koľko ušetríme. Nechýba vám toto v tej celej rovnici?
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

Nejako takto vyzerá môj. Viessmann mi teraz spapá…
@toky1 uz som foto tu daval, je to 220 m², a ešte podpivničený, bez zateplenia kamenneho sokla, keby sme nemali koberce, tak prízemie chladno, ešte toho roku menime okna veranda pod ktorou je nevykurovana garaž, v zime je tam napriek radiatoru cca 15 - 18 st.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od rudy1973:

@toky1 uz som foto tu daval, je to 220 m², a ešte…
@rudy1973 OK, stále ma ale nič nepresvedčilo na to aby som šiel do systému s nižšou teplotou vykurovacej vody. Jediný dôvod je obmedzenie cyklovania kotla. Neviem koľko ušetrím plynu ak budem ohrievať vodu na nižšiu teplotu. Ide o to že teraz cykluje tak, že ho termostat zapne na polhoďku a potom na polhoďku vypne. Keď znížim teplotu vykurovacej vody povedzme z 47° na 43° a keďže nemám ekvitermické čidlo tak ak príde väčšia zima musel by som prestavovať teplotu výstupnej vykurovacej vody na kotli lebo by výkon kotla možno nestíhal pokryť tepelné straty. To na diaľku robiť neviem takže zisťujem koľko by som ušetril takýmto zásahom a či to má zmysel. Primárna je pre mňa úspora paliva. Tú chcem zistiť.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od petersd:

@dusan72 Viem, príručky to hovoria. Podľa mňa je …
@petersd Klasický liatinový stacionarny kotol znesie vela,sám ho takto týram.Ale zavesnemu kotlu ten medený výmennik ozelenie,a ti tenké medzery medzi jeho lamelami sa upchaju hlavne pri spiatocke a zhorsí to prestup tepla.Vyzerá to nepekne
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

Nejako takto vyzerá môj. Viessmann mi teraz spapá…
@toky1 tiez som sa nad tym zamyslal, ze este jak usetrit. Tym myslim ten teplotny spad. Lenze!!! Mne sa stavalo pri tom starom kotle to ze chvilu bolo teplo, potom chladno, zapol a tak dookola, pri mensom vykone. Jednoducho cykloval, mal dva vykony 16 a 26kw tusim. Takto mam stabilnych 22st, kotol si pradie potichu, chrli zo seba kvantum kondenzu. Premna nema zmysel moc zdvihat teplotu na vystupe, naco? Takze odpoved je to co sa vseobecne pise. Na nizku teplotu a nech ide v kuse
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od toky1:

@rudy1973 OK, stále ma ale nič nepresvedčilo na t…
@toky1 Pozor,znízením teploty vykurovacej vody neobmedzíš cyklovanie kotla.Na to musis znizit výkon na horáku.Naopak,cyklovanie sa este zvacsí,pretoze chladnejsí radiator vyzaruje menej tepla.
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od dusan72:

@toky1 Pozor,znízením teploty vykurovacej vody ne…
@dusan72 znizenim teploty znizis cyklovanie kotla. Pojde na mensiu teplotu dlhsie. V modernom kotle sa horak prisposobuje poziadavke, takze pojde v utlmovom rezime
Odpovedať

Odpoveď na príspevok od matoztt:

@dusan72 znizenim teploty znizis cyklovanie kotla…
@matoztt nepojde dlhsie,lebo ju skor dosiane ako vyssiu a vypne.Musis znizit vykon horaka,potom pojde dlsie,kým dosiahne danu teplotu.Ak má vyssí spodný výkon,ako dokazu radiatory pri danej teplote vyziarit,cykluje. A radiatory s klesajucou teplotou vyzarujú mensí výkon.
Odpovedať
1
2
Na pridanie príspevku sa musíte prihlásiť.
Presunutím fotiek môžete zmeniť ich poradie

Nenašli ste čo ste hľadali?